Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Jantina
#2925651
Ik ben even nieuwsgierig hoe dit bij andere rasverenigingen is geregeld en evt. omschreven staat in het VFR.

Mag er gefokt worden met cataract lijders ja/nee?
Mag er gefokt worden met kinderen van cataract lijders (die zelf geen lijder zijn uiteraard) ja/nee?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2925669
Fokken met lijders is niet toegestaan. Fokken met kinderen van lijders wordt niet beschreven, dus beschouw ik het als toegestaan.
Dat laatste komt waarschijnlijk omdat de voor de OES bedreigende vorm al als pup zich openbaard. Dus mocht later je fokdier alsnog cataract hebben dan is dat een andere vorm.
Gebruikersavatar
Door MargaS
#2925699
Voor de labrador geldt het volgende:
De officiële uitslag van/erkend door de Raad van Beheer /FCI/ECVO
dient van beide ouderdieren te zijn: ‘vrij’ van Cataract, Retina
Dysplasie (RD) en Retinadegeneratie (PRA), Entropion, Ectropion en
Distichiasis’ ***
Gebruikersavatar
Door var Stolthet
#2925712
Volgens onze rasvereniging komt cataract (behalve NPC) niet voor bij de buhund... staat niets over geschreven in het VFR.. helaas is dat weer eens niet het geval..
In Scandinavie wordt er wel meegefokt (vooral door 1 hele grote kennel) met een "vrije" partner
Door Jantina
#2925772
koekiesranch schreef: Volgens onze rasvereniging komt cataract (behalve NPC) niet voor bij de buhund... staat niets over geschreven in het VFR.. helaas is dat weer eens niet het geval..
In Scandinavie wordt er wel meegefokt (vooral door 1 hele grote kennel) met een "vrije" partner
Aha, en is er toevallig bekend hoe dit uit pakt voor de kinderen uit die combi's lijder x vrij toevallig?
Door kaszi
#2925806
Jantina schreef: Aha, en is er toevallig bekend hoe dit uit pakt voor de kinderen uit die combi's lijder x vrij toevallig?
Deze zouden dan normaal drager zijn.
Gebruikersavatar
Door MargaS
#2925866
Jantina schreef: MargaS, worden kinderen van lijders bij jullie besproken?
Niet dat ik weet. Maar dan zouden vrije honden later lijders zijn geworden? Snap het niet helemaal.
Door Jantina
#2925888
Cataract kan natuurlijk op latere leeftijd naar voren komen zodat er kinderen van lijders rond lopen die zelf dan weer geen cataract hoeven te hebben. Ik ben nieuwsgierig wat andere rasverenigingen daar mee doen. Die kinderen uitsluiten voor de fok of niet.
Gebruikersavatar
Door MargaS
#2925901
Jantina schreef: Cataract kan natuurlijk op latere leeftijd naar voren komen zodat er kinderen van lijders rond lopen die zelf dan weer geen cataract hoeven te hebben. Ik ben nieuwsgierig wat andere rasverenigingen daar mee doen. Die kinderen uitsluiten voor de fok of niet.
Voor zover ik weet geldt alleen de uitslag van het jaarlijks onderzoek. Op dat moment vrij x vrij.
Cataract op oudere leeftijd is net als bij mensen niet zo vreemd.
Door miik
#2925930
Dit is pas een big issue geweest bij de border collies.
De regel was dat er gekeken werd naar het jaarlijks ecvo onderzoek en als deze gedaan was na de 3e verjaardag, dan kreeg de hond een definitief vrij en mocht er mee gefokt worden. Maar nu was er een hond die na die 3e verjaardag toch cataract kreeg en daar werd gewoon mee gefokt - want dat "mocht"....
(Ik hoop dat ik het goed uitleg, ik zal het van de week nog eens navragen).
In ieder geval is daardoor een balletje gaan rollen en zijn de regels aangepast. Vanaf nu moet de hond elk jaar getest worden tot zijn 6de en als jij na zijn 6e verjaardag een vrij heeft gekregen (Ecvo), dan pas krijgt de hond een definitief vrij.

Dat houdt voor mijn abby bv in, dat ze eerst een definitief vrij had gekregen, maar nu dus opnieuw getest moet worden. Ze is in april 6 geworden. Als ze nu weer vrij is, is ze volgens de nieuwe regels dus ook definitief vrij (daar ga ik natuurlijk gewoon vanuit).
Ik zal van de week de regels verder eens nalezen voor je.
Door Jantina
#2926226
Is er in die discussie ook gesproken over de kinderen van deze honden die op oudere leeftijd alsnog cataract kregen? Werden die kinderen allemaal uitgesloten?
Gebruikersavatar
Door **Marjolijn**
#2926674
Ja hier is de test jaarlijks verplicht, en wanneer het zich dan later openbaart alsnog uit de fok terug getrokken. Dit kan dus inhouden dat ze wel al gedekt hebben.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2926701
**Marjolijn** schreef: Ja hier is de test jaarlijks verplicht, en wanneer het zich dan later openbaart alsnog uit de fok terug getrokken. Dit kan dus inhouden dat ze wel al gedekt hebben.
Het gaat om de kinders van die honden. Of de kinders van lijders wel/niet uitgesloten zijn van de fokkerij. Ongeacht dus of ze zelf vrij zijn (zijn ze niet-vrij zijn ze sowieso alweer uitgesloten)
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door