Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door MDO
#2926267
Hallo,

Ik vroeg mij af wat er afhankelijk is van de vachtkleur van een hond. Wij hebben een golden van 6 jaar en wordt sinds 2 jaar steeds blonder. Hij was goud en sommige mensen schatten hem nu veel ouder.

Kun je de vachtkleur beïnvloeden door iets?

Ik hoor het graag.
Gebruikersavatar
Door de Meiden
#2926447
Wordt hij niet gewoon grijs?
Dat kleurt niet grijs maar licht/witachtig.... ook op z`n lijf maar zeker op z`n snoet en poten ( binnenkant)
Daar is niet veel aan te doen, de loop van het leven....
Gebruikersavatar
Door pike
#2926461
MDO schreef: Hallo,

Ik vroeg mij af wat er afhankelijk is van de vachtkleur van een hond. Wij hebben een golden van 6 jaar en wordt sinds 2 jaar steeds blonder. Hij was goud en sommige mensen schatten hem nu veel ouder.

Kun je de vachtkleur beïnvloeden door iets?

Ik hoor het graag.
Wil je daarom zijn oorspronkelijke kleur terug? Dat hoop ik toch niet  ::)

Maar ik denk niet dat je de kleur kunt beïnvloeden maar moet zeggen ik ben wat dat betreft geen expert.
Door Martine-Tom
#2926462
MDO schreef: Hallo,

Ik vroeg mij af wat er afhankelijk is van de vachtkleur van een hond. Wij hebben een golden van 6 jaar en wordt sinds 2 jaar steeds blonder. Hij was goud en sommige mensen schatten hem nu veel ouder.

Kun je de vachtkleur beïnvloeden door iets?

Ik hoor het graag.
Uhm het leven  ;)

De vacht verkleurd gewoon omdat ie ouder word, niks aan de hand, hoort erbij. Ik vind dat juist leuk. Ik had een black and tan hond...inmiddels is ie 4.5 en is ie verkleurd naar brindle, zijn kopje is nu grijs, vrijwel dagelijks hoor ik het compliment dat ie nog zoveel conditie heeft voor zo'n oude hond  :biggrin2: Blijkbaar denken mensen dat ie oud is, nou ik vind het prima hoor.
Ik hou wel van toverballen  :)
Gebruikersavatar
Door Extreme
#2926620
de Meiden schreef: Wordt hij niet gewoon grijs?
Dat kleurt niet grijs maar licht/witachtig.... ook op z`n lijf maar zeker op z`n snoet en poten ( binnenkant)
Daar is niet veel aan te doen, de loop van het leven....
+ 1

Hier een blonde lab, eerst donker, nu zeker op zijn kop errug licht, tja was hij zwart geweest had je kunnen zien dat hij grijs was.
Door MDO
#2926926
Michelle Vrolijk schreef: Stress, voeding, geestelijke en lichamelijke gesteldheid zoals pijn, ras, genen,....
Hoi Michelle, je schrijft dat stress en lichamelijke gesteldheid ook een rol kunnen spelen? Onze eerste Golden is vorig jaar overleden aan nierfalen, ook had hij regelmatig diarree. Bij hem zag je dat zijn vacht dof werd, maar dat de vachtkleur ook veranderd had ik nog niet eerder gehoord. Interessant!

Verder zeggen inderdaad veel mensen dat hij grijs wordt, en daarvan zou ik nou wel eens willen weten wat de oorzaak van is. Mijns inziens zit dat in de genen, deels, maar ook vraag ik me af of het ook niet beïnvloed wordt door de voeding. Nu krijgen onze honden Carnibest, hoge kwaliteit voeding, kan het niet aan liggen.

