Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

#2926905
Tay is bijna 13 maanden en staat op KVV. Hij is schraal opgegroeid, tot hij te dik werd tijdens een groeistop en na het wisselen. Ik heb vanaf toen de hoeveelheid niet meer opgeschroefd. Vanaf een maand of 11 kreeg hij toch steeds weer wat meer, omdat hij weer iets te schraal werd. Maar ik blijf steeds weer meer geven. Hij groeit niet meer in de hoogte (misschien stiekem nog iets, maar met meten geen verschil). Nu zijn we wel langzaam begonnen met fietsen en trainen we redelijk vaak/veel.

Op dit moment krijgt hij 1200/1300 gram per dag, dat wilde ik bij gaan stellen naar 1500/1600 gram. Het nadeel is dat hij dan wel meer ontlasting krijgt. Dit is wel zonder de tussendoortjes en het voer dat er doorheen gaat met trainen. Ik voer nu de DARF Eko met all animal, tinlo en tammega. Nu weet ik dat ze bij DARF ook de actief versie hebben, zou ik die erbij kunnen nemen als afwisseling? En tot wanneer schroeven jullie de hoeveelheid op, oftewel wat is de grens? Tot wanneer de hond het niet meer op kan, tot de ontlasting te veel wordt, of?

Hij ziet er nu zo uit:
Afbeelding

Je ziet het misschien niet echt goed, maar de ribben zijn in het echt redelijk zichtbaar, in ieder geval te goed te voelen. Dit topic ben ik gestart omdat ik nu al een aantal keer gehoord heb dat ik wel erg veel voer voor een hond die niet extreem actief is. Ik snap dat de ene hond meer nodig heeft als de ander, maar ik zit nu te twijfelen hoe ik het aan kan pakken zodat hij genoeg binnen krijgt, maar zich niet leeg kakt. ;)
Laatst gewijzigd door TessaThomas op vr 16 mei 2014, 12:37, 1 keer totaal gewijzigd.
#2926915
Het klinkt mij ook als best wel veel ja  :)  In de regel schroef ik vanaf pupzijnde alleen maar naar beneden bij. Echter loopt hier 1 Oes rond die je de voerbak wel om de nek kan hangen. Die kon je voeren wat je wilde, die bleef schraal. Ook op hoeveelheden die jij nu noemt.

Ik zou het gewoon aan de hond trachten af te lezen. Als de ontlasting beduidend meer wordt is dat een beetje een teken dat veel van wat je erin stopt linea recta weer wordt afgevoerd. Dus dat gaat 'm niet worden. Je vind de hond zelf te schraal. Rare vraag misschien, maar vind de hond dat zelf ook? Is die nu hongerig oid, of voelt hij zich eigenlijk kiplekker. In het laatste geval zou ik niet teveel rommelen met "actief" versies. Actief is in veel gevallen synoniem voor extra vet. En dat vet gaat ten koste van andere betere zaken die in de kvv zitten, dus ik vind dat geen goede ruil.
#2926922
[quote="Angelique"]
Het klinkt mij ook als best wel veel ja  :)  In de regel schroef ik vanaf pupzijnde alleen maar naar beneden bij. Echter loopt hier 1 Oes rond die je de voerbak wel om de nek kan hangen. Die kon je voeren wat je wilde, die bleef schraal. Ook op hoeveelheden die jij nu noemt.

Ik zou het gewoon aan de hond trachten af te lezen. Als de ontlasting beduidend meer wordt is dat een beetje een teken dat veel van wat je erin stopt linea recta weer wordt afgevoerd. Dus dat gaat 'm niet worden. Je vind de hond zelf te schraal. Rare vraag misschien, maar vind de hond dat zelf ook? Is die nu hongerig oid, of voelt hij zich eigenlijk kiplekker. In het laatste geval zou ik niet teveel rommelen met "actief" versies. Actief is in veel gevallen synoniem voor extra vet. En dat vet gaat ten koste van andere betere zaken die in de kvv zitten, dus ik vind dat geen goede ruil.
[/quote]

Hij is wel hongerig, maar of dat een goede graadmeter is bij hem? Als pup stopte hij wel vrij snel met de middag maaltijd en vervolgens ook de ochtend, maar nu kan hij blijven eten.

Ik zat ook meer te denken om zo'n actief versie ernaast te geven, dus naast de normale versie. Meer aanvulling als hoofdvoer. Maar aan de andere kant had ik mijn twijfels, omdat hij echt niet zo bizar veel doet.
#2927009
Ehm, even denken. Dit is een gemiddeld weekschema:

Maandag, rust qua trainen, fietsen. (elke week iets langer, nu 10 minuten)
Dinsdag, speuren. Dat duurt ongeveer een kwartier. Ook een aantal minuten per dag wat appel oefeningen, totaal 20 minuten. Verdeeld is een aantal keer 5 minuten meestal.
Woensdag, trainingsavond. Soms speuren, maar altijd appel lopen en bijten. Appel is 20 minuten en bijten 10.
Donderdag, appel oefeningen.
Vrijdag, speuren en fietsen.
Zaterdag, fietsen en wat appeloefeningen.
Zondag, hele dag trainen. Dus speuren, appel en bijten.

