Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Nikki
#2921064
Jet heeft een terugkerend blaasgruis probleem. Struviet in haar geval. Ze ontwikkeld struviet zonder dat er een blaasontsteking aan vooraf gaat. De pH wordt erg hoog; meestal rond de 8,5 en vervolgens krijgt ze struviet. We zijn voor dit probleem bij de WagenRenk geweest. Daar hebben ze tot 2x toe geen afwijkingen in haar blaas en urine kunnen vinden. Geen verdikte blaaswand, geen gruis op de 'bodem' e.d. Al haar organen zijn bij het eerste onderzoek meegenomen. Ze had enkel een verdikt stukje dunne darm. Dat verklaarde haar buikpijn die ze toen steeds vaker had. En ze dronk te weinig. dit heb ik opgelost door extra water bij haar maaltijden toe te voegen.

De urine is een keer of 5 op kweek gezet. Zowel bij de normale DA als bij de Wagenrenk. Alle keren kwam hier niks uit.

In februari ben ik weer (na een aantal maanden dieetbrok van RC) overgegaan op vers; Carnibest. Het ging erg goed, tot vorige maand. Weer een pH van 8,5 en een aantal struvietkristallen. Haar gedrag wordt anders als ze last van haar blaas heeft. Ze wordt sloom, heeft nergens zin in en natuurlijk wat pijn bij het plassen. Het slome gedrag heeft ze vaker vertoond toen ze op KVV stond (merken als HaaksBarf e.d.). Ik weet nu niet goed of ik dit gedrag moet wijten aan de blaasproblemen (waar ik toen nog niks van af wist) Of dat ze 'iets' mist in de KVV..?

Nu krijgt ze helaas weer de RC brok. Waar ze onwijze jeuk van krijgt, ze heeft her en der al wat korstjes zitten van het krabben. Echter gaat het verder heel goed met d'r. Energie voor 10.

Nu vroeg ik mij af of Bandit een goede optie zou zijn. Ik bedoel niet de variant voor nierproblemen, want dat heeft ze niet. Maar de normale varianten. Het is biologisch, en ik dacht gelezen te hebben dat dat ook weer beter is i.v.m. blaasproblemen.

Qua supplementen krijgt ze; Puur Cranberry compleet. Probiotica van Phytonics (vanavond deze voor het eerst. Gister is het laatste beetje Puur Probiotica opgegaan) en Doils Joint.

Ik hoop dat iemand wat tips voor mij heeft..  :)
Gebruikersavatar
Door Ruby/Billy
#2921157
Ruby heeft ook struviet wat hardnekkig is.

Op aanraden van de dierenarts geef ik ipv normale carnibest, carnibest diabetes en daarnaast cranberry forte 2x daags, omdat het voor Ruby niet genoeg is om haar urine te verzuren krijgt ze sinds 2 weken ook nog 2x daags vitamine c 500.
Haar urine test ik 1 tot 2x per week zelf om te zien of het genoeg verzuurd.

Mijn vorige dierenarts wilde me verplichten om over te stappen op brokken, maar mijn huidige dierenarts zegt dat een goede kvv of barf vele malen beter is.
Gebruikersavatar
Door Radja
#2921180
Radja had ook een onderhoudsdosis vitamine C met ascorbinezuur en cranberry om struviet tegen te gaan. Moet wel met ascorbinezuur zijn de vitamine C. Zelf met enige regelmaat urine controleren en meer dan voldoende laten drinken.

De RCbrok is een brok met daarin een verzurend middel en meer zout om honden extra te laten drinken,dus kvv of barf is echt geen probleem.
Door Nikki
#2921204
Ik heb zelf ook test stripjes in huis inderdaad om de pH te meten. Ik heb deze: http://www.praxisdienst.nl/nl/Labomateriaal/Tests/Urine+en+stoelgangtesten/Urineteststroken+Roche/Combur+9+test+50+urine+teststrips.html En test nu ook 1 of 2 keer per week.

In de Cranberry Compleet van Puur http://www.medpets.nl/puur%2bcranberry%2bcompleet/1624/ zit ook al wat Vit. C in. Kan het geen kwaad om dit nog extra toe te voegen? Welke dosering moet ik aanhouden? Jet weegt rond de 6 kilo. Welk merk kan ik het beste nemen? Het mag ook niet time-released zijn toch? 

