Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door El budha
#2917611
Zoals het onderwerp al aangeeft heeft er iemand ervaring met vitamine D tekort?

Onlangs heb ik een bloedonderzoek laten doen en hieruit kwam een flink vitamine D tekort. Mijn waarde is 26 terwijl deze 50 of meer moet zijn.
Van de huisarts heb ik voor de eerste 3 weken vloeibare vitamine D waarbij ik in 1 week 50.000 IE binnen krijg. Na deze 3 weken moet ik 3 maanden aan pillen om mijn tekort weer aan te vullen.

Wat ik graag wil weten is hoe lang het duurt eer het tekort weer is aangevuld en wanneer de klachten minder werden.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2917630
Ja, ik. Hoe groot mijn tekort is (was) weet ik eigenlijk niet. Ik heb 1 keer zo'n drankje van 50.000 iu gehad. Daarna dagelijks 800IU door middel van pilletjes innemen.

Ik heb mijn hele leven al weinig energie, veel slapen enz. Maar ik merkte nu dat ik echt zo kei kapot was. Smorgens wakker worden met het idee hoe kom ik in hemelsnaam deze dag weer door? Na een goede 4 weken was dat gevoel weg. Ik ben niet opeens super energiek, maar ja, dat ben ik nooit geweest. Ik eet ook niet super gezond en heb een slechte conditie, dus daar valt nog wel verbetering te halen. Maar ik word nu wel weer normaal fit wakker, heb veel minder tot bijna geen spierkramp meer en hou alles weer wat beter vol.
Mijn huisarts gaf aan dat ik in principe gewoon voor altijd die extra vit D kan/moet blijven slikken. Nu ik me weer beter voel, sla ik op zonnige dagen dat ik veel buiten ben over. Maar komende winter ga ik denk ik wel braaf een onderhoudsdosis slikken, want dan is de zon niet meer genoeg.
#2917634
Ja ik, ik heb een vitamine D Deficiëntie, houd in dat ik dat de rest van mijn leven moet innemen. Wat mijn waarde nu is weet ik niet, ik ga daar maandag over bellen om te kijken of ik het voldoende inneem (nu 1 keer in de maand) of dat vaker moet.
#2917639
Wat goed om te lezen dat er toch met zo'n 2 tot 4 weken al verbetering is.

Ikzelf ben voornamelijk erg moe, spierpijn, spierkrampen, spiertrillingen, gewrichtspijn en hartkloppingen. Emotioneel ben ik ook niet zo lekker in balans. Ik had nooit gedacht dat het aan een vitamine tekort zou kunnen liggen.
Eten doen wij gezond. Als halve molukker heb ik denk ik een grotere vitamine D behoefte. Nu duik ik maar braaf de tuin in met iedere zonnestraaltje die ik zie om ook van de natuurlijke kant wat vitamine d mee te pikken.

Hopelijk vliegen de weken om en wordt de pijn in mijn gewrichten snel minder en kan ik weer wat meer gaan doen. :biggrin2:
#2917641
Geen ervaring met (bekend) tekort, wel elke dag supplementeren met 5000iu in de maanden met de R erin, daarna om de 3 dagen. Op advies van de orthomoleculair voedingsdeskundige. Schijnt dat wij in NL veel te weinig innemen.
Door marina
#2917643
Ik ben iemand met heel veel energie en ik was een paar maanden geleden niet vooruit te branden. Normaal rijd ik na mn werk nog 1of2 paarden, loop nog een eind met de hond en/of ga hardlopen.
Ik kon amper de kracht vinden om 1 paard te rijden, echt bizar. Daarbij idd hartkloppingen, veel last van mijn spieren, emotioneel uit balans. Mijn huisarts dacht gelukkig aan een vitD tekort, ik had er nooit aan gedacht omdat ik uren per dag buiten ben.
Ik slik nu dagelijks 800IE en heb nu in amerika pillen met 1000IE besteld (veel goedkoper)

Hopelijk ben je snel van je klachten af!
#2917683
Ja ,ik herken het maar al te goed.Ik had vorige winter een enorm Vit.D tekort : een waarde van 15  :-X
Ook zo'n  kuur gehad en 3 maanden door blijven slikken met een combi Ca (500) en D (880)
Binnen 3 weken al resultaat : alle klachten die je opnoemt verminderden zienderogen !

De behandelend arts meldde ook dat een  Vit.D tekort eigenlijk geen vitamine tekort is ,maar een hormoondisbalans.

Sterkte ermee Nicole!Hopelijk heb je snel resultaat met de kuur.
#2917718
El budha schreef: Jeetje Hilje wat had jij een lage waarde :o Moest jij na die kuur ook stoppen met de pillen of heb je een onderhoudsdoses gekregen.

Ik kan niet wachten totdat ik me weer een beetje ik mag voelen :)
Na 3 maanden was alles weer zo ongeveer op peil
en hoef ik alleen te slikken als ik merk dat er weer klachten terug zijn. :)
En een extra zon-uurtje op z'n tijd doet ook wonderen.

Ik vond het opmerkelijk hoe snel je kunt opknappen van zo'n kuur /onderhoudsdosis.
Ik hoop dat dit bij jou ook zo zal gaan.
Door Mowgli
#2917719
Zowel mijn Schatzi en ik hebben ook vitamine D tekort. Bij mijn Schatzi is het tekort zo hoog, dat het niet te meten was welke waarde hij had, en mijn waarde zat op 7.

Wij hebbben beide 1000I.E tabletten, waarvan wij er 2 per dag moeten nemen. Als de verpakking leeg is, moeten wij over gaan op 1 tablet per dag.
Ook ik ben eigenglijk al mijn leven lang moe en heb weinig energie. Sport put me uit in plaats van dat het me energie geeft. Door de vitamnine D tabletten heb ik nog niet het gevoel gekregen dat ik minder moe ben, of meer energie heb. Ik heb ook een ontlasting onderzoek laten uitvoeren waaruit bleek dat 3 van de 5 belangrijke enzymen ontbreken of veel te laag in waarde zijn. Daar neem ik nu pro biotica voor. Ik heb wel het gevoel gehad dat ik wat meer energie heb, maar omdat ik door mijn werk nogal veel stress heb en ik momenteel weer veel pijn in mijn nek, schouders, armen en handen heb, ben ik daardoor ook weer enorm moe...

Edit: Onze huisarts raadde ons aan in spetember nog eens vitamine D te laten prikken om te kijken hoe hoog de waarden dan zijn, zodat we kunnen bepalen hoeveel we voor de winter moeten gaan nemen
Gebruikersavatar
Door Kaio
#2917864
Raar eigenlijk, er wordt zo vaak geroepen van vit D tekort nou zo gauw loop je het niet op en blabla, maar blijkbaar hier ook alweer voldoende mensen die er last van hebben. Zelfs ik met mijn blanke huid had te weinig, niet zo drastisch als sommigen hier. Ik heb druppels, kan ik doseren naar wat ik nodig heb. Scheelt bij mij wel veel en in de winter heb ik het echt hard nodig.
#2917866
De dosis die ik krijg is 25000IE, eigenlijk heel erg hoog. Ik merk dat het mij weinig doet die dosis. Voor mij is ook lastig waar de meeste klachten vandaan komen, omdat fibro dezelfde klachten heeft/geeft.
#2917870
Ik heb via de Maartenskliniek het advies gekregen standaard vit d te nemen omdat ik boven de 50 ben en het veel effect heeft op osteoporose. Wij zijn ondanks onze witte huid boven de 50 schijnbaar niet meer in staat om voldoende op te nemen .
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door