Daarnaast nog gewoon uitlaten, aangelijnd is zo'n 3 kwartier bij elkaar en 3 kwartier tot anderhalf loslopen oftewel rennen en vliegen. Loslopen niet elke dag, omdat ik daarvoor met de auto naar een losloopgebied moet.
#2927018
Ik herken het wel van Oscar. Die voerden we op die leeftijd ook zoveel en hij bleef erg mager. Op een gegeven moment begon hij aan te zetten en konden we terug in hoeveelheid. Toen was hij al ruim 2,5. Het gaat ook niet om hoeveel beweging, het gaat er om hoeveel je hond nodig heeft. Dus ik zou zoveel voeren als nodig. Eventueel toch weer in een klein ontbijt als hij dat beter verteerd en opneemt.

is hij wel wormvrij? Anders zou ik dat voor alle zekerheid nog even testen.
#2927019
voer je 1 of 2 keer per dag ? Salto moest ook steeds maar meer en die 1.5 kilo is mij niet onbekend hoor Salto blijft beter op gewicht ( kakt minder ) op 2 keer per dag voeren .
hij is nu 15 maanden en eet ook zo'n 14 ons per dag soms iets meer soms iets minder maar wel zo ongeveer .
#2927058
[quote="TessaThomas"]
Je ziet het misschien niet echt goed, maar de ribben zijn in het echt redelijk zichtbaar, in ieder geval te goed te voelen. Dit topic ben ik gestart omdat ik nu al een aantal keer gehoord heb dat ik wel erg veel voer voor een hond die niet extreem actief is. Ik snap dat de ene hond meer nodig heeft als de ander, maar ik zit nu te twijfelen hoe ik het aan kan pakken zodat hij genoeg binnen krijgt, maar zich niet leeg kakt. ;)
[/quote]

Ik heb er al wat over gezegd, maar ik wil er toch nog even op in gaan.

Allereerst: jou hond bepaald hoeveel hij nodig heeft. Niet mensen op de club, in het park of waar dan ook. Dat zij het veel vinden, prima. Waar baseren ze dat op? Op hun eigen Fikkie? Jou hond bepaald en kennelijk heeft hij het nodig.

Daarnaast is het niet alleen actief zijn wat calorieën verbrand. Het is ook het gestel van de hond, de groei en last but defenitaly not least: zijn mentale beleving. Stres (positief en negatief) verhoogd de energie behoefte. Tay doet best veel training, ook al stelt dat fysiek misschien nog niet vreselijk veel voor, het doet wel wat in zijn koppie. Misschien vindt hij het ene een beetje spannend, het andere supersupersuper leuk. Dat is beide stres en beide vraagt dus veel van een hond. Hij is jong, hij is ook mentaal nog aan het groeien.

Ik vind hem er op de foto overigens prachtig uit zien! Ik zou hem ook niet dunner willen zien en een kilo extra zou niet misstaan. Maar dit is zoals ik een hond graag zie, mooi slank. Hij is ook nog rank omdat hij nog aan het uitzwaren is. Dat heeft tijd nodig en extra spek doet daar niets voor. Dus ik zou je voer nog ietsje ophogen, eventueel over 2 porties verdelen en in de gaten houden dat hij niet dunner wordt.
#2927068
[quote="Kaela"]
Daarnaast is het niet alleen actief zijn wat calorieën verbrand. Het is ook het gestel van de hond, de groei en last but defenitaly not least: zijn mentale beleving. Stres (positief en negatief) verhoogd de energie behoefte. Tay doet best veel training, ook al stelt dat fysiek misschien nog niet vreselijk veel voor, het doet wel wat in zijn koppie. Misschien vindt hij het ene een beetje spannend, het andere supersupersuper leuk. Dat is beide stres en beide vraagt dus veel van een hond. Hij is jong, hij is ook mentaal nog aan het groeien.

Ik vind hem er op de foto overigens prachtig uit zien! Ik zou hem ook niet dunner willen zien en een kilo extra zou niet misstaan. Maar dit is zoals ik een hond graag zie, mooi slank. Hij is ook nog rank omdat hij nog aan het uitzwaren is. Dat heeft tijd nodig en extra spek doet daar niets voor. Dus ik zou je voer nog ietsje ophogen, eventueel over 2 porties verdelen en in de gaten houden dat hij niet dunner wordt.
[/quote]

Ja, mentaal is hij best veel bezig. Dat zei ik ook, maar ik ging twijfelen toen er een paar mensen zeiden dat ze het alsnog veel vonden. Ze hebben er niks mee te maken, maar ik vraag het toch graag even hier na. Kijken of ik of hij nu echt zo raar ben/is. ;) Hij vindt alles super leuk en is net een stuiterbal als hij wat mag doen. Ik snap dat dat energie vraagt.

