Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door miko
#2918969
Beste, mijn naam is Michael en ben 38 jr. Ik ben opgegroeid met honden waaronder duitse dog, 2 bouviers, bouvier x herder, 2 duitse staande draadharen, een yorkshire x maltezer en nu hebben we alleen een maltezer(achtig) teefje. Ik heb in de loop der jaren al veel info van deze site gehaald maar ondanks dat heb ik toch regelmatig vragen die ik nu op deze site, als geregistreerd lid, kan stellen.

Mijn eerste vraag gaat over ons huidige hondje, de Maltezer welke geboren is op 27 aug.2013.
Zij is bij ons gekomen op 18 okt. op een leeftijd van iets meer dan 7 weekjes. Vanuit de fokker at ze Eukanuba pup hetgeen ze de eerste week bij ons zeerrrrrrrr slecht at. We zijn na een weekje begonnen met wat gekookte kipfile te mengen met geweekte brokjes en dat at ze zeer goed, de dagen daarna wat gekookte pens bijgevoegd en na een weekje gewoon rauw gaan voeren, KVV smuldier pens, Carnibest natuur, DARF natuur, all-animal afgewisseld met BARF. Ze eet perfect en ontlasting is perfect.

Na 1 a anderhalve week bij ons in huis vonden we een vlooitje bij haar, in eerste instantie niet gedruppeld maar een weekje later vonden we er nog 1 en toen toch maar gedruppeld met stronghold. De jeuk bleef aan maar geen vlooi te vinden. 4 weken later nog eens gedruppeld met activyl + huis 2 x behandeld. Geen vlooi te vinden maar de jeuk bleef (op niet typische vlooien plaatsen op het lichaam). Op een gegeven moment vonden we op haar linkerschouder een cluster van 4 a 5 hele kleine bultjes (huidskleur) en die bultjes jeukten nogal bij aanraken. Eind december maar eens naar de dierenarts - vermoeden voedselallergie. Hormoonzalf voor de bultjes meegekregen maar na een weekje smeren zonder noemenswaardig resultaat en nieuwe bultjes onder kin, zijkant onder oorschelp en 1 bovenop de rug gestopt met smeren. Uiteindelijk dierenarts nr 2 en 3 bezocht - vermoeden wederom voedselallergie. Dermatoloog bezocht - vermoeden voedselallergie : Eliminaatiedieet gevolgd - 4 weken 100 % lam van Lotgering, geen enkele verbetering, daarna > 6 weken
100 % konijn all-animal / BARF. Geen enkel resultaat. Ook nog 2 weekjes Dog Lovers Gold vis brok gevoerd, geen resultaat.
De jeuk bleef, vooral onderkant bekje maar soms ook knagen op beentje (niet aan voetjes).
2e keer dermatoloog bezocht begin april, gezocht naar mijten, luizen, gisten, oren onderzocht, bekje onderzocht; niets te vinden. 3 pipetten Advocate meegkregen om evt. niet gevonden parasieten uit te sluiten, deze moest ik om de 2 weken geven. Na 2 x een pipet gegeven te hebben en geen enkele verbetering opgetreden niet meer gedruppeld.  Vorige week met speciale shampoo van de dierenarts gewassen (aloe vera / havermout), geen enkele verbetering.

Inmiddels is ze bezig met haar 3 week loopsheid en is ze ruim 8 maandjes oud en de jeuk is er nog steeds. Voornamelijk onderkant bekje, maar heeft ook 1 bultje boven haar dijbeen en laatst nog 1 bovenop haar kopje gehad en ze knaagt soms nog bovenop haar rug of aan een beentje. De bultjes zijn heel klein, uiteindelijk komt er een korstje op de bultjes, op dat moment is de jeuk weg maar kan er elders weer een nieuwe bultje komen. Er komt geen pus of afscheiding uit de bultjes.
- ze bijt nooit aan haar voetjes
- ze heeft geen haaruitval / korstige plekken / hotspots
- ze zit nooit aan haar kont of staartaanzet
- ze heeft mooie roze huid op buik / liezen (likt ze ook nooit aan)
- ze heeft schone oren / roze van kleur
- ze heeft nooit slechte ontlasting, altijd heel weinig en stevig
- ze eet / drinkt uit aardewerkschaaltjes
- ze eet al een half jaar KVV / BARF

We voeren haar nu de genoemde KVV soorten en soms wat BARF, sinds een weekje 1 chlorella tabletje per dag en sinds een paar dagen 1 capsule visolie per dag (geconcentreerde van de HEMA), 2 a 3 x per week een paar hele sardientjes, op die dagen geen visolie capsule. Ze heeft farmfood kluifjes (tijdens de eliminatie heeft ze dat allemaal niet gehad, echt maar 1 diersoort). Ze krijgt nu mineraalwater.....we sluiten echt al het mogelijke uit, zelfs kraanwater :-s (proberen we tenminste).
De laatste dagen is de jeuk toegenomen.

