Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door Borissam
#2927548
Hoi, ik wil graag dit topic plaatsen om te horen of mensen soortgelijke ervaring hebben en advies.

Mijn kat Sam is 16 en vanaf kleine kitten al bij me. Op zijn tiende ben ik opgeschrikt door een accute blaasverstopping door blaasgruis. Was kantje boord, week in kliniek, maar tot mijn vreugde keerde het probleem niet meer terug nadat hij op royal canin urinary over ging. Zes jaar later, nog steeds op RC urinary, begint hij enorm af te vallen, terwijl hij redelijk at. Behoorlijk vaak begon hij de brokjes uit te kotsen. Eerst een keer per week, op een gegeven moment dagelijks. Hij was een kat van vijf kilo. Ten tijde van de blaasgruis vier kilo, maar kroop rustig aan terug naar vijf. Nu opeens: 3,7; 3,5 en laatst 3,1. Aaien deed me huilen, zo stak de ruggengraat uit. Hier zat overigens een verhuizing (zijn eerste!) tussen waar je dat dan al gauw aan wijdt.

Bij de dierenarts eind vorig jaar bloed laten onderzoeken. De waarden voor alles waren extreem goed voor een kat van 16. Niks met schildklier, de meest logische verklaring. Ook nieren in orde. Lever ook.

Maar hij bleef dus afvallen, en meer overgeven. Nu naar dierenarts voor echo. De DA wilde de echo wel maken, maar na bekijken sam stelde ze dat het onwaarschijnlijk was dat ze er iets in zou vinden. De schilklierwaarde leek haar echter onwaarschijnlijk laag voor zo een oude kat, zoiets had ze uberhaupt nog nooit bij een kat gezien. Eea zou verwisseld kunnenzijn. Maar na (iets minder specifieke) test, bleken die waarden weer goed.

Advies: voer voor gevoelige maag,darmen van RC (sensitivity of hypoallergeen). Ik wilde dit liever niet, bang dat blaasgruis weer zou opspelen. Dus met poeder voor enzymen pancreas naar huis gegaan om paar dagen te proberen. Hij stopte met overgeven, maar at ook maar weinig met dat vieze poeder erover.

Dit is het moment dat ik veel ben gaan lezen op internet over voeding voor katten, en steeds las dat rauw vlees ook zou helpen voor katten met blaasgruis. Ik heb toen een tinlo kip gehaald, en de eerste dag 10 gram gegeven. Ik heb Sam nog nooit in zijn leven met zoveel smaak iets op zien eten (mijn andere kat haalde neus voor op). Ik moet het bijna schrokken noemen. De volgende dag weer 10 gram. Ik wilde hem rustig laten wennen.

Maar toen begon de diaree. Hij had al langer veel en stinkende ontlasting, maar dit was anders. Ik kon de rauwe kip duidelijk zien in de ontlasting en na nog een dag was het heus spuitwater. Zo zielig. Hij at vrijwel niks meer, lag hele dag op bank, en ging zo snel achteruit, dat ik de volgende drie dagen dagelijks naar dierenarts moest voor infuus voor water. Alles wat hij wel at kwam er binnen twee uur weer uit en hij kon amper lopen, alleen wankelend. Op een gegeven moment stopte hij volledig met eten, geen kracht meer ook denk ik.

Ik was al afscheid aan het nemen, maar kon het ook niet accepteren omdat ik vreesde dat het door de rauwe tinlo kip kwam die ik hem had gegeven.

Het was ondertussen vrijdag toen ik voor derde infuus bij DA kwam en vroeg haar of hij nog het weekend door zou komen zo, zodat ik maandag kon beslissen hoe verder. Het antwoord was nee. Tenzij hij gaat eten en drinken. Ik kreeg hills a/d mee. Dwangvoeding. Hoewel ik me afvroeg of ik hier goed aan deed (in begin trilde hij van de stress door die spuit voeding), en hij meteen weer die spuitdiarree terugkreeg, begon hij na 24 uur toch weer wat op krachten te komen. En begon de diarree te verminderen. Na twee dagen, ik kon het niet geloven, was hij weer levendig, sprak met me (miauwend), en wilde zelf eten (vooral dat hills, maar ook eigen voer).

