Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Martje
#2921702
Hoi!

Ik ben Martje,
Ik heb 2 honden: Fresa, een onherleidbare kleine herplaatser uit Spanje van 7 jaar.
En Grava, een jonge druktemaker van 11 maand. (kruising mechelse herder/rottweiler)

3 katten: Fintan. kater van 7 jaar.
Julius Caesar. poes van 4 jaar.
en Binkie, poes van 11 jaar.

en 7 konijnen:
Slofke, Nydia, Polkanot, Klaver, Arnie, Ella en Goedzokoekje.
Varierend in leeftijd van 9 weken tot 5 jaar oud.

Nu mijn vraag, die gaat over poes Binkie. :biggrin2:

Ik ben vandaag met haar naar de dierenarts geweest omdat ze veel drinkt en afvalt.
Dus urineonderzoekje gedaan.

Onderstaand wat ik meegekregen heb aan uitslagen:
----
PH 8
Bloed ++
Eiwit ++
Leuco ++
Glucose -
SG 1015
----

Volgens de dierenarts een ontsteking in de nieren, het zou over kunnen gaan na AB kuur, maar kan ook een chronische aandoening worden/zijn?

Mijn vraag is, is het een goed idee om haar alvast op een nierdieet te zetten? of kan zo'n dieet ook meer kwaad dan goed doen wanneer zoiets niet nodig blijkt?
En wat geef ik haar dan?
Ze eet nu Prins totalcare. van die diepvries hamburgertjes.
Binkie is een ontzettende pechkat, en eet door een (waarschijnlijk) tumortje in haar bekje heel slecht brokjes, gelukkig eet ze verder alles wat ik haar voorzet. dus alles behalve brok gaat er in. als het maar niet te hard is.

Binkie heeft ook chronische niesziekte, en is jaren terug ook al eens aangereden. kortom. ik kan het haar niet kwalijk nemen dat ze een chagrijnige rotzak is  :-X ;)

Groetjes, Martje
#2922117
Is het uitgesloten dat ze struviet zou hebben?
Want pH 8 is wel erg hoog...

Als je nierfalen vermoed, doe je er goed aan haar nierwaarden eens te laten bepalen.
Verder is haar gewoon op een vers dieet zetten, zeker aan de raden. Zowel bij blaas- als nierproblemen en gewoon omdat het het gezondst en meest natuurlijke voer is dat je een kat kan geven en het minst belastend voor de organen.
Prins is niet meteen het beste merk, maar ook geen ramp om te beginnen.  Ik zou wel eens verder kijken of je geen ander merk kan vinden dat ze ook graag eet en dat een beetje beter van kwaliteit is.
Op www.voerwijzer.com kan je zowat alle kvv- merken vinden.
Verder kan je hier op de site alles leren over vers, zowel zelf samenstellen als kvv voeren in de verschillende boards.  En, vragen zijn altijd welkom.

Om de medische kant in dit topic op te volgen, zou ik dus aanraden haar nierwaarden te laten bepalen.
Alleen zo kan je een beeld krijgen van hoe het met haar nieren gesteld is.  En verder zou ik ook eens navragen of er wel uitgesloten is of er struviet aanwezig is.
Beetje extra vocht over haar kvv kan trouwens ook nooit kwaad, al is vers voeren op zich al beter omdat het al meer vocht bevat dan brok.

Wat me ook opvalt is je zin: dat het waarschijnlijk een tumor in haar mond is. Weet je dat dan niet zeker? Je veronderstelt een goedaardige tumor, dan?  Kan het ook zijn dat haar tanden ontstoken zijn? Want in dat geval zou het wel beter zijn om daar iets aan te laten doen.  Ontstekingen in de mond kunnen nierfalen met zich meebrengen en de nieren sterk belasten en zijn dus erg gevaarlijk.
Door Martje
#2922272
Bedankt voor je uitgebreide antwoord!

Struviet heb ik de DA niet over gehoord, hier is dus ook niet naar gekeken. zal hier maandag naar vragen wanneer we voor de tweede AB spuit mogen.

Wat bedoel je met nierwaarden laten bepalen? d.m.v bloedonderzoek? of?

Wat voer betreft zal ik hier en op de site die je gaf eens rustig gaan kijken naar wat een goede optie voor binkie is.
Ik vermoed weinig problemen tegen te komen met het voeren van KVV bij binkie, die hamburgertjes zijn een groot succes.
En ze wil de smuldier van de honden er eigenlijk wel bij hebben.
(ben met de honden nog aan het uitzoeken wat ik die wil geven aan KVV, BARF durf ik (nog) niet aan. )

Wat betreft de tumor in haar bekje, ik ben hier niet zeker van, ook dit zal ik maandag navragen.
Een andere dierenarts heeft dit ooit geconstateerd en tussen neus en lippen door gemeld, als zijnde niet zorgelijk. Ik heb dit toen voor waarheid aangenomen.
Die dierenarts heb ik inmiddels afscheid van genomen na diverse blunders bij diverse dieren.

