Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

#2928558
Hoi hoi!

Ruim 5 weken geleden ben ik met mijn hond Storm naar de dierenarts geweest omdat hij al voor de 2e keer in korte tijd oorontsteking had. Waarschijnlijk zou hij allergisch zijn voor zijn brokken (SMOLKE Adult Large, Lam & Rijst). Ik moest toen een eliminatiedieet gaan volgen met Hill's Z/D brokken.

Nu een aantal weken eliminatiedieet, en per ongeluk nog een keer SMOLKE voeren waardoor ik er DIRECT achter kwam dat hij daar dus gek op reageerde ;)

Nu wil ik binnenkort gaan kijken wat ik hem wél kan voeren.. KVV lijkt me daarvoor een goede oplossing..

Kan iemand mij uitleggen hoe dit precies werkt? Ik heb een paar vragen:
- KVV is een compleet voer, toch? Ik hoef er in principe niets meer aan toe te voegen..
- Welk merk KVV is goed? Heb het een en ander gelezen over Lotgering en dit is ook bij mij in de buurt te koop.. Is dit een goed merk?
- Welke andere merken zouden jullie aanraden en waarom?
- Welke diersoort is aan te raden, als je hond allergische reacties heeft? Ik weet natuurlijk niet goed waar hij niet tegen kan en ben daarom geneigd iets van eend, hert, fazant, kalkoen, paard of kangoeroe te nemen..

Ik hoor graag jullie adviezen :)

Groetjes!
#2928936
[quote="xxmarjannee"]
Hoi hoi!

Ruim 5 weken geleden ben ik met mijn hond Storm naar de dierenarts geweest omdat hij al voor de 2e keer in korte tijd oorontsteking had. Waarschijnlijk zou hij allergisch zijn voor zijn brokken (SMOLKE Adult Large, Lam & Rijst). Ik moest toen een eliminatiedieet gaan volgen met Hill's Z/D brokken.

Nu een aantal weken eliminatiedieet, en per ongeluk nog een keer SMOLKE voeren waardoor ik er DIRECT achter kwam dat hij daar dus gek op reageerde ;)

Nu wil ik binnenkort gaan kijken wat ik hem wél kan voeren.. KVV lijkt me daarvoor een goede oplossing..

Kan iemand mij uitleggen hoe dit precies werkt? Ik heb een paar vragen:
- KVV is een compleet voer, toch? Ik hoef er in principe niets meer aan toe te voegen..Of het compleet is ligt aan welk merk je voert. Er zijn merken waarvan je maar 1 soort hoeft te voeren, zij doen een premix van vitamine en mineralen toevoegen. Zelf geef ik liever merken waarbij je diersoorten moet afwisselen, door de afwisseling van diersoorten ( en liefst ook verschillende merken) maak je het compleet
- Welk merk KVV is goed? Heb het een en ander gelezen over Lotgering en dit is ook bij mij in de buurt te koop.. Is dit een goed merk? De meningen over Lotgering zijn erg verdeelt type maar eens lotgering in in de zoekfunctie en bepaal zelf. Ik vind een merk goed als er geen premi van vitamine en mineralen aan wordt toegevoegd en wanneer er een natuurlijke calciumbron  (gemalen botten) wordt gebruikt
- Welke andere merken zouden jullie aanraden en waarom?Haaksbarf, Carnivoer, Bandit, Alaska, All Animal, tinlo barfmenu, Darf, Natuur en Dier, Oervoer zuiver, Shaweca, Tammenga, Tamro. dit zijn allemaal merken waarvij er geen premix is toegevoegd en een natuurlijke calciumbon
- Welke diersoort is aan te raden, als je hond allergische reacties heeft? Ik weet natuurlijk niet goed waar hij niet tegen kan en ben daarom geneigd iets van eend, hert, fazant, kalkoen, paard of kangoeroe te nemen..Je kunt het beste beginnen met een diersoort die je hond nog nooit heeft gegeten die geef je 6 weken zijn er geen klachten  dan voeg je weer een diersoort toe die je hond nog nooit gegeten, zo breid je dat uit, maar weet je zeker dat het voer gerelateerd is? Ik zou in ieder geval zorgen dat je hond geen granen (vaak de oorzaak vab allergische reacties) meer binnen krijgt en de diersoorten ontwijken die in de brokken zaten die je gegeven hebt.

