Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door DeDiana
#2916473
Hallo allemaal,

Bij mijn hond Mila is een sterk afwijkende leverwaarde geconstateerd.

Ik vond haar al een tijdje wat mat, iets slomer dan normaal en wat prikkelbaarder. Ze was ca. een maand geleden loops geweest, dus ik dacht aan schijnzwangerschap. Natuurlijk wel goed in de gaten gehouden; ze is intact, dus dan houd je toch rekening met een mogelijke baarmoederontsteking. Maar ze at prima, had geen verhoging, ze dronk normaal. Tot ze drie weken geleden ineens heel heftige diarree kreeg. De dierenarts kon niet direct iets zorgwekkends vinden en heeft in eerste instantie Finidiar meegegeven. Dat sloeg goed aan; na ca. 1,5 dag was de diarree over en werd de ontlasting steeds beter (ze heeft in totaal 4 dagen die heftige diarree gehad).

Maar ik vond haar nog steeds wat sloom en mat, dus toch maar een algemeen bloedonderzoekje gedaan. Daaruit bleek een sterk afwijkende leverwaarde: ALT/GPT van 989 (normaalwaarde < 120), alle andere waardes waren uitstekend. Vanwege deze enorm hoge leverwaarde nog een specifiek bloedonderzoek op de lever gedaan met een galzuurmeting. Dat was 5 dagen later, en toen vond ik dat ze eigenlijk weer een wat kwiekere indruk maakte. Uit het tweede bloedonderzoek bleek nog steeds een verhoogde ALT-waarde, maar wel gedaald ten opzichte van het vorige onderzoek: 789. Verder was de GOT iets verhoogd: 70 (<63). Galzuren, bilirubine, GGT, alkalische fosfaten, etc. allemaal prima binnen de normaalwaardes.

Ik voer kvv en af en toe wat barfhapjes. De dierenarts heeft aangeraden haar dieet aan te passen: voornamelijk wit vlees en een deel van het kvv gaan vervangen door koolhydraten zoals rijst, pasta. Dan over twee weken weer bloed prikken om te kijken of de leverwaarde nog steeds een dalende lijn vertonen. Als de waardes dan nog steeds erg hoog zijn, een echo en/of biopt doen. De dierenarts dacht dat de afwijkende waarden misschien konden samenhangen met die diarree en wil eerst kijken of het zichzelf herstelt met een aangepaste voeding.

In eerste instantie ging ik steigeren toen ik haar hoorde zeggen: 'koolhydraten bijvoeren', maar na wat lezen hier op het forum zie ik dat dat inderdaad wordt aanbevolen bij leverproblemen (havermout dus). En ook geen of heel weinig orgaanvlees. Nu is dat laatste lastig met kvv. Ik sta op zich wel open om over te gaan op zelf samenstellen, alleen wil het toeval dat ik de komende twee weken op vakantie ga en er dan hier een oppas in huis komt. Die kan ik dat niet vragen. Wat is dan nu wijsheid? Is er een kvv die weinig orgaan bevat? Wat kan ik Mila geven dat zo kant-en-klaar mogelijk is, in ieder geval voor tijdens mijn vakantie, dat het minst schadelijk is voor de lever? Havermout geven lijkt me voor de oppas geen probleem, en ik heb ook al Mariadistel in huis. Ik heb nu wat betreft kvv kip, wijting, kalkoen, konijn, parelhoen van Degomeat: de percentages orgaan verschillen, liggen ca. rond de 5 - 10%. Ik heb ook nog runderpens liggen.
Ik geef nu ook nog probiotica vanwege die diarree en waarschijnlijke maag-/darminfectie. Ik denk dat dat geen probleem is voor de lever?

Ik hoop dat jullie een idee hebben over wat ik het beste kan doen!
Door charmed
#2916536
Mijn Prudence heeft nog hogere leverwaarden gehad. Zij was inmiddels al helemaal geel en ik heb in het begin ook gesteigerd voordat ze geel werd. Maar ik heb toen ook radicaal alles omgezet. Ik ben witvlees gaan koken, en witvis, eiwit en hutenkäse gaan geven (eiwitten 50% van het menu) daarnaast groene groentes gaan koken, 25 % van het menu en als koolhydraten kan je afwisselen idd met Havermout, macaroni, sweet patato, quinoa.

Ik heb het vlees elke dag vers gekookt, maar de groente en de koolhydraten in porties in zakjes in de vriezer gegooid. Je kookt dus in 1x een soeppan vol, dat maak je in porties en gooit het in de vriezer. Vlees kookte ik elke morgen nieuw. Het is dan alleen de porties uit de vriezer klaarleggen en smullen maar voor je hond. Mijn Prudence vind het heerlijk.

Quinoa kan je niet invriezen, dan gaat alle voedingswaarde eruit. De sweet patato kook ik altijd in de schil, dan blijven alle vitamines bewaard. Kijk maar of je hiermee iets kan. Als ik dit niet gedaan had, had ik Prudence niet meer gehad, dat weet ik zeker. Het heeft dik 4 maanden geduurd voordat Prudence leverwaarden weer normaal waren.

