Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door viperenoscar
#2910648
Ik heb twee kleine hondjes van 11 en 12,5 jaar. Ze krijgen al een paar jaar barf en doen het er heel goed op. Nu vroeg ik me af of het menu ook aangepast moet worden omdat ze senior zijn. Bij brokken wordt hier nl wel onderscheid in gemaakt?
Door Lizzy
#2910652
Nee hoor, dat is met BARF nergens voor nodig.

Er zijn wel een paar dingen die je soms bij oudere honden ziet:

1)Het niet meer zo goed kunnen verteren van vleesbot. En dan is het zaak over te schakelen naar zachtere vleesbotten. En soms moet je ook minder vleesbot gaan voeren.
2)Het niet meer zo goed tegen vet vlees kunnen. En dan ga je gewoon wat magerder voeren.
Door smulpaap
#2910912
Ik heb een dame van bijna 11 en met haar hoef ik nog niets aan te passen . Haar vertering gaat nog prima en ze krijgt alles nog prima weg
En ik heb een dame van ruim 12,5 jaar . Zij krijgt inmiddels al langere tijd minder vleesbot , meer spiervlees en royaal groenten . En alleen nog de zachte vleesbot soorten .
Zij verdraagt bv al langere tijd geen tam eend karkas meer dat is te vet . Nekken verteert ze niet goed meer . Spiervlees van het lam koop ik bv ter plekke voor haar om dan te bekijken hoe het met het aandeel vet gesteld is .

Maar als jouw hondjes het nog goed doen op hetgeen ze nu krijgen dan hoef je nog niets te veranderen hoor
Door Lil
#2911327
Boris was 12 toen ik ging aanpassen. Bot gemalen ivm vertering en lager in percentage. Ook langzaam aan minder vet gaan voeren. Te vet vlees (bijv geit) leidt tot diarree.
Door bedaan
#2913024
Hier een oudje van 16. Hij heeft al langere tijd moeite met de vertering van bot. Op een gegeven moment hoofdzakelijk KVV gegeven maar dit beviel niet. Nu heb het helemaal losgelaten en eet hij voornamelijk spiervlees en pens, af en toe een stukje kippennek of ribbetjes van konijn. Bij hem ben ik niet bang voor tekorten van iets, die te korten zijn pas op lange termijn en die lange termijn heeft hij niet meer.
Tot een jaar geleden at hij alles nog, grotere botten wel kleiner gemaakt want met alleen hoektanden en een enkele verdwaalde kies is botten kraken wat moeilijk.

Bij oudjes heb ik zo iets lekker laten eten wat ze lekker vinden en kunnen verteren.
#2914256
Bij mijn oudje (rond haar 13e overleden) heb ik wel een beetje aangepast....inderdaad wat minder bot qua percentages. Niet omdat ze moeite had met de vertering, maar kennelijk niet meer zoveel nodig had en dus nogal harde kalkkeutels had. Zo'n 30% vleesbot gaf ik.
Ze kreeg dan wat meer spiervlees of pens of zo.

Zachtere botten voeren deed ik op indicatie....ze leek met sommige (vaak biologische) botten wat meer moeite te hebben. Die gaf ik dan minder. Maar daar tegenover stond bijvoorbeeld dat ze zo ontzettend dol was op lams- en geitenribben dat ze er misschien wat langer over deed, maar zielsgelukkig genietend lag te knagen...schoon op.

That said: ze was wel een grote hond (type bouvier) met krachtig intakt gebit.
Door Suzanne
#2917558
Ja en nee ;-)

Bij Guinnie merkte ik op den duur dat ze dingen niet goed meer verteerde. Maar, zij is niet op vers grootgeworden (denk ik). Het is belangrijk dat je goed op je hond en de drollen blijft letten. Je merkt dan vanzelf wel wat "prima gaat" een wat "tot problemen lijdt". Dat laatste voer je dan dus niet meer .. toch?

Aan verhouding kan het zijn dat je wat aan moet gaan passen.. maar dat heb je ook bij individuele jongere honden. Gewoon goed op blijven letten denk ik?

Suzanne
Door Lil
#2917645
Suzanne schreef: Ja en nee ;-)

Bij Guinnie merkte ik op den duur dat ze dingen niet goed meer verteerde. Maar, zij is niet op vers grootgeworden (denk ik). Het is belangrijk dat je goed op je hond en de drollen blijft letten. Je merkt dan vanzelf wel wat "prima gaat" een wat "tot problemen lijdt". Dat laatste voer je dan dus niet meer .. toch?

Aan verhouding kan het zijn dat je wat aan moet gaan passen.. maar dat heb je ook bij individuele jongere honden. Gewoon goed op blijven letten denk ik?

Suzanne
Idd op blijven letten en ja elke hond die wij hebben (gehad) kreeg net een iets ander percentage bot en spiervlees. Gewoon omdat de drollen zeiden dat ze wat meer of minder nodig hadden.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door