Ondertussen eet hij met smaak royal canin gastro en sensitivity met veel aanvullend natvoer aangelengd met water erbij om blaasgruis te voorkomen (op hoop van zegen, de urinary voer wil hij ook zelf niet meer eten). Zijn poep is beter dan ooit (al blijft het wat zacht en stinkend, en is de frequentie verdubbeld).

Ik geloof nog steeds dat vers vlees goed is voor katten, maar durf er absoluut niet meer aan met hem na deze ervaring. Misschien heb ik pech gehad met het rolletje tinlo. Maar ik wil het risico niet nemen dat hij weer zo ziek wordt.

Mijn vraag (na dit lange verhaal) is eigenlijk: kan het zo zijn dat een oudere, wat verzwakte kat, die leven lang combi van brokjes en natvoer eet, en een gevoelig darmstelsel heeft, niet meer met rauw vlees kan omgaan?
Of was ik stom om met kip te beginnen (salmonela en andere bacterien)  en is er KVV waar ze minder sterk op reageren?
Door spikkel
#2927553
Wat vreselijk naar voor je kat als ze zo gauw achteruit gaan, gelukkig gaat het weer beter.
Elke kat kan van brok naar rauw ongeacht de leeftijd, er zal een klein percentage zijn, die niet meer op Kvv kunnen wegens ziekte of iets dergelijks.
Dat weet ik echter niet zeker.
Je kat is zolang aan de brok geweest dat hij helemaal moet omschakelen, de darmen en maag zijn niet gewend aan rauw. Om hier aan te wennen geven veel mensen probiotica om de darmen de goede bacteriën te geven die noodzakelijk zijn om rauw te verteren. Jouw kat had dit dus niet(de stukjes kip waren te zien). Dit vergt enige tijd voor ze goed rauw kunnen verteren, het maagzuur moet naar beneden gebracht worden. Je schrijft dat je 10% tinlo gaf, dit samen met brokken? rauw en brokken gaan niet goed samen, er moet minstens 8 uur tussen zitten. Diarree was dan ook wel te verwachten.
Tinlo heeft een hoog bot percentage voor katten, dit kun je opvangen met wat extra spiervlees er bij te geven.
Voor je kat was het beter geweest om meteen helemaal over te gaan op rauw, brokken dus helemaal weg.
De diarree had ook veroorzaakt kunnen worden door het schrokken.
Misschien toch een idee om weer over te gaan op Kvv. Carnivoer, Bandit, carnibest diabetici versie zijn prima Kvv. Er zijn er meer (maar kan er even niet opkomen) Je kunt ook kijken bij Voervergelijk. com voor Kvv's.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2927569
Welkom!

Ik herken het absoluut niet en heb er nog nooit eerder over gehoord - een kat die totaal niet tegen rauw zou kunnen.
Ik moet ook zeggen dat ik niet zeker weet of de kvv wel de boosdoener is. Hij kan ook een vies virus ergens hebben opgepikt en dat dat voor de op buikgriep lijkende klachten hebben gezorgd.

Ik snap heel goed dat je kvv inmiddels erg eng vindt, maar misschien helpt het om hier vanalles te lezen. Het zijn niet allemaal succesverhalen, maar toch niet zoals jouw ervaring.
Geef rauw niet op. Probeer het op een later moment weer eens, eventueel een ander merk of andere smaak. Als je abrupt overschakelen niet ziet zitten, probeer dan wat te mengen, bv blik met een beetje kvv en zo langzaam meer kvv geven.
Door Anne in Zweden
#2927572
Zou het helpen om in de overgangsfase even wat kokend water over de kvv te gieten, zodat het totaalcompleet rauwe eraf is? Naarmate de ontlasting dan beter wordt, zou je weer terug kunnen naar helemaal rauw.