Geef je al mariadistel? en ik denk dat jou hond nu prednisolon krijgt?
Door DeDiana
#2916629
charmed schreef: Mijn Prudence heeft nog hogere leverwaarden gehad. Zij was inmiddels al helemaal geel en ik heb in het begin ook gesteigerd voordat ze geel werd. Maar ik heb toen ook radicaal alles omgezet. Ik ben witvlees gaan koken, en witvis, eiwit en hutenkäse gaan geven (eiwitten 50% van het menu) daarnaast groene groentes gaan koken, 25 % van het menu en als koolhydraten kan je afwisselen idd met Havermout, macaroni, sweet patato, quinoa.

Ik heb het vlees elke dag vers gekookt, maar de groente en de koolhydraten in porties in zakjes in de vriezer gegooid. Je kookt dus in 1x een soeppan vol, dat maak je in porties en gooit het in de vriezer. Vlees kookte ik elke morgen nieuw. Het is dan alleen de porties uit de vriezer klaarleggen en smullen maar voor je hond. Mijn Prudence vind het heerlijk.

Quinoa kan je niet invriezen, dan gaat alle voedingswaarde eruit. De sweet patato kook ik altijd in de schil, dan blijven alle vitamines bewaard. Kijk maar of je hiermee iets kan. Als ik dit niet gedaan had, had ik Prudence niet meer gehad, dat weet ik zeker. Het heeft dik 4 maanden geduurd voordat Prudence leverwaarden weer normaal waren.

Geef je al mariadistel? en ik denk dat jou hond nu prednisolon krijgt?
Dank voor je reactie!
Slim inderdaad om gewoon dagporties in te vriezen, dan houd ik het voor de oppas ook overzichtelijk. Kan dat met havermout ook?

Mariadistel geef ik inderdaad sinds vandaag. Ze krijgt geen prednisolon of andere medicatie, we gaan eerst kijken hoe de bloedwaardes over twee weken zijn. Omdat de ALT-waarde nu al in 5 dagen van 989 naar 789 was gedaald (en de andere waardes gewoon in orde zijn), wilde de DA eerst kijken of we met een dieet over een paar weken gewoon weer rond de normaalwaardes zitten.
Door charmed
#2916689
Geen idee, ik heb die van quaker gehaald. Elke keer afwegen in het bakje (droog) dan kokend water er over en af laten koelen. Lijkt me niet echt handig dat in te vriezen, makkelijker elke maaltijd vers te maken. Zo lang duurt dat niet. Je giet er gewoon kokend water over en het begint al te wellen :)

Bij Prudence bleven de waarden maar enorm stijgen zonder prednison, maar idd. dat geeft hoop! ik hoop dat het snel verder naar beneden stijgt, dan zou ik zeker gelijk dit dieet geven. Zodat je het optimaal ondersteund. Wie weet zakt die dan wel heel snel!. Suc6
DeDiana schreef: Dank voor je reactie!
Slim inderdaad om gewoon dagporties in te vriezen, dan houd ik het voor de oppas ook overzichtelijk. Kan dat met havermout ook?

Mariadistel geef ik inderdaad sinds vandaag. Ze krijgt geen prednisolon of andere medicatie, we gaan eerst kijken hoe de bloedwaardes over twee weken zijn. Omdat de ALT-waarde nu al in 5 dagen van 989 naar 789 was gedaald (en de andere waardes gewoon in orde zijn), wilde de DA eerst kijken of we met een dieet over een paar weken gewoon weer rond de normaalwaardes zitten.
Door Lizzy
#2916692
Dit doet mij heel erg denken aan wat ik mee heb gemaakt met Pinkel, jaren geleden. Echt precies exact jouw verhaal. Toen ik een paar weken later een titertest deed (ik deed mee aan een onderzoek), bleek zij sky high antilichamen te hebben voor HCC (besmette leverziekte). Dus dat was bij haar de oorzaak. Het is vanzelf weer goed gekomen. Zonder dieet. Wel met mariadistel.

Ik zou gewoon kant en klare porties maken, de havermout koken en met die porties invriezen. Dat er wat voedingswaarde kapot gaat is jammer maar zo erg is dat niet voor 2 weekjes en het gaat vooral om de koolhydraten, niet om de voedingswaarde van havermout.
Door DeDiana
#2916807
Dank voor jullie tips! Zo lijkt het me goed te doen, ook voor de oppas.

En nu natuurlijk duimen dat die leverwaarden dan vanzelf weer dalen, net als bij Pinkel!
Door DeDiana
#2931676
Even een update: ik ben inmiddels bijna een week terug van vakantie en de ingevroren porties zijn tijdens mijn vakantie goed gegeten door Mila.

Ik had met de DA afgesproken opnieuw bloed te prikken na de vakantie om nogmaals de leverwaardes te controleren. Dat hebben we vandaag gedaan en de waardes zijn weer helemaal in orde! De ALT/GTP is dus in drie weken van 789 naar (nu) 55 gedaald!  :D

Ik vond haar ook weer helemaal zichzelf de afgelopen dagen: weer lekker actief, vrolijk, speels, een paar keer per dag de dolle vijf minuten, alles weer als vanouds.
De dierenarts gaat ervan uit dat het een virale infectie is geweest of een vergiftiging, dus tenzij haar gedrag weer terugvalt is dit niet iets wat we verder hoeven te onderzoeken of in de gaten hoeven te houden.
Door Lizzy
#2931787
Zo, SUPER nieuws! Ik ben heel blij voor je!

Ik denk HCC. Maar om daar achter te komen (of dat zo is) zou je moeten titeren.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door