Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door anneliesdj
#2921740
Ik geef al jaren NRV maar ik ben toch weleens benieuwd hoe jullie denken over orgaanvlees dan vooral hoeveel je van wat geeft, hoeveel maximaal, welk orgaan je minimaal moet voeren enz.
Pens wordt geacht een groot deel uit te maken van het orgaan, waarom?
Welk ander orgaan voer je daarbij, als minimum? Is dat enkel lever en nier? En lever mag dan weer niet teveel zijn?
Watvoor meerwaarde hebben hart, long en maag? Hart komt grotendeels overeen met spiervlees, long is grotendeels lucht en dus buikvulling en maag (bv kippenmaag) lijkt me ook niet veel toegevoegde waarde hebben?
En dan strot en luchtpijp, voer je dat als orgaan of als vleesbot? En voegt dat nog iets toe, behalve dat er glucosamine in zit (maar merk je dat ook?)?
Nuja, enzovoorts dus :+

Ik ben benieuwd :)
Edit; ik heb de bieb al doorgespit, maar kan hier niet veel over vinden, tijd voor een artikel over orgaan?
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2921815
Ik voer 20% van het weekmenu orgaan, waarvan 10 % pens of boekmaag en 10% een mengsel van hart-lever-nier is. In principe doe ik 1 kilo van elk orgaan en dan mengen en portioneren, maar ik gooi liever meer hart erin en iets minder lever en nier. Soms maak ik een mengels van 4 kilo en dan is de vierde kilo maagjes. Voor de afwisseling.

Strot voer ik niet meer, maar toen ik het nog voerde wist ik niet goed waar het onder te rekenen. Niet onder bot. Ik voerde het gewoon zo af en toe dat het me niet zoveel uitmaakte, dan was het gewoon een dagje anders dan anders.
Luchtpijp is hier een snack, ik voer ze gedroogd. Rauw zou ik het ook als extra zien, niet specifiek als bot of orgaan. Long voer ik hier ook bijna alleen maar gedroogd, wat ik over hou aan snijafval krijgt ie wel eens rauw.

Met een grote hond die eerder geneigd is vrij slank te zijn heb ik de luxe gemakkelijk dingen als extra erin te kunnen kieperen en maak ik me niet zo druk waar het precies onder valt. Zolang de ontlasting dan maar goed blijft..
Door Lizzy
#2921856
anneliesdj schreef: Ik geef al jaren NRV maar ik ben toch weleens benieuwd hoe jullie denken over orgaanvlees dan vooral hoeveel je van wat geeft, hoeveel maximaal, welk orgaan je minimaal moet voeren enz.
Pens wordt geacht een groot deel uit te maken van het orgaan, waarom?
Welk ander orgaan voer je daarbij, als minimum? Is dat enkel lever en nier? En lever mag dan weer niet teveel zijn?
Watvoor meerwaarde hebben hart, long en maag? Hart komt grotendeels overeen met spiervlees, long is grotendeels lucht en dus buikvulling en maag (bv kippenmaag) lijkt me ook niet veel toegevoegde waarde hebben?
En dan strot en luchtpijp, voer je dat als orgaan of als vleesbot? En voegt dat nog iets toe, behalve dat er glucosamine in zit (maar merk je dat ook?)?
Nuja, enzovoorts dus :+

Ik ben benieuwd :)
Edit; ik heb de bieb al doorgespit, maar kan hier niet veel over vinden, tijd voor een artikel over orgaan?
Een hond heeft ongeveer 10% a 15% orgaanvlees nodig in de vorm van lever, hart, nier, hersenen, etc. En hoewel long weinig voedingswaarde heeft, kun je daar natuurlijk best een deeltje van voeren. Waarom niet, een prooi, daar zit toch ook long in? Maar als je long neemt als derde orgaan, dus zeg je voert hart, nier en long, dan mis je teveel voedingsstoffen. Dus ik vind: minimaal lever, nier en hart voeren. En pens, pens is gewoon orgaan. Maar overdrijven is ook nergens voor nodig want ZO gezond is pens nou ook weer niet. Dus niet meer dan 10%. En al voer je 5% of 0%, valt je hond ook niet dood neer, zoveel missen ze er nou ook weer niet aan, behalve wat leuke goede bacterieen (die je ook ergens anders vandaan kan halen). Pens is trouwens ook maag. En maag is ook een spier. Dus waarom zou kippenmaag geen toegevoegde waarde hebben? Ik hanteer de definitie: spiervlees is het vlees dat het skelet bij elkaar houdt en het skelet tot beweging brengt. Hart valt voor mij niet in die categorie en hart (of maag) is dus geen spiervlees.

