Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door meesmerel1
#28924
Hoi,


ik sta wel open voor nieuwe dingen en als wat jullie zeggen echt waar is, dan lijkt barfen me hardstikke goed. Ik zit alleen nog wel met een aantal vragen.

1) de kant-en-klare versvleesproducten die jullie propageren zijn niet biologisch. Althans ze hebben geen skal/eko-keur. Dus je kunt aannemen dat het afvalproducten zijn uit de bio-industrie (slachtafval van dieren die voor menselijke consumptie dienen). Hebben jullie daar geen moeite mee? Kippen bijv. hebben het nu niet echt superleuk in hun legbatterij....en koeien zullen zich ook niet echt op hun best voelen. Ook niet te vergeten alle rotzooi die ze die beesten inspuiten om sneller te groeien en om hun tere zwakke lijfjes gezond te houden...niet echt goed voor je hond lijkt me... Zijn er ook biologische kant-en-klaar-producten?

2) waar kopen jullie het versvlees?

3) Volgens jullie verharen de dieren niet meer als ze gaan barfen (vieze naam trouwens), maar heeft het verharen niet ook heel erg te maken met de centrale verwarming?

4) Volgens jullie krijgt de hond betere ontlasting, maar als mijn hond botten eet, dan gaat hij de hele tijd eieren leggen. Stevig zijn ze wel...

5) Mijn hond kijkt me altijd vies aan als ik hem een rauw bot geef of rauw vlees. Hoe pakken jullie dat aan? Hij wil het alleen als ik het kort kook. De kat idem dito, alleen voor rauwe vis kan ik haar porren

6) hoe zit het met de gezondheidsrisico's voor jezelf en je gezin? Rauw vlees bevat nogal wat bacterieen en parasieten die niet echt best zijn voor de mens. Hoe voorkom je dat je besmet raakt? Of hebben jullie allemaal een tuin?

7)Wat is Bach-bloesem-therapie? Eerlijk gezegd komt het me nogal zweverig over...

8) Wolven eten toch ook graag de maag (of magen) en darmen van herbivoren. Hoe zit het dan met de granen die daar inzitten? En de verse groenten en fruit die jullie voeren??? Is dat niet hetzelfde?

9) Denken jullie niet dat het maag- darmgestel van honden aangetast kan zijn door de fok?

10) Wat eten jullie zelf?



p.s. sommigen van jullie zeggen dat mensen die brokken voeren dierenmishandelaars zijn..dat vind ik niet zo netjes. Laat een ieder in zijn waarde en zijn eigen filosofie hebben over dit soort dingen, dat is wel zo beschaafd. Ik begrijp wel dat jullie het voeren van versvlees als het ei van colombus zien, maar andere mensen kunnen daar anders over denken!

Bij voorbaat dank voor jullie antwoorden!
Door Helen
#28927
meesmerel1 schreef: Hoi,


ik sta wel open voor nieuwe dingen en als wat jullie zeggen echt waar is, dan lijkt barfen me hardstikke goed. Ik zit alleen nog wel met een aantal vragen.

1) de kant-en-klare versvleesproducten die jullie propageren zijn niet biologisch. Althans ze hebben geen skal/eko-keur. Dus je kunt aannemen dat het afvalproducten zijn uit de bio-industrie (slachtafval van dieren die voor menselijke consumptie dienen). Hebben jullie daar geen moeite mee? Kippen bijv. hebben het nu niet echt superleuk in hun legbatterij....en koeien zullen zich ook niet echt op hun best voelen. Ook niet te vergeten alle rotzooi die ze die beesten inspuiten om sneller te groeien en om hun tere zwakke lijfjes gezond te houden...niet echt goed voor je hond lijkt me... Zijn er ook biologische kant-en-klaar-producten?
Ik eet lekker vlees en geniet ervan. Probeer wel zo veel mogelijk scharrelvlees te kopen, maar dat lukt niet altijd. Dus als ik gewoon vlees eet, eet mijn hond dat ook. Ik weet niet of er biologische kant en klaar producten zijn. Je kan natuurlijk zelf biologisch samen gaan stellen.
2) waar kopen jullie het versvlees?
Kvv kocht ik gewoon in de winkel en bij Paul( = verkooppunt). Sinds ik barf haal ik het overal en nergens. Van Belgie tot Utrecht. Net waar ik wat kan krijgen.