Verder eet Binkie wel goed, alleen is ze erg boos. (ze is altijd al een chagrijnige kat geweest, alleen is ze nu wel erg humeurig)
Maar ja, ze voelt haar ook niet lekker en heeft misschien wel pijn???

In ieder geval hartstikke bedankt voor je antwoord!!
#2922301
Zou goed kunnen dat ze pijn heeft.  Daar wordt een kat wel chaggy van.

Haar nierwaarden bepalen gaat inderdaad via een bloedonderzoek.  Dat is de enige manier om te weten hoe het met haar nieren gesteld is, en of er uberhaupt een probleem met de nieren is.
Op struviet zou ik ook laten testen omdat de pH van haar urine dus veel te hoog is. Dat gaat via een urineonderzoek.  Het allerbeste gaat dat via een punctie recht uit de blaas, de katten schijnen daar niets van te voelen. Dan ben je zeker.  Je kan het ook zelf opvangen hoor en dan binnenbrengen, maar das ook niet bij elke kat eenvoudig en het moet wel zo snel mogelijk na opvangen onderzocht worden.

Eens een blik in haar bekje laten werpen lijkt me ook geen overbodige luxe. ;)

Kortom, haar een keertje goed laten nakijken zodat je tenminste weet wat er fout zit en wat niet, want anders kan je nog lang gaan gissen en misschien behandelingen inzetten voor zaken die ze helemaal niet heeft. En das ook niet de bedoeling he. ;)
Hopelijk gaat ze zich dan snel beter voelen.
Hou je ons op de hoogte?
Door Martje
#2922605
Hoi!

Ze hebben bij het vorige urineonderzoek inderdaad de urine ook rechtstreeks uit de blaas gehaald. was geen probleem voor Binkie.
Waarom ze dan niet naar struviet gekeken hebben vraag ik me af...

Toch ook maar even een bloedonderzoekje aanvragen maandag, even een grondige algehele check-up.

Dan weet ik in ieder geval waar het beestje last van heeft.

Binkie is wel altijd al een typisch beestje geweest, dus wat chagrijnig is ze toch wel. maar aan de andere kant is ze ook altijd ziekig. (niesziekte)

ik ga maandag alle vragen daar op tafel gooien, en dan zien we het wel.

Ik laat zeker weten wat er uit komt!!
Bedankt! ;D
Door Martje
#2924407
Daar zijn we weer!

Struviet is toen wel naar gekeken, dat was niet aan de orde, het zit em echt in de nieren.

Ik heb zelf van 't weekend nog wat zitten googlen omdat ik vermoede dat binkie ergens pijn heeft. (vanwege haar ontzettend slechte humeur, vreemde gedrag etc.)
Dit blijkt te kloppen, binkie haar rug is niet goed.
De dierenarts heeft haar reflexen getest (van de achterpoten)
Die reageren dus helemaal niet. Drukt ie op haar rug dan begint ze te mekkeren.

We hebben besloten om binkie niet helemaal binnenstebuiten te keren, dus we gaan geen bloedtesten etc doen.
Ze wordt met pijnstillers behandeld voor zolang het nog gaat.

Het klinkt als een heel onsamenhangend verhaal zo, maar heb bijna een half uur met de dierenarts gepraat/overlegd.
Binkie is altijd al ziekig geweest, dit is in het verleden allemaal wel onderzocht/behandeld maar altijd zonder succes.
Op een gegeven moment moet je besluiten dat het klaar is, en dat punt naderen we nu denk ik.
Kunnen we alles uit de kast trekken om elke mogelijke ziekte te achterhalen, maar de 20 gaat ze sowieso lang niet halen :'(

Zolang ze het nog lekker doet op pijnstilling en nog goed eet laten we haar lekker doorhobbelen.
kan dat niet meer, dan is het klaar.  :'(
Door frodo quin
#2924737
En de nierbekkenontsteking of mogelijk nierfalen, wordt daar iets mee gedaan? Als ze problemen met haar nieren heeft moet je wel uitkijken naar welke pijnstiller je geeft, metacam en familie is zeer slecht voor de nieren. Bandit heeft trouwens een nierdieet kvv, misschien wel interessant voor Binkie.

Ik hoop dat ze zich nog een tijdje goed voelt en bij jullie kan zijn.
Door Martje
#2925567
Binkie krijgt Prednoral 5 mg tabletten. Een kwart tabletje per dag.

Ik zal absoluut kijken naar speciale nier-kvv! Dankjewel!
De pijnstiller lijkt wel wat te doen. Ze lijkt wat comfortabeler te bewegen.

verder wordt er niks meer gedaan wat betreft de eventuele nierproblemen.
Ze heeft maandag haar 2e AB shot gehad.

Ik hou haar wel goed in de gaten, en kan altijd weer even urine laten testen als ik denk dat de AB niks uitgehaald heeft..
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door