Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Floor
#2922061
Even een vraagje over geitenribben. Zojuist heb ik een bestelling opgehaald bij het Islam centrum. Eén van de dingen die ik had besteld, zijn geitenribben. Had eigenlijk niet goed nagedacht en beter de lamsribben kunnen nemen.

Over het algemeen zijn deze ribstukken best goed (buigzaam), maar er zitten ook enkele erg harde uiteindes aan. Ik vroeg me af of het helpt als ik die met een hamer onder handen neem, of moet ik dat juist niet doen?

Mijn hond eet met gemak gevleugelte en konijnenkarkas, en hazenrug. Maar ik twijfel even of dit spul niet te hard is.
Door Anne in Zweden
#2922066
Wat hier altijd wordt aangeraden is: pak er een snoeischaar bij, je weet wel, zo'n ding om rozen en takken mee te knippen. (Een handmodel uiteraard, niet eentje met van die meterlange handgrepen!) Als je de ribben met zo'n snoeischaar kunt doorknippen, zijn ze niet te hard om te geven.

De harde uiteinden zou ik persoonlijk afknippen, of je moet een hele grote hond hebben. Kapotslaan lijkt me geen goed idee; het probleem met te hard bot is meestal dat het te veel calcium bevat, waardoor het verstopping kan veroorzaken in de darmen. Dat calciumgehalte verandert niet door hard bot kleiner te slaan. Nog even afgezien van akelige splinters die daardoor kunnen ontstaan. Ribben zijn plat, die splinteren heel anders dan ronde botjes of wervels.
Door smulpaap
#2922167
Anne in Duitsland schreef: Wat hier altijd wordt aangeraden is: pak er een snoeischaar bij, je weet wel, zo'n ding om rozen en takken mee te knippen. (Een handmodel uiteraard, niet eentje met van die meterlange handgrepen!) Als je de ribben met zo'n snoeischaar kunt doorknippen, zijn ze niet te hard om te geven.

De harde uiteinden zou ik persoonlijk afknippen, of je moet een hele grote hond hebben. Kapotslaan lijkt me geen goed idee; het probleem met te hard bot is meestal dat het te veel calcium bevat, waardoor het verstopping kan veroorzaken in de darmen. Dat calciumgehalte verandert niet door hard bot kleiner te slaan. Nog even afgezien van akelige splinters die daardoor kunnen ontstaan. Ribben zijn plat, die splinteren heel anders dan ronde botjes of wervels.


Ik ben het hier helemaal mee eens . Ik voer om deze redenen dan ook alleen jonge zachte goed bevleesde ribben
Gebruikersavatar
Door Pijja82
#2922267
Je kunt bij het Islam Centrum jonge geitenribben krijgen, ik zou daar voortaan naar vragen. Tot op heden heb ik daar goede ervaringen mee, verder sluit ik me aan bij de snoeischaar-check. ;-)
Door Kaya+Sky
#2922576
Hallo ik heb een Mechelse herder (Tosca) en ik heb ook die geitenribben gekocht maar Tosca wil ze niet eten alleen kippennekken, kippenvleugels,vis en spiervlees en kvv.
Ik hoop dat ze ze nog wel gaat eten want ik heb 2 kg in de vriezer. :-[
Gebruikersavatar
Door Floor
#2922672
Dank voor alle reacties!

Ik durfde het toch niet aan en heb gisteren al het vlees eraf gesneden. Op zich waren ze goed bevleesd, want ik heb een kleine 6 ons aan vlees overgehouden van 1 kilo ribben. De volgende keer zal ik naar ribben van jonge geitjes vragen, of gewoon de lamsribben nemen. Met de snoeischaar kwam ik namelijk helemaal niet door sommige stukken. Ook niet als ik met twee handen de schaar dicht probeerde te knijpen. Misschien prima voor grote honden, maar ik heb "maar" een kooiker. Hij heeft een mooi gebit en dat wil ik graag zo houden.  :biggrin2:

Marga, ze lijken inderdaad op de ribben die je geplaatst heb.

De runderhuid (helaas wat aan de kleine kant in stukjes gesneden) is overigens erg mooi geworden in de droger! Daar zitten een paar hele mooie kluifjes bij nu. Mijn hond is een hele rustige/bedeesde kauwer dus die durf ik wel aan wat kleinere dingen te laten kluiven. Blijf er trouwens wel altijd bij.

Maar veel dank voor de tips.
Gebruikersavatar
Door *Marga*
#2923136
Ja deze ribben eten ze wel maar ik koop ze nooit meer...


Denk dat ik ze toch maar een keer weggooi of iemand moet ze willen hebben ???
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door