Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door emdcr
#2915914
Hallo allen,

Ik ben hier al een hele tijd niet geweest omdat het allemaal hartstikke goed ging met Rusty, mijn Duitste Herder van 17 maanden.
Hij weegt nu rond 35 kilo en moest langs de huisarts omdat ie een paar dagen last had van z'n oortjes dus even laten nakijken en hij heeft een milde infectie opgelopen. Verder ziet ie er gezond uit, mooie vacht, sterke witte tanden, voldoende actief alleen beginnen z'n ribben een beetje door te schijnen, dus de dierenarts meteen: 'Wat voor voer krijgt Rusty' Ik dus uitleggen hij krijgt van alles wat, alleen geen brokken. Nou toen kreeg ik meteen het gevoel dat ik al die tijd helemaal verkeerd bezig was. 'En het is niet gebalanceerd genoeg, het liefst weinig tot geen botten want dat is slecht voor z'n tanden, brokken is veel beter (?!?!?!) minimaal vlees en organen' blablabla
Ik ging daar helemaal depri weg met het gevoel dat ik een slechte 'moeder' ben. :(

Rusty krijgt oa:

Lever, hart, nieren (van oa lam, beef of kip)
Petmince, dat halen we hier bij de slager, (beetje van alles gehakt)
Lamsbotten/kipbotten (ribs, nekken, karkassen etc)
Pup rollen: die in de supermarkt verkrijgbaar zijn, (de kant en klare vorm)
Eieren, visolie, kokosolie, af en toe verschillende groente/sardientjes

Dit is zeg maar de basis. Ik woon heel afgelegen en er zijn bepaalde dingen die gewoonweg niet verkrijgbaar zijn, heb allerlei slagers etc gebeld maar kan bijvoorbeeld geen pens krijgen hier (green tripe), heel lastig kleine dieren te vinden zoals konijn, en andere gevogelte dat is hier gewoon niet verkrijgbaar in de 'woestijn'

Wat raden jullie mij aan? Meer voeren? Ik wil natuurlijk wel dat ie alle benodigde vitamines and mineralen binnen krijgt en wil brokken echt als laatste optie gebruiken, ik wil dat mijn partner achter mij staat dus moet ik eerst wel zeker van mijn zaak zijn..

Ik doe echt mijn best en wil het allerbeste voor m'n hond.
#2915938
Je zou eens hier moeten neerzetten wat je per dag geeft en hoeveel van dat alles. Een soort van weekoverzicht van zijn menu zeg maar. Zodat te zien is in welke verhouding je alles geeft. Dan is er iets zinnigs over te zeggen.
De hond weegt 35 kg, hoeveel gewicht aan eten voer je.
Dat de ribben een beetje doorschijnen is op zich geen verkeerd teken. De dierenarts heeft een hond voor zich die er gezond uit ziet, een mooie vacht heeft, een prima gebit, dat komt vast niet van het verse vlees maar van de lucht?
#2915946
Zijn week ziet er ongeveer zo uit:

Ontbijt:    Puprol 400 gr (kant en klare rollen in de supermarkt) met Lever 90 gr  of nier 90gr of hart 90 gr
Dinner:    Puprol 400 gr met ca 200 gr gehakt van de slager voor honden, en een bot (kipkarkas/kippenek of lamnek. Met ribben krijgt ie meer vlees omdat er minder aan zit,)

gehakt vervang ik ook wel door kameel of kangaroe gehakt. Ook meng ik een paar keer per week een ei tussen zijn maaltijden.
Elke maaltijd visolie en kokosolie. Verder verschillende tussendoortjes zoals sardientjes/zoete aardappel/andere groente etc

Hij krijgt ongeveer 1kg per dag aan voer en weegt 35kg


               
#2915963
Tja, een dierenarts die zegt dat botten slecht zijn voor de tanden, heeft er mijns inziens gewoon geen verstand van. Dat geldt alleen als je reusachtige botten zou voeren, runderpoten andere dragende delen van grotere dieren, of te harde nekken, maar met botwerk van lam en kip heb je dat probleem niet. Of vond de dierenarts dat de tanden versleten oogden?