Maar ik weet het niet meer...wordt er zelf ook kierewiet van. We kunnen vrijwel niets meer uit haar omgeving elimineren, we maken alleen nog schoon met natuurazijn (laminaat), wassen niets meer met wasmiddel waar ze mee in contact komt.

Een heel verhaal maar wie er nog tips / ideen heeft over wat nog mogelijk is.....laat maar horen svp, sta overal voor open.

Vriendelijke wanhoopsgroet,
michael.
#2919012
klinkt een beetje als Jamey. Jamey heeft atopische dermatitis. Hij is allergisch voor omgevingsfactoren. Bij hem zijn dat verschillende soorten mijten. En die kun je binnen in huis redelijk (maar nooit voor 100%) verwijderen, maar buiten kom je ze gewoon overal tegen. Er is geen ontkomen aan. Ik doe nu met Jamey een desensibilisatiekuur.

Ik zou dus zoals Lizzy al zegt een bloedtest laten doen op allergie voor omgevingsfactoren.

Jamey heeft trouwens ook eerst een bultje wat jeukt en wat dan na een dag ofzo een korstje is. Voor de rest is zijn huid rustig en glanst zijn vacht mooi.
Door miko
#2919036
Lizzy schreef: Ik heb eerst maar eens een hele gewone vraag. Is er een allergie-test (bloed + huid) gedaan bij een dermatoloog?
Hoi Lizzy,
alleen huidtest (afkrabsel + wortel van wat uitgetrokken haartjes die op een bultje groeien), geen mijten en/of gisten te vinden.
Bloedtest is niet gedaan, volgens de dermatoloog is ze daar nog te jong voor, allergieen kunnen zich nog ontwikkelen waardoor op deze leeftijd eea gemist zou kunnen worden was de uitleg, liever doet ze dat vanaf dat ze 1 jaar is.
Door Lizzy
#2919042
miko schreef: Hoi Lizzy,
alleen huidtest (afkrabsel + wortel van wat uitgetrokken haartjes die op een bultje groeien), geen mijten en/of gisten te vinden.
Bloedtest is niet gedaan, volgens de dermatoloog is ze daar nog te jong voor, allergieen kunnen zich nog ontwikkelen waardoor op deze leeftijd eea gemist zou kunnen worden was de uitleg, liever doet ze dat vanaf dat ze 1 jaar is.
Dat klopt, daar heeft de dermatoloog gelijk in. Sterker nog, beter wacht je tot 1,5 jarige leeftijd met een allergie-test. Volgens mij kan een allergie ontstaan vanaf de leeftijd van 6 maanden. Hoe oud was ze nou precies, toen de jeuk begon?

Al dat gif dat ze over zich heen gestort heeft gekregen..... ik zweer je, als het mijn hond was ging ik naar een holistisch dierenarts. En begon ik eerst eens met te ontgiften. Maar goed, ik weet niet hoe jullie in dat soort dingen staan.....
Door miko
#2919064
Ze was een week of 8 a 9 toen de jeuk begon omdat ze een vlooitje had, echter is daarna de jeuk niet meer weggegaan. Er zit dus wat onduidelijk wanneer de oorzaak van de huidige jeuk een rol is gaan spelen, maar in ieder geval zeker in diezelfde periode van de vlooi of kort daarna. In ieder geval op een leeftijd dat een allergie voor wat dan ook uitzonderlijk is, ook volgens de dermatoloog. 6 tot 9 mnd is vroeg voor allergische reactie, jonger dan 3 maanden uitzonderlijk...