Ik hoor graag jullie adviezen :)

Groetjes!
[/quote]
#2928953
Zoals Marina al schreef, probeer zo compleet mogelijk te voeren dus zonder premix erin.
Voor eliminatie neem je een soort met 1 dier erin, let op dat het bot ook van dat dier is, vaak doen ze bv bij eend, kippenbot erin.
Rund en kip zijn vaker diersoorten die een reactie kunnen geven, maar dat hoeft voor jou hond niet zo te zijn. Granen zijn het voor de meeste honden. Hou er rekening mee dat er dieren gevoerd worden met granen en er dus graan in de krop meegemalen kan worden en zo indirect toch een reactie kan geven. Probeer niet te exotisch te gaan, zorg dat je altijd 1 of meerdere dieren achter de hand blijft houden, dus begin met 1 diersoort, houd dat 6 weken vol, ook de lekkers wat je hond krijgt alleen van dat diersoort, verder niks. Gaat dit goed voeg je er een ander diersoort toe, weer 6 weken enz. merk je dat dat niet goed gaat, stop met je 2e soort, geef weer 2 weken alleen je 1e diersoort en voeg dan een nieuwe toe enz.
Als je nu gelijk kangaroe enz gaat geven heb je straks niks meer om te elimineren mocht het in de toekomst alsnog fout gaan.
Lees eens de stukken die geschreven zijn  door Luna en Xerox, deze dames hebben zoveel ervaring mbt elimineren dat je er vast wel iets van kan opsteken.
Succes.
#2929205
Bedankt voor de reacties!

Had mijn vraag eerst op labradorforum gesteld (aangezien Storm een labrador is)..

Ik weet dat het voergerelateerd is om het volgende:
Storm kreeg eerst de SMOLKE brokken met lam & rijst. Halverwege de eerste zak kreeg hij oorontsteking, op naar de dierenarts en met behulp van zalf ging die ontsteking gelukkig snel over. De dierenarts gaf toen al aan dat als hij vrij snel weer iets dergelijks had het wellicht aan het voer kon liggen..
Nog geen 2 maanden later zat meneer weer met oorontsteking bij de dierenarts :( Ik heb toen Hill's Z/D ulta brokken meegekregen (ik kon ook kiezen voor zelf koken, maar ik wist niet zo goed hoe of wat en heb toen voor de brok gekozen).. In deze brokken zijn de eiwitten in korte stukjes geknipt zodat het lichaam ze niet meer herkent als eiwit en dus niet zomaar meer een allergische reactie kan veroorzaken.. Nu heb ik de brokken 5 weken gevoerd, en van de week per ongeluk nog eens zijn oude brokken voor 2 dagen.. Meteen merkte ik dat zijn oren warm werden, hij meer begon te krabben, weer meer aan z'n pootje begon te lekken en knabbelen en een beetje onrustig aan het ronddrentelen was.. Meteen weer overgestapt op de Hill's Z/D ultra en met n paar dagen was hij weer helemaal de oude..

Ik weet nu dus dat het aan de SMOLKE brokken ligt, maar aan welk onderdeel ervan weet ik natuurlijk niet.. Is het de lam? de rijst? of nog iets anders..
Heb voorheen ook wat andere brokken gegeven (Royal Canin Labrador Pup, SMOLKE pup maxi, Cavom pup, Cavom compleet) en heb daar nooit zo extreem gemerkt dat Storm er op reageert.. Maar verharen en krabben deed hij altijd wel al wat meer..

