Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2925926
Hallo allemaal,

Mijn beide cairnterriers zijn nog beginnend barfend.
Op dit moment zit ik op een soort kantelpunt: durf ik volledig over te stappen? Maar dan moet ik me inderdaad enorm gaan inlezen, en waar begin ik? Pffff.... Ik geef toe dat ik ertegen opzie om me in te lezen: er komt zo veel informatie op me af dat ik gewoon niet meer weet waar wel en niet info van aan te nemen en ik heb het idee dat ik het al snel fout zal doen en dat ze al snel voedingsstoffen tekort gaan komen als ik enkel verse barf geef, vandaar dat ik nog niet van de brokken volledig af durf te stappen. En ik geef toe dat ik opzie tegen het voortdurend bij moeten houden hoeveel ze waarvan eten, het lijkt me zo moeilijk om alles netjes in balans te krijgen, bang dat mijn honden bij enkel barf tekorten van het een of ander krijgen.
Of hou ik het zoals ik nu doe: af en toe vlees, af en toe KVV (Renske, Prinsworsten, Haaks Barf, Energique), behoorlijk wat zelfgedroogde snacks die ze vaak al speurend mogen zoeken (ik droog veel voor de honden in mijn dehydrator), maar nog steeds brokken als hoofdvoer?


Nou weet ik al wat voor antwoord ik krijg op een forum vol barf-liefhebbers natuurlijk ;) maar ik hoor graag van jullie, met diverse meningen kan ik mijn mening tenslotte ook vormen en bijslijpen.

Vers vlees en sommige botten gaat inmiddels prima. Hart van rund en lam, runderpoulet, kipfilet, kalkoenfilet, kabeljauw, ansjovisjes (verse, niet dat überzoute blikspul) of spierinkjes, kippenpoten en -vleugels, en zelfs de botjes uit een gerookt/gedroogd varkenspootje (ik durf ivm Aujesky geen onbewerkt varken te geven) worden al goed verteerd. Ook krijg ik van de slager kalfsheupjes (de ronde kogels), die hij in de lengte voor me doorzaagt. Ze eten daar het merg uit, de resten pezen en kapsel eraf, maar ook een stukje bot wordt wel eens gewoon mee opgegeten. Tot nu toe gaat alles goed, hoewel de oudste nog niet alles lust, en is er pas 1x diarree gekomen en dat was de dag nadat onze jongste hond het voor elkaar had gekregen ook de vuilnisbak in te duiken dus daarvan hoef ik het vlees niet meteen de schuld te geven, hahaha!

Maar goed, over het algemeen gaat het. Daarom ben ik nu aangehaakt bij twee bestellingen om toch maar eens wat serieuzere hoeveelheden te gaan geven en meer te variëren. Ik heb als voor hen nieuwe dingen kippenstaartjes, kippennekjes, kippenvleugels, hele kwarteltjes, eendenvleugels, konijnenorganen, konijnenoren, konijnenspiervlees en konijnMDM besteld, het typische beginnersspul dus, en twijfel nog over kalfsstrotjes... In eerste instantie dus nog steeds om af en toe een avondmaaltijd te zijn ipv brokken en als snacks, maar ik ben er denk ik klaar voor om open te gaan staan voor meer suggesties.

Kortom: laat maar van jullie horen, beste barf-fans!
#2925931
Zo te horen ben je er al aardig ver mee bezig, dat barf gebeuren  :biggrin2:

Je zult hier echt van niemand te horen krijgen dat je als hoofdvoer brok moet gaan geven.. dus dat kan ik je alvast meegeven; Die mening zal niemand ondersteunen.
Ik begrijp dat het een gemakskwestie is, brokjes voeren is uiteraard veel makkelijker dan barf. Maar het is echt geen hogere wiskunde hoor  ;)
Ik vond het in het begin ook best moeilijk en woog alles tot op de gram af. Ja dat kun je doen, maar als ze de ene dag 50 gram meer of minder van iets krijgen, is dat echt niet erg hoor.
Waarom voer je naast de barf niet gewoon eerst kvv? Dan kun je jezelf even de tijd gunnen om bekend te raken met barf.