Ze heeft bij de fokker op een leeftijd van 7 weken een eerste cocktailenting gehad, daarna op leeftijd van ca. 10 weken nog een enting (weet zo niet meer waarvoor) en op leeftijd van ca. 13 a 14 weken nog 1 (de laatste). Toen heeft ze weer een cocktail van 5 div.dingen gehad ondanks mijn uitdrukkelijke verzoek enkel voor parvo en hondenziekte te enten. Tussen diezelfde periode (tussen leeftijd van 7 weken en 3,5 mnd)  2 x vlooiendruppels gehad en 1  x door ons ontwormt, bij fokker ook (als het goed is...).

Kortom, erg veel voor zo'n klein hondje (ze weegt nu 5 kg.) laat staan hoe klein ze was met al die entingen / druppel / ontworm rommel...

De eerste cluster bultjes (zo groot als muggenbultjes) had ze op haar linkerschouder, daar is ze ook ingeent geweest (toeval ?)
Het lijkt of de bultjes / jeuk zich verplaatst heeft naar haar onderbekje / zijkanten van snuit, met soms een uitzonderingsbultje in flank / op hoofd). Op haar snuit had ze nooit jeuk, de laatste periode wel en minder rond haar schouders / hals.

Ik sta overal voor open, ook omdat de reguliere geneeskunde ons niets heeft gebracht behalve kosten en vergif. Vandaar dat ik 7 juni een afspraak heb met mevr. Koning. laatste hoop ?.....
Door Lizzy
#2919170
Nee hoor, niet je laatste hoop. Als niks meer helpt, kun je je hond vast nog een leuk leven bieden op reguliere medicatie.

Maar voordat ik naar zoiets zou grijpen....? Zou ik eerst al het andere proberen.

Maar naar Tannetje Koning gaan lijkt mij een buitengewoon goed idee. En wat je nu allemaal op hebt geschreven, neem het mee naar Tannetje. Want dikke kans dat Tannetje ook de veel te grote hoeveelheid entingen wil behandelen. En ja, daar kan het wel degelijk mee te maken hebben (soms is het niet eens de schade op zich maar veroorzaakt de enting dat een hond een allergie ontwikkeld). Of het is een optelsom. De entingen + de vlooien en vlak ook al dat gif toch niet uit. Het is gewoon feit dat dit soort middelen keiharde jeuk kunnen veroorzaken. En al dat gif.. Ik schat zo maar in dat Tannetje ook wil gaan ontgiften. Maar goed, zij is de holistisch dierenarts, ik zou zeggen : ga naar haar toe en volg haar aanwijzingen op. En verwacht niet dat je haar met een of twee weken weer jeuk-vrij hebt. Je moet je verwachtingen niet te hoog hebben want jeuk/huidproblemen zijn super lastig. En vergen soms ook eindeloos geduld, om bijv. uit te puzzelen wat de oorzaak is en wat je er aan kunt doen. En omdat het voor een eigenaar zo frustrerend is, jeuk, grijpen veel mensen naar prednison. Da's goedkoop. En dat werk in veel gevallen. Helaas is het giga troep. Ik ben blij dat je in ieder geval die zooi nog niet in je hondje hebt gegooid!

Kan stress of verveling nog een issue zijn? Soms veroorzaakt stress jeuk....

Je zal trouwens de eerste niet zijn met een hond die meer jeuk krijgt van visolie :-X. De afgelopen maanden zijn er echt meerdere gevallen hier geweest op Barfplaats. Vreemd maar waar :-\. Ik zou daar dus maar weer direct mee stoppen.

Ken je dit topic? http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 582.0.html
Door miko
#2919186
Nee ze heeft geen prednison gehad o.i.d., dat hebben we niet geaccepteerd net als de gehydrolyseerde eiwitbrokken, hebben we ook voor bedankt.
Stress....geen idee waarom ze dat zou hebben, ik kan het aan haar gedrag niet opmaken in ieder geval, ze is niet bang of teruggetrokken o.i.d., echt een heel open, levendig speels hondje, geen nerveus keffertje. Ze wandelt per dag ca. 3 uur, verspreid over 4 a 5 wandelingen, vervelen doet ze zich zeker niet. Hooguit voelt ze de laatste tijd mijn irritatie / gefrustreerdheid door de jeuk / het haar nog niet kunnen helpen...daar moet ik zelf ook aan werken, aan kalmte te bewaren.

De visolie capsules ga ik nu direct mee stoppen, we houden het maar even bij de verse sardientjes....