[quote="Bolaj"]
Ruby heeft ook struviet wat hardnekkig is.

Op aanraden van de dierenarts geef ik ipv normale carnibest, carnibest diabetes en daarnaast cranberry forte 2x daags, omdat het voor Ruby niet genoeg is om haar urine te verzuren krijgt ze sinds 2 weken ook nog 2x daags vitamine c 500.
Haar urine test ik 1 tot 2x per week zelf om te zien of het genoeg verzuurd.

Mijn vorige dierenarts wilde me verplichten om over te stappen op brokken, maar mijn huidige dierenarts zegt dat een goede kvv of barf vele malen beter is.[/quote]

Gaat het goed met de diabetes variant van Carnibest?

Ik zat zelf te denken om biologisch te gaan voeren omdat er geen chemische middelen in het vlees zit, wat daardoor minder belastend is voor de organen omdat ze een stuk minder afvalstoffen hoeven af te voeren.
Gebruikersavatar
Door Radja
#2921245
Sinds wanneer krijgt Jet die cranberry (zit idd vitamine C met ascorbinezuur bij in)? Wanneer dat al een tijdje is en de ph gaat niet omlaag,dan zou je evt vitamine C erbij kunnen geven,ik had die van de kruidvat,260mg. In plaats van de vitamine C,zou je ook een half theelepeltje biologische appelazijn over het eten kunnen doen.

Als ze nog maar een paar dagen cranberry krijgt,zou ik het eerst nog een tijdje proberen om te kijken of het omlaag gaat,voordat je er iets anders bij geeft.

Geef je groente of fruit? Zo ja,ook daar (tijdelijk)mee stoppen,want dat zorgt ervoor dat de ph omhoog gaat en dat wil je niet ;)
Door Nikki
#2921248
Pfoe, de Cranberry krijgt ze al een hele tijd. Denk een maand of 6. (Dit blaasprobleem speelt nu bijna een jaar) Nu 1 capsule per dag, dit omdat ze ook al het speciale voer krijgt. Op KVV kreeg ze 2 capsules.

Groente en fruit krijgt ze niet tot nauwelijks. Zo af en toe eens een stukje van mijn banaan o.i.d.
Gebruikersavatar
Door Radja
#2921342
Ik denk dat als de phwaarde nu nog steeds zo hoog is dat je dan meer moet verzuren,middels appelazijn of vitamine C ascorbinezuur. En Jet veel te laten drinken,bijv bouillon,of wat karnemelk door het drinkwater doen,ijsblokjes maken van bouillon vinden ze ook heerlijk. 
Maar ik raad je ook aan om naar een holistische DA,bijv Tantetje Koning, te gaan.
Gebruikersavatar
Door Ruby/Billy
#2921355
Ruby krijgt 250 mg cranberry en 500 mg vit. C dit krijgt ze 2x daags door haar eten. Ook krijgt ze meer te drinken.

De diabetes variant zit geen rijst in en dat was volgens de da beter voor honden met een struviet probleem.
Door Nikki
#2921387
[quote="Radja"]
Ik denk dat als de phwaarde nu nog steeds zo hoog is dat je dan meer moet verzuren,middels appelazijn of vitamine C ascorbinezuur. En Jet veel te laten drinken,bijv bouillon,of wat karnemelk door het drinkwater doen,ijsblokjes maken van bouillon vinden ze ook heerlijk. 
Maar ik raad je ook aan om naar een holistische DA,bijv Tantetje Koning, te gaan.[/quote]

Nu is de pH niet hoog. Het voer helpt wel voor haar blaas. Maar veroorzaakt jeuk (en helaas weer lekkende anaalklieren). Veel laten drinken doe ik al inderdaad. Ze krijgt bij elke maaltijd flink wat water. Zodat ze ruim 300 ml per dag drinkt. (50 ml per kg lichaamsgewicht is de richtlijn)

Ik moet denk ik maar is een afspraak maken bij Tannetje. Heb al wel een keer mail-contact met haar gehad.
Gebruikersavatar
Door Radja
#2921405
Radja kreeg ook jeuk van RC urinary s/o!  Vers vlees verzuurd de urine sowieso! En volgens mij mag die brokken ook niet langer dan een half jaar geven!
Ik zou die brokken lekker in die zak laten zitten en direct weer overstappen op kvv,bandit,carnibest zonder rijst,maakt niet uit! En dan verzuren met alles hier boven!
Hoe hoog/laag is de phwaarde nu?
Laatst gewijzigd door Radja op do 08 mei 2014, 20:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Nikki
#2921421
[quote="Radja"]
Radja kreeg ook jeuk van RC urinary s/o!  Vers vlees verzuurd de urine sowieso! En volgens mij mag die brokken ook niet langer dan een half jaar geven!