Beterschap met je zieke poezel! En welkom hier!
Door NoaKaj
#2928198
Ik zou een pancreatitis-test laten doen. Dat ie de pancreas-poeder niet wil eten is begrijpelijk, dat is smerig spul. Je kunt bij de dierenarts een recept voor Créon vragen, dat je vervolgens bij de apotheek kunt halen. Mijn kat at dat goed met een beetje Gourmet.

Laat je niet afschepen door de dierenarts als die zegt dat de symptomen niet kloppen. Ik heb vijf katten met pancreatitis (gehad) en elk geval is anders, van afvallen als enige symptoom tot de klassieke aanvallen.
Door kakocavi
#2928317
Je kat was al niet lekker toen je begon met kvv en reageerde er erg heftig op. Het kan zijn dat het beestje gewoon gevoelig is voor dit soort veranderingen en dat hij even geen weerstand had om het op te vangen. Het is goed van je dat je rustig aan deed met overstappen, maar het hielp kennelijk niet. Ik denk dat je kat de bacteriën in het rauwe vlees misschien even niet aankon.

Ik zou er nu voor zorgen dat je kat er weer een beetje bovenop komt. Dat is het allerbelangrijkste. Als dat op Hills of RC moet, dan moet dat maar. Ik zou daarna met af en toe een klein stukje gekookt vlees beginnen. Bot nooit verhitten, ook niet als het gemalen is, dus Tinlo of andere kvv met gemalen bot moet je niet gebruiken. Probeer het weer rustig op te bouwen en laat het beestje wennen aan de verandering, ook van binnen. Probeer pas als je geen verandering opmerkt het vlees steeds iets minder lang te koken, tot het uiteindelijk rauw is. Kip is licht verteerbaar, dus ik zou er kipfilet voor gebruiken. Pas als hij rauw vlees goed aankan overstappen op een kvv en de hoeveelheid diersoorten wat uitbreiden. Tinlo vind ik zelf een geschikte kvv, ik denk niet dat het daaraan ligt dus ik zou die niet laten liggen. Een andere kvv proberen kan natuurlijk ook.
Gebruikersavatar
Door Borissam
#2937282
Dank allemaal voor de reacties. Ondertussen weer even verder. Sam eet goed, nog steeds de gastro en sensitivity brokjes van royal canin, maar vooral compleet natvoer van porta 21. Mijn vrees voor blaasgruis, reden dat ik dacht aan rauw voer, is minder sinds ik zijn ph waarde ben gaan meten. Tussen 5,9 en 6,2. Eerder zuur dan basisch. Vraag me af waarom ik hem 6 jaar blaasgruisdieet heb gegeven.

Hij blijft onrustig. Veel miauwen, snachts, maar ook na eten. Haren plukken uit zij. Ik heb er lang over getwijfeld, gezien zijn 16,5 jaar, maar denk dat ik toch een buikecho ga laten maken. Op rauw voer ga ik hem niet meer proberen over te zetten. Ik denk niet dat dat hem kan genezen als hij iets onder de leden heeft, en risico is me na vorige ervaring te groot.

Met mijn andere kat (5 jaar), wil ik het wel gaan proberen. Maar die trok er vorige keer neus voor op en is een notoire brokkeneter. Komt ook al geen natvoer in. Zal wel veel geduld vergen, maar wellicht voorkomt het later problemen met hem.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2937301
Met die leeftijd kan ik het me goed voorstellen dat je de moeite van het rauwvoeren niet meer wilt aangaan. Overigens is een te zure urine ook niet geweldig: daar vormen zich oxalaatkristallen in en die zijn alleen operatief verwijderbaar.

Voor de miauwert van 5 denk ik dat rauw zeker een hele goede optie is. Het klopt dat rauw voeren niet direct geneeskundige afwijkingen geneest (muv bv struviet), maar het doet een kat over de hele linie gewoon goed.
Ik vergelijk het altijd maar met iemand die gewoon gezond eet met ruim groente en fruit uit het seizoen versus iemand die dagelijks junkfood eet. De eerste persoon zal zich fysiek beter in zijn vel voelen zitten en een grotere kans hebben op een betere conditie.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door