Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Martje
#2922278
Hallo!

Ik ben hier terechtgekomen omdat ik op zoek ben naar goede voeding voor 1 van mijn katten ivm medische problemen, maar ondertussen ben ik al wat langer bezig te bedenken wat ik mijn honden voor wil zetten.
En mijn hoofd komt toch elke keer uit op BARF...

Punt is alleen dat ik weinig vries-ruimte tot mijn beschikking heb, dus geen hele voorraden in kan slaan, maar daar is vast omheen te werken.
Het puntje dat ik het gewoon een beetje vies vind kom ik ook wel overheen :biggrin2:

Blijft over, hoe ga ik dit aanpakken?!

De afgelopen dagen ben ik druk aan het lezen hier, en bij verschillende webshops aan het kijken wat het allemaal kost, wat er is etc...

Voor een eerste menu zal ik tzt een nieuw topic openen, daar moet ik nog even ernstig over nadenken :D

Ik zit alleen een beetje met het onderwerp 'Konijn'...
Ik zie dat veel, (zo niet de meesten) dat in het menu hebben.
Maar is die absoluut noodzakelijk? Dat idee staat me zo tegen. Ik heb 7 van hun levende soortgenoten rondlopen namelijk... Ik zou zelf ook geen konijn eten. Onzin, i know... :biggrin2: :-[

En die vleesbotten, doodeng idee ook. maar dat lijkt mee te vallen als ik dat hier zo lees. gewoon voorzichtig beginnen.

De reden dat ik over wil stappen is dat ik er niet in slaag een geschikte brok te vinden. (Beide honden hebben vrij veel ontlasting, en na diverse brokken getest te hebben ben ik daar wel klaar mee...)

Ze eten nu sinds een paar dagen smuldier, vinden ze heerlijk. geen diarree van gekregen ook. Maar toch vind ik dat ook niet geschikt voor altijd..

Ik hoop dat iemand een antwoord heeft op het onderwerp konijn :biggrin2: , en me indien mogelijk in dezelfde moeite ook even gerust kan stellen dat dit een goed idee is, en het lang zo eng en moeilijk niet is als het allemaal lijkt ::)

Bijgaand 2 foto's van mijn 2 hopelijk aanstaande BARF-ers! :nerves:

Grava:
Afbeelding

Fresa:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Martje op za 10 mei 2014, 03:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2922321
Ikzelf heb ook 4 konijntjes. En als de tuin in orde is komen er nog een aantal bij uit het asiel.  8-10 in totaal.  :D

Ik voer ook konijn. Maar ik zal nooit een heel konijn voeren.  Ik kan het idee niet verdragen dat een dier (konijn of niet) gestorven is enkel voor mijn katten te voeren.
Ik voer van konijn ook geen bouten of schouders.  Dat zijn de delen die door de mensen gegeten worden en waar het konijn voor gekweekt en geslacht wordt.  Dus als ik dat zou voeren, zou ik (naar mijn idee) ook de dood van een konijn op mijn geweten hebben.
Dus voer ik enkel de delen die mensen toch niet of nauwelijks gebruiken.  De karkasjes, de nieren of lever.  Koppen gewoon niet omdat dat voor katten lastig is, maar als ik een hond zou hebben zou die die ook krijgen.  Zo wordt ook het hele dier gebruikt en dat is een idee waar ik ook ontzettend voorstander van ben. Als er dan een dier gedood wordt voor het vlees, vind ik het maar respectvol dat ook compleet te benutten niet de helft weg te gooien.

Ik kan nog net het onderscheid maken tussen mijn eigen konijnen en wat ik koop voor de katten.  Ik moet wel opletten er niet bij na te denken als ik karkasjes sta te verknippen.  Ik sta niet achter de manier waarop konijnen voor de kweek gehouden worden en zal daar dus ook voor mezelf geen vlees van kopen.  Maar ik geloof niet (of maak mezelf wijs) dat ze geen konijn meer gaan slachten omdat wij voor een lage prijs een deel van de 'afval' opkopen. 