3) Volgens jullie verharen de dieren niet meer als ze gaan barfen (vieze naam trouwens), maar heeft het verharen niet ook heel erg te maken met de centrale verwarming?
Mijn hond verhaart amper en de rui duurt heel kort. Over verharen en de cv kunnen de aanwezige trimmers je veel meer vertellen dan ik ;)
4) Volgens jullie krijgt de hond betere ontlasting, maar als mijn hond botten eet, dan gaat hij de hele tijd eieren leggen. Stevig zijn ze wel...
Het is ook niet de bedoeling dat je haar kale botten voert. Meer hierover vind je in de bibliotheek bij het botten document.

5) Mijn hond kijkt me altijd vies aan als ik hem een rauw bot geef of rauw vlees. Hoe pakken jullie dat aan? Hij wil het alleen als ik het kort kook. De kat idem dito, alleen voor rauwe vis kan ik haar porren
Is een kwestie van wennen. Dat koken moet je afbouwen. Iedere dag iets korter tot ze op een gegeven moment kan je het rauw voeren.
6) hoe zit het met de gezondheidsrisico's voor jezelf en je gezin? Rauw vlees bevat nogal wat bacterieen en parasieten die niet echt best zijn voor de mens. Hoe voorkom je dat je besmet raakt? Of hebben jullie allemaal een tuin?
Gewoon basishygiene. Aanrecht schoonmaken en spullen goed afwassen. Als ik voor mezelf kook zit ik ook aan rauw vlees.
7)Wat is Bach-bloesem-therapie? Eerlijk gezegd komt het me nogal zweverig over...

8) Wolven eten toch ook graag de maag (of magen) en darmen van herbivoren. Hoe zit het dan met de granen die daar inzitten? En de verse groenten en fruit die jullie voeren??? Is dat niet hetzelfde?

9) Denken jullie niet dat het maag- darmgestel van honden aangetast kan zijn door de fok?

10) Wat eten jullie zelf?
Nou de volgende vragen zijn voor iemand anders. Ik ga nl nu eten!! ;D ;D

p.s. sommigen van jullie zeggen dat mensen die brokken voeren dierenmishandelaars zijn..dat vind ik niet zo netjes. Laat een ieder in zijn waarde en zijn eigen filosofie hebben over dit soort dingen, dat is wel zo beschaafd. Ik begrijp wel dat jullie het voeren van versvlees als het ei van colombus zien, maar andere mensen kunnen daar anders over denken!

Bij voorbaat dank voor jullie antwoorden!
Is geen kwestie van netjes of niet netjes. Is gewoon kwestie van de harde waarheid. En als mijn eigen mening onbeschaafd is in andermans ogen, soit...Enne versvlees voeren is niet het ei van Columbus, maar al eeuwen lang bekende volkswijsheid.

Succes en snuffel lekker rond, er valt hier veel te leren :)

