Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Irm-Joh
#290918
Tot nu toe kwam ik hier alleen maar af en toe om te lezen. Al lang heb ik behoorlijke twijfels over het jaarlijkse inenten van mijn huisdieren. En als je dan nog weet wat in die injecties (behalve de inentingsstof) allemaal zit, dan wordt je alleen daar al van ziek. Ik ignoreer dan ook de (veelvuldige) uitnodigingen van mijn DA.

Nu heb ik net gelezen dat de universiteiten München en Zürich een nieuw inentingsschema propageren. Het motto luidt: Zoveel als nodig, maar zo weinig mogelijk en altijd aangepast aan het individuele risico.

Men geeft dus in academische kringen eindelijk openbaar toe, dat de meeste inentingen beduidend langer dan 1 jaar beschermen.
Na de basisimmunisatie met (op 1jarige leeftijd):

langer dan 7 jaar: hondeziekte, parvo, hepatitis
minstens. 3 jaar: rabies parainfluenza
minstens. 1 jaar: borreliose
minder dan 1 jaar: leptospirose

De aanbeveling is:

Hondeziekte, parvo, hepatitis eens in de 3 jaar
rabies jaarlijks (i.v.m. wetgeving in D en CH)
leptospirose: jaarlijks

Afgeraden wordt van de volgende inentingen:

- borreliose
- Tetanus
- FsME

Men geeft toe, dat dit nog steeds eigenlijk een compromis is, omdat hondeziekte, parvo, hepatitis entingen etc. veel langer beschermen.
Maar goed, ik vind het een goed teken. Tot nu toe stond onze dierenarts er absoluut niet voor open.
Hele gruwelverhalen kreeg je te horen als je een keer een jaartje over wilde slaan. Ik was dusdanig hersengespoeld dat ik me in het begin ook nog schuldig voelde.
Het is te hopen dat er toch eindelijk verandering komt (ook al komt het langzaam en geleidelijk). :)
Door Lizzy
#292326
Ik begrijp alleen een aantal dingen niet van dit advies.

Als parvo en hondenziekte nou langer bescherming bieden als 7 jaar, waarom is het advies dan toch om eens in de 3 jaar te enten?
Door Irm-Joh
#295175
Over de vraag "Als Parvo en hondeziekte langer bescherming bieden dan 7 jaar, waarom is het advies dan toch een s in de 3 jaar enten?"

Je kunt nog veel meer vragen stellen. B.v.:

- Waarom worden nog steeds veel te veel kippen op veel te kleine ruimte gehouden terwijl men weet dat de beesten dan lijden?

- Waarom worden nog steeds varkens of runderen in afschuwelijke vrachtwagens van Noordeuropa naar Zuideuropa in gereden hoewel men weet dat het slecht is voor dieren? (Na MKZ heeft men alleen wat kleine verbeteringen voor de dieren ingevoerd)

- Waarom worden nog steeds proefdieren voor vaak onnodige tests gebruikt ?

De lijst kan oneindig lang worden...
Waarom is dit allemaal niet verboden, gezien men weet dat het voor dier en mens slecht is?
Het antwoord is altijd hetzelfde. Zolang er economische belangen zijn, zullen compromis worden gesloten.
Zo ook bij het inentingsadviezen. De universiteiten geven toe dat het een compromis is. Maar het gaat weer een keer om centen. Er zijn een aantal partijen die dik verdienen met veel inenten...de farmaceutische industrie en de dierenartsen ook, want zij halen een aanzienlijk deel van hun omzet uit de inentingen.