Ik heb eens een aangereden haas langs de kant van de weg gevonden. Beestje had een klop tegen zijn kop gehad en was nog niet hard, dus was nog niet lang gebeurt.  Ik heb die toen meegenomen en gevoerd.  Dat dier is totaal nutteloos gestorven en dat vond/vind ik ongelooflijke zonde. Maar het dan weg laten rotten vind ik nog meer zonde.  Het is mooi en gezond vlees voor mijn katten en hard gesteld kan ik dan een kip minder voeren.  Nu voer ik sowiezo ook geen hele kip maar ook enkel afvaldelen, maar ale, je begrijpt het idee erachter. ;)
Als ik echter een konijn zou hebben dat ik gekent heb en dat bv aan een gasaanval zou sterven.  Geen haar op mijn hoofd dat eraan denkt dat te villen en te voeren.  No Way. 
Nochtans dat dat nog gewoon gezond is als het niet van een ziekte maar van gas sterft. Dat ik perfect weet dat het een mooi leven gehad heeft, en wat het de laatste jaren gegeten heeft.  Maar nee, dat konijntje wordt begraven.  Dat voeren zou emotioneel een grote stap te ver zijn....

Ik maak het mezelf ook niet moeilijk door vb konijnenoortjes te voeren.  Dat is voor mij ook te confronterend. 
Ik had het bij die haas ook ontzettend lastig met het vachtdeel. Dat was zo zacht.  Ik heb dat diertje zeker nog half uur staan bekijken en voelen. De tranen bijna in mijn ogen.  Hij was zo mooi, en hij was zo zacht. En het voelde echt alsof hij mijn katten met zijn lichaam een heel waardevol een geschenk gaf, ookal is het die auto die hem gedood heeft. 
Ik ben daarin nogal indiaan-achtig. ;)
Door jasmijn
#2922322
Hoi en welkome hier op barfplaats  :)

Als het je geen konijn wilt voeren is dat geen probleem hoor, zeker voor groten honden zijn er genoeg anderen vleesbot soorten die je kan voeren.
Zo als kip, parelhoen, kwartel, duif en eend als beginners bot.
Als ze langer barfen en het goed verteren kan je langzaam dingen zo als jonge lams ribben, jongen geiten ribben, jonge herten ribben, kalkoen nekken, gans, fazant en haas gaan toe voegen.
Met die diersoorten heb je genoeg variatie om een goed menu mee te maken.

Dus konijn kan je gewoon links laten liggen als je dat wilt.

Over het vies vinden kan ik je niet zo goed helpen, ik heb er zelf nooit moeiten mee gehad.
Ik vind verse pens heerlijke ruiken, maar goed ik spoor niet helemaal  :crazy2:  :biggrin2:
Maar ik weet van anderen hier op het form die vegetariërs zijn dat het zeker went.

Gewoon langzaam begingen, desnoods begin je met 1 dag barf naast KVV en breid je het langzaam uit

Ik zou je wel aan raden om toch te kijken naar een groter vriezer als je daar de ruimten voor hebt, voor al met groten honden loont het om mee te doen aan de barfplaats lijntjes waar je in bulk moet bestellen.
Toen ik op kamers zat had ik een grote vrieskast op mijn mini kamertje er bij gepropt, niet ideaal maar het werkte wel  ;)
Maar daar kan je ook rustig in groeien, ik begon met een een tafel vriezer en ben steeds groter gegaan.
Nu ga ik weer kleiner want ik heb een chihuahua en die hebben niet zo heel veel nodig, plus dat mijn op zijn eigen zaak 2 mega inloop vriezers heeft waar ik een hoekje van heb  8)
Maar dat is een zeldzamen luxe  ;)
Door spikkel
#2922373
Ik heb eerder ook altijd konijntjes gehad, maar ik voer wel konijn. Ik heb ook schapen en voer mijn honen wel lamsvlees, niet van eigen schapen, maar wel van collega's, dubbel natuurlijk. Deze schapen hebben een goed en natuurlijk leven gehad, waar menig schaap in de melkput alleen van kan dromen.
Ik ben wel steeds meer op zoek naar vlees wat een beter leven heeft gehad. Zo bestel ik veel bij Oervoer, het is natuurlijk duurder, maar goed elk mens maakt zijn eigen keuze.
Ik ben vegetariër en mijn man eet alleen duurzaam vlees van de plaatselijke slager, daar komt ook mijn paardenvlees vandaan, geslacht dichtbij en alleen Ned.paard.
Ik voer ook geen hele konijnen,  of jonge geitjes, simpelweg omdat ik het niet kan en het idee staat me gewoon niet aan.
Als het idee je niet aanstaat van konijn dan voer je het gewoon niet.
Door Martje
#2922603
Bedankt voor de reacties! top! ;D

Er zijn dus meer mensen die voor hun gevoel iets liever niet voeren.
(ik zou de oortjes van die schattige konijntjes ook echt niet voeren. ik snap je helemaal Pearlsofpassion! :biggrin2: )

Ik ben inderdaad al aan het kijken naar een grotere vriezer. ik heb ruimte om zo'n bakbeest te huisvesten. dus dat zou gewoon slim zijn i.v.m. bulk inkopen.