Ik doe dat hier ook. Mijn hond krijgt enkelvoudige kvv van Degomeat en daarnaast barf. De ene dag een groot karkas met wat spiervlees, pens of orgaan. De andere dag écht barf als in, bot, spier en orgaan en soms een half geitje(met orgaan). Ach zolang de kvv verhoudingen kloppen heb ik echt geen zin alles op de gram af te wegen, wat een gedoe.  ;D

Menu hulp kun je hier overigens ook gewoon krijgen hoor. Dan helpen we met het samenstellen van een dag menu. Klinkt heel wat, maar als je eenmaal weet wat je wel en niet moet voeren.. kun je het heel snel zelf!!
#2925968
De angst voor tekorten, het wennen aan karkassen en meer of minder herkenbare onderdelen, de overweldiging van alle info, alles is herkenbaar!

Ik vind het een goede suggestie om vanuit een goede kvv te wennen aan het hele gebeuren. Daar heb je geen brok voor nodig. Lees je rustig in, probeer wat uit, bestel eens het een en ander.

Een paar tips voor wat je nu doet:

Die kalfsheupjes klinken mij niet zeer geschikt in de oren. Merg eruit eten en vlees eraf knabbelen als ze dit beheerst doen, moet je zelf weten. Maar als ze met veel pijn en moeite daar stukjes bot vanaf krijgen, dat is het bot veel te hard. Risico wat je loopt is dat de tanden breken en dat je hond verstopt raakt door het hele hoge calciumgehalte.

Snacks drogen is super! Je kan van alles drogen, van kleine beloningen tot groter kluifwerk. Bedenk je alleen wel dat met drogen toch een deel van de voedingswaarde verloren gaat. Dit is helemaal niet erg, want je droogt voor extra's. Het zou mijn voorkeur niet hebben om een groot deel van je dagportie voeding gedroogd te voeren. Geef het dan lekker vers bij de maaltijd.
Gedroogde botten kunnen, maar of je bot is op zo'n lage temperatuur gedroogd dat het qua bot veilig is maar qua ausjeki niet, of je neemt hogere temperaturen zodat de ausjeki zeker weten veilig is en je bot raakt "gebakken" en is niet meer veilig. Aangezien er meer dan voldoende alternatieven zijn, zou ik zeggen neem het risico niet.
Bedenk ook dat een hondenmaag is gebouwd op af en toe grote maaltijden en niet op continu kleine beetjes. Natuurlijk is belonen prima, training een keer een lekker knaagwerkje. Maar overdrijf niet, hou in elk geval 1 of 2 grote maaltijden per dag aan (ik heb een voorkeur voor 1).

De dingen die je besteld hebt, zijn prima! Kalfsstrotjes kunnen ook prima, alleen dat is geen vleesbot (alleen kraakbeen) en wil nog wel eens dunne ontlasting geven. Als je aandeel barf hoger wordt, ga dan toch naar een serieus menu kijken, want dan moeten je percentages toch wel gaan kloppen. Ga je kvv en barf voeren om mee te beginnen, dan kun je 5 dagen kvv afwisselen met 2 dagen onuitgebalanceerde barf. Ga je meer dagen barf voeren, dan zal je echt even aan het rekenen moeten. Je kan je menu hier laten controleren om te zien of je goed zit. Je hoeft niet op de gram nauwkeurig te voeren, maar je moet wel goed zitten qua percentages en dat wat in de vingers krijgen.