Universiteiten zijn immers niet onafhankelijk (meer). De industrie steunt veelal (financieel) onderzoek. Dat geld wil men natuurlijk blijven krijgen. Daarom is men voorzichtig.
Door Yari
#298657
Dit is al langer bekend, ook in Nederland gelukkig. ;)
Bij ons op de praktijk wordt er dan ook sinds een jaar al "op maat geent".
Als honden 3x de volledige cocktail hebben gehad, krijgen ze vervolgens 2 jaar achter elkaar alleen Weil en Parvo (parvo toch nog omdat de DA redeneert dat het nog vrij regelmatig voorkomt en liever het zekere voor het onzekere neemt). Ikzelf heb al voor het 3e jaar nu alleen maar tegen Weil geent.
Er is inderdaad een onderzoek via de UKG gaande, waarbij er gevraagd is of er DA's mee willen werken en dus zoveel mogelijk bloed van honden willen verzamelen, zowel pups als volwassen honden en ook zowel ieder jaar volledig geente als niet ieder jaar geente honden. Wij hebben ook nog honden nodig op de praktijk voor dat onderzoek.
De jaarlijks volledig geente hebben we er al genoeg van, maar hierbij doe ik meteen een oproep voor degenen die hun honden niet jaarlijk de volledige cocktail hebben laten enten of die al langer helemaal niet geent zijn (en graag ook nog pups):
Geef je a.u.b. bij mij op om een keer bloed af te nemen in onze praktijk te Barendrecht.
Van hoe meer honden we bloed hebben, hoe betrouwbaarder het onderzoek wordt en hopelijk komt er nog meer uitrollen en wordt het vaccinatiebeleid nog meer aangepakt!!
Door Irm-Joh
#298761
Leuk wat je vertelt, maar er zijn nog genoeg DA's die er absoluut elk jaar willen enten. Jouw DA is dus eerder de uitzondering dan de regel (hartstikke goed).
Verder - er is links en rechts in het buitenland erg veel onderzoek over dit onderwerp gedaan. Ook bepaalde hoogleraren in NL hebben zich in het verleden duidelijk uitgesproken over het te veel enten (om vervolgens hun uitspraken terug te trekken (door wie zouden zij teruggefloten zijn)...

Mijn oude hond laat ik helemaal niet meer inenten (behalve dan Rabies als we met vakantie gaan), en onze jonge hond wordt voorlopig ook alleen nog tegen Rabies geprikt. Dat is het. En als het moet haal ik daarvoor de inentingsstof uit Duitsland of Belgie.
Maar om nou ook nog bij onderzoek mee te doen dat al X keer gedaan is... :)
Door Irm-Joh
#298778
Uitspraken van Prof. Dr. Marian Horzinek (Universiteit Utrecht) over het gangbare inentingsbeleid. Televisie-interview WDR Januari 2001:

Prof. Dr. Marian Horzinek (Universität Utrecht): „Es ist die wissenschaftliche Einsicht, die einem sagt, es ist nicht notwendig, jährlich zu impfen, man könnte mit längeren Intervallen arbeiten. Aber weder der Tierarzt, der gerne seinen Klienten einmal pro Jahr sehen will, noch die Impfstoffwerke haben ein Interesse daran, weniger häufig zu impfen.“ (WDR-Interview, gesendet im Januar 2001)

Vertaling: "Het is wetenschappelijke inzicht die ons zegt dat net niet nodig is om jaarlijks te vaccineren. Het is mogelijk om met langere intervallen te werken. Maar dierenartsen (willen graag hun klanten eens per jaar zien) en ook de farmaceutische industrie hebben geen interesse om minder vaak te vaccineren."

Horzinek: "Bis vor wenigen Jahren war man der Meinung, Impfungen schadeten nie. Auch wenn sie vielleicht nicht nützen, stellen sie zumindest keine Gefahr dar. Inzwischen wissen wir, daß das nicht so ist."

Vertaling: Tot een paar jaar geleden was men van mening dat vaccineren nooit schadelijk is. Men dacht, ook al heb je er niets aan, gevaarlijk zijn ze niet. Inmiddels weten we dat dat niet zo is.


Prof. Dr. Marian Horzinek op een congres voor dierenartsen in Duesseldorf in November 2000:

Horzinek: „Die jährliche Vakzinierung gegen alles und jedes ist eher Folklore.“ (Tierarztkongreß Düsseldorf, November 2000)

Vertaling: Jaarlijks vaccineren tegen alles is eerder folklore.