groetjes Helen
Gebruikersavatar
Door chooky
#28928
meesmerel1 schreef: Hoi,


ik sta wel open voor nieuwe dingen en als wat jullie zeggen echt waar is, dan lijkt barfen me hardstikke goed. Ik zit alleen nog wel met een aantal vragen.
Allereerst welkom op Barfplaats. Goed van ja dat je open staat voor nieuwe dingen! We zullen proberen je vragen zo goed mogelijk te beantwoorden, maar ik raad je aan ook zelf actief op onderzoek te gaan (was je al mee begonnen natuurlijk, anders was je hier niet) veel lees en leerplezier.
1) de kant-en-klare versvleesproducten die jullie propageren zijn niet biologisch. Althans ze hebben geen skal/eko-keur. Dus je kunt aannemen dat het afvalproducten zijn uit de bio-industrie (slachtafval van dieren die voor menselijke consumptie dienen). Hebben jullie daar geen moeite mee? Kippen bijv. hebben het nu niet echt superleuk in hun legbatterij....en koeien zullen zich ook niet echt op hun best voelen. Ook niet te vergeten alle rotzooi die ze die beesten inspuiten om sneller te groeien en om hun tere zwakke lijfjes gezond te houden...niet echt goed voor je hond lijkt me... Zijn er ook biologische kant-en-klaar-producten?
Ik heb gehoord dat de producente van Carnibest probeert om zo veel en zo vaak mogelijk biologisch vlees te gebruiken. Als je zelf de maaltijden samenstelt (en genoeg geld hebt...) kun je ervoor kiezen om alleen biologisch vlees te geven natuurlijk. Ikzelf geef bijvoorbeeld alleen orgaanvlees van biologische oorsprong, omdat schadelijke stoffen in die organen worden opgeslagen en dit bij biologisch vlees natuurlijk minder is. Verder geef ik zo vaak als mijn portemonnaie het toelaat ander biologisch vlees en groente.
2) waar kopen jullie het versvlees?
voor chooky (hond) heb ik verschillende adresjes, aangezien ik zelf samenstel. Voor het vlees van de poezen (carnibest) rij ik een keer per maand naar Tiel (de verkooppunten van carnibest staan op de site: http://www.carnibest.nl van bibi volgens mij ook: http://www.bibidiervoeding.nl)
3) Volgens jullie verharen de dieren niet meer als ze gaan barfen (vieze naam trouwens), maar heeft het verharen niet ook heel erg te maken met de centrale verwarming?
Ik denk dat "jullie" iets te generaliserend is uitgedrukt. Ze zullen misschien iets minder verharen, maar voeding is natuurlijk niet de enige factor die invloed heeeft op de vacht. Ikzelf heb aan het verharen niet zoveel gemerkt, wel dat de vacht zachter is geworden.
4) Volgens jullie krijgt de hond betere ontlasting, maar als mijn hond botten eet, dan gaat hij de hele tijd eieren leggen. Stevig zijn ze wel...
het gaat natuurlijk ook om de verhouding bot/vlees/andere voedingsstoffen. Deze verhoudingen staan ter discussie, d.w.z. niet iedereen is het hierover eens. maar indien je een prooidier in gedachte houdt zal de hoeveelheid bot in de totalee voeding rond de 10-15% liggen. Toen ik meer dan dat gaf had chooky witte krijtrotsjes, die er nogal moeilijk uitkwamen. Nu, af en toe na een botrijke maaaltijd heeft ze dat nog wel eens maar dit is zelden, is dat veel beter. de ntlasting wordt wel steviger en minder door de voeding, maar keihard is ook niet goed.
5) Mijn hond kijkt me altijd vies aan als ik hem een rauw bot geef of rauw vlees. Hoe pakken jullie dat aan? Hij wil het alleen als ik het kort kook. De kat idem dito, alleen voor rauwe vis kan ik haar porren
Met wat voor bootten ben je begonnen? lees het de info over botten eens door i de bibliotheek het beste kun je beginnen met hele zachte botjes als kippenekken. En om de overgang makkelijker te maken kun je een tijdje best het vlees kort koken of met heet water overgeiten, maar met de botjes zou ik dit zeker niet ddoen. Door verhitting verandert de structuur van het bot en kan het misschien gaan splinteren.
6) hoe zit het met de gezondheidsrisico's voor jezelf en je gezin? Rauw vlees bevat nogal wat bacterieen en parasieten die niet echt best zijn voor de mens. Hoe voorkom je dat je besmet raakt? Of hebben jullie allemaal een tuin?
Ik geef het zelf in de tuin, maar met bijvoorbeeld appelazijn kun je het eetoppervlak makkelijk schoonmaken, en met mezelf hou ik dezelfde regels in acht als wanneer ik voor mezelf kip klaarmaak. Goed handenwassen en uitkijken dat je niet de messen en zo ook voor andere dingen gebruikt voordat je ze grondig hebt schoongemaakt.
7)Wat is Bach-bloesem-therapie? Eerlijk gezegd komt het me nogal zweverig over...
Hier weet ik niet zzo heeel veel vanaf. Misschien kun je deze vraag appart bij de alternatieve geneeswijzen stellen.
8) Wolven eten toch ook graag de maag (of magen) en darmen van herbivoren. Hoe zit het dan met de granen die daar inzitten? En de verse groenten en fruit die jullie voeren??? Is dat niet hetzelfde?
wolven schudden de maag leeg voordat ze die opeten. Er hangt natuurlijk altijd wel wat aan, maar dit is niet zo heel veel. Ik geef zelf niet zoveel groente, maar wel af en toe wat gemalen kiemgroente en fytomix (inhoud van de boekmaag van rund of schaap). Dit om een aaantal redenen. a) Ze vind het heel erg lekker, b) de voeding van tegenwoordig bevat niet meer zoveel vitaminen en mineralen als vroeger en als de prooidieren uit het wild c) om de vezels uit het kleine beetje maaginhoud, maar ook van de vacht en evt veren van het prooidier te vervangen
9) Denken jullie niet dat het maag- darmgestel van honden aangetast kan zijn door de fok?
zou kunnen, maar dan denk ik dat rauw nog beter is dan brokken omdat dat de natuurlijke darmflora hersteld (voor zover mogelijk)
10) Wat eten jullie zelf?
Ik eet sinds kort volgens grotendeels dezelfdde filosofie (wat koolhydraten en granen betreft) als Chooky. Ik volg het Atkinsdieet.
p.s. sommigen van jullie zeggen dat mensen die brokken voeren dierenmishandelaars zijn..dat vind ik niet zo netjes. Laat een ieder in zijn waarde en zijn eigen filosofie hebben over dit soort dingen, dat is wel zo beschaafd. Ik begrijp wel dat jullie het voeren van versvlees als het ei van colombus zien, maar andere mensen kunnen daar anders over denken!
Tuurlijk. helemaal mee eens. Ik zie eerder de brokkenfabrikanten als 'dierenmishandelaars' als de bazen die ze aan hun honden en katten geven. Die weten niet beter vaak.