Hoe hoog/laag is de phwaarde nu?
[/quote]

Vers vlees hoort ook te verzuren inderdaad. Alleen bij Jet niet goed genoeg. Op KVV (i.c.m. met cranberry) schiet de pH zo richting de 8,5. Nu op de RC brok en met voldoende drinken zit de pH rond de 5,5 á 6.

Er staat inderdaad op de zak dat deze brok ten hoogste 6 maanden gegeven mag worden. De DA beweerd (uiteraard) dat dit gerust levenslang mag. Maar dat blijft mij wel dwars zitten... Wil er ook graag vanaf!  :)
Gebruikersavatar
Door Radja
#2921479
Echt niet levenslang!!!!!!!! >:( hoe kan hij dat in vredesnaam zeggen!!! Kijk maar op de zak wat erin zit en dan kom je als ik me niet vergis ook ascorbinezuur tegen! Dus hetzelfde wat je doet met vers geven!
5.5 tot 6 is weer te weinig,dus nu niet met al het andere beginnen!!

Ga gewoon over op vers,met alleen die cranberry wat je al deed met vers,houd het goed in de gaten met phwaarde checken en mocht het boven de 6.8 komen doe je of wat appelazijn biologische 1/2 tot 1 theelepel of de vitamine C, dan kan je best 500mg geven,mocht dat te weinig zijn dan kan je ook alles geven,cranberry,appel en C! En dan weer afbouwen tot onderhoudsdosis!
Laatst gewijzigd door Radja op do 08 mei 2014, 21:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Nikki
#2921744
[quote="Radja"]
Echt niet levenslang!!!!!!!! >:( hoe kan hij dat in vredesnaam zeggen!!! Kijk maar op de zak wat erin zit en dan kom je als ik me niet vergis ook ascorbinezuur tegen! Dus hetzelfde wat je doet met vers geven!
5.5 tot 6 is weer te weinig,dus nu niet met al het andere beginnen!!

Ga gewoon over op vers,met alleen die cranberry wat je al deed met vers,houd het goed in de gaten met phwaarde checken en mocht het boven de 6.8 komen doe je of wat appelazijn biologische 1/2 tot 1 theelepel of de vitamine C, dan kan je best 500mg geven,mocht dat te weinig zijn dan kan je ook alles geven,cranberry,appel en C! En dan weer afbouwen tot onderhoudsdosis!
[/quote]

Was ook niet van plan hoor om het levenslang te geven.. Het staat gewoon op de zak dat het niet mag, staat er niks voor niks op lijkt mij.. Kan de DA zeggen wat ze wil. Had zelfs een mail naar RC zelf gestuurd. Ook hun beweren dat het levenslang mag... Waarom staat er dan op van niet??  >:(

Klopt, pH is eigenlijk wat aan de lage kant nu. Vers (Carnibest) met alleen cranberry is weer te weinig verzurend voor Jet. Dat heeft ze vanaf afgelopen februari t/m april gehad. Toen was de pH weer te hoog..  :-X

Kan het eerst proberen met een andere KVV (Bandit?) en cranberry. Mocht de pH te hoog worden ga ik Vit. C. bij geven.
Gebruikersavatar
Door Radja
#2921847
Je kan rustig met een andere kvv,bandit,proberen. Daar waar geen rijst of groente bij in zit.

Heel veel succes en ik hoop voor jullie dat het eindelijk gaat lukken om de phwaarde normaal te houden!
Gebruikersavatar
Door Ruby/Billy
#2921974
Succes.
Ruby is op dit moment stabiel, over 2 weken moeten we weer urine inleveren om te zien of de struviet minder wordt. Gelukkig heeft ze nog geen blaasontsteking weer gehad sinds we op deze manier bezig zijn.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door