Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door **Jillaroo**
#2914975
Gebruiken jullie in de geitenmelk met de geklutste eieren. Ik dacht iets van koudgeslingerd maar in het schap 10 soorten honing gevonden maar nergens staat koudslingerd op. Of heb ik weer wat verkeerds onthouden?
Door Lizzy
#2915000
Ik haal koudgeslingerde honing altijd bij de natuurvoedingswinkel. Van Traay bijv. Ik neem wel koude geslingerde honing ja, omdat ik die verhitte honing niet goed genoeg vind. Ook niet voor de bijen trouwens. Want niet bio-bijen worden in de winter op suikerwater gezet en niet op hun eigen honing. En ik vind dat niet kunnen.
Door kakocavi
#2918547
Lizzy schreef: Ik haal koudgeslingerde honing altijd bij de natuurvoedingswinkel. Van Traay bijv. Ik neem wel koude geslingerde honing ja, omdat ik die verhitte honing niet goed genoeg vind. Ook niet voor de bijen trouwens. Want niet bio-bijen worden in de winter op suikerwater gezet en niet op hun eigen honing. En ik vind dat niet kunnen.
Waarom vind je dat precies niet kunnen? Hou er rekening mee dat biologische honing erg lastig te produceren is in Nederland. In Zuid-Amerika, waar de meeste biologische honing vandaan komt, is het geen kunst om bijen niet bij te voeren omdat daar geen winterperiode is waarin de bijen niet kunnen uitvliegen om nieuwe honing te maken. Haal je je honing rechtstreeks van de imker, dan worden de bijen vaak bijgevoerd. Dat is niet zo gek, want ze hebben niet genoeg honing over om alleen daarop de winter te overleven. Uit diverse onderzoeken blijkt dat de bijen het op suikerwater net zo goed doen als op honing, en een goede imker voorkomt moeiteloos dat suikerwater in de honing terechtkomt.
En door honing van een imker uit je eigen buurt te halen sponsor je de erg dure hobby van de imkerij een beetje, waarmee ook de bijen in Nederland geholpen zijn. En je honing is traceerbaar en niet de halve wereld overgevlogen voordat je het kocht. Veel waardevoller, in mijn ogen, dan een ekostickertje. En nog lekkerder ook.
Door kakocavi
#2918549
Overigens is koudgeslingerd en biologisch niet hetzelfde. Vrijwel elke hobby-imker (en dat is in Nederland zo'n 99% van het totaal) levert koudgeslingerde honing.
Door wendyv123
#2924384
**Jillaroo** schreef: Gebruiken jullie in de geitenmelk met de geklutste eieren. Ik dacht iets van koudgeslingerd maar in het schap 10 soorten honing gevonden maar nergens staat koudslingerd op. Of heb ik weer wat verkeerds onthouden?
Het beste is om honing zo dicht mogelijk bij je woonplaats te kopen, zeker als je ook zelf de honing gaat gebruiken, dan bouw je een betere weerstand op tegen allerlei soorten stuifmeel en pollen. Als je rechtstreeks van bij de imker koopt, dan is het zo goed als altijd koud geslingerde honing. Als honing verwarmd is boven de 40°C, dan zijn alle werkzame stoffen verdwenen en heb je enkel nog een lekkere maar dure zoetstof over. Ik betaal hier 4 Euro voor een pot van bij de imker.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door