Ik hoorde op het andere forum al dat er tegenwoordig veel vet zit in Lotgering.. Weet niet of dat zo'n goed idee is bij labradors ;)
Alaska sprak me als merk wel aan, net als Barfmenu.. Darf heb ik bekeken, maar bijna alles is met kip gemengd.. Alleen de Wild variant niet maar die is dan weer niet altijd verkrijgbaar.. Huntershome lijkt me opzich ook nog interessant, ik weet niet of jullie dat kennen? Weet dat er honden zijn met allergie die het daar heel goed op doen..

Voor nu heb ik een paar kleine rolletjes Barfmenu Eend in huis gehaald, gewoon om te proberen of hij daar goed op reageert.. Heb nog zo'n 3kg aan die Hill's brokken staan dus mocht het niet goed gaan kan ik meteen overstappen op die brokken, daar kan hij namelijk wel tegen..
#2929263
Voor nu heb ik een paar kleine rolletjes Barfmenu Eend in huis gehaald, gewoon om te proberen of hij daar goed op reageert.. Heb nog zo'n 3kg aan die Hill's brokken staan dus mocht het niet goed gaan kan ik meteen overstappen op die brokken, daar kan hij namelijk wel tegen..

Hai welkom op barfplaats.

Je moet het wel een kans geven en niet direct weer op brokken overgaan wanneer Storm bijv jeuk krijgt. Waarschijnlijk krijg je door het overstappen op kvv ontgiften verschijnsels,waardoor het lijkt dat de hond niet goed reageert. Als regel kan je 1 maand per brokgevoerd jaar nemen,dus stel jouw hond is 6 jaar en heeft al die jaren brok gegeten,dan zou het ontgiften 6 maanden kunnen duren. Niet alle honden krijgen last van ontgiften.

Succes
#2929273
Ah, oké.. Dan weet ik dat ik daar rekening mee kan houden.. Vindt het zo'n zielig gezicht :( Ik las ergens dat je om hem dan van de jeuk af te helpen hem dan vaker moet 'wassen'.. Gewoon afspoelen neem ik aan dan?

Hmn, 1 maand per jaar dat hij brokken heeft gehad.. Storm is nu 1 jaar en 7.5 maand dus zegmaar ruim 1.5 maand, een week of 7 waarschijnlijk?
Toen hij vorige week per ongeluk zijn oude brokken kreeg, merkte het meteen.. Maar goed, dan gaat hij niet ontgiften maar krijgt hij gewoon meteen een reactie omdat het nog steeds brokken waren ;)

Is eend een goed dier om te nemen? Bij Barfmenu kun je ook nog kiezen uit konijn, paard en vismix.. En nog wel meer maar dat is allemaal rund, kip, lam, of gemixt met een van de 3.. Als hij tegen al deze diersoorten kan dan heb ik in ieder geval genoeg om te kunnen afwisselen..

Nog een vraag, moet ik ook nog groente bijvoeren? Ik lees overal dat de meningen daarover zijn verdeeld.. Bij Barfmenu hebben ze ook 'groentemix' maar deze mag je niet geven aan diabeten.. Had meen ik ook iets te maken met gluten en/of granen.. Dus kunnen verse groenten dan ook niet?
#2929293
Ik zou als ik jou was nog geen groente erbij doen,omdat dan eigenlijk niet weet,mocht er een reactie in de vorm van jeuk ofzo,niet weet of het aan het ontgiften,vlees of groente ligt!

Ik denk ( en dat is mijn mening ) dat je gewoon alle dieren,op 1 na voor het geval dat, kan gaan geven, omdat ik denk dat Storm reageert op de granen in de brok en niet op het "dier" wat in de brok zit. Maar zoals ik al zei,dat is hoe ik erover denk.

