Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Martine-Tom
#2915641
Ik lees veel tegenstrijdige berichten...hoe word het over gedragen?

Alleen speeksel zegt de ene infobron, speeksel en bloed, al het lichaamsvocht incl ontlasting, ben eigenlijk alles al tegen gekomen.

Vorig jaar heb ik 3 weken op 2 katten gepast waarvan er nu dus 1 FeLV blijkt te hebben. Uiteraard was dat de vechtersbaas en hebben die 2 van mij er fiks mee in de clinch gelegen, beiden hebben piercings eraan over gehouden.
Wat ik vooral lees is dat het risico het grootst is bij katten met verminderde weerstand (zoals dus Doki) die langdurig met een drager/patient nauw samenleven. Achterhaf had de kat ten tijde van het oppassen al symptomen, hindsight is altijd lastig maar terugkijkend speelt het al zeker 2 jaar bij deze poes (minder eten, afvallen, ontstekingkje hier, pus oogje daar enz).

Ze aten uit dezelfde bakjes, gingen naar dezelfde bak, ze vochten met elkaar (bijtwonden) en daarbij is ook 1 keer bloed gevloeid van beide partijen.
Met alles wat ik lees vind ik het risico te groot en ga ik de mijne testen, maar wil nu eigenlijk wel weten hoe het precies zit...
Heb mijn eigen da en een vervanger gesproken en zelfs die geven tegenstrijdige antwoorden voor zowel overdracht als testen.

Mijn keus is overgens gevallen op vol bloed onderzoek (FIV, FeLV, FIP) het duurst maar in mijn beleving ook verre weg het betrouwbaarst.
Door lightning
#2915666
FIP kan je niet testen, dat is zinloos. De rest is snap test en binnen 10 minuten heb je de uitslag. Ik dacht dat het via bloed besmettelijk was, niet via de bak eigenlijk. Heb me daar niet zo in verdiept.
Door Martine-Tom
#2915676
Snap vind ik niet betrouwbaar genoeg...
Gebruikersavatar
Door dinky89
#2915722
Houdt in je achterhoofd dat je niet op fip kan testen, alleen of de kat drager is van het coronavirus (en dat zijn er veel). Voor fip moet dit virus muteren en dat gebeurd maar in heel klein aantal gevallen naar mijn weten.
Door Martine-Tom
#2915723
Ja klopt, daar gaat het me ook niet om, maar dat is nou eenmaal de standaard combi zeg maar  ;)
Ben daar ook niet bang voor, wil alleen de FeLV weten maar daar zit de rest dan weer bij in, aanwezigheid van Corona gaat het dan om, lijkt me.
Door Kefraya
#2916172
Hoi Martine,

misschien heb je iets aan dit artikel: http://www.negenlevens.nl/leucose-bij-katten/
Het is een bijdrage aan mijn blog door iemand die bij Buddykat in België werkt en goed op de hoogte is van alle nieuwste ontwikkelingen.

Overdracht van FeLV is via alle lichaamsvocht, dus ook speeksel (katten die elkaar wassen of neusje-neusje staan) en bloed.
FIV wordt via bloedcontact overgedragen.

Bij Stichting Jasmijn, de opvang voor zwerfkatten, laten we alle katten die binnenkomen standaard testen op FIV en FeLV. Wij testen altijd twee keer in geval van een positieve uitslag.
Overigens hoeft FeLV geen onmiddellijk doodvonnis te zijn: Romeo (van Jasmijn) is inmiddels al 11 jaar oud ondanks dat hij van kitten af aan al leukemie heeft!
Door Martine-Tom
#2916185
Kijk daar hebben we wat aan  :)
Dus idd toch via alle lichaamsvocht.
Door NoaKaj
#2918245
Snap negatief is negatief, snap positief moet worden bevestigd door het lab.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2918337
Ja, van de positieven is een derde vals positief, dus dat  nooit zomaar geloven.
Je kan ook echt de kiem opsporen met PCR-test en met Western blot als ik me niet vergis.  Maar dat is inderdaad duurder en langzamer, dat spreekt voor zich.
Bij ons zit Corona er trouwens niet standaard bij, enkel Felv en Fiv samen.

Ik duim mee dat alle testen negatief terugkomen. 
Ik begrijp dat die heel erg eng is....  :-*
Door Martine-Tom
#2918345
pearlsofpassion schreef: Ja, van de positieven is een derde vals positief, dus dat  nooit zomaar geloven.
Je kan ook echt de kiem opsporen met PCR-test en met Western blot als ik me niet vergis.  Maar dat is inderdaad duurder en langzamer, dat spreekt voor zich.
Bij ons zit Corona er trouwens niet standaard bij, enkel Felv en Fiv samen.

Ik duim mee dat alle testen negatief terugkomen. 
Ik begrijp dat die heel erg eng is....  :-*
Ja ze waren 100% negatief, ook geen antistoffen dus nooit in aanraking met het virus geweest  :)

Hele fijne da trouwens, hij was tegen zinloos testen dus waarom kom ik met 2 op het oog gezonde katers waar ik niet mee wil (kan want balloos) fokken voor de FIV/FeLV test. Hele verhaal verteld, beiden zwervers geweest, 3 weken close met een bewezen FelV kat, hele medische verhaal van dook...hij vond het raar dat er bij Dook nooit getest is, en ik achteraf eigenlijk ook...
Maar was wel fijn, ik zag geen spoken, de kans was idd meer dan aanwezig en het had echt zomaar gekund.

Hij vertelde ook dat elk lichaamsvocht het virus kan overbrengen en dat het niet lang in leven blijft als het buiten de kat is, dus dat het echte risico in fokken, vechten en elkaar wassen ligt.
Omdat het al een jaar geleden is ziet hij ook geen noodzaak voor hertesten, was het in de afgelopen 2 maanden geweest had ik voor de zekerheid beter kunnen hertesten ivm incubatietijd, maar daar zag ie nu ook het nut niet van in.

Al met al een fijne ervaring daar en weer wat bijgeleerd  :)
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door