Nog over het onthouden wat hij gegeten heeft en dat soort "lastige" zaken. Je kan een weekmenu maken en je daar vrij strak aan houden. Maandag dit, dinsdag dat. Of je kan steeds voor een beperkte periode bestellen (1 of 2 maanden bijvoorbeeld) en er voor zorgen dat je vriezer ook echt (bijna) leeg raakt in die tijd. Als je je menu goed doorgerekend hebt en je bestelling klopt daarmee, kun je over die 1 of 2 maanden niet verkeerd gaan, want aan het eind van die periode is alles op.
Op zo'n manier vindt je vanzelf je weg. Met portioneren, met bestellen, met je menu en hoe gemakkelijk je daarin wordt. In het begin is het echt even veel werk. Maar je raakt er handig in en het wordt een tweede natuur. En je hondjes vallen niet zomaar om van de tekorten, dus als je menu klopt en je daar mee werkt, mag je ook best hier en daar een keer iets verkeerd doen.

Succes!
#2926156
Kaela schreef:Of je kan steeds voor een beperkte periode bestellen (1 of 2 maanden bijvoorbeeld) en er voor zorgen dat je vriezer ook echt (bijna) leeg raakt in die tijd. Als je je menu goed doorgerekend hebt en je bestelling klopt daarmee, kun je over die 1 of 2 maanden niet verkeerd gaan, want aan het eind van die periode is alles op.
Dit vind ik zoooo'n goeie tip. Dat neemt de 'angst' voor het dagelijkse rekenen en wegen en combineren en uitmeten al flink weg. Ik kan dus gewoon 1x flink aan het rekenen, en dan dat voeren, zonder dat het daarna ook per dag nog moet kloppen. Echt super!

KVV krijgen ze nu al als afwisseling van de brokken, is het een goede overstap als ik nu nog meer brok door KVV vervang en tegelijk ook vers vlees blijf geven? Of moet ik het vers vlees even laten wachten tot ze volledig van brok op KVV over zijn?

Als ik ze nu gedroogde snacks geef (voornamelijk omdat het leuk voor ze is om te speuren en lekker hun neus te gebruiken, dus die krijgen ze in een snuffelkleed of in een spoortje dat ik uitgezet heb of verstopt door de tuin of huis of zo) trek ik wat ik aan snacks gegeven heb af van de brokken. Zo op het oog hoor, dat meet ik niet allemaal precies af. Nu lees ik dat dan toch voedingswaarde verloren gaat, terwijl ik altijd gedacht heb dat als ik maar onder de 50 graden dehydreer er enkel vocht verloren gaat en een minimaal deel van de vitamines (met name B, C en H) terugloopt. Is het dan wel verstandig om bij het geven van snacks dit in mindering te brengen op de hoofdmaaltijd?
#2926202
Ik heb eerder problemen met brok combineren met barf. Rauw vlees en bot vergen een andere zuurgraad van de maag dan brok; ik zou bang zijn dat het maagzuur van mijn hond door de brokken niet zuur genoeg zou zijn om de botten volledig te verteren, en dat is wel nodig - niet alleen om alle voedingsstoffen eruit te krijgen, maar ook omdat onvolledig verteerde botten problemen kunnen veroorzaken in de darmen. Dus ik zou ook óf brok weglaten en kvv met barf combineren, óf brok juist wel met kvv combineren; daarin is het bot immers al zo fijn gemalen dat het probleemloos door de darm gaat.
#2926209
Lothlórien schreef: Als ik ze nu gedroogde snacks geef (voornamelijk omdat het leuk voor ze is om te speuren en lekker hun neus te gebruiken, dus die krijgen ze in een snuffelkleed of in een spoortje dat ik uitgezet heb of verstopt door de tuin of huis of zo) trek ik wat ik aan snacks gegeven heb af van de brokken. Zo op het oog hoor, dat meet ik niet allemaal precies af. Nu lees ik dat dan toch voedingswaarde verloren gaat, terwijl ik altijd gedacht heb dat als ik maar onder de 50 graden dehydreer er enkel vocht verloren gaat en een minimaal deel van de vitamines (met name B, C en H) terugloopt. Is het dan wel verstandig om bij het geven van snacks dit in mindering te brengen op de hoofdmaaltijd?
Dat ligt er mijn inziens maar net aan. Wij hebben een hond van 32 kilo, die niet snel geneigd is dik te worden, die ongeveer een kilo barf per dag krijgt. Als ik gewoon train, dan zijn de snacks extra. Heb ik een workshop gehad, waarbij ik zo ongeveer 2 beloningstasjes vol snacks gevoerd heb, ach, dan voer ik savonds eens wat minder.
Is jou hond 5 kilo, die 100-150 gram per dag krijgt en aan de dikke kant is, dan zou ik veel secuurder kijken hoeveel snacks ik geef ten opzichte van zijn avondeten. Snap je? Het komt niet heel nauw, maar het moet wel een beetje in verhouding blijven, afhankelijk van de situatie met jou hond. Is jou hond mooi slank, actief en je doet gewoon wat leuke speurspelletjes, dan zal het wel meevallen.
#2926353
Duidelijk, allebei mijn vragen.
Ik stop dan even met barf en ga nu eerst de verhouding KVV-brok langzaam veranderen tot de brok weg kan blijven, en dan kan ik daarna weer barf en KVV gaan combineren.
En de snacks... zal ik wat minder streng in mindering brengen op de hoofdmaaltijd ;)

