Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door kiara
#2920695
Even vraagje of ik het zo goed doe,ik heb naar de rekenhulp gekeken en kwam op deze hoeveelheid
Voor mijn sintje (is ruim anderhalf) en ik vind dat er wel iets bij mag ze weegt 55 kilo
Nou hou ik aan : 500gr vleesbot, 500gr spier,250 Gr orgaan
Voor de Berner weegt 45kilo en is iets te zwaar
200gr vleesbot ,200gr spier, 100gr orgaan
Ze krijgen dit paar keer per week wissel nog af met KVV en zalm
Groente krijgen ze zo nu en dan ei ook
Dus mijn vraag is de verhouding goed?
Ontlasting is perfekt
Door Lizzy
#2921274
kiara schreef: Even vraagje of ik het zo goed doe,ik heb naar de rekenhulp gekeken en kwam op deze hoeveelheid
Voor mijn sintje (is ruim anderhalf) en ik vind dat er wel iets bij mag ze weegt 55 kilo
Nou hou ik aan : 500gr vleesbot, 500gr spier,250 Gr orgaan
Voor de Berner weegt 45kilo en is iets te zwaar
200gr vleesbot ,200gr spier, 100gr orgaan
Ze krijgen dit paar keer per week wissel nog af met KVV en zalm
Groente krijgen ze zo nu en dan ei ook
Dus mijn vraag is de verhouding goed?
Ontlasting is perfekt
Dus je voert 40% vleesbot, 40% spiervlees en 20% orgaanvlees. Ik neem aan dat de helft daarvan (ongeveer) pens is en de andere helft ander orgaavlees?

De verhouding is prima. Ik kan alleen verder geen beoordeling doen van je menu omdat afwisseling in diersoorten even belangrijk is en er niet bij staat wat je precies voert. Maar de verhouding is goed dus.
Door Kim en Casper
#2921420
Is het verschil tussen je hond van 55 kilo en je hond van 45 kilo niet erg groot? Ik heb t niet nagerekend maar 1250 gram of of 500 gram per dag. Ik vind 500 gram voor een hond van 45 kilo echt te weinig.. Mijn hond van 35 kilo krijgt 550 gram en die eet 1,7 procent ongeveer. Bij jouw kom ik uit op een percentage van ruim 1 procent. Als minimum wordt toch wel. 1,5 procent aanbevolen. Anders kunnen ze tekorten oplopen omdat er simpelweg geen voeding meer is om vitamines etc uit te halen.

Afvallen bij een hond moet echt geleidelijk gaan. Wat mag de hond gaan wegen 42-43 kilo? Dan moet je van dat gewicht uitgaan. Ik zou dus zeker 750 gram geven.

Je koet het ideaal gewicht van je hond aanhouden en daarvan ongeveer 2 procent aan voeding geven. Worden ze te dik iets meer te dun iets minder. Je hond van 55 kilo mag dan iets erbij dus ik ga even uit van 58 kilo. 2% van 58 kilo is 1160 gram. Dus 1200-1250 lijkt me prima.

De hoeveelheid voeding is een richtlijn. Zijn je honden heel actief of juist luiwammessen dan pas je daarop de hoeveelheid voeding aan

Je percentages zijn goed.
Gebruikersavatar
Door kiara
#2921649
Lizzy schreef: Dus je voert 40% vleesbot, 40% spiervlees en 20% orgaanvlees. Ik neem aan dat de helft daarvan (ongeveer) pens is en de andere helft ander orgaavlees?