Is er dan iets wat je in de voeding kan toevoegen zodat honden qua vachtkleur niet veranderen. Een hond veranderd nou eenmaal qua vacht, maar op 6 jarige leeftijd al grijs worden......
Door lalabebe
#2926931
Ik heb een flatcoat gehad die op 4 jarige leeftijd al een grijs sikkie kreeg ;), dus grijs worden kan best...
Door Martine-Tom
#2926971
MDO schreef: Hoi Michelle, je schrijft dat stress en lichamelijke gesteldheid ook een rol kunnen spelen? Onze eerste Golden is vorig jaar overleden aan nierfalen, ook had hij regelmatig diarree. Bij hem zag je dat zijn vacht dof werd, maar dat de vachtkleur ook veranderd had ik nog niet eerder gehoord. Interessant!

Verder zeggen inderdaad veel mensen dat hij grijs wordt, en daarvan zou ik nou wel eens willen weten wat de oorzaak van is. Mijns inziens zit dat in de genen, deels, maar ook vraag ik me af of het ook niet beïnvloed wordt door de voeding. Nu krijgen onze honden Carnibest, hoge kwaliteit voeding, kan het niet aan liggen.

Is er dan iets wat je in de voeding kan toevoegen zodat honden qua vachtkleur niet veranderen. Een hond veranderd nou eenmaal qua vacht, maar op 6 jarige leeftijd al grijs worden......
Mag ik vragen waarom je dat zo belangrijk vind?

Tom is nu 4.5 en begint ook al grijs te worden, ik vind het zo aandoenlijk, zo'n wijs snoetje  :smitten:
Door MDO
#2926987
Voor alle duidelijkheid, het is niet dat ik het vervelend vind. Maar ik ben benieuwd hoe het ontstaat en of je eventueel dit kan voorkomen.
Wellicht dat het ontstaan is omdat hij iets mist in zijn voedingspatroon.....
Door Michelle Vrolijk
#2927135
MDO schreef: Hoi Michelle, je schrijft dat stress en lichamelijke gesteldheid ook een rol kunnen spelen? Onze eerste Golden is vorig jaar overleden aan nierfalen, ook had hij regelmatig diarree. Bij hem zag je dat zijn vacht dof werd, maar dat de vachtkleur ook veranderd had ik nog niet eerder gehoord. Interessant!

Verder zeggen inderdaad veel mensen dat hij grijs wordt, en daarvan zou ik nou wel eens willen weten wat de oorzaak van is. Mijns inziens zit dat in de genen, deels, maar ook vraag ik me af of het ook niet beïnvloed wordt door de voeding. Nu krijgen onze honden Carnibest, hoge kwaliteit voeding, kan het niet aan liggen.

Is er dan iets wat je in de voeding kan toevoegen zodat honden qua vachtkleur niet veranderen. Een hond veranderd nou eenmaal qua vacht, maar op 6 jarige leeftijd al grijs worden......
Ik heb mede nav mijn opleidingen (m.n. hondengedrag) wat dingen in het leven van mijn eigen hond gewijzigd, oa op het gebied van stress en medicatie en de laatste ca 2 jaar is zijn vacht dieper van kleur geworden (hij heeft de kleur van een Golden). Zoals de DA laatst zei: het lijkt wel of 'ie een kleurspoeling heeft gekregen  :biggrin2: Mijn hond is ca 10,5 jaar oud, heeft een slechte start gehad in het leven, is al jaren lichamelijk een krakende wagen en reageert averecht op de meeste reguliere en niet-reguliere medicatie.

Bij mensen kan stress, voeding etc ook van invloed zijn op het haar (dof, futloos, droog, haaruitval, grauwe haarkleur) en/of de huid (dof, droog, bleek, doorschijnend, grauw etc). Idem voor ogen, oren etc.

De oorzaak kan per hond verschillen lijkt mij en de oplossing ook. Ik denk dat het daarom belangrijk is om naar het totale plaatje te kijken en daar waar mogelijk dingen aan te passen waardoor de kwaliteit van leven verbetert, geestelijk en lichamelijk en dus mogelijk ook de vacht(kleur).
Laatst gewijzigd door Michelle Vrolijk op za 17 mei 2014, 07:48, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door