Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Naat
#2927492
Ik weet dat het belangrijk is om verschillende diersoorten te voeren. Ikzelf ben net begonnen met BARF voeren, maar hoor van verschillende ervaren BARF voerders dat ze zorgen dat de hond in 3 weken tijd alles binnen krijgen wat ze nodig hebben. Zo heb ik ook mijn eerste bestelling gedaan. Voor 3 weken. En voor veel variatie gezorgd.

Nu is er heel veel op de markt aan diersoorten. De vraag kwam in mij op of het belangrijk is om er altijd voor te zorgen dat de hond veel verschillende diersoorten te eten krijgt.
Of kan je ook bijvoorbeeld zeggen: Ik voer mijn hond alleen maar kip, eend, konijn, haas en paard de rest van zijn leven. Of is het juist belangrijk om zoveel mogelijk te variëren?
Door renate1985
#2927542
Minimaal 4 diersoorten word er geadviseerd en vis.
Ik geef zelf per week compleet. Weet niet of het goed is om per 3 weken compleet te geven maar daar kan een ander misschien antwoord op geven.
Als bot geef ik zelf: kip, konijn, eend en nu toevallig geitjes.
Als vlees: hert, rund, kip en zwaan.
En orgaan: geit, lam en kalf.
En dan zalm erbij.

Zo kom ik toch al snel op 10 diersoorten uit.
5 diersoorten is ook al goed natuurlijk maar hoe meer je kan variëren hoe beter.
Door spikkel
#2927552
5 diersoorten is prima, ik geef ook totaal in 1 week. Maar je kan ook de volgende bestelling weer een ander diersoort wisselen. Variatie is goed, maar betekent niet dat je 15 diersoorten moet voeren bijv.
Probeer 1 diersoort niet te voeren bijv. hert, dit i.v.m. misschien een allergie in de toekomst.
Door Roosj
#2927580
Hier een hond met allergieën, waardoor afwisselen soms een uitdaging kan zijn wat ik nu voer in 2 weken tijd:

Kalkoennek
Konijn karkas
Kwartel karkas
Eenden vleugels/karkas/rug stuk

Kalkoen filet
Lama vlees
Kangoeroe vlees
Paarden vlees
Over een maand konijnen vlees

Pens: lam
Orgaan mix: lam en geit
Hart: hert
Lever: konijn of kalkoen
Nier: lam of konijn



En wanneer het moeilijk is om producten te krijgen blijft het bot werk hetzelfde. Aan het bot zit vlees, dus heb ik al 4 diersoorten vlees. Dan heb ik dus wel eens 1 diersoort spiervlees.
Door Simone V
#2927777
ik probeer ook altijd wel te variëren, maar je moet het ook doen met wat je kan bestellen en wat je kwijt kan in de vriezer.
momenteel heb ik 5 soort botvlees, nl: kipnek, kalkoennek, parelhoenkarkas, geitjes, lamsribben.
De parelhoen en geitjes krijgt ze 2x per week, want daar heb ik momenteel veel van.
En bij de volgende bestelling krijgt ze er eendkarkas en konijnkarkas bij en dan zijn de kalkoennekken en lamsribben weer op.

Spiervlees vind ik altijd lastig, maar ik probeer zoveel mogelijk 4 soorten in huis te hebben. Op dit moment heb ik paard, rund, kip en kalkoen. Maar als je daar maar 2 soorten van hebt en die zijn anders als je botvlees, is het toch ook goed? De volgende keer bestel ik dan weer een keer lam en haas.
Over het algemeen krijgt ze altijd kip, rund en paard, maar ja. Wat maakt het uit?
Ik eet net wat er in het seizoen is 2x per week spruitjes, asperges of bloemkool. En na het seizoen weer helemaal niet. Prima toch?
Gebruikersavatar
Door Hope
#2927779
Onze allergiehond Hope kan maar vier soorten verdragen: konijn, haas, paard en sardien. Die krijgt hij dus elke week en zo goed mogelijk verdeeld. Toch heb ik altijd het idee dat het echt aan de magere kant is, vier diersoorten. Het is bij Hope gewoon altijd 'net niet'. Geen goede weerstand, moeilijk door de rui, vaak koud, noem maar op. En ja, het is een hond met een fikse allergie, maar ik zou liever meer diersoorten voeren.

Nelson, onze pup, krijgt wel veel meer afwisseling.
Ik voer niet elke week hetzelfde, ik kijk ook naar de prijs. Maar is er een keer iets in de aanbieding koop ik dat gewoon er bij en krijgt hij dat gewoon in plaats van iets anders (bijvoorbeeld hertenvlees ipv rund).
Ik ben er verder wel vrij zeker van dat je beter vijf diersoorten kan voeren met echt super kwaliteit vlees (bijvoorbeeld hacheevlees, bio ipv plofkip etc) dan dat je 15 soorten wil voeren en om dan de prijs te drukken MDM gaat voeren, of gemalen vlees, of plofkip. Dat gebeurd hier dus ook niet.
Door Roosj
#2927871
Hope schreef: Onze allergiehond Hope kan maar vier soorten verdragen: konijn, haas, paard en sardien. Die krijgt hij dus elke week en zo goed mogelijk verdeeld. Toch heb ik altijd het idee dat het echt aan de magere kant is, vier diersoorten. Het is bij Hope gewoon altijd 'net niet'. Geen goede weerstand, moeilijk door de rui, vaak koud, noem maar op. En ja, het is een hond met een fikse allergie, maar ik zou liever meer diersoorten voeren.

Nelson, onze pup, krijgt wel veel meer afwisseling.
Ik voer niet elke week hetzelfde, ik kijk ook naar de prijs. Maar is er een keer iets in de aanbieding koop ik dat gewoon er bij en krijgt hij dat gewoon in plaats van iets anders (bijvoorbeeld hertenvlees ipv rund).
Ik ben er verder wel vrij zeker van dat je beter vijf diersoorten kan voeren met echt super kwaliteit vlees (bijvoorbeeld hacheevlees, bio ipv plofkip etc) dan dat je 15 soorten wil voeren en om dan de prijs te drukken MDM gaat voeren, of gemalen vlees, of plofkip. Dat gebeurd hier dus ook niet.
De 4 diersoorten is excl vis. Sardienen zijn vissen, dus voer je 3 diersoorten ;)
Door Roosj
#2927872
Simone V schreef: ik probeer ook altijd wel te variëren, maar je moet het ook doen met wat je kan bestellen en wat je kwijt kan in de vriezer.
momenteel heb ik 5 soort botvlees, nl: kipnek, kalkoennek, parelhoenkarkas, geitjes, lamsribben.
De parelhoen en geitjes krijgt ze 2x per week, want daar heb ik momenteel veel van.
En bij de volgende bestelling krijgt ze er eendkarkas en konijnkarkas bij en dan zijn de kalkoennekken en lamsribben weer op.

Spiervlees vind ik altijd lastig, maar ik probeer zoveel mogelijk 4 soorten in huis te hebben. Op dit moment heb ik paard, rund, kip en kalkoen. Maar als je daar maar 2 soorten van hebt en die zijn anders als je botvlees, is het toch ook goed? De volgende keer bestel ik dan weer een keer lam en haas.
Over het algemeen krijgt ze altijd kip, rund en paard, maar ja. Wat maakt het uit?
Ik eet net wat er in het seizoen is 2x per week spruitjes, asperges of bloemkool. En na het seizoen weer helemaal niet. Prima toch?
Lijkt me idd voldoende :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door