Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Helen
#12829
Hallo,

Ik zit al een paar weken met een vraag en iedere keer stel ik het uit omdat ik denk dat het wel opknapt. Maar het is niet zoals ik zou willen. Ik heb Balou nu een half jaar en we kregen een grote zak eucanuba mee van de vorige eigenaars. Ik ben eigenlijk direct in de literatuur gedoken en vanaf afgelopen november krijgt ze af en toe een versvleesdag en dat is opgelopen tot  5 dagen in de week versvlees voeding en twee dagen brokken( innova). We hebben niet veel veranderingen aan haar gezien. Ze is wel ongelovelijk fit en levendig. Verder is haar vacht  wat dikker geworden en glimt meer. Maar het gekke is in december is ze gaan verharen dat duurde vogens mij nogal lang, een week of 6. Toen was dat eindelijk klaar, maar ze blijft meer haren verliezen dan voorheen. We waren de eerste drie maanden ( toen ze dus voornamelijk brokken at) heel blij verrast dat ze amper een haar verloor. Verder is ze sinds ze voornamelijk vers eet ontlasting van andere honden gaan eten. Toen ze alleen brokken at deed ze dat nooit. Vind ik ook als zo gek. Het is nu redelijk onder controle met eerst carbo vegetabibilis en nu veendrenkstof, maar toch dat hoort niet. Bovendien poept ze de dagen dat ze vers eet vaker dan de dagen dat ze brokken eet. Op brokken dagen 2 keer per dag en op vleesdagen een keer of vier ( !) Niet heel veel per keer, maar toch. Ik geef voor haar grootte veel  eten ( ze loopt heel erg  veel  zit superstrak en mooi in haar vel) en ik weet dat dat er ook weer deels uit moet, maar ik vind vier keer wat veel.
Wat vinden jullie. Ik vraag me af of ik iets fout doe.
In twee weken krijgt ze van de 10 vleesdagen 5 dagen energique en 5 dagen carnibest ( verschillende smaken), iedere dag wat fyto, regelmatig een gf mixje, twee a drie maal in de week een bot die ze helemaal op eet ( wervelstuk of kalfsrib) en een keer of 5 in de week visolie en af en toe appelazijn.

groetjes Helen
Door Nelly
#12830
Misschien is ze aan het ontgiften, de mijne hebben ook gigantisch verhaard, is nu bijna over. Maar ze poepen juist veel minder dan voorheen. Geef wel helemaal geen brokken meer. Volgens mij is er hier maar een die helderheid kan geven... PAUL???
Door Paul_Barte
#12831
Hoi Helen,

Het mooie van versvleesvoer  is juist (behalve dat de honder het er perfect op doen) dat ze zo bijzonder weinig poepen. Ik wordt regelmatig gebeld door mensen waarvan de hond pas op vlees staat of de hond niet verstopt kan zitten want er komt bijna niets meer uit zeggen de mensen dan LOL.
Van één pond vlees vind ik zelf een koffiekopje vol terug!! (bij wijze van spreken dan hè).
Carnibest maakt geen gebruik van toegevoegde vezels en de enigste vezels die erin zitten zijn afkomstig van groenten. Volgens mij is het bij Energique precies hetzelfde dus eigenlijk moet het heel weinig zijn.

Van botten vind je wel heel veel ontlasting terug!! Tel daarbij op wat je er voor de rest instopt aan vleesvoer, wat fyto, g/f mixjes en ik weet dat je ook nog wat Innova bijvoert.

Ik weet dat Balou de neiging heeft om te mager te worden maar het kan zijn dat je gewoon te veel voert en dat moet er nu eenmaal ook weer uit. Stel dat 30 gram vleesvoer per kilo hond per dag de normale hoeveelheid is en je geeft zo'n relatief groot bot voor zo'n kleine hond (ook al pak je het halverwege af) heeft Balou natuurlijk toch erg veel gegeten, vooral als daar dezelfde dag ook nog een mixje of wat brok of wat vlees bijkomt.

Het verharen is waarschijnlijk heel iets anders en kan te maken hebben met het wisselen van vacht. Ik bedoel dan eigenlijk niet de normale verharing die 2x per jaar is maar meer het feit dat veel honden op vlees een compleet andere vacht krijgen. Het haar wordt gladder, soepeler en de structuur van het haar wordt anders.
Dit kan heel lang duren (soms wel een half jaar). Indien de vacht geheel is vervangen stopt het verharen en blijft het verharen voortaan beperkt tot de normale periodes.

