Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Lizzy
#2926970
Ik maak geregeld humus.

Ik neem een glazen pot biologische kikkererwten. Die laat ik uitlekken. Ik bewaar wel wat van het vocht.

Daarbij doe ik 2 tenen uitgeknepen knoflook (kan ook 1 teen zijn, afhankelijk hoe dol je bent op knoflook), 2 eetlepels citroensap, 2 eetlepels tahin (sesampasta), een paar drupjes sesamolie, 1 a 3 eetlepels olijfolie (ik vind teveel olijfolie eerlijk gezegd vies en ik maak het liever smeuïg met het kookvocht uit de pot kikkererwten), peper en zout naar smaak, een snufje paprikapoeder, een snufje cayennepeper en tja, dan vind ik het lekker om er een paar takjes (de blaadjes) verse koriander doorheen te doen. Alles met de blender of staafmixer tot een pasta pureren. Als het te droog is, wat kookvocht van de kikkererwten bij doen. Ik begin zelf eigenlijk altijd met 1 eetlepel olijfolie.
Door Esther Q
#2926977
Blikje kikkererwten, wat citroensap, peper, zout, paprikapoeder mild en/of sterk, gesnipperd uitje (of halve, klein beetje iig), flink wat knoflook, olijfolie (niet teveel), en als nodig is nog wat water, of vocht uit het blikje. Optioneel: wat olijfjes erdoor mixen. Heerlijk met een pannenkoekje van speltbloem, eitje en water.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2926981
Ik ook en doe ongeveer als tante Lizzy.
Alleen dan geen korianderblad erin, maar wel een halve theelepel ofzo gemalen komijnzaad. Ik gebruik ook geen sesamolie, dat lijkt me er niet zo lekker bij (tenzij je witte sesamolie hebt en niet de donkere van de toko).
Ik gebruik droge kikkers en laat die weken en dan kook ik ze zelf. Ik gooi er wat water uit de kraan bij bij het pureren. En ik gebruik de magimix.
Gebruikersavatar
Door -Annemarie-
#2927100
Lekker, humus!  :dribble:
Hier ook van droge kekers, weken en koken. Ik gebruik arachideolie (vind sesam- of olijfolie niet lekker hierin) maar wel een schepje tahin. Verder veel knoflook, zout, peper, paprikapoeder, citroensap en evt. nog wat water.
Ik smeer het op een boekweitpannenkoekje en dan oprollen met wat sla ertussen.  :)
Door K&D
#2927153
Ik heb het meestal al op voordat het op het bord beland... :-[ Zoooooo lekker....ik maak derhalve altijd maar kleine porties, want grote gaan ook op. :-X
Door Anne in Zweden
#2927281
Wahaha, en ik maar denken dat hier handige tips voor het composteren van planten en keukenafval staan! ;D

Maar die recepten zien er wel mjam uit! *gaat boodschappenlijstje aanpassen*
Gebruikersavatar
Door Naomi B
#2927503
Hahahaha. Snap ik. Nog even een klein vraagje. Vriezen jullie wel eens porties in en hoe lang is het normaal in de koelkast te bewaren als het niet op gaat.. (Ik ben de enige die het eet)
Gebruikersavatar
Door koekje
#2927509
Invriezen heb ik nog nooit geprobeerd en ik weet ook niet of dat wel zo succesvol zal zijn. Het blijft toch een soort emulsie.
Maar in een bakje in de koelkast blijft het echt wel een paar dagen goed.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door