Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2917612
Heeft iemand hier een idee vanaf wanneer het veilig is om een kitten (bijna 14 weken) terug voorzichtig te laten wennen aan KVV na een spoedoperatie wegens een grote darminvaginatie (inmiddels 11 dagen geleden, kantje boordje geweest).  De dierenarts moest in totaal 25 cm (dunne en dikke tesamen) darm  verwijderen, wat ook inhoud dat er dan niet veel dikke darm over blijft (en de ontlasting dus veel dunner is). Met het i/d blikvoer en intestinal droogvoer gaat ze nog altijd erg plat !  :'(  Ze komt gelukkig wel bij in gewicht.

Ze zit boordevol energie, zou zo ontzettend graag mee KVV eten met de andere kittens.
#2917824
doordat er een stuk ( vooral dikke) darm  is verwijderd zal er ook minder vocht uit de ontlasting ontnomen worden , en zal de ontlasting altijd dunner blijven ....
ik zou dr gewoon weer kvv geven en alles uit proberen ....aan de hand van de gevoerde soorten moet je even kijken hoe ze er met de ontlasting op reageert ....
Laatst gewijzigd door lauraV op za 03 mei 2014, 01:40, 1 keer totaal gewijzigd.
#2918342
Wat zegt je DA er inderdaad van?
Je kan ook raad vragen aan een pro-verse DA, want niet alle dierenartsen hebben ervaring met vers natuurlijk. 

Naar mijn idee moet dat erg snel kunnen, maar das mijn gevoel.  Ik ben zelf geen DA!
Wat ik wel zeker zou doen is de eerste tijd enkel fijngemalen bot geven, dus geen vleesbot-barfhappen en liefst ook geen al te grof maalsel. 

Ik zou me er inderdaad wel bij neerleggen dat haar ontlasting altijd redelijk dun zal blijven en haar gewoon de percentage's waar de andere kittens het goed op doen geven.  Ik zou niet haar hele menu uit balans trekken door veel meer vleesbot te gaan voeren in een poging haar ontlasting vast te krijgen. Je zou aan de hogere grens kunnen gaan zitten, maar echt uit balans zou ik dus niet doen.  Het is belangrijk dat ze ook haar andere voedingstoffen in de juiste verhoudingen binnenkrijgt.

Wel heftig, zoveel darm weg bij zo'n katje...  :-X
Ik duim voor een spoedig herstel. ;)
Door Martine-Tom
#2918354
Mijn vorige kat heeft op 5 jarige leeftijd deze operatie gehad, is bijna een meter weggehaald...
Ik voerde toen nog brok maar mss heb je er iets aan, de eerste week at ie alleen vloeibaar, dat wil zeggen gemalen blikvoer, lichtverteerbaar (jummie  :-X) na afloop van de medicatie langzaam naar ongemalen en van daaruit weer naar brok. Al met al een maand voor ie weer gewoon alles at (bijna alles) ontlasting is uiteindelijk weer genormaliseerd maar dat heeft heel lang geduurd, denk wel zeker een jaar.

Bij darmoperaties geef je in den beginne liefst geen rauw ivm de wond in de darm en de bacterien die erin zitten (staat me althans bij van een eerder topic, en ergens klinkt het dan ook weer wel logisch) maar ik weet niet meer wat de termijn was voordat rauw weer gegeven kon worden.
Puur op mijn eigen ervaring afgaad zou ik na een week of 2 langzaam een klein beetje kvv gaan mengen door blikvoer (wat bedoel je trouwens met "ze gaat nog erg plat op I/D?) en gewoon zien hoe het gaat.

