Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Naat
#2920394
Iedereen is natuurlijk ooit begonnen met het voeren van BARF. Je moet er een handigheidje in gaan krijgen.
Straks om 9 uur wordt mijn eerste lading vlees bezorgt en ik zit heel de tijd al te bedenken hoe ik het nou het beste kan gaan verpakken. Het gaat om 4 grote honden en krijgen veel per dag. Dat past niet in mijn diepvrieszakjes :P

Hoe hebben jullie dat in het begin gedaan?
Laatst gewijzigd door Naat op wo 07 mei 2014, 08:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Hylos
#2920405
Ai, ja das even anders portioneren dan met 1 hond  :biggrin2:

Ik zou alles per "categorie" verpakken; dus spiervlees, orgaan, bot en eventueel groente allemaal los. En dan gewicht per dag bepalen. Dus hoeveel spiervlees eten je honden per dag; dan dat gewicht in 1 zak doen. Dan hoef je elke dag maar 3 zakken uit je vriezer te kiezen ipv allemaal kleine zakjes overal. Er gaat soms echt zóveel plastic in om, dat is ook zo zonde.
Ik gebruik plasticzakken van de Ikea, daar zit een dubbele zip strip op en zijn erg stevig. Ik schrijf dan met een stift op de zak wat er in zit en hoeveel het weegt.

Succes! Zal wel even een werkje zijn!
Gebruikersavatar
Door Fenixjuh
#2920412
ik portioneer bot en 'de rest' apart. Heb 1 hond, en die eet niet zoveel. Vlees + orgaanmix + pens in 1 zakje. Daar liggen er veel van in de vriezer en pak ik dus elke dag dat-ie barf krijgt. Botwerk per 500 gram, het meeste wordt hier per kg geleverd dus dat is ook makkelijk..
Gebruikersavatar
Door Thea
#2920422
4 grote honden dan zou ik als het per kg verpakt is dat ook zo laten.
Weet niet hoeveel er per dag bij je door gaat.
Maar stel dat ze allemaal 500 gr eten. 1 kg vleesbot en 1 kg spiervlees en je heb een dagmaaltijd.
Wil je bv vleesbot met orgaan geven haal je 1 kg vleesbot en 1 kg orgaan eruit en evt groente met een ei erbij.
Orgaan zal je ongeveer 500 gr van nodig hebben. Dan haal je halverwege de dag of als je avond eruit haal de volgende morgen de helft van orgaan eraf en doe je terug in vriezer. ;)

Sommige mensen halen ook gewoon per kg uit de vriezer en doen wat ze ervan over hebben in koelkast voor volgende dag. En pakken dan weer wat ze nog nodig hebben ;)
Door smulpaap
#2920431
Het ligt eraan in welke hoeveelheden het geleverd word en verpakt is . En hoeveel je honden eten natuurlijk .
Als dat bv per kg is en je hebt voldoende variatie van alles dan zou ik me niet druk maken .
Dan kan het toch gelijk de vriezer in ?
Gebruikersavatar
Door Naat
#2920757
Ik had een heel rooster voor mijzelf gemaakt voor 3 weken lang per dag. Maar dat gaat dus niet echt werken.

Het is allemaal per kg verpakt.
Het probleem is dat ze niet elke dag dezelfde soorten vlees krijgen. Boris heeft een allergie dus hij heeft soms wel hetzelfde als de rest en soms ook niet. Daarnaast heb ik het zo geprobeerd te verdelen dat ze elke dag wat anders krijgen.
Als ik nu alles per dag zou gaan verpakken, moet ik dat direct in 1 keer voor de komende 3 weken doen. Dat ga ik natuurlijk niet redden in 1 avondje.
Misschien heb ik wel te gevarieerd ingekocht. Of is mijn rooster gewoon niet goed.
Ik twijfel ook echt aan mijn rooster. Het is echt niet te doen met porties maken.
Laatst gewijzigd door Naat op wo 07 mei 2014, 19:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Thea
#2920787
Wat me als eerste heel erg opval dat je eigenlijk alleen nek als vleesbot voert.
Het is niet bewezen, maar er word aangeraden om zeker niet meer als 2x pw nek te voeren vanwege de evt aanwezige schildklier die nekken nog kunnen bevatten :-\
Ik weet alleen ff niet meer wat de gevolgen daar van kunnen zijn :(