Ik heb heel haar geschiedenis uitgewerkt en zal dat aan Tannetje laten zien. Het is een vreemd iets, ze mist zoveel reguliere symptomen van klassieke allergie / atopie. Ook het verschuiven van jeuk aan hals naar kin / zijkanten snuit vind ik apart...in ieder geval heb ik al een hele tijd het vermoeden dat dit een langslepend iets gaat worden. Maar we gaan er met positieve gevoelens tegenaan voor de witte kabouter :-0

ps. het linkje ken ik voor een klein deeltje, ga het zeker van A tot Z lezen, thanks !

Afbeelding
Door Lizzy
#2919190
miko schreef: Nee ze heeft geen prednison gehad o.i.d., dat hebben we niet geaccepteerd net als de gehydrolyseerde eiwitbrokken, hebben we ook voor bedankt.
Stress....geen idee waarom ze dat zou hebben, ik kan het aan haar gedrag niet opmaken in ieder geval, ze is niet bang of teruggetrokken o.i.d., echt een heel open, levendig speels hondje, geen nerveus keffertje. Ze wandelt per dag ca. 3 uur, verspreid over 4 a 5 wandelingen, vervelen doet ze zich zeker niet. Hooguit voelt ze de laatste tijd mijn irritatie / gefrustreerdheid door de jeuk / het haar nog niet kunnen helpen...daar moet ik zelf ook aan werken, aan kalmte te bewaren.

De visolie capsules ga ik nu direct mee stoppen, we houden het maar even bij de verse sardientjes....

Ik heb heel haar geschiedenis uitgewerkt en zal dat aan Tannetje laten zien. Het is een vreemd iets, ze mist zoveel reguliere symptomen van klassieke allergie / atopie. Ook het verschuiven van jeuk aan hals naar kin / zijkanten snuit vind ik apart...in ieder geval heb ik al een hele tijd het vermoeden dat dit een langslepend iets gaat worden. Maar we gaan er met positieve gevoelens tegenaan voor de witte kabouter :-0

ps. het linkje ken ik voor een klein deeltje, ga het zeker van A tot Z lezen, thanks !

Afbeelding
Vaag staat mij bij dat dit wel vaker gebeurd als de atopie zo jong begint. Maar dat weet ik niet meer zeker.

Jammer dat je pas volgende maand bij Tannetje terecht kunt. Houd je ons van dat bezoek op de hoogte? Ben heel benieuwd naar haar plan van aanpak!

Je kalmte bewaren is heel moeilijk maar wel de moeite waard. En proberen de jeuk te negeren, niet zo op te letten: ook heel moeilijk. Maar, ook de moeite waard.

Ik denk dat het slim is ja, om direct met de visolie te stoppen. Misschien brengt dat weer iets verbetering.
#2919302
Erg vervelend voor je hondje die jeuk. En nog vervelelnder dat je niet weet waar het van komt. Het kan inderdaad maar zo dat het een opstapeling van dingen is, de vacinatie's de vlooitjes en de pipetjes. Alles opschrijven, bijhouden en daarmee naar Tannetje. Ik had ook altijd mijn boekwerk bij me als we weer gingen.  :)

Zomaar een idee,...1 van mij honden in het verleden had ook bultjes aan de bek en ook op haar borst. Bleek achteraf door haar RVS voerbak te komen. Sinds die tijd eten mijn honden uit een glazen bak of uit een plasticbak van een keukenweegschaal.
Ik blijf meelezen en hoop dat je bezoek aan Tannetje wat uitkomst gaat bieden.
#2919490
Ik wil je absoluut niet ontmoedigen, maar ik denk dat atopie heel veel verschillende verschijningsvormen heeft. Hier heb ik ook een hondje dat al rond 9 weken last kreeg van jeuk. Eerst alleen onder zijn okseltjes, maar toen hij een maand of 9 was, verschoof de jeuk naar zijn bekje/kin/wangen. En daarnaast jeuk aan de pootjes. Omdat de klachten zo specifiek waren, kon ik ook niet geloven dat het atopie was (hoewel een bloedtest toen hij 4 maanden oud was wel allergieën voor mijten aantoonde).
Een zoektocht van bijna 2 jaar heeft niets opgeleverd, behalve de wetenschap dat zijn darmen een belangrijke rol spelen in zijn gezondheid. We hebben veel darmproblemen gehad, maar zelfs nu die al geruime tijd onder controle zijn heeft dat de jeuk niet verminderd.
Ik heb bijna alles geprobeerd in de holistische hoek. Ondertussen heeft mijn hond een jaar lang met een grote lampekap op gelopen om hem tegen zichzelf te beschermen, want hij krabde en schuurde zijn gezicht en bekkie helemaal open.
En nu heb ik het opgegeven, want het was niet leefbaar meer voor hem ookal had hij 'alleen' jeuk aan zijn bekkie. Het was te heftig om nog normaal te functioneren. Dus hij zit nu op Atopica, hele dure meuk, maar het werkt. En gelukkig heeft het bij ons niet teveel bijwerkingen.
Ook ik vind dit de laatste optie, een noodoplossing. En misschien gaan we over een jaar nog eens opnieuw op zoek naar alternatieve oplossingen, maar nu zijn we allemaal kapot moe, blut en gebroken van de hele zoektocht en het lijden.

