Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Angelique
#2928109
Ik was mijn kin nog aan het optakelen...fairfok...wie bedenkt zoiets  :-X

Maar goed, leuk verhaal voor het publiek, maar dna-registratie gaat natuurlijk niks over de kwaliteit van de pups zeggen. Het zegt alleen dat de afstamming nu vast staat. In ieder geval wat pa en moe betreft, want die andere generaties zouden twijfelachtig kunnen zijn. (anders was die dna-test niet nodig geweest)
En de Raad die ingrijpt...klinkt leuk, maar ieder besluitje of stapje die ze zetten of willen zetten gaat jaren aan geleuter aan vooraf. En zo ingrijperig zijn ze over het algemeen niet, want ingriijpen kost geld.

Maar niettemin kan ik na 1 juni nog steeds doelbewust en met goedkeuring van de Raad hele foute hondjes fokken en mag ik het nog faifok noemen ook.
Door Lizzy
#2928113
Ik takel even met je mee.

En de nieuwste trend is...., kruisingkjes fokken. En rashonden zonder stamboom (die zijn immers veel gezonder). Want na 1 juni kost een stamboom per pup aanvragen 140 euro.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2928118
Het trieste hieraan vind ik gewoon dat er nu iets zogenaamd baanbrekends wordt gepresenteerd wat zoveel verbetering zou moeten geven, terwijl dat niet zo is.  Een schijnveiligheid dus, waarbij het allergrappigste nog is dat de fokkers dus de dikke rekening van het wanbeleid van de Raad mogen betalen. Want als je ruim 100 jaar na dato een dan-test nodig hebt om je stamboke op orde te hebben houdt dat dus zoveel in dat die daarvoor niet op orde was.  10 pups = 10dna-testen betalen en de raad test er maar 2oid. De blegen zeggen dan...we nemen 2 swabs af. Wel zo eerlijk, maar nee, hier moet weer het onderste uit de kan.

Een allerschattigst 1-2tje met een laboratorium, die nu en masse gratis (lees: met geld toe) dna aangeleverd krijgen waar hun van alles mee mogen doen...zoals testjes ontwikkelen die diezelfde fokkers weer vet mogen betalen, maar als ik als fokker over het dna van eigen honden wil beschikken mag dat niet.
Door Skyline
#2928119
Heb toch liever een ras hond hoor

Bij een vuilnisbakje weet je niet altijd wat er in zit, kan je dus ook vrij weinig zeggen van het karakter

Geef liever een paar Euro meer uit aan een ras hond
Door Jantina
#2928320
Ik las het ook. Tsja wat moet je hier nu weer mee... Ik krijg steeds meer het idee dat je je moet verdedigen als 'fokker' (zeg ik die ook 1 nestje heeft gehad...  :biggrin2:). Echt, voor het aanziens des volk kan je beter stamboomloze rashonden of kruisingen op de wereld zetten.
Door Lizzy
#2928365
Het NOS nieuws:

"uiteindelijk is het de hondenliefhebber die bepaald hoe het de hond zal vergaan. Kiest ie voor schoonheid om te showen. Of kiest ie voor gezondheid, een normaal hondenleven te kunnen leiden".

De toon is echt gezet.
Door Erna
#2928370
Angelique schreef: 10 pups = 10dna-testen betalen en de raad test er maar 2oid.
Volgens mij worden ze allemaal getest hoor en krijgen ze ook allemaal een certificaat. Of heb ik dat nu zo fout begrepen?

Edit:

Dit staat bij de FAQ op de site van de Raad.

Ontvang ik als fokker ook op papier DNA-profielen van de pups?

Ja, voor alle pups wordt een ISAG 2006 DNA-profiel in de vorm van een certificaat opgesteld. Deze DNA-certificaten worden naar de fokker gestuurd.
Laatst gewijzigd door Erna op ma 19 mei 2014, 18:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#2928372
Is dat niet zoals ze het in Belgie doen, van 2 willekeurige honden werkelijk het DNA testen?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2928373
Erna schreef: Volgens mij worden ze allemaal getest hoor en krijgen ze ook allemaal een certificaat. Of heb ik dat nu zo fout begrepen?

Edit:

Dit staat bij de FAQ op de site van de Raad.

Ontvang ik als fokker ook op papier DNA-profielen van de pups?

Ja, voor alle pups wordt een ISAG 2006 DNA-profiel in de vorm van een certificaat opgesteld. Deze DNA-certificaten worden naar de fokker gestuurd.
Ja, maar het afstammingsonderzoek wordt maar bij 2 samples gedaan, bij twijfel meerdere.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2928375
Lizzy schreef: Is dat niet zoals ze het in Belgie doen, van 2 willekeurige honden werkelijk het DNA testen?
Ja, alleen worden in belgié dan ook 2 willekeurige samples genomen.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2928377
Lizzy schreef: Het NOS nieuws:

"uiteindelijk is het de hondenliefhebber die bepaald hoe het de hond zal vergaan. Kiest ie voor schoonheid om te showen. Of kiest ie voor gezondheid, een normaal hondenleven te kunnen leiden".

De toon is echt gezet.
Die media heeft ook niet meer dan 2 werkende hersencellen :-X
Door Erna
#2928380
Angelique schreef: Ja, maar het afstammingsonderzoek wordt maar bij 2 samples gedaan, bij twijfel meerdere.
ik twijfel nog hoor Angelique :-)

FAQ vraag 6
Waar kan ik zien dat de afstamming van mijn pup is gecontroleerd?

Op de stamboom en op het DNA-certificaat wordt vermeld dat de afstamming van de pup gecontroleerd is. Deze controle geldt alleen voor pups geboren uit teven welke gedekt zijn na 1 juni 2014. De gecontroleerde afstamming van de pups betreft alleen de ouderdieren (F1 generatie).
Door Lexus-me
#2928399
'Aangenomen wordt dat zo'n 40 procent van de rashonden door kruisingen met andere hondenrassen verborgen problemen heeft. Honden worden dan speciaal gefokt op de platste snuit, de meeste rimpels of het kleinste hoofd. Dit soort honden zijn geliefd bij het publiek, maar voor hun gezondheid en welzijn is het slecht nieuws.'

Juist out-breed zou voor sommige rassen heel goed zijn...

en die laatste zin gaan ook mijn haren van omhoog staan: uiteindelijk bepaald de pupkoper of je een mooie hond koopt om mee te showen of een gezonde hond die een gelukkig honden leven krijgt....

Als of mijn rashond waarmee ik (heel af en toe) show minder gelukkig is als mijn kruising... :-X
Gebruikersavatar
Door Hope
#2928547
Het lijkt weer de zoveelste manier om het publiek het idee te geven dat er om dierenwelzijn gegeven wordt, maar de echte problemen daaromtrent niet te hoeven aanpakken.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door