Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

#2927174
Ik ben mijn honden aan het overzetten van brok naar KVV om ze later op KVV/barf of misschien zelfs compleet barf te zetten.
Zie ook http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 407.0.html

Nu hebben ze jaren terug al eens een jaar of twee lang elke ochtend brok en elke avond Energique gegeten. Daar ben ik mee gestopt toen het een poos slecht leverbaar was (de fabriek moest verhuizen of zo iets was het) en eigenlijk nooit meer zo bij nagedacht en automatisch alleen brok blijven geven. Inmiddels probeer ik weer wat natuurlijker te gaan voeden, en ik heb eigenlijk geheel automatisch weer naar Energique gegrepen, want ik was daar altijd tevreden over vroeger. En ze krijgen ook Renske. Eigenlijk heb ik dus geen enkele klacht.

Maar: ik geef meteen toe dat ik inmiddels zo ontzettend veel KVV-voeren op de markt zie, dat ik eigenlijk geen idee heb welke nou kwalitatief beter of minder aangeschreven staan. En omdat ik in de toekomst KVV en barf wil combineren, sluit het een daar misschien ook beter op aan dan het ander, ook weer zo iets waarvan jullie veel meer weten dan ik.

Dus, bij deze mijn vraag: welke KVV's zouden jullie aan- dan wel afraden en om welke reden? Niet alleen maar roepen 'die moet je nooit doen' of 'die is geweldig', maar ook met enige onderbouwing erbij zou ik erg fijn vinden. Het is NIET mijn bedoeling om hier een topic te krijgen waarin fans van diverse merken elkaar in de haren vliegen maar echt even om veel meningen te horen, zodat ik weer een beetje bij ben met welke nu als de beste voeren bekend staan. En of ik daarna al dan niet nog een ander merk zou gaan geven bepaal ik wel na het lezen van jullie antwoorden  8)


Edit: misschien handig om te weten dat mijn honden klein zijn (cairnterriers) en 7 en 9 jaar oud, en meer over hun eetpatroon staat in de eerstgenoemde link.
Laatst gewijzigd door Lothlórien op za 17 mei 2014, 00:21, 1 keer totaal gewijzigd.
#2927201
Gewoon niet op 1 paard wedden en zoveel mogelijk merken en smaken afwisselen. Kijk, aan het eind van de dag weet niemand van ons wat ze in die gemalen prak stoppen. Niet qua ingredienten, niet qua percentages en al helemaal niet qua kwaliteit. Dus of iemand nou roept "dit of dat is het beste merk", die roept dat dan waarschijnlijk of omdat ze zelf zo'n goede ervaring hebben of ze hebben commerciele belangen. Maar niemand weet aan het eind van de dag wat ze precies in die prak stoppen, behalve de makers zelf. Ik zou dus zelf merken geven die zich al langere tijd bewezen hebben, waar je niet bakken met klachten over leest en waarbij ze een gewoon goed verhaal op folder/website hebben zonder allerlei rare spelvouten ::) (ja, ja, spelfout, maar je begrijpt wat ik bedoel denk ik). Nou, en er zijn meerdere van deze merken en die wissel je dan liefst lekker af. Zodat je dus niet op 1 paard (merk) wedt. En een echt kek kwalitatief goed merk in mekaar sleutelen voor weinig: als je nou 1 + 1 + 1 bij elkaar optelt, kom je uit op 3. Kwaliteit kost geld. Waarmee ik overigens niet zeg dat als iets duur is, het automatische goede kwaliteit is. Maar 1 eurie-nog-wat voor een kilo kwalitatief goed KVV: bestaat niet, klaar.
#2927211
Eens met Lizzy. Ik zou misschien ook al in het weekend ofzo een dagje barf inlassen. In de tijd dat ik kvv gaf wisselde ik veel af met merken en smaakjes. Nu geef ik alleen kvv op luie dagen of wanneer ik heel weinig tijd heb. Daarvoor neem ik wel de goedkopere omdat dat hooguit 1x per week is.
De ervaringen met kvv zijn per dier heel erg verschillend. Waar de ene het goed op doet kan de ander niet van poepen enz.
#2927217
Een goede kvv vind ik de kvv waar mn honden t, ondanks de behoorlijke fysieke inspanningen' het er het beste op doen. Ik heb niks aan een onbetaalbare en op papier perfecte kvv die ze niet of alleen met lange tanden eten. Of eentje waar t hele spul alleen pudding op poept. Gewoon uitproberen dus...
#2927219
Ik heb gevoerd : Smuldier. Rodi. Haaks. Alaska  Darf. Lupa. Mijn hond at graag Alaska en darf. Haar poep was daar het mooist op en vacht etc ook. Ik gaf ook wel eens Smuldier als tussendoortje of als ik nog geen ander voer had vond ze ook lekker  Qua samenstelling is Smuldier niet best zeg maar. Nu met pup in aantocht ben ik kritischer. Ik voer al goede merken denk ik maar omdat yara later op KVV ging heb ik lang niet bij alles stil gestaan én weet ik nu meer door hier veel te vragen en te lezen. Dus ik zou zeggen. Lees je hier in. Stel veel vragen etc. Kijk eens op voerwijzer.com.
#2927224
Een goede kvv s voor mij in ieder geval een kvv waarin gemalen bot zit, geen botsupplement en geen premix, een kvv waarbij je dus minsten 4 of 5 diersoorten moet afwisselen om het compleet te maken.
Verder kan ik me alleen maar aansluiten bij mijn voorgangers je weet nooit precies wat er in kvv vermalen wordt dus veel diersoorten en veel merken afwisselen.
#2927242
Kijk, toch goed dat ik de vraag stel. Waar veel 'brokfanaten' juist afwisseling afraden, raden jullie dat dus aan, en dat zou ik uit mezelf dus niet bedacht hebben, zo 'groen' ben ik nog in deze materie. Afwisselen is makkelijk te realiseren, want mijn leverancier heeft enorm veel merken en levert aan huis, en ik zal echt niet voor het goedkoopste merk gaan.