En dank je ;) Ik zou inderdaad die ene kilo extra willen en niet meer dan dat. Hij krijgt één keer per dag eten, omdat hij het toen hij jonger was liet staan. Dat ga ik nu weer een keer proberen, hopelijk gaat dat beter. En anders is het gewoon een kwestie van tijd. Wormen heeft hij niet, dat heb ik meteen laten controleren inderdaad.
#2927233
[quote="Kaela"]
Daarnaast is het niet alleen actief zijn wat calorieën verbrand. Het is ook het gestel van de hond, de groei en last but defenitaly not least: zijn mentale beleving. Stres (positief en negatief) verhoogd de energie behoefte. Tay doet best veel training, ook al stelt dat fysiek misschien nog niet vreselijk veel voor, het doet wel wat in zijn koppie.
[/quote]

Ik sluit me helemaal aan bij Kaela en ook vooral dit deeltje mag niet gebagatelliseerd worden. Wij hebben twee berners, eentje is super relaxed, een beetje het je maakt me de pies niet lauw type  ;) kortom een hele stabiele hond dus. De ander is drukkk, heel gevoelig en prikkels in allerlei soorten en maten komen keihard bij hem binnen (nee niet,echt bernerachtig dus). Hij is veel sneller moe en opgebrand want in zijn bolletje is het vaak zo druk. Ik kan hem veel meer voeren (en voer hem dus ook veel meer) dan hij nodig "zou" moeten hebben, hij gebruikt ook veel meer dan de meeste andere honden bij het verwerken van alles.
#2927236
[quote="TessaThomas"]
Ja, mentaal is hij best veel bezig. Dat zei ik ook, maar ik ging twijfelen toen er een paar mensen zeiden dat ze het alsnog veel vonden. Ze hebben er niks mee te maken, maar ik vraag het toch graag even hier na. Kijken of ik of hij nu echt zo raar ben/is. ;) Hij vindt alles super leuk en is net een stuiterbal als hij wat mag doen. Ik snap dat dat energie vraagt.

En dank je ;) Ik zou inderdaad die ene kilo extra willen en niet meer dan dat. Hij krijgt één keer per dag eten, omdat hij het toen hij jonger was liet staan. Dat ga ik nu weer een keer proberen, hopelijk gaat dat beter. En anders is het gewoon een kwestie van tijd. Wormen heeft hij niet, dat heb ik meteen laten controleren inderdaad.
[/quote]

Nou, dan is het goed en komt het goed! We raken allemaal wel eens aan de twijfel. De ene dag geef je iemand advies over een onderwerp, de volgende dag sta ik er zelf over te twijfelen voor mijn eigen dieren. Maar je bent gewoon goed bezig en wie weet wil een (kleine) tweede maaltijd de truc doen!
#2927353
Jamey kreeg rond die leeftijd 600 gram (Jamey is een pyr herder van 12,5 kg)
2% is voor hem dus 250 gram. Je ziet dat ik 2,5x zo veel voerde.  In vergelijking....een duitse herder van 35 kg zou dan 1700 gram eten per dag.
En nog was hij niet dik te krijgen. Jamey was ook zo'n stuiter stuiter altijd rennen type en was altijd bezig. Ik vond het dus echt niet gek dat hij zoveel at. Na 2 jaar kon ik minder gaan voeren, maar nog altijd krijgt meneer 3%. Op 2% valt hij om. Hij is nu 4,5 jaar.
Wat je kunt doen is 100 of 200 gram meer gaan voeren per dag en dan die 200 gram op een ander tijdstip dan de rest. Bijvoorbeeld: normaal krijgt hij 's avonds zijn voer, dan geef je nu 's ochtends die 200 gram en 's avonds zijn gewone portie. Dan raakt hij niet 'vol'  's ochtends zodat hij 's avonds netjes zijn bak leeg eet.
#2927513
Mijn Duitse herder heeft vanaf een half jaar oud tot dat hij 2 en half was ongeveer hetzelfde gewogen. Tussen de 31 en 33 kg, kreeg hem niet dikker, ribben bijna zien, mensen die zich rot schrokken als hij uit het water kwam. Nu pas begint ie breder te worden en minder mager te worden, dik zal hij nooit worden. Zit nu rond de 36-37 kg en er zo nog wel wat aan mogen...
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door