Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Skyline
#2927628
Misschien een stomme vraag hoor...
Maar Sky krijgt nu kvv, ongeveer 650 gram per dag.
Maar als ik haar nou wil laten barfen hoe zit het dan met hele prooidieren?
Die zijn toch meestal zwaarder als die 650 gram die ze nu krijgt (konijn, geit, kip enz)

Als er geen organen in zitten kan je ze nog in stukken hakken, maar omdat nou ook te doen als de organen er nog in zitten lijkt mij niet zo'n goed idee?
Door de bacteriën die er dan vrij komen kan je vlees snel gaan rotten...

Nu vind een hond het niet zo erg meestal maar om het 3 dagen te laten liggen vind ik dan weer net Ff niet...

Maar geven jullie als jullie hele dieren voeren dan gelijk voor 2 à 3 dagen of krijgt hij/zij de volgende dag weer gewoon de aangemeten dagelijkse hoeveelheid?


En dan nog een ander vraagje.
We hebben 4 katten, van de week is geprobeerd of ze kivo kvv compleet lekker vonden.
Eerst vermengd met een gourmet maaltijd.
Tot mijn verbazing bleef de gourmet tot laatste liggen (kivo bevat ook pens, zijn katten meestal niet dol op)

Maar kan ik de katten ook gewoon alleen kivo compleet voeren, of moet ik hier ook nog andere dieren bij voeren?

Wil, als ik een diepvriezer er bij heb, ook muizen en kuikentjes bij halen voor de lekker (kuikens krijgen ze nu ook al af en toe)
Maar dat zal dan 1x per week zijn.
Gebruikersavatar
Door Inge en Bono
#2927667
Kan prima hoor, alleen even opletten met de darmen en galblaas; als die geraakt worden, haken de meeste beestjes af voor de hele prooi.
Bij een geitje haal ik de organen eruit en verdeel die over de dames, evenals de rest van het geitje. Sky zou met een geitje 2 à 3 keer doen, gezien de hoeveelheid die ze eet. Ik zou prooidier in porties verdelen die ze normaal ook eet en dan de rest terug in de koelkast voor de volgende dag. Eventueel 2 dagen wat meer voeren en dan de dag erop een klein beetje geven.

Bij kvv wordt (merken en smaken)afwisselen aangeraden; dat zou ik dus ook doen voor de katten. Het is compleet, dus het zou kunnen, maar dan wed je op een paard.
Door Martine-Tom
#2927768
Ik zou katten niet op Kivo houden, als je zegt dat daar pens in zit en het eigenlijk voor honden is, katten hebben behoefte aan minder bot en meer spiervlees dan honden. Pens hebben ze niet nodig (zit niet in hun natuurlijke prooien) dus als je exclusief een honden kvv met pens gaat voeren loop je het risico op tekorten.
Door Martine-Tom
#2927830
Yep, omdat er dus meer spiervlees en geen pens in zit word het duurder  ;)
Degomeat heeft beefmix kat die best betaalbaar is, zelf voer ik ook graag Bibi maar die is dan weer minimaal 4 euro de kilo
Door Roosj
#2928528
Mijn kat krijgt kwartels. Dat is ongeveer 200 gram per stuk en doet ze 2 tot 3 dagen mee. Je kan het ook aan je hond voeren.

Katten hebben naar mijn weten niet meer bot nodig, maar wel meer hart en vlees van bewegende delen ivm taurine. Ik zelf voer voor de afwisseling tinlo konijn en 1x in de 2 weken Haaksbarf geit. Dat laatste is met pens, maar een van de weinige kvv waar ze het goed op doet. Pens mogen ze wel, maar vaak lusten ze het niet. Die van mij lust het dus wel.
Carnivoer Wild heb ik ook besteld.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2928540
Katten hebben minder bot nodig. Dat zegt Martine helemaal goed.
Meer spier, niet noodzakelijk meer hart (want in spiervlees zit ook wel heel wat taurine), maar wel ietsje meer orgaan in het geheel: hart, lever en nier.  Pens mag een beetje, maar zoals in een hondenmenu zou ik zeker niet doen en de meesten lusten het dus niet graag.
Katten hebben echt nood aan minstens 30% hoogwaardig spiervlees (dus niet de helft vet of bindweefsel) bovenop dat wat aan het vleesbot hangt, dat is bij honden niet zo.  Vandaar dat kattenkvv inderdaad duurder is, meer spier, minder vleesbot, geen pens. 
Bij katten komt het gewoon allemaal net iets nauwer dan bij honden omdat ze obligate carnivoren zijn.  Je zou dus een paar percentage's groenten mogen voeren, maar de meeste katten krijgen helemaal geen groen.  10% groenten zoals bij honden is echter echt uit den boze voor katten.