De verhouding is prima. Ik kan alleen verder geen beoordeling doen van je menu omdat afwisseling in diersoorten even belangrijk is en er niet bij staat wat je precies voert. Maar de verhouding is goed dus.
Ze krijgen elke week een penslap dus dat zit wel goed,ben voorzichtig aan het proberen om volledig over te schakelen op barf,de sint vind het veel lekkerder,alleen de berner (die normaal alles eet) is niet gek op bv hert/konijn/geitjes beetje vreemd maar ga volhouiden ze eet het maar lijkt mij
Ik heb nu aan spiervlees nog niet zo veel (rund,hert/kip/geit) konijn is in bestelling
Ze krijgen ook nog kvv div soorten
bedankt voor de reactie ;)
Gebruikersavatar
Door kiara
#2921656
Kim en Casper schreef: Is het verschil tussen je hond van 55 kilo en je hond van 45 kilo niet erg groot? Ik heb t niet nagerekend maar 1250 gram of of 500 gram per dag. Ik vind 500 gram voor een hond van 45 kilo echt te weinig.. Mijn hond van 35 kilo krijgt 550 gram en die eet 1,7 procent ongeveer. Bij jouw kom ik uit op een percentage van ruim 1 procent. Als minimum wordt toch wel. 1,5 procent aanbevolen. Anders kunnen ze tekorten oplopen omdat er simpelweg geen voeding meer is om vitamines etc uit te halen.

Afvallen bij een hond moet echt geleidelijk gaan. Wat mag de hond gaan wegen 42-43 kilo? Dan moet je van dat gewicht uitgaan. Ik zou dus zeker 750 gram geven.

Je koet het ideaal gewicht van je hond aanhouden en daarvan ongeveer 2 procent aan voeding geven. Worden ze te dik iets meer te dun iets minder. Je hond van 55 kilo mag dan iets erbij dus ik ga even uit van 58 kilo. 2% van 58 kilo is 1160 gram. Dus 1200-1250 lijkt me prima.

De hoeveelheid voeding is een richtlijn. Zijn je honden heel actief of juist luiwammessen dan pas je daarop de hoeveelheid voeding aan

Je percentages zijn goed.

De hond van 55 kilo is de sint die nog in de groei is,de berner is gesterraliseerd en is 5 kilo te zwaar (wil der op de 40 kilo eigenlijk hebben) en is dus ruim 4 jaar
Allebei liever lui als moe  :biggrin2:
Maar vandaar het grote verschil,en dat tekort haalt ze dan weer in met de kvv ook daar trouwens 500gr van en ze is nog te zwaar
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2922089
kiara schreef: Ze krijgen elke week een penslap dus dat zit wel goed,ben voorzichtig aan het proberen om volledig over te schakelen op barf,de sint vind het veel lekkerder,alleen de berner (die normaal alles eet) is niet gek op bv hert/konijn/geitjes beetje vreemd maar ga volhouiden ze eet het maar lijkt mij
Ik heb nu aan spiervlees nog niet zo veel (rund,hert/kip/geit) konijn is in bestelling
Ze krijgen ook nog kvv div soorten
bedankt voor de reactie ;)
Zit de pens dat in die 20% orgaanvlees gerekend, of is dat los daarvan? En hoeveel pens krijgen ze dan?
Want stel dat je 20% enkel hart lever en nier voert, dan wil dat zeggen dat je aan zo'n 7% lever en nier zit, en das wel te veel.  Maximaal 5% van elk, is goed op aan te houden.  Vit A kan je namelijk overdoseren.
Gebruikersavatar
Door kiara
#2922608
Nee pens is niet meegerekend ze krijgen 1 x per week ieder een lap pens
Die 20% is nu op dit moment gemengd lamshart/runderhart en kippen lever
Hoeveel moet ik dan doen?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2922624
10% lever is veeel te veel. Maximaal de helft.
Verder heb je nog nier nodig ook.
En ik zou eigenlijk max 10% hart+lever+nier samen geven bij een hond.
En dan ook 10% pens.  Ale, 1 pensdag per week kan ook natuurlijk.
Gebruikersavatar
Door kiara
#2922653
Okee ga het veranderen dan en nier heb ik besteld is onderweg
Dan schroef ik het spiervlees iets op en de orgaan naar beneden
Bedankt voor het mee denken
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door