Als jouw hond er verder gezond uitziet en kwiek en happy is, alleen een beetje te dun, dan zou ik gewoon meer voeren. Met de ingrediënten van jouw lijstje is best een uitgebalanceerd menu samen te stellen. Goed, voornamelijk lam, kip en rund, maar je geeft soms ook kangoeroe en kameel, dus dat zit best goed. En je voert er sardien en eieren bij, dus zo verkeerd is het helemaal niet. Wat zit er in die puprollen en in de petmince?

Een kilo per dag bij 35 kilo hond-in-de-groei is overigens niet overdreven veel, hoor. En sommige honden hebben nu eenmaal iets meer nodig. Mijn boxer van 5 jaar weegt 30 kilo en krijgt ook een kilo voer per dag. En met 17 maanden is je hondje ook nog niet uitgezwaard, dus is het geen wonder als hij nog aan de slanke kant is.
#2915976
Dank je Anne, stelt me toch ietwat gerust.. Ze zei juist dat z'n tanden er goed uitzagen, dus ik snap het ook niet helemaal... Ik zal proberen wat meer te voeren

Dit zit in de puprollen (voor puppy's)

V.I.P. PETFOODS PUPPY ROLL 800G
Give your puppy a healthy start to life with V.I.P Puppy roll.

V.I.P Puppy roll is a combination of fresh tender chicken, succulent lamb, and the goodness of eggs, micronised cereal flakes, rice, sea kelp and natural fish oil to keep a young pup in peak health.

The benefits for your dog

The ingredients of Puppy Roll contain the following benefits for your dog:

Fresh eggs (Protein)
Highly digestible protein
Fresh meats chicken, beef, pork, and lamb. (Muscle meat, heart, kidney, liver, lung) (Protein, minerals)
Amino acids for muscle and bone development and energy.
Minerals (Minerals)
More readily absorbable by the animal body.
Whole grain cereals (wheat) (Carbohydrates, protein, fibre)
High quality fibre, energy and trace minerals.
Ingredients: Fresh chicken and lamb meat, eggs, cereals and essential nutrients, vitamins and minerals

Dit krijgt ie voor ontbijt en dan een 'normale rol' voor avondeten.
#2916099
emdcr schreef: Dank je Anne, stelt me toch ietwat gerust.. Ze zei juist dat z'n tanden er goed uitzagen, dus ik snap het ook niet helemaal... Ik zal proberen wat meer te voeren

Dit zit in de puprollen (voor puppy's)

V.I.P. PETFOODS PUPPY ROLL 800G
Give your puppy a healthy start to life with V.I.P Puppy roll.

V.I.P Puppy roll is a combination of fresh tender chicken, succulent lamb, and the goodness of eggs, micronised cereal flakes, rice, sea kelp and natural fish oil to keep a young pup in peak health.

The benefits for your dog

The ingredients of Puppy Roll contain the following benefits for your dog:

Fresh eggs (Protein)
Highly digestible protein
Fresh meats chicken, beef, pork, and lamb. (Muscle meat, heart, kidney, liver, lung) (Protein, minerals)
Amino acids for muscle and bone development and energy.
Minerals (Minerals)
More readily absorbable by the animal body.
Whole grain cereals (wheat) (Carbohydrates, protein, fibre)
High quality fibre, energy and trace minerals.
Ingredients: Fresh chicken and lamb meat, eggs, cereals and essential nutrients, vitamins and minerals

Dit krijgt ie voor ontbijt en dan een 'normale rol' voor avondeten.
is het geen idee voor jou om eens te gaan kijken naar de facebook groep van Ian Billinghurst? Hij is zeg maar de vader van het Barfen, het zelf samenstellen van hond/katdieet, tevens dierenarts en woont ergens in Australie. Verkoopt ook zijn eigen Barfmixen. En heeft wat boeken over Barf geschreven, zeker de moeite van het lezen waard.

FB groep: Dr Ian Billinghurst - BARF Australia
Verder kan je ook zijn site op Internet vinden: Ian Billinghurst Barf intikken
Er zijn ook veel Barf forums in Australie.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door