Je kan dus hondenkvv voeren aan je katten, zeker en vast, maar laat het hoofdaandeel wel echt kattenkvv zijn, dat is mijn advies.

Verder knip ik hele prooien ook gewoon in stukken.  Alle barfonderdelen komen ook oorspronkelijk uit een prooidier dat verknipt en versneden is, en dat voer je ook in 2 dagen op.  Je kan ze in zijn geheel invriezen en dan uithalen en in 2 dagen opvoeren, of je kan ze als je ze krijgt in stukken knippen en dan per portie invriezen en ontdooien.  Dat kies je zelf.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op di 20 mei 2014, 07:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Roosj
#2928960
Ik ben het toch echt niet eens met minder bot. Erwin Geitenbeek adviseerde volgens mij zelfs nog meer bot, maar dat vind ik wat overdreven.

Maar kijk vooral naar je kat.
Door Martine-Tom
#2928962
Roosj schreef: Ik ben het toch echt niet eens met minder bot. Erwin Geitenbeek adviseerde volgens mij zelfs nog meer bot, maar dat vind ik wat overdreven.

Maar kijk vooral naar je kat.
Welke % vind jij dan geschikt?
Door Roosj
#2928964
Martine-Tom schreef: Welke % vind jij dan geschikt?
Max 50% vleesbot, dus 25% kaal bot. En dus 10% hart. Maar wel spiervlees van bewegende delen. Ik sta hier bijvoorbeeld kalkoen poten te ontleden. Het bot gooi ik natuurlijk weg.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2929163
Roosj schreef: Mijn kat krijgt kwartels. Dat is ongeveer 200 gram per stuk en doet ze 2 tot 3 dagen mee. Je kan het ook aan je hond voeren.

Katten hebben naar mijn weten niet meer bot nodig, maar wel meer hart en vlees van bewegende delen ivm taurine. Ik zelf voer voor de afwisseling tinlo konijn en 1x in de 2 weken Haaksbarf geit. Dat laatste is met pens, maar een van de weinige kvv waar ze het goed op doet. Pens mogen ze wel, maar vaak lusten ze het niet. Die van mij lust het dus wel.
Carnivoer Wild heb ik ook besteld.
Roosj schreef: Ik ben het toch echt niet eens met minder bot. Erwin Geitenbeek adviseerde volgens mij zelfs nog meer bot, maar dat vind ik wat overdreven.

Maar kijk vooral naar je kat.
Ik heb zo het gevoel dat je jezelf een beetje tegenspreekt...  ;)

50% bot is echt de maximum, terwijl er bepaalde honden daar overheen gaan. Ik denk dat er daar veel katten al last krijgen met ontlasten. Maar als dat niet zo is, prima.
Het is de ervaring dat honden op ietsje meer bot een mooie ontlasting hebben dan katten. Ik moet met mijn katten echt niet over de 45% vleesbot gaan en dan is het vleesbot dat eigelijk iets meer bevleesd is dan 50-50.  Ze krijgen daarvan gemiddeld zo'n 42%.  Dus moest ik echt 50-50 vleesbot voeren, zat ik onder de 40%.
Anders krijgen ze krijtpoep.
In een hele kwartel zit denkelijk nog geen 15% kaal bot. 

En onder ons gezegd en gezwegen: Erwin zegt zoveel....  ;)
Door Roosj
#2929191
Ik bedoelde dus dat ik 50% vleesbot aanhou, maar Erwin Geitenbeek meer adviseerd bij katten.

Qua vlees hebben ze een hogere kwaliteit nodig, vooral van bewegende delen.
Door Martine-Tom
#2929320
Roosj schreef: Ik bedoelde dus dat ik 50% vleesbot aanhou, maar Erwin Geitenbeek meer adviseerd bij katten.

Qua vlees hebben ze een hogere kwaliteit nodig, vooral van bewegende delen.
Maar op wat is dat gebaseerd? Als ik naar de natuurlijke prooi van katten kijk hebben die volgens mij geen 25% kaal bot.
Als ik de katten hier op 50% zet kan ik hun ontlasting aan de kleuterschool verkopen als stoepkrijt denk ik ;D

Ik zou niet op 1 paard wedden, volgens mij is er meer documentatie te vinden dat katten minder bot nodig hebben dan meer, dus dat Erwin dat vind, prima, maar dat is voor mij nog geen argument om mijn idee te veranderen, vooral omdat ik gewoon zie dat ze dan krijtpoep krijgen  ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door