Je orgaan is net zoveel als je spiervlees. Wat zijn je percentages die je wil aanhoeden?
Laatst gewijzigd door Thea op wo 07 mei 2014, 20:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Els&Flow
#2920788
Ik heb 3 tassen in de vriezer staan die per week gevuld worden met bot, orgaan en spier. daar grabbel ik dan uit wat ik nodig heb. De rest ligt in vakken in de vriezers. 1 vak voor bot, 1 voor orgaan en 2 voor spiervlees omdat ik daar altijd extra van heb.
Ik portioneer niet, haal eruit wat ik nodig heb en stop terug wat we (nog) niet gebruiken.
Gebruikersavatar
Door Naat
#2920792
Thea schreef: Wat me als eerste heel erg opval dat je eigenlijk alleen nek als vleesbot voert.
Het is niet bewezen, maar er word aangeraden om zeker niet meer als 2x pw nek te voeren vanwege de evt aanwezige schildklier die nekken nog kunnen bevatten :-\
Ik weet alleen ff niet meer wat de gevolgen daar van kunnen zijn :(

Je orgaan is net zoveel als je spiervlees. Wat zijn je percentages die je wil aanhoeden?
Wat kan je nog meer voeren dan? Het is echt allemaal nieuw voor me. Heb eerst mijn voerschema op het forum gezet en dat zag er wel allemaal goed uit.

Boris:
Behoefte per dag: 3%
Totaal gram per dag: 1260

Vleesbot: 50%
Groente: 10%
Orgaanvlees: 20%
Spiervlees: 20%

De andere honden:
Behoefte per dag: 2%
Totaal gram per dag: 840

Vleesbot: 50%
Groente: 10%
Orgaanvlees: 20%
Spiervlees: 20%

Hier trouwens het topic: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 195.0.html
Gebruikersavatar
Door Naat
#2920804
Ik heb op dit moment mijn rooster aangepast. Ze krijgen nu veel hetzelfde achter elkaar (per dag) maar wel alles wat ze nodig hebben in die 3 weken.
Zo kan het toch ook? Dan kom ik er wel uit denk ik.
Gebruikersavatar
Door Thea
#2920817
Jasmijn heeft daar ook gereageerd op de nekken en als alternatief kan je konijn,parelhoen, kwartel,eend of kippenkarkas voeren.
Bij 20 % orgaan word er van uit gegaan dat 10% pens is
En bv 4% hart 4% lever en 2% nier is
Maar dat komt niet op een paar gram aan hoor.
Zelf koop ik 4soorten orgaan dus hart, lever, nier en bv lamstralen of kippenmaag en meng dat door elkaar.
Ik voer 1 pens dag per week daar voer ik een klein beetje vleesbot bij bv kippennekken
Dan voer ik 5 dagen vleesbot waarvan 3 dagen spiervlees erbij en 2dagen orgaan.
En dan 1 dag voer ik 1/2 lamskop of half geitje .
Gebruikersavatar
Door Naat
#2920826
Ik zal karkassen bijbestellen. Heb nog een hoop te leren ::)

Met bestellen was ik hier vanuit gegaan:
Inslikken van nekken: De meeste middelgrote en grote honden slikken kippennekken en eendennekken in 1 keer door. Schrik daar niet van. Maar dit is dus de reden waarom we aanraden de nekken te pletten met een hamertje. Kippen en eendennekken zijn namelijk bedoeld de hond vleesbot te leren verteren. Als ze in 1 keer worden ingeslikt: kan dat geen kwaad. Zodra de nekken goed worden verteerd, kun je overstappen naar grotere vleesbotten van kleinere dieren, die niet in 1 keer ingeslikt worden.
Volgende stap na de nekken : Als de nekken goed verteren, stap dan over op andere vleesbotten van kleinere dieren. Zoals kippenvleugel (deze kan goed geplet met een vleeshamer of snoeischaar ook als beginnersbot gegeven worden in plaats van nekken), kipkarkas, eendkarkas, parelhoenkarkas, konijnkarkas, hele konijnen of parelhoenen, hele kwartel, etc.
Ik was er eigenlijk vanuit gegaan dat je juist met nekken moet beginnen en daarna pas de karkassen. De kalkoennek kan ik inderdaad beter achterwege laten. Boris wil ik (nog) geen kip geven dus die zal extra eendennekken moeten hebben dan.
Zou het erg kwaad kunnen? Alle 4 de honden zijn sowieso gewend aan kluiven op botten.
Laatst gewijzigd door Naat op wo 07 mei 2014, 21:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Door eelke
#2920855
Even een korte opmerking, ik heb je hele weken schema niet doorgenomen hoor, net terug van mijn werk.

Maar houdt er rekening mee dat jouw besteld/gebruikt/over lijst niet gaat kloppen. Als je dingen ontdooid komt daar altijd dooivocht van af bv.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door