Heel veel plezier nog hier op Barfplaats en ik hoop dat ik je eeen beetje heb kunnen helpen.
groetjes Eva
Door meesmerel1
#28930
Hoi sorry voor het generaliseren.. :-[

Idd. de gemiddelde brave burger weet over veel dingen niet meer en wil dat eigenlijk ook niet. Idd. de fabrikanten zijn de boosdoeners!
Dat van die botten had ik dus niet gelezen...mooi om te weten...vandaar de eieren :-* Zolang ik nog op een flatje woon zonder balkon en ik dus geen ruimte heb voor een mega-vriezer zal ik het bij kant-en-klaar voeding houden (en ook omdat ik als werkende geen zeeen van tijd heb om te koken).

Bedankt alvast voor alle reacties!

nb mijn hond, die nu nog wel brokken krijgt, ziet er overigens hardstikke goed uit en heeft nooit jeuk en stinkt ook niet, maar ja, je wilt toch het beste voor je dier...Mijn katten idemdito....
Door Lizzy
#28931
meesmerel1 schreef: Hoi,


ik sta wel open voor nieuwe dingen en als wat jullie zeggen echt waar is, dan lijkt barfen me hardstikke goed. Ik zit alleen nog wel met een aantal vragen.
Hoi! Welkom op Barfplaats. En vragen zijn er om beantwoord te worden. Ik hoop dat ik er een aantal kan beantwoorden!

1) de kant-en-klare versvleesproducten die jullie propageren zijn niet biologisch. Althans ze hebben geen skal/eko-keur. Dus je kunt aannemen dat het afvalproducten zijn uit de bio-industrie (slachtafval van dieren die voor menselijke consumptie dienen). Hebben jullie daar geen moeite mee? Kippen bijv. hebben het nu niet echt superleuk in hun legbatterij....en koeien zullen zich ook niet echt op hun best voelen. Ook niet te vergeten alle rotzooi die ze die beesten inspuiten om sneller te groeien en om hun tere zwakke lijfjes gezond te houden...niet echt goed voor je hond lijkt me... Zijn er ook biologische kant-en-klaar-producten?
Ik propageer niks hoor. Hoewel... ik promoot het zelf samenstellen van voeding. En, kant-en-klare rauwe/verse voeding vind ik sublieme voeding (tenminste, afhankelijk van het merk). Het voordeel van het zelf samenstellen is dat je dus wel met biologisch vlees kunt werken. Ik geef mijn honden dus louter biologisch rundvlees en biologisch kippenvlees (en biologische eieren en ook wel diverse organen). Helaas is het voor mij niet mogelijk om louter biologisch vlees te geven. Want, biologisch lams of kalfsvlees bestaat niet (het is te dier onvriendelijk om dieren op zo'n jonge leeftijd te slachten.