Ik heb Radja (r.i.p.) op kip gezet en 5 andere diersoorten.Radja had vreselijk veel jeuk en ook oorontstekingen en door het eten van kvv,was bij haar vrij snel een wereld van verschil te merken,alleen door het weglaten van alle graansoorten,dus ook rijst. Dus kijk ook heel goed uit met tussendoortjes,vooral hondenkoekjes.Zij had geen last van ontgiften en dat na 13,5 jaar brok!,alleen een paar prut oogjes.
Laatst gewijzigd door Radja op wo 21 mei 2014, 13:11, 1 keer totaal gewijzigd.
#2929464
[quote="xxmarjannee"]
Haha, dat is dus hetgeen ik ook zeker wel rekening mee wil houden.. Dat hij gewoon niet tegen de granen en rijst kan ;)
Maar, zouden er dan geen granen zitten in de Z/D brokken van Hill's die ik de afgelopen weken heb gevoerd?
[/quote]dat klopt,zitten geen granen in,aardappelmeel,maismeel en "doodgekookt" vlees,dus dan weet je niet of ze die oorontstekingen niet meer heeft,doordat er geen graan in zit,of doordat doodgekookte vlees ::) :P! Snap je?
#2929529
Als hij klachtenvrij is op Z/D brokken, dan verwacht ik dat hetgeen aan díe brok is aangepast t.o.v. andere brokken, daarvan de oorzaak is. Z/D bevat zoals je al zei 'aangepaste' eiwitten, dus het kán een reactie zijn op dierlijke eiwitten. in dat geval hopelijk alleen voor enkele diersoorten, maar dat kun je achterhalen middels een eliminatie dieet (*) Verder bevat Z/D brok geen tarwe, rundvlees of zuivelproducten. Dat zou ik zelf (aanvankelijk) dus ook zeker niet proberen.

(*) Wat het eliminatiedieet betreft: je voert dan 6 weken slechts één diersoort, een dier wat je hond eerder niet at. Absoluut NIETS anders, niet in snacks, geen groenten, helemaal niets. Gaat dat goed, klachtenvrij, dan voeg je een 2e diersoort toe. Wederom een diersoort die je hond eerder niet at en waar de kans op allergische reactie klein bij is. Dit doe je weer 6 weken, omdat een allergie ook pas na een aantal weken blijken!! Zo bouw je één voor één het aantal diersoorten en eventuele andere ingredienten op. Gaat er iets niet oké, dan schrap je die en voeg je pas na enkele weken weer een andere nieuwe toe, nadat de klachten weer verdwenen zijn. Het is een lange weg, die behoorlijk geduld vraagt (en preciezigheid..) maar op deze manier kun je exact in kaart brengen waarop je hond allergisch reageert en dus ook wat je gewoon kunt geven!
Als je kvv gebruikt om te elimineren zul je een merk / merken moeten kiezen wat geen premix gebruikt, geen groenten en slechts 1 diersoort per variant.
Laatst gewijzigd door Parelridder op wo 21 mei 2014, 22:20, 1 keer totaal gewijzigd.
#2929577
Wanneer je in en eliminatiedieet een nieuwe diersoort (of ander ingredient) toe voegt, kun je alle tijdens dit dieet voorgaande succesvol gegeven diersoorten/ingredienten blijven geven. Dat is ook belangrijk om te doen, want anders zou je op den duur veel te eenzijdig voeren.
Dus als je bijv. begint met eend en na 6 weken konijn toe voegt, dan voer je in week 7 van het dieet zowel eend als konijn. Voeg je na 6 weken eend & konijn een 3e diersoort toe, bijvoorbeeld hert, dan voer je in week 13 van het dieet zowel konijn, eend als hert. De diersoorten/ingredienten die na 6 weken geen reactie gegeven hebben kun je dus behouden in het menu, de diersoorten die gedurende die periode reactie geven, schrap je.
#2929640
Ah, oké, top!

Nu rest nog ruimte in de vriezer maken ;) Dat wordt nooit meer pizza's en frietjes eten, anders past het niet ;) hihi..
Ook wel zo gezond voor ons natuurlijk ;)

Hebben jullie dat trouwens ook? Dat als je die rollen van Barfmenu ontdooid dat er dan al wat waterig bloed uit loopt tijdens het ontdooien? Heb het nu in een bakje liggen, gister lag het plankje van m'n koelkast vol er mee..
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door