Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Jantina
#2922309
Een paar weken terug zijn er hier op stal opnames gemaakt voor het programma De Kennis van Nu. Morgenavond is de uitzending op Nederland 2, 19.45 uur.
Het item duurt geloof ik 11 minuten, en ze zijn van 9 tot 18 uur hier geweest  :o.
Was best leuk om mee te maken, en Fedde is ook even met de presentator, Andre Kuipers, op de kiek gegaan  :biggrin2:. (leuk voor later dacht mama) Een onwijze leuke vent trouwens! (en groot en breed, hoe hij het daar in de ruimte vol heeft gehouden in zo'n kleine ruimte is mij een raadsel)
Afbeelding

Ze zijn hier geweest om een nogal discutabel onderwerp in beeld te brengen. Wij hebben hier twee klonen staan van een paard. Wij maken ze hier al weer een paar jaar mee, zijn hier als veulen gekomen (Marian, De Meiden, heeft er nog foto's van gemaakt met hun 'moeders') en worden zoals ieder ander paard behandeld maar nu met alle aandacht, de voors en vooral tegens, besef je weer even hoe bijzonder ze eigenlijk zijn. Al huppelen ze net zo vrolijk en gezellig in de wei als de andere hengstjes, ze worden niet als peperdure kasplantjes gehouden oid.
Hier alvast wat info over de uitzending:
http://www.wetenschap24.nl/programmas/d ... arden.html

Ik ben heel benieuwd hoe ze het gaan brengen, positief of negatief - we hebben niets vooraf gezien - en natuurlijk even kijken hoe meneer Jantina het doet met zijn TV debuut. :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door chipjolie
#2922317
Leuk ik ga kijken! Gaat over de jazzen neem ik aan?
Discussies heb je overal, zolang ze over je lullen vinden ze je bijzonder genoeg ;) heb het zelf ook regelmatig gehad met mijn veulen van totilas (inmiddels 3 jaar)
Gebruikersavatar
Door Hope
#2922327
Als ik tijd heb ga ik kijken! Heb laatst ook het artikel in de hoefslag (?) gelezen.

Ik vind het een moeilijk onderwerp. Met respect voor iedereen, iedereen maakt zijn eigen keuzes en afwegingen. Maar ik geloof dat ik toch val onder de categorie mensen die vind dat je niet voor God moet "spelen". Moeilijk, want ja, de kennis en technieken zijn er.

Maar hoe dan ook super om te lezen dat deze paarden ook vooral lekker paard mogen zijn!
Door Kinnie
#2922476
Ik heb er gisteren wat over gelezen, discutabel blijft het altijd.
Enige wat ik wel "schokkend" vond is dat ze Jazz kloon 1 en Jazz kloon 2 zouden heten.... Ik denk dan, geef ze op zijn minst een eigen naam ;) Maargoed, weet niet in hoeverre dat artikel klopt
Gebruikersavatar
Door Fenixjuh
#2922484
Leuk, ook voor Fedde voor later die foto  :)
Ik ben fan van andre kuipers, hij had laatst een mooie serie (3-4 afleveringen) over het gebruik van de aarde en de gevolgen daarvan..
Door Jantina
#2922636
Kinnie schreef: Ik heb er gisteren wat over gelezen, discutabel blijft het altijd.
Enige wat ik wel "schokkend" vond is dat ze Jazz kloon 1 en Jazz kloon 2 zouden heten.... Ik denk dan, geef ze op zijn minst een eigen naam ;) Maargoed, weet niet in hoeverre dat artikel klopt
Ja dat vonden wij wel grappig om te lezen in haar stuk, voor ons zijn het de 'kloontjes' inderdaad. Er staan hier zo'n 90 paarden en als ze jong zijn dan worden ze nog vrij weinig individueel aangesproken. (Leven als ze jong zijn in kudde verband) als ze eenmaal aan het werk gaan dan krijgen ze wel een roepnaam, vaak afgeleid van de stamboomnaam. Dat gaan zij over een jaartje ook gewoon krijgen. ;)
Door Martine-Tom
#2922639
Hope schreef: Als ik tijd heb ga ik kijken! Heb laatst ook het artikel in de hoefslag (?) gelezen.

Ik vind het een moeilijk onderwerp. Met respect voor iedereen, iedereen maakt zijn eigen keuzes en afwegingen. Maar ik geloof dat ik toch val onder de categorie mensen die vind dat je niet voor God moet "spelen". Moeilijk, want ja, de kennis en technieken zijn er.

Maar hoe dan ook super om te lezen dat deze paarden ook vooral lekker paard mogen zijn!
Dat doet iedereen die fokt toch al? Deze hond mag wel een nest krijgen, en deze niet, deze is mooi/lief/slim genoeg en deze niet...Nou gaat dit een stapje verder mss maar dan nog, fokken is per definitie ingrijpen in de natuur en daar is klonen een voorbeeld van.
Gebruikersavatar
Door Hope
#2922646
Martine-Tom schreef: Dat doet iedereen die fokt toch al? Deze hond mag wel een nest krijgen, en deze niet, deze is mooi/lief/slim genoeg en deze niet...Nou gaat dit een stapje verder mss maar dan nog, fokken is per definitie ingrijpen in de natuur en daar is klonen een voorbeeld van.
Tja, misschien. Maar keuzes maken ter bevordering fan gezondheid vind ik dan weer iets anders.
Verder is het bij gewoon fokken ook altijd zo dat er een geheel nieuw individu ontstaat waar wij als mens geen invloed op hebben. Gaat een paard goed lopen, wordt het een hengst of een merrie, krijgt het veel mee van vader, moeder of oma misschien? Wordt het een bruine of een vos, dat soort dingen.

Iedereen zijn eigen visie hoor, en ik respecteer dat ook, maar ik vind het toch een lastige  ;)
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2922658
Oh wat leuk, Fedde met Andre Kuipers!

Over klonen. Tja, ik hou er niet van. Maar ik hou ook niet van KI en draagmoeders en die hele reutemeteut. Wat ik dan wel weer bizar vindt is dat de klonen andere witte voeten hebben dan "het origineel". Ik snap daar niets van, een kloon heeft toch hetzelfde dna en vachtkleur en aftekening ligt daar toch in vast?
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door