[quote="hannabelgje"]
Eens met Lizzy. Ik zou misschien ook al in het weekend ofzo een dagje barf inlassen.
[/quote]

Dat werd mij in een ander topic juist afgeraden ;) Ik ben namelijk nog maar net aan het overstappen, en hoewel ik geen nieuwe brokken meer zal kopen maken ze nu wel de restjes brok nog op, en er werd me afgeraden om meteen al barf te geven. Ik kon beter brok/KVV combineren dan brok/barf, werd me daar uitgelegd. Vandaar de overstap naar barf via KVV.
#2927568
Het grootste gedeelte van het jaar barf ik, maar als we het heel druk hebben op de zaak geef ik wel eens kvv. Ik heb verschillende merken geprobeerd. Rodi en duck, niet tevreden over. Ziet er uit als karton.vind het niet eens op vlees lijken. Dat geef ik niet meer. Smuldier geef ik alleen als ik vlees tekort heb. Vind het jammer dat er een calcium supplemet en premix in zit. Handige verpakking, grof gemalen, goede ontlasting. Naturis, te fijn gemalen, onhandige verpakking, wisselende ontlasting.  Van het ene diersoort te zacht, andere te hard. Geef alleen de zalm enkelvoudige versie nog wel eens als ik geen zalmkoppen/graat heb liggen. Darf, grof gemalen, handige verpakking, prima ontlasting, bbiologisch.  Lotgering, grof gemalen, handige verpakking, goede ontlasting. Ze eten alle merken trouwens graag :)

Als ik alleen kvv zou geven zou ik gaan voor merken met bot als calcium bron en zonder premix.  Dan lekker zo veel mogelijk smaakjes en merken afwisselen en het menu aanvullen met groente,, rauw eitje en een vers visje.

Succes en pas op met barfen, het werkt verslavend. Voor je het weet heb je geen kvv meer nodig!
#2927575
Groente en rauw eitje eten ze inderdaad al wel eens. Ik heb een caviastal en ze jatten graag af en toe wat van de winterpenen en komkommers, hihihi... En ik heb zelf kippen en daarom vaak een eieroverschot dus af en toe valt er 'zomaar' een eitje in de hondenbakken  :biggrin2:

Weet je toevallig ook welke merken kvv bot ipv calciumsupplement hebben? Dat is toch een aanbeveling die ik vaker langs heb zien komen!
#2927728
Ook ik wissel af. Ik let er wel op dat er geen rijst, granen en premix inzitten.
Ik voer Darf-Alaska-Tinlo-Natuur &Dier-Meat4dogs,carnivoer en mixen die de leveranciers heeft. Af en toe smuldier uit de supermarkt maar ook vers kalkoen en kippennekken-paard enz.
Verder soms gekookte groente en een eitje.
IN het begin was ik ook onzeker en gelukkig hielpen ze mij hier heel goed.
Je hebt een wijzer hier die je kunt invullen zodat je weet hoeveel je hond nodig heeft.
Knuffels Belleke
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door