Als er een katten kvv met bot supplement is zou ik daarvoor kiezen voor nu  :)
#2918507
Mowgli had dan wel geen darmoperatie gehad in 2012, maar wel een zware buikoperatie om een splintertje lood te kunnen verwijderen wat naar bleek uiteindelijk in zijn darm zat en hem vergiftigde. Ik hem hem na die zware operatie ook eerst op blik gezet vanwege het infectiegevaar, wel een zonder graan met een hoog percentage vlees. En ik gaf hem stukjes gebakken lever en gebakken spiervlees. Ik heb hem een week of 3 tot 4 blik gegeven en toen weer langzaam aan over op zelfgemalen barf.
#2918632
De eerste 4 à 5 dagen mocht ze alleen 1 blikje a/d van Hills hebben, kleine beetjes verdeeld over de dag om alles de kans te geven te genezen.  Vanaf dag 5 mocht ze mee beginnen eten met de anderen.  Op dag 6 en 7 heeft ze (omdat de i/d blikjes van Hills nog in bestelling was) babypaté bij gekregen. Vanaf dag 7 dus i/d hills blikvoer en Royal Canin Intestinal droogvoer.
De eerste ontlasting na de ingreep was erg waterig, liep er uit.
Met nog erg plat gaan op de i/d van hills en droogvoer Intestinal van RC bedoel ik als je op deze link kijkt dat ze score 6 - 7 heeft :
http://mousebreath.com/2012/06/the-scoop-on-poop/

Net na de ingreep zat ze aan 938 gram.  Ze kwam toen van 1200 gram.  Nu deze middag woog ze 1320 gram.
Door Martine-Tom
#2918638
Ah ok...nou voor deze operatie vrij normaal hoor, dat komt wel weer goed, maar dat kan heel lang duren. Denk dat het bij Joris zeker wel 2 maanden duurde voor het echt weer drollen werden. Daar zou ik me nu heel even niet zo druk om maken. Belangrijkste dat ze gewoon eet.
Ze groeit in elk geval prima dus je doet het hartstikke goed!
Vanaf een week of 2 na de operatie zou ik beginnen met een lepeltje kvv door het voer te mengen wat je dan geeft en langzaam opvoeren. De darmen hebben een fikse opstoot gehad dus geef het de kans om weer te wennen  ;)

Of wat ik eerder schreef, een kvv met bot supplement nemen en bij voorkeur even de kook erover en dan langzaam steeds rauwer voeren. Vanaf 3 weken zijn de hechtingen opgelost en mag je er vanuit gaan dat de darmen weer geheeld zijn dus dan kan je het rauwe beetje bij beetje op gaan voeren.
De darmen zijn nu ook korter dus gewoon langzaam opbouwen, vanaf 2 weken kvv toevoegen waar de kook even over is geweest (indien er geen echt bot in zit! anders niet koken~!) en vanaf 3 weken langzaam de rauwe kvv weer toevoegen.

Denk dan aan een week of 2 (totaal 5 weken na de operatie) dat je weer op volledig rauw zit  :)
#2923904
Er is ook zo weinig informatie te vinden over kittens die hetzelfde meemaakten. Om haar te laten wennen en in een poging om de darmflora terug op peil te krijgen, had ik i/d blikvoer in huis gehaald, maar daar verloor ze gewicht mee.  Ook de high calorie is niet voldoende om haar te laten bij komen.  Donderdag is ze nog eens helemaal nagezien door onze dierenarts, heeft ze catosal  (extra vitamines) bij gehad.  Sinds vrijdag krijgt ze babypaté kuipjes van animonda met als extra puur spijsvertering eronder en moorliquid.  Dat lijkt wel te werken om terug bij te komen. Ze zal  dus nog wel even de babypaté nodig hebben.  Ze kan nu ook als ze dat wil mee eten met de rest, maar ik geef de mama's en andere kittens gewoonlijk KVV terwijl zij de babypaté krijgt. 
Door Martine-Tom
#2923912
Er is best wel wat over te vinden, maar niet specifiek over kittens, al denk ik dat de benadering tussen volwassen kat en kitten niet veel scheelt  ;)
Dat niet aankomen is opzich ook logisch hoor, de darmen zijn helemaal van slag dus nu zal er nog minder voeding opgenomen worden dan straks als de boel geheeld is.
Ik snap dat je bang bent maar probeer dat een klein beetje los te laten, kijk of ze voor een "normale" kitten genoeg binnen krijgt, dat aankomen komt ineen later stadium echt weer goed. Geloof dat mijn kat destijds (hij woog 6.6 kilo) in een maand 2 kilo afviel. Heeft dus wel een halfjaar geduurd voor hij weer op zijn oude gewicht zat.
Als ie levendig is, en normale porties eet dan zit het echt wel goed. De ontlasting komt ook vanzelf goed, dat duurt gewoon echt lang voor dat weer ok is..al heb je het voordeel dat je vers voert, mijn gevoel zegt dat dat toch zeker veel beter is voor het hestel.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door