Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door 1eboa
#2924973
In augustus/september gaan we 5 weken met de camper + honden naar Finland, wat zouden jullie doen?
hond 1 = 12 jaar in 2009 puppy DP, na titeren
hond 2 = 8 jaar in 2009 DHP, na titeren
hond 3 = 6 jaar in 2009 DHP na titeren
hond 4 = 4 jaar in 2012 goede titers
hond 5 = 2 jaar in 2012 coctail
Ze hebben wel allemaal de Rabies gehad.
Ik weet het echt niet!
gr Boa
#2925023
Ik heb even gekeken voor je, de informatie in het Engels is namelijk minder makkelijk te vinden dan die in het Fins. Maar je dieren moeten dus inderdaad tegen rabiës geënt zijn, en ze moeten 1-5 dagen voor binnenkomst in Finland een wormkuur met pranziquantel of epsiprantel hebben gehad. Een wormtablet erin stoppen vlak voordat je de grens overgaat mag dus niet meer.

Verder moeten ze natuurlijk een paspoort hebben waar alles in staat vermeld, óók de wormbehandeling. De dierenarts moet dus met zijn stempel en handtekening bevestigen de rabiës en de wormbehandeling geldig zijn.
Door 1eboa
#2925049
ik heb vorig een jaar een pup verkocht naar Finland, die heeft ook bij de DA de wormenpil tegen de vossenlintworm gehad, nu zijn we langer dan 5 dagen onderweg, voordat we de oversteek per ferry maken, dan zou ik dus in Zweden een DA moeten zoeken. Ik kan alleen wat vinden over de Rabies, die hebben ze allemaal gehad, trouwens voor Zweden is de pil niet meer nodig. Eigenlijk wil ik er geen onnodige vaccinaties geven, want baat het niet het schaadt ook niet, daar heb ik zo mijn twijfels over. Misschien kan ik hier een DA vinden, die een wat latere datum in het paspoort wil schrijven. Ik vind het lastig, want nergens staat het duidelijk vermeld. Ook niet op de uitschrijving van het WK hondenrennen, de richtlijnen van de kennelclub gelden, maar zijn die dan?
#2925072
Neally schreef: Zijn die 1-5 dagen niet het minimum?
Nee, het moet echt tussen de 1 en de 5 dagen gegeven worden. Voorheen kon je er vlak voor de grens nog een pil in stoppen, maar in de Finse tekst staat heel eenduidig dat dat niet meer is toegestaan.

Wel kun je een zg. 28-dagenprogramma starten, wat in houdt dat je hond vóór binnenkomst in Finland 2 x ontwormd is met pranziquantel of epsiprantel, waarbij er tussen die twee ontwormingen maximaal 28 dagen zaten. Wanneer je voor dat programma kiest, moet er een aantekening in het hondenpaspoort worden gemaakt onder de afdeling "Behandeling tegen echinococcus".
#2925079
O kijk, hier staat het in het NLs:

"Tussen 24 en 120 uur (1-5 dagen) voor het moment van aankomst in Finland moet de hond door een dierenarts behandeld worden tegen lintworm (u mag dit niet zelf doen). Laat de dierenarts de dag en het tijdstip waarop dit gebeurt in het paspoort zetten, ondertekenen en afstempelen!"

http://www.licg.nl/x0/praktisch/reizen- ... uropa.html (even op Finland klikken).
Door 1eboa
#2925093
http://www.evira.fi/portal/en/animals/import+and+export/
Deze staat op de uitschrijving en geeft eigenlijk hetzelfde aan, dus ook niet duidelijk. Die pil kost zeker 15 euro en dat dus bij de 28 dagen methode voor 5 honden = 150 euro, ik denk dat ik maar eens bij de Finnen ga informeren, die zullen wel niet snappen waar we ons druk om maken, maar er zou wel eens controle kunnen zijn op de veerboot, dus....zal het wel moeten. Voor Engeland is toch ook die pil verplicht?
Misschien reageert nog een van de DA's van het forum.
Laatst gewijzigd door Anonymous op di 13 mei 2014, 15:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Door miik
#2925128
1eboa schreef: Die pil kost zeker 15 euro en dat dus bij de 28 dagen methode voor 5 honden = 150 euro,
Nee joh ! Volgens mij kun je gewoon de milbemaxtabletten geven (daar zit Praziquantel in).
Bij Medpets heb je 4 kleine tabletten (1 pil voor honden van 1 tot 5 kilo) voor 8,50 en 4 grote tabletten voor 24 euro.
#2925154
miik schreef: Nee joh ! Volgens mij kun je gewoon de milbemaxtabletten geven (daar zit Praziquantel in).
Bij Medpets heb je 4 kleine tabletten (1 pil voor honden van 1 tot 5 kilo) voor 8,50 en 4 grote tabletten voor 24 euro.
Klopt hoor, die is er hier ook voor Zweden ingegaan en voor Engeland.
#2925264
Voor Zweden, dat voorheen ook ontworming met pranziquantel eiste, kregen onze honden of Prazinex, of Drontal Plus, of Droncit. Ik kan me niet herinneren dat ik ooit steil achterover ben geslagen van de prijs voor drie honden en twee katten. Volgens mij valt het best mee hoor, de kosten.
Door 1eboa
#2926937
wij vertrekken op 17 augustus en via Zweden maken we 28 augustus de oversteek naar Finland, de 1 tot 5 dagen kan daarom niet in Nederland, ik zal eens kijken hoe de 2x in 28 dagen gaat of in Zweden een DA zoeken. Er moet dus wel over nagedacht worden. Gr Boa
#2927338
kun je niet met je dierenarts overleggen dat hij ze ontwormd maar de datum in de paspoorten een paar dagen later zet? Hij heeft ze dan ontwormd dus stempel/sticker in je boekjes en door de datum een paar dagen te verschuiven heb jij geen probleem met de grensovergang.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door