Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Senna99
#2917308
Bah..ben er nog steeds naar van..
We hebben al jaren ganzen bij huis. En met jaren bedoel ik al zo'n dikke vijfentwintig jaar. (Ik woon bij mijn ouders in op hun boerderij).
Dus eigenlijk al van kinds af aan lopen die dieren hier om het huis. Nu was er van al die ganzen de laatste twee jaar nog maar ééntje over : Dynamo (op z'n engels uitgesproken vernoemd naar een eend uit een Engelse kinderserie :biggrin2:).
Deze hadden we toendertijd zelf uitgebroed in een broedmachine omdat moeder de gans toen niet echt meer naar haar nest met eieren omkeek.
Omdat hij de laatste was die over was (en we eigenlijk geen nieuwe ganzen weer erbij wilden zetten) hadden we besloten om kippen erbij te nemen. Dit ging hartstikke goed, gans blij..wij blij.
De kippen gaan 's nachts op stok in hun eigen hok en Dynamo had een eigen hok onder de carpot waar hij 's nachts gewoon in en uit kon lopen als hij dat wou. (De uitloop is uiteraard wel gewoon afgerasterd).
Afgelopen woensdagmorgen zag ik in eens allemaal veren liggen vlakbij het kippenhok. Eerst dachten we dat het om kippenveren ging, maar dichterbij gekomen zag ik dat het er wel een heleboel waren. En leken me het ook meer ganzenveren toe. Toen bekroop me al een naar gevoel..en bedacht ik me ook: waar is ie eigenlijk? Normaal gesproken komt ie eigenlijk meteen luid gakkend op je af als er iemand aan komt. Snel in zijn hok onder de carpot gekeken..niets :(
Naar het voorste gedeelte gerend en terwijl ik dat deed keek ik nog eens rechts langs ons terras die aan hun weide grenst. En toen zag ik 'm liggen dus....alleen nog een rompje..zijn hoofd en nek waren weg. :'( :'( :'( :'(
Naar alle waarschijnlijkheid een vos die hem gepakt heeft. Bah, ben er nog steeds naar van. Hij was al meer dan twintig jaar oud, zelf grootgebracht. En dan zo aan zijn einde moeten komen, arm dier. :'(
Ook nog steeds een beetje een schuldgevoel dat we helemaal niets gemerkt hebben. Of denken van..hadden we hem maar in een afgesloten hok gedaan. Maar zoals gezegd...we hebben al meer dan twintig jaar die dieren zo zitten. En hij vond het ook vreselijk als we hem naar binnen zetten (met oud en nieuw deden we dat altijd wel namelijk).

Arme Dynamo..zo'n einde had hij zeker niet verdiend :(
Afbeelding

Nu uiteraard wel meteen extra maatregelen getroffen voor de kippen. Het hok waar ze 's nachts in gaan is waarschijnlijk al wel vosproof. (Helemaal dicht en afsluitbaar en bovendien ook betegeld rondom en in het hok). Maar nu ook een extra lamp opgehangen met bewegingssensor, die aanspringt als er wat langsloopt. En rondom de afrastering komt langs de grond (aan de buitenkant) stroomdraad.
Laatst gewijzigd door Senna99 op vr 02 mei 2014, 11:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Door sella
#2917320
Niet leuk om hem zo te vinden. Sterkte met het verlies. 20 jaar! wat een leeftijd.
Door Anne in Zweden
#2917334
Wat verschrikkelijk sneu! Ik kan me je stijgende gevoelens van angst en onrust terwijl je die veren ziet en aan het zoeken gaat levendig voorstellen, jakkes. Twintig jaar, dan heb je echt wel een band met zo'n dier.

Sterkte meis, dit hakt er wel even in. :'(
Door lianneke
#2917343
He, wat vervelend zeg, dit zal je nog wel even bij blijven weet ik uit ervaring.
Vossen zijn mooie beesten maar soms...
Door eelke
#2917345
Ooooh heel akelig inderdaad, sterkte!

Is 20 jaar normaal voor een gans? Dat wist ik helemaal niet joh!
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2917373
He bah, zoiets gun je zo'n beestje niet. Maar hij heeft wel 20 jaar een fantastisch leven bij jullie gehad, daar is hij vast heel blij mee geweest. Sterkte!
Gebruikersavatar
Door Senna99
#2917376
Dankjewel voor jullie lieve reacties  :-*
Moet zeggen dat ik de eerste dag dat beeld van Dynamo zo, ook niet goed van mijn netvlies kon krijgen. :'(
Ik hoop maar dat hij verder niet al te veel heeft moeten lijden en dat het snel 'gebeurd' was om het maar zo te zeggen :(
Anne in Duitsland schreef: Wat verschrikkelijk sneu! Ik kan me je stijgende gevoelens van angst en onrust terwijl je die veren ziet en aan het zoeken gaat levendig voorstellen, jakkes. Twintig jaar, dan heb je echt wel een band met zo'n dier.

Sterkte meis, dit hakt er wel even in. :'(
Ja, kreeg echt een misselijk gevoel in mijn maag. Dacht..het zal toch niet! En het stomme is dan zie je 'm daar zo liggen en dacht ik eerst ook nog dat kán toch niet. :(
eelke schreef: Ooooh heel akelig inderdaad, sterkte!

Is 20 jaar normaal voor een gans? Dat wist ik helemaal niet joh!
Ja, ze kunnen makkelijk tussen de 15 en de 25 jaar worden. Met zelfs wel uitschieters naar de dertig jaar.
Dynamo was ruim 22 jaar. Dacht dat ie met gemakt de 25 wel zou halen. Hij was nog hartstikke kwiek.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2917378
Ah gatverdarrie  :'( Dat is inderdaad erg sneu. Heb vorig jaar zo een kip gevonden. Had natuurlijk ook met allerlei maatregelen voorkomen kunnen worden, maarja, het gebeurd nou eenmaal als je die dieren wat vrijer houdt. Hier prefereren de kippen ook een struik om in te slapen boven het hok. Dat gaat al jaren zo en vorig jaar ging het dan 1x fout.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door