Maar goed, neemt niet weg dat het zelf samenstellen dus vele malen diervriendelijker is dan de meeste brokken!

En, er zijn wel kant-en-klare producten die bijv. scharrelkip gebruiken.
2) waar kopen jullie het versvlees?
Ik geef geen versvlees. Ik stel zelf samen en haal mijn vlees en botten en vis en groenten op diverse adressen. Veel mensen halen hun kant-en-klare versvlees producten in de dierenwinkel of bij een verkooppunt.
3) Volgens jullie verharen de dieren niet meer als ze gaan barfen (vieze naam trouwens), maar heeft het verharen niet ook heel erg te maken met de centrale verwarming?
Geen idee. Mijn honden verharen wel, ondanks dat ze rauw/vers vlees krijgen. Niet zoveel als op de brokken. Dat is wel merkbaar beter geworden.
4) Volgens jullie krijgt de hond betere ontlasting, maar als mijn hond botten eet, dan gaat hij de hele tijd eieren leggen. Stevig zijn ze wel...
Wat eet jouw hond voor de rest? Het hele dieet is namelijk van belang als het om de ontlasting gaat. Niet alleen de botten.
5) Mijn hond kijkt me altijd vies aan als ik hem een rauw bot geef of rauw vlees. Hoe pakken jullie dat aan? Hij wil het alleen als ik het kort kook. De kat idem dito, alleen voor rauwe vis kan ik haar porren
Het beste kun je de hond langzaam overschakelijk door steeds minder gekookte voeding te geven en steeds meer rauw.
6) hoe zit het met de gezondheidsrisico's voor jezelf en je gezin? Rauw vlees bevat nogal wat bacterieen en parasieten die niet echt best zijn voor de mens. Hoe voorkom je dat je besmet raakt? Of hebben jullie allemaal een tuin?
Ik denk dat het wel mee valt met bacteriën en parasieten. We gebruiken namelijk goedgekeurd vlees! Eet je zelf vlees? Voor het geven van rauw/vers vlees aan je hond gelden dezelfde normen als die je voor jezelf hanteert.
7)Wat is Bach-bloesem-therapie? Eerlijk gezegd komt het me nogal zweverig over...
Dit heeft niets met voeding te maken en deze vraag kan ook beter gesteld worden onder alternatieve geneeswijzen. Maar goed, kijk anders even hier. Daar staat het goed uitgelegd: http://www.holistischedierenartsen.nl/a ... oesems.asp
8) Wolven eten toch ook graag de maag (of magen) en darmen van herbivoren. Hoe zit het dan met de granen die daar inzitten? En de verse groenten en fruit die jullie voeren??? Is dat niet hetzelfde?
Daar zijn de meningen over verdeelt (of een wolf dat wel of niet eet). Maar, het percentage graan in de maag van een herbivoor is minimaal. Ik geef daarom minimaal graan (of eigenlijk niet). Maar wat bedoel je met deze vraag? Of een hond wel of geen groentes nodig heeft? Ik geef mijn honden wel groenten. Rauw en gepureerd.
9) Denken jullie niet dat het maag- darmgestel van honden aangetast kan zijn door de fok?
Geen idee! Ik denk dat er mogelijk erfelijke problemen kunnen voorkomen. Maar aangetast? Ik denk het eerlijk gezegd niet. Ik heb overigens vele honden met maag en darmproblemen op zien knappen toen zij op dieet werden gezet met hoofdzakelijk rauw/vers vlees en botten en groente of op kant-en-klaar versvlees.
10) Wat eten jullie zelf?
Ik ben al 27 jaar overtuigt vegetarier. Ik eet dus groente, fruit, granen en peulvruchten enzo.
p.s. sommigen van jullie zeggen dat mensen die brokken voeren dierenmishandelaars zijn..dat vind ik niet zo netjes. Laat een ieder in zijn waarde en zijn eigen filosofie hebben over dit soort dingen, dat is wel zo beschaafd. Ik begrijp wel dat jullie het voeren van versvlees als het ei van colombus zien, maar andere mensen kunnen daar anders over denken!