Mijn oudste hondje, Pico, is gewoonlijk tussen de 5,2 en 5,5 kilo en heeft een snelle spijsvertering, wordt eerder dunner dan dikker. De jongste, Bink, is veel zwaarder en forser gebouwd, hij weegt tussen de 9,7 en 10,2 gewoonlijk, en krijgt vrijwel dezelfde hoeveelheid als Pico, hooguit een minimaal beetje meer, want ondanks zijn zwaardere bouw en gewicht heeft hij eerder de neiging dikker te worden. Zijn vader was een Deense cairn en die zijn vaak wat forser dan de Nederlandse en dat merken we aan hem. Bovendien is Bink een ster in weglopen (werkelijk, elke kier...) en als hij thuiskomt weten we nooit precies of hij onderweg niet ergens wat gesnaaid heeft...

Overigens heeft een vriendin van mij een dierenwinkel (ik weet niet of ik het mag zeggen, www.dieza.nl, een mod moet het maar weghalen als dit niet mag) en zij is heel bewust steeds meer soorten KVV en barf aan het opnemen in haar assortiment, zelf is ze daar erg voor. Ze organiseert ook regelmatig lezingen in haar winkel en ik heb haar gevraagd of ze niet eens een lezing wil organiseren over dit onderwerp, omdat er vast meer mensen zijn met koudwatervrees bij het overstappen zoals ik. Ze was meteen enthousiast en hoewel de agenda tot de zomervakantie al vol zit qua workshops en lezingen komt er na de zomervakantie dus echt een lezing bij haar!
Ik zal dat tzt nog wel laten weten hier.
#2926389
Je hoeft niet langzaam over te schakelen van brok naar kvv, hoor. Dat kan ook in één keer. Veel mensen (onder wie ikzelf) zijn gewoon van de ene op de andere dag van brok op barf overgeschakeld; kwestie van beginnersbotjes nemen, dus dingen als kipkarkas en konijn, niet meteen met lamsribben en geitenkoppen aan komen zetten.

Kvv met barf combineren kan natuurlijk altijd. Daar bestaat een sticky topic over, ik meen in de afdeling Vragen en problemen kvv.
#2926530
Lothlórien schreef: Oh, dat kan dus ineens? Ik dacht dat het maagzuur dan nog moest aanpassen... of heb ik nu een gevalletje-klepel-en-klok te pakken en gooi ik iets door elkaar?
Nee dat maagzuur past zich vanzelf aan als je vlees gaat voeren, dat is mede de reden dat ik dus niet voor brok/rauw combi ben  :)
Dus gewoon brok de deur uit en lekker rauw gaan voeren  ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door