Ik denk dat ik er maar gewoon heeeeel voorzichtig mee moet beginnen, zo nu en dan wat naast KVV geven en van daaruit groeien.
Er vanuit gaande dat beide honden het ook een leuk idee vinden ;)

De kans dat ze in die vleesbotten stikken is niet zo heel groot toch?? :o
Ik heb geen ontzettende schrok-honden, dus dat zou goed moeten gaan?

Reuze bedankt voor de hulp! Ik heb echt nog geen idee waar ik mee bezig ga.. hahaha
Door Cathelijn
#2924130
Als je begint met zachte beginnersbotjes zoals kippennekken kan er niet veel mis gaan hoor. Voor je eigen gevoel kun je ze dan ook nog platslaan en dan maar eens kijken wat ze er mee doen ;)
Door smulpaap
#2924182
Inderdaad als je begint met zacht beginners vleesbot ..... Ik zou een wat grotere hond eendennekkken geven in plaats van kippennekjes
Kippennekjes zijn zo klein en dat is voor een middelgrote of grote hond toch vaak hap slik weg . ( Al gebeurt dat met een eendennek soms ook hoor )
Als je vleugels gaat voeren dan is het verstandig om het z.g bochtje even in te knippen .
En je kan voor je eigen gemoedsrust de honden bv de eerste tijd eerst het spier of orgaanvlees aanbieden .
Dan hebben ze dat al op en voor hen idee al iets gegeten . Dat is ook een foefje om mogelijk schrokken wat tegen te gaan .
Als spier of orgaanvlees dan op is dan bied je ze het vleesbot aan .
Verder zou ik als ik jouw was even wachten met bulk inkopen , en eerst eens kijken wat de honden lusten
Gebruikersavatar
Door Hope
#2924218
Hoi, welkom hier!

Ik begrijp je echt helemaal! In 2010 kreeg onze labrador Hope ernstige huidproblemen. Niets, maar dan ook jiets hielp, en hij had zo vreselijk veel pijn dat de dierenarts ons adviseerde in te laten slapen. Ik was doodsbang voor barf. Ik vond het vies en het voeren van botten durfde ik al helemaal niet na alle (onterechte) horrorverhalen over versplinterde botjes.

Maar ja, barf was ons laatste redmiddel. We hadden niets meer te verliezen.
Langzaam maar zeker begon mijn maag te wennen aan al dat vlees. En de hond genoot zichtbaar.
Ook ik voerde nooit konijn, omdat ik er zelf vier heb zitten. Ook paard voerde ik niet. Mijn eigen paarden hielden me ook daarin behoorlijk tegen. Nu blijkt dat Hope echt een fikse allergie heeft en hij maar vier diersoorten kan eten: konijn, haas, paard en sardientjes.
Precies, juist konijn en paard verdroeg hij. Ik zette me er gewoon maar overheen. Hope leeft al ruim vier jaar in volle gezondheid, zonder huidproblemen!

Nu hebben we een pup die ook barft. Ook hij krijgt konijn, en ook paard als ik het ergens kan halen waar het gegarandeerd van Nederlandse paarden komt die ook in Nederland zijn geslacht. Is die garantie er niet krijgt de pup gewoon geen paardenvlees. Maar ach, ik voer gemiddeld 10 diersoorten per week dus dan kan er best eentje afvallen. Ik wil gewoon perse geen vlees voeren van paarden die afschuwelijk moeten lijden tijdens bijvoorbeeld transport.
Konijn voer ik graag, omdat het gewoon erg fijn vleesbot is. Over het algemeen zit er nog veel vlees om het bot en het verteerd makkelijk. Ik neem gewoon alleen karkassen. Geen herkenbare delen.
Dat is misschien een vorm van hypocriet zijn, maar zo heeft de hond lekker blees en sta ik niet steeds te slikken voor ik het moet voeren.

Je angst voor vleesbotten begrijp ik ook al te goed. Maar echt waar: je zal zien dat het allemaal reuze meevalt. Je honden zullen genieten, er top uit gaan zien en echt voldaan zijn na hun maaltijd. Gewoon doen!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door