Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Immelicious
#2915400
Hallo,

Mijn naam is Linda en woon in het mooie Kaatsheuvel (ja bij de efteling ja ;))
Ik heb sinds 2 maanden een geadopteerd poesje, 9 maanden oud genaamd Izzy.
Ze is als klein kitten gevonden, met een flink beschadigd oog, deze is dus verwijderd maar gelukkig zeer goed genezen en ook geen last van. Ze is toen geadopteerd door wat later bleek een oud-collega van me, maar zij bleek hartstikke allergisch te zijn en zo kwam ik haar tegen via marktplaats.
Toen bleek dat wij elkaar kenden uren zitten kletsen en de poes uiteraard bekeken in die tijd.
Ze was super dus besloten dat zij 2 dagen later al zou komen.
Nu bleek dat zij bij haar (schrik niet) een hele kattenlverworst kreeg, brokjes van de lidl,een flesje kattenmelk en soms een zakje vlees. Bij mij gelijk de kattenmelk en leverworst weggelaten, alleen brokjes en elke ochtend voor ik ging werken een klein beetje vlees en als ik ging slapen. 1 zakje per 2 dagen dus.
Op zich ging dat prima, maar ze stonk als een gek op de bak, steeds wat dunne ontlasting en vreselijk aan de rui.
Inmiddels sinds dit weekend over op KVV (barfmenu) gezet wat direct in de smaak viel, maar ik loop toch tegen een "probleem"
Ze weegt net 2,5 kilo en ik geef dus ruim 100 gram kvv per dag, maar ze lijkt nog steeds honger te hebben.
Brokjes is ze niet kapot van, dus als test een handje brokjes in haar bakje gedaan, en deze waren op toen ik thuis kwam.
Voer ik haar gewoon te weinig? Zo ja, hoeveel kan ik maximaal voeren?
Het is een vrij actieve kat ('s ochtends en 's avonds en komt alleen in mijn tuin, dus verder niet buiten.
Afbeelding
Afbeelding
Door Martine-Tom
#2915401
Welkom  :)

Een jonge actieve kat kan meestal best wat wegstouwen, ik zou gewoon onbeperkt gaan voeren en zien hoe ze het erop doet. Hier aten ze op die leeftijd tot 10% van hun gewicht per dag (voor 2 kilo kat is dat dus 200 gram) dus gewoon op gevoel en op zicht voeren, als je ziet dat ze echt te dik word wat minderen  :)
Door Immelicious
#2915406
Oh dus ik kan makkelijk het dubbele geven, ze komt echt om eten zeuren terwijl ze dat idd voorheen niet deed.
Ik ga eens beginnen met idd het dubbele te voeren, dat kan ze best hebben, dik is ze zoieso niet echt.
Ik vond het ook al zo'n zielig beetje maar durfde ook niet direct veel meer te geven, ik ben nog niet ervaren in KVV en heb me een beetje aan de richtlijnen op internet gehouden  :surrender:
Bedankt voor je snelle antwoord!
Door Martine-Tom
#2915409
Richtlijnen zijn 2 tot 10% dus speling genoeg  :biggrin2:

Zeker na omzetten merk je dat ze vaak nog wat meer eten, omdat koolhydraten anders verteren dan vlees, dat is tijdelijk, dus best kans dat als je nu 200 voert ze over een week of 2 weer wat minder eet...ook volkomen normaal  :)
Door Anne in Zweden
#2915582
Welkom! Wat een poepig kattenkind is Izzy!

Verder sluit ik me bij Martine aan: gewoon voeren wat ze op kan, en de kans is groot dat dat over een tijdje weer minder wordt, als haar lijfje is overgeschakeld op vers voer. De brokken zou ik helemaal weglaten, het kan best zijn dat daardoor de ontlastingsperikelen ontstaan, door de combinatie met vers.

Ik hoop dat jullie veel plezier met elkaar zullen hebben!
Door Immelicious
#2915587
Ja de brokjes had ik puur ter controle staan, om te kijken of ze echt zo'n honger had (gezien ze deze helemaal niet lekker vindt ;))
Ik ga dus ectra vlees geven en de brokjes definitief weg doen. Wilde eerst 100% zeker weten dat ik meer kon voeren, bedankt voor jullie antwoorden :)

en ja....Izzy is in die 2 maanden de Queen in huis, onwijs gek op dat beestje:D
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door