Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2929916
Even een vraag namens een vriendin van mijn moeder. Haar poes heeft 4 kittens van 5 weken oud maar de moederpoes is gisteren aangereden en half verlamd geraakt. Leeft nog wel maar is niet thuis maar opgenomen om te kijken wat er nog mogelijk is. Aub geen commentaar over een buiten lopende poes, het is erg genoeg.

De vraag: volgens de dierenarts moesten ze 5x per dag 15cc per kitten bijgevoerd worden met kittenmelk. Moet dat ook 's nachts op deze leeftijd? En zijn er alternatieven op die kittenmelk op deze leeftijd?

Dank jullie wel!!!
#2929933
koekje schreef: Ik weet niet of kittens van die leeftijd nog nachtvoedingen nodig hebben. maar een alternatief voor kittenmelk (in de zin van pakjes/flesjes kattenmelk uit de super) is er niet echt.
Ok thanks, geen idee vanaf welke leeftijd ze al 'vast' voer mogen zeg maar. Dan resteert de vraag over de nachtvoedingen. Mijn eerste reactie was 'natuurlijk' tot ik de leeftijd hoorde, vijf weken is niet piepjong meer.
#2930155
Nachtvoeding hebben ze op deze leeftijd niet meer nodig. Er is bij de dierenarts kittenmelk te krijgen wat je bij zou kunnen voeren.
Vanaf 3 weken kunnen kittens mee gaan eten met vast voedsel, ook mijn ervaring is met 5 weken dat ze al aardig zelf met de pot mee eten van mams. Ik zou zeker vast voeding gaan geven met wat kittenmelk erbij of daarnaast
#2930179
Wij hebben in het verleden regelmatig nestjes kittens gehad. Als ze 5 weken waren aten ze vast voedsel, dus n.a.v. het ongeluk ze hieraan gaan wennen moet echt goed kunnen. Als je 's morgens vroeg de 1e maaltijd (ik zou kiezen voor kattenmelk, vermengd met steeds een beetje meer gemalen voedsel) geeft, de dag door regelmatig een volgende maaltijd en 's avonds laat de laatste, dan zou ik niet 's nachts op staan voor een nachtelijke hap op deze leeftijd.
Als een kitten totaal geen intresse heeft, is het een optie om een likje in het bekkie te doen. Hier waren meermalen kittens die even op het idee moesten komen dat het eetbaar was, maar waar na (één of een paar keer) proeven 't kwartje viel.
Allemaal uit 1 schaal eten werkt vaak stimulerend ("Wat doe jij?") als heb je er altijd wel zo'n lomperik tussen zitten die gemakshalve dwars door de schaal gaat staan om zich er van te verzekeren niets te kort te komen :biggrin2:

Heel veel succes en beterschap voor de mama!!!
#2931143
Dank voor jullie reacties! Had ook eigen DA even gebeld en die gaf ook aan dat, mits de nacht niet te lang werd, het zou moeten kunnen op deze leeftijd. Uurtje of zeven ertussen moest kunnen. Moeders is volgens mij nog steeds bij de DA, ze gaan maandag weer overleggen over hoe nu verder. Als ik het via via goed begrepen heb overwegen ze een operatie maar die zou € 1000 kosten en dat schijnt eigenaar er niet voor over te hebben. Terwijl ze geld zat hebben. Mijn moeder vroeg wat ik zou doen en ik heb gezegd dat dat van de prognose af zou hangen. Helaas was ze vergeten te vragen hoe het met de kittens gaat dus dat doet ze morgen voor me!
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door