Strot en luchtpijp bestaan voornamelijk uit kraakbeen. Ik vind het geen vleesbot. Ik voer het persoonlijk niet. Maar als ik het zou voeren, dan als klein onderdeeltje van orgaanvlees, waarbij strot dan soms voor een deel tot spiervlees gerekend kan worden omdat er vaak nog zoveel spiervlees aan hangt. Als de strot kaal is, dan niet natuurlijk.
Door smulpaap
#2921889
Hier ook 20 % orgaan , waarvan 10 % pens en 10 % hart lever en nier . Lever en nier wel biologisch in verband met de afvalstoffen die in dergelijke organen voorkomen . Of bv lever van wilde gans . Strot en luchtpijp voer ik niet , de kosten hiervoor investeer ik liever in een goede kwaliteit pens hart lever en nier .
Maagjes en long krijgen zo nu en dan wel . En verder heb ik nog wel eens extraatjes voor ze . Bio- Lamstesten bv daar zit vit E in , of eens lamstongetjes of hersenenen .
Die extraatjes krijgen ze eens in de paar weken , en dan voer ik bv een keertje minder pens of een week geen nieren . Hart en lever krijgen ze wel wekelijks
Gebruikersavatar
Door pike
#2922073
Ook hier is  20% van het menu orgaan, dat ik verdeeld over de week verstrek.
1/7 deel is nier
1/7 deel is lever
2/7 deel is hart
2/7 deel is pens
En het laatste zevende deel wisselt en is afhankelijk van waar ik aan kan komen en wat er dus in de vriezer ligt. Soms is dat ganzenmaag, of een mix van gansorganen, soms een mix van haas- of konijnorgaan, of lamstong, -long, -hersenen, -testes, net wat ik op dat moment voorradig heb. Strot en luchtpijp voer ik niet, kraakbeen wordt door mijn honden nl. niet goed verdragen, daar komen ze alle drie van aan de dunne.
Door anneliesdj
#2922478
Smulpaap, Kaela, Lizzy, waarom voeren jullie geen strot?
Maag is toch gewoon een spier, wat heeft dat voor toegevoegde waarde als orgaanvlees? Zitten daar nog bepaalde vitaminen ed in?

Long voer ik zelf niet meer, dat wil hij niet meer eten.
Maar nier lever hart en pens is dus al totaal genoeg als orgaan pakket?
Tellen jullie daar ook organen bijop uit bv karkas, of vis, zoals hersenen bv?
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2922485
anneliesdj schreef: Smulpaap, Kaela, Lizzy, waarom voeren jullie geen strot?
Omdat ik ze onhandig vind in de vriezer en omdat ik ze als "niet echt ergens bij horend extratje" wel erg groot vind. An sich geen bezwaar tegen af en toe een strotje, maar in de praktijk om deze redenen al in geen tijden gedaan.
Gebruikersavatar
Door pike
#2925375
Boekmaag voer ik wel eens maar zit niet standaard in het menu. Als ik het voer dan wel biologisch of van Hooglanders; het verteerde voedsel zit erin en als je weet wat er allemaal in de koeienkoek zit  :- dat voer ik liever niet aan mijn honden.
Milt zit soms aan de pens, dan krijgen ze die ook gewoon bij hun eten, ieder een deel. Pancreas heb ik nog nooit gehad.
Door Roosj
#2927584
Hart heeft echt een andere voedingswaarde als spiervlees. Hart bevat meer taurine, ijzer, mangaan, selenium, B12, C, koper, riboflavine, niacine, pathoteenzuur en bepaalde eiwitten.

Ik geef mijn hond:
In totaal 18 tot 20% orgaan.
5 tot 10% pens.
Het overige verdeel ik onder hart, lever, nier en overige.

Bij mijn kat:
15 tot 20 % orgaan in totaal.
Waarvan 10% hart.
De rest lever, nier en overige.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door