Ik weet niet of er trimmers onder de lezers zitten die zelf vers voeren maar die kunnen het misschien beter uitleggen dan ik.
Door Paul_Barte
#12832
En dat koffiekopje (van de poep) had ik nog wel voor speciale visite bewaard  :o
Door Helen
#12833
Wat aardig dat je antwoord, bedankt Paul! O, wat een opluchting van die vacht. De buitenkant van een hond weerspiegelt toch deels hoe die er van binnen aan toe is, dus ik werd een beetje ongerust.
Maar nu vraag ik me af wat ik er mee moet dat ze zoveel eet. Als ik haar minder voer valt ze in een noodvaart af. Dat hebben we namelijk al meerder keren geprobeert. Als Balou een hele drukke dag heeft en ze krijgt een normale hoeveel heid voer voor haar gewicht, dan is ze de volgende dag een halve kilo lichter en duurt het een week extra eten voordat dat er weer bij begint (!) te komen. Ze gaat nu ook regelmatig met de hondenuitlaatdienst mee en na twee weken zien we al dat ze weer wat schraler is geworden...


groetjes Helen
Door pinkeltje
#29125
vraagje over innova:is dit gewoon in nederland te verkrijgen?ik heb het hier nog nooit gezien,dacht dat het alleen in amerika verkocht werd ???
Door Helen
#29136
Groothandel Thijssen in Hazerswoude importeert het. Die verkoopt ook gewone voeders en stuurt het gewoon meen naar een dsz bij jou in de buurt. Het is wel peperduur. Ongeveer 35 euro per 7.5 kg. Ik voer het allang niet meer. Tegenwoordig barf ik. Maar toendertijd was ik er tevreden over.

groetjes Helen
Laatst gewijzigd door Helen op ma 08 dec 2003, 19:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door chooky
#29137
Helen,
kan je het niet zo doen dat je in gewicht inder voert, maar in verhouding vetter vlees? Of bijvoorbeeld bij de islamiet wat schapenvet vragen, of reuzel en dat bijgeven. Dan geef je wat calorieën betreft meer, maar wat gewicht betreft minder.
groetjes Eva
Door Helen
#29139
Hoi Eva,

Dit is een hele oude topic. Van een half jaar geleden :D. Ondertussen is het verhaarprobleem al helemaal over. Balou heeft een zijdezacht nieuw vachtje en zowaar een noemenswaardige ondervacht ( nou ja voor haar doen dan) en verhaart praktisch niet!!!!Verder is ze pas minder gaan poepen toen we zijn gaan barfen. Ze poept nu keurig twee keer per dag een beetje. Haar op gewicht houden is nog steeds lastig. Ze krijgt veel te eten, nu 300g per dag. Het de afgelopen twee weken iets minder proberen te voeren, kijken of haar lichaam zich daar op instelt, maar ze valt echt vliegensvlug af. Dus we zijn weer terug naar de 300g en met dit koude weer zelfs ietsje meer...Ik heb me er ondertussen bij neergelegd dat haar lichaam nou eenmaal veel verbrand. Ik probeer inderdaad veel meer vet vlees te voeren.

groetjes Helen
Door Truus
#29144
[quote="chooky"]
hihihihihi had ik helemaal niet op gelet
;D :D ;D
[/quote]

Zat ik alles te lezen..zie ik nu ook pas dat het eerste al 12 april is geschreven ::)
Dus Jol....hier is nog zo'n muts ;D ;D ;D

Helen wat dat gewicht betreft....ik wou dat ik dat van Timo ook kon zeggen . Telkens het gewicht in de gaten houden omdat hij te dik wordt is ook niet leuk ???
Dus....troost je.
Door Jolly
#29145
[quote="Truus.P"]
[quote="chooky"]
hihihihihi had ik helemaal niet op gelet
;D :D ;D
[/quote]

Zat ik alles te lezen..zie ik nu ook pas dat het eerste al 12 april is geschreven ::)
Dus Jol....hier is nog zo'n muts ;D ;D ;D

Helen wat dat gewicht betreft....ik wou dat ik dat van Timo ook kon zeggen . Telkens het gewicht in de gaten houden omdat hij te dik wordt is ook niet leuk ???
Dus....troost je.
[/quote]

Truus schat, je moet Eva zeggen en niet Jol ;D
Jollylandalief is Jol met hond Chasey
Chooky is Eva met hond Chooky

maar goed ik ben niet boos, moest er wel om lachen, want ik deed ook alles lezen totdat ik dat van Helen weer las dat het al een oude tread was .
Door Truus
#29149
[quote="Jolly_landalief"]
[quote="Truus.P"]
[quote="chooky"]
hihihihihi had ik helemaal niet op gelet
;D :D ;D
[/quote]

Zat ik alles te lezen..zie ik nu ook pas dat het eerste al 12 april is geschreven ::)
Dus Jol....hier is nog zo'n muts ;D ;D ;D

Helen wat dat gewicht betreft....ik wou dat ik dat van Timo ook kon zeggen . Telkens het gewicht in de gaten houden omdat hij te dik wordt is ook niet leuk ???
Dus....troost je.
[/quote]

Truus schat, je moet Eva zeggen en niet Jol ;D
Jollylandalief is Jol met hond Chasey
Chooky is Eva met hond Chooky

maar goed ik ben niet boos, moest er wel om lachen, want ik deed ook alles lezen totdat ik dat van Helen weer las dat het al een oude tread was .
[/quote]
;D ;D ;D Zat ik hier ook al mee te mutsen ???
Sorry ;)
Heb het in m'n oren geknoopt en zal het nooit meer doen :-*
Door pinkeltje
#29163
mijn schuld,al die verwarring!!sorry :-[
Door sylvia
#29352
[quote="pinkeltje"]
mijn schuld,al die verwarring!!sorry :-[
[/quote]
ben je gek,de dames zaten gewoon te suffen ;D ;D ;D
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door