Prof. Dr. M. Horiznek in "Veterinary Vaccines en Diagnostics, 1999"

Horzinek: „Immunität gegen Masern hält lebenslang, und ich weiß von keinem Veterinär, der von seinem Hausarzt eine jährliche Masernimpfung verlangt. Aber die meisten Kleintierärzte in Europa revakzinieren Hunde jährlich gegen Staupe, und Staupe ist nichts anderes als Hundemasern.“
(Veterinary Vaccines and Diagnostics, 1999)

Vertaling:Immuniteit tegen maazelen hou je je hele leven lang. Ik ken geen DA die zijn huisarts jaarlijks om een inenting tegen mazelen vraagt. Maar de meeste Europese Da''s vaccineren elk jaar tegen hondeziekte - en dat is eigenlijk niks anders dan "hondemazelen".

Het is jarenlang bekend in Nederlandse wetenschappelijke wereld. Waarom niet, als in anderen landen zoalas Duitsland, Zwitserland, VS etc., een advies publiceren voor de DA's. (die vaak onzeker zijn. Waarom moet er eerst weer maanden/ jarenlang onderzoek gedaan worden?
Door Irm-Joh
#298789
Hallo Lizzy,
Nee, ook niet tegen leptospirose (Weil) Waarom?
De stof biedt namelijk alleen bescherming tegen 2 soorten leptospiren hoewel er veel meer soorten zijn. Daarom komt het voor dat gevaccineerde honden besmet worden (met die andere soorten). De inentingsstof zelf is buitengewoon belastend voor het dier en kan bij honden voor enorme bijwerkingen zorgen.
Ik heb onlangs nog ergens cijfers gelezen over het aantal besmette dieren in de laatste jaren (misschien waren die cijfers zelfs van jou?). Het was een heel laag cijfer. Het heeft mijn overtuiging dat het voor mijn dieren beter is om niet te doen, bevestigd.
Wetenschappers van de universiteit Giessen raden trouwens deze vaccinatie ook af. Ze eisen van de fabrikant een nieuwe inentingsstof met een groter werkingsspectrum en minder bijwerkingen. (je ziet, ik surf vaak een keer over de grens).

Groetjes,
Irm :)
Door Yari
#298794
Irm-Joh schreef: Hallo Lizzy,
Nee, ook niet tegen leptospirose (Weil) Waarom?
De stof biedt namelijk alleen bescherming tegen 2 soorten leptospiren hoewel er veel meer soorten zijn. Daarom komt het voor dat gevaccineerde honden besmet worden (met die andere soorten). De inentingsstof zelf is buitengewoon belastend voor het dier en kan bij honden voor enorme bijwerkingen zorgen.
Ik heb onlangs nog ergens cijfers gelezen over het aantal besmette dieren in de laatste jaren (misschien waren die cijfers zelfs van jou?). Het was een heel laag cijfer. Het heeft mijn overtuiging dat het voor mijn dieren beter is om niet te doen, bevestigd.
Wetenschappers van de universiteit Giessen raden trouwens deze vaccinatie ook af. Ze eisen van de fabrikant een nieuwe inentingsstof met een groter werkingsspectrum en minder bijwerkingen. (je ziet, ik surf vaak een keer over de grens).

Groetjes,
Irm :)






Ik twijfel ook al een tijdje of ik nog tegen Weil blijf enten...
Ik zit nog in tweestijd eerlijk gezegd...
Ik heb wel een hond die iedere dag zwemt in allerlei slootjes en andere wateren, dat maakt het voor mij moeilijker. Als ik een hond had gehad die amper zwemt had ik 't allang niet meer gegeven....
Door Irm-Joh
#298799
Hoi Marielle, ik ben er mee gestopt nadat zich onze herder elke keer na de inenting een aantal dagen lang vreselijk beroerd voelde. Je mocht hem dan nauwelijks aanraken. Vervolgens kreeg hij jeuk en ging op verschillende plekken de huid open en hij had natte wonden. Het duurde altijd maaaaanden om weer dicht te krijgen...
2 jaar geleden las ik er dus over hoe belastend deze inenting voor sommige honden is, terwijl het geen 100 % bescherming biedt. Toen begreep ik wat er aan de hand was en ben ik er mee gestopt...
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door