Een hond met zulke heftige jeuk breekt je echt op. Het is schrijnend om te zien. De arme dieren kunnen er helemaal gek van worden.
Mijn tip zou zijn; laat gewoon die bloedtest/huidtest doen, want die kunnen ook op jonge leeftijd al een indicatie geven van het soort problematiek waarmee je te maken heb. Het zou zonde zijn als je maanden lang in de verkeerde richting blijft zoeken naar oplossingen en je hond vergaat ondertussen van de jeuk. Prednison en Atopica zijn vreselijk rotspul, maar soms is het het waard om het lijden van je hond even te verlichten.
Door Lizzy
#2919503
Als je hond zo erg jeuk heeft, is de kwaal erger dan het middel. Ik bedoelde dus niet te zeggen dat mensen die wel grijpen naar een regulier middel niet goed bezig zouden zijn ofzo. Soms heb je gewoon geen andere keus. Maar ik zie dus te vaak dierenartsen die beginnen met het voorschrijven van prednison. Als een soort eerste 'nou, geef dit maar, dan gaat de jeuk wel over'. Lekker makkelijk. Lekker snel. En soms kan een kortdurende shot prednison heel handig zijn bij het vaststellen van een diagnose (atopische dermatitis reageert in de regel heel goed op pred) maar veel dierenartsen stoppen het er gewoon in omdat ze dan binnen 10 minuten weer een tevreden klant en jeukvrije hond buiten hebben staan. Die, met een beetje pech daarna nooit meer van de prednison af komt.

Dus ja, de kans is aanwezig Roosje3 dat mensen met jeuk op de atopica of dat nieuwe middel (ben weer de naam kwijt - dat schijnt wel nog minder bijwerkingen te hebben) te moeten. En dat is rot maar dat is beter dan dat je hond gek wordt van de jeuk...... :-\
#2919522
Dan zijn we het helemaal eens  ;).
Heel goed van TS om op zoek te gaan naar de oorzaak van de jeuk! Ik denk dat er veel te winnen valt bij een allergietest, ookal is de hond nog jong. Die zou ik zelf overigens ook graag nogmaals opnieuw laten doen bij mijn hond, want als ik jou goed begrijp Lizzy zou die uitslag nu hij 2 jaar oud is veelzeggender zijn dan toen hij 4 maanden was?
#2919695
Ook wij waren echt hopeloos en een fractie van de roze spuit af omdat we het niet meer aan konden zien dat Luna er helemaal aan onderdoor dreigde te gaan. Wii kozen in onze wanhoop ook naar Prednison. Bij ons werkte dat dus echt helemaal averechts. De klachten verergerden nog meer, al leek dat haast niet meer mogelijk. Toen ging er een lichtje branden en ben ik dus weer gaan goegelen. Mijten/ prednison is een ideale combi, dat wil zeggen, de mijten doen het er prima op. Hoewel ook Luna 2 keer eerder mijtvrij leek, bleek ze toch demodexmijten te hebben. De pred. is afgebouwd en we zijn een andere richting opgeslagen wat betreft behandelen. We zijn er nog lang niet maar ik weet wel dat als er geen mijten gevonden worden dat niet wil zeggen dat ze er ook echt niet zijn.
2 keer een artuvetrintest gedaan, 2 keer totaal verschillende uitslagen. Hoe zeker kan je dan zijn van zo'n test.
Het blijft moeilijk,.....
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door