Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#2911635
Hallo,
Ik had even een vraagje.
Mijn hond zit nu sinds een aantal weken op de Wolfdblut Red Rock brokken (50.9% kangoeroe). 

(mijn hond deed het niet goed op kvv, werd erg lusteloos na een aantal maanden te hebben gezeten op oa Naturis, Alaska en Barfmenu,  hij viel ook enorm af, gaf hem op een gegeven moment 1kg per dag .. hij weegt 32 kilo, en nog bleef hij afvallen...  De dierenarts had eigenlijk geen verklaring, bloedtest en echo laten maken, en in die periode ook weer overgestapt op brok. Na de overstap kreeg hij ineens zijn energie weer terug, echt zwart-wit verschil, Hierdoor vermoeden ze dat hij wss de eiwitten of voedingsstoffen niet goed uit vers vlees kon verwerken..  omdat ik hem echt bijna door mijn vingers zag glippen, en het verschil met de brok heel groot is, durf en wil ik hem echt niet meer op vers vlees zetten. Hij doet het goed op brok.  Dit is even een kleine informatie als jullie je afvragen waarom hij niet op vers vlees zit....  er zit een hele geschiedenis achter, ik lees al maanden mee op het barfmenu forum, maar nooit een topic geplaatst. Het is een te lang verhaal op te plaatsen, achteraf... belangrijkste is dat hij het nu goed doet op brokken, en zijn levenslust weer terug heeft).

Anyway, hij zit dus op wolfsblut kangoeroe brokken sinds een paar weken.  Maar, sinds een paar weken eet hij ook enorm veel gras. En in de meeste gevallen (8 vd 10x) spuugt hij dit dan weer uit met een hoop gal.  Het is dus niet overgeven met resten van de maaltijd erbij, maar echt alleen gal.  Het is nu bijna elke dag raak!  Als hij het niet uitspuugt, komt het er een dag later met zijn poep uit (vaak blijft het uit zijn poepgat steken)
Ik vraag mij nu af...  of dit door de brokken kan komen...  te veel maagzuur door de brokken?  Of, zal hij het gewoon lekker vinden?  Hij eet echt 1 specifiek grassoort, de vrij lange en vooral platte grassprieten.  Gras van een normaal grasveld laat hij echt staan.  Deze lange grassprieten zijn vooral te vinden in het voorjaar,  en dit zou dan ook een reden kunnen zijn waarom hij er een paar weken geleden mee is begonnen.  Vorig jaar deed hij het namelijk ook alleen in het voorjaar, alleen niet bijna elke dag, zoals nu wel het geval is...
Ik had al een topic gevonden over de redenen waarom honden gras eten, en ik twijfel dus of het komt door het maagzuur (vanwege deze brok, aantal weken geleden begonnen  met de brok en aantal weken geleden begonnen met gras eten) of omdat hij het lekker vind (sinds een aantal weken groeit deze grasspriet volop).
Wat denken jullie?
En als het aan het maagzuur ligt, hebben jullie misschien tips?  of toch even de dierenarts bellen? 
#2911659
ok. Bedankt voor je antwoord!
Hier heeft hij 24/7 brokken staan...  Hij loopt gewoon af en toe naar zijn voerbak toe en neemt een paar happen en gaat dan weer verder met waar hij mee bezig was.    Hij eet dus nooit in 1x zijn brokken op, altijd in kleine porties.  Toen hij pup was, was hij wel gulzig, alles moest op. Tot hij door had dat het ook bleef staan als hij ervan weg liep.. hij liep weg, en rende er als pup snel weer heen, zag dat het er nog lag, rende weer weg kwam weer terug, en zo begreep hij dat er toch niemand aan kwam en sindsdien eet hij gedurende de dag gewoon wat hij wil..  dit gaat goed omdat hij de enige dier in huis is...

Ik zou idd kunnen proberen om hem sowieso in de avond wat te laten eten... Alleen, spuugt hij vooral in de middag ronde, niet in de ochtend.  En dan heeft hij meestal geen nuchtere maag....
#2912420
Het moeilijk verteren van eiwitten, gal spugen, gras eten.. het zou zo maar kunnen dat de alvleesklier de boosdoener is. Is het een idee om de alvleesklier mbv een bloedonderzoek te laten checken? Met een goede echo kan dat  ook, maar is duurder. Misschien ben je dan een stapje verder. Er zijn brokken voor een slecht werkende alvleesklier- en suplementen en versvleesvarianten met enzymen.
Je hebt al een lang traject van zoeken achter de rug. Ik hoop dat je in rustiger tijden komt. Groeten!
#2912452
Heb je al eens geprobeerd, smorgens een lepeltje rauwe honing te geven? Mijn honden zijn door een stofwisselingsziekte vaak misselijk (zeg maar continu) ook vaak de maag leeg gehad in het verleden. Nu geef ik ze alle 3 een lepeltje rauwe honing op hun eten en het is een verademing :) Ze hebben eigenlijk nooit meer problemen met een lege maag!
marizzzkah schreef: misschien dat dit ook niet goed is,  elke keer een paar hapjes. Zo blijft de maag natuurlijk bezig... maar hij doet dit al zijn hele leven... en pas sinds een paar weken elke dag gal spugen.... :-\
#2912746
Eet hij gras om gal te spuwen? of moet hij het gras kwijt, spuugt en komt er alleen gal mee?

Mijn hond eet ook het verse jonge gras, ze vind het heerlijk, en af en toe komt het er idd weer uit, soms van voren en soms van achteren.
Maak me er verder geen zorgen over, zijn veel honden die dit in het voorjaar doen
#2926150
Bedankt voor het meedenken!
Omdat hij tijdens zijn kvv periode enorm achteruit ging / verslapte, hebben we een uitgebreid bloedonderzoek oaten doen, plus een echo, om andere oorzaken uit te sluiten. Hieruit kwam geen afwijking van de alvleesklier naar voren..
Tiek schreef: Het moeilijk verteren van eiwitten, gal spugen, gras eten.. het zou zo maar kunnen dat de alvleesklier de boosdoener is. Is het een idee om de alvleesklier mbv een bloedonderzoek te laten checken? Met een goede echo kan dat  ook, maar is duurder. Misschien ben je dan een stapje verder. Er zijn brokken voor een slecht werkende alvleesklier- en suplementen en versvleesvarianten met enzymen.
Je hebt al een lang traject van zoeken achter de rug. Ik hoop dat je in rustiger tijden komt. Groeten!
#2926157
is wel een goede vraag om even over na te denken..
Hij eet vooral die lange platte grassprieten, dus niet normaal gras op een grasveld. Bijna 9vd10 x spuugt hij het met gal uit,, en anders komt het idd mee met zijn poep..
Hij oogt verder niet onrustig, wil altijd wel spelen, geen tekeningen van pijn..  dankzij deze brok is hij nu bijna klachtvrij, al zijn jeukwondjes zijn bijna helemaal weg.  Eindelijk rust op zijn huid.. Enige is dus het gras eten/ gal spugen..
Rabia schreef: Eet hij gras om gal te spuwen? of moet hij het gras kwijt, spuugt en komt er alleen gal mee?

Mijn hond eet ook het verse jonge gras, ze vind het heerlijk, en af en toe komt het er idd weer uit, soms van voren en soms van achteren.
Maak me er verder geen zorgen over, zijn veel honden die dit in het voorjaar doen
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door