Bij voorbaat dank voor jullie antwoorden!
Ik kan me niet herinneren dat wij mensen die brokken voeren dierenmishandelaars noemen. Ik vind dat ook onzin omdat de meeste mensen gewoon niet beter weten. Deze mensen mag je natuurlijk nooit dierenmishandelaars noemen. Maar, brokken worden hier bepaald niet gepromoot. Simpelweg omdat het bagger is en niet gezond voor de hond. En mensen die daar anders over denken... die hebben geen verstand van hondenvoeding. En, ik kan me niet voorstellen dat er een filosofie schuil gaat achter het wel voeren/promoten van brokken.

Goed, ik hoop dat ik jouw vragen beantwoord heb. Zo niet, hoor ik het wel! :D. Of misschien krijg je nog wel meer vragen! Da's ook goed natuurlijk! Stel ze gerust.
Groetjes, Lizzy
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 07 dec 2003, 21:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Gaitkeeper
#29097
Lizzy schreef: Want, biologisch lams of kalfsvlees bestaat niet (het is te dier onvriendelijk om dieren op zo'n jonge leeftijd te slachten.
Is dat zo ? Ik kan me dat eigenlijk niet voorstellen. Want hoe biologisch een boer bijv. ook is; koeien geven alleen melk als ze een kalf hebben gekregen en niet al deze kalveren zijn weer nodig om op te fokken.
En ook zitten zij net zo goed met alle mannelijke nakomelingen die geen 'bedrijfswaarde' hebben; biologisch of niet.....
Of denk ik nu zo verkeerd ?
Door Lizzy
#29104
Gaitkeeper schreef:

Is dat zo ? Ik kan me dat eigenlijk niet voorstellen. Want hoe biologisch een boer bijv. ook is; koeien geven alleen melk als ze een kalf hebben gekregen en niet al deze kalveren zijn weer nodig om op te fokken.
En ook zitten zij net zo goed met alle mannelijke nakomelingen die geen 'bedrijfswaarde' hebben; biologisch of niet.....
Of denk ik nu zo verkeerd ?
Kalveren die geboren worden bij Biologische melkkoeien worden ook dezelfde dag al bij de moeder weggehaald. Ze gaan:

A)Naar een kalfmesterij waarna ze na een paar maanden (op TE jonge leeftijd) geslacht worden. Er bestaan dus geen biologisch kalfmesterijen. Kalfsvlees is per definitie dieronvriendelijk en dus niet-biologisch.
B)Een rundvlees mesterij. Deze kan wel of niet biologisch zijn. Maar bij de biologische mesterijen worden ze dus niet op "kalver-leeftijd" geslacht maar op "runderleeftijd". De botten van een rund zijn dus ongeschikt voor de barfer.
C)Als het een vrouwtje is worden ze misschien weer zelf melk-koe.

Overigens zijn er een aantal biologisch melkveeboeren een test aan het doen om de kalveren bij de moeder te laten na de geboorte. Dit doen ze omdat de consument (bijv. ikke) het totaal ONACCEPTABEL vind dat zij zo slecht/rot/gemeen met hun kalfjes omgaan. Want welke idioot haalt nou een moeder een baby op de dag van geboorte uit elkaar!! Dat doen ze omdat men vindt dat het kalf teveel melk van ma drink dat bestemt is voor de mens... Maar goed, de mensen die voor Biologische melk kiezen zijn dus dierenwelzijn bewust en vinden het dus NIET OKAY dat er dieronvriendelijk met het kalf van een biologische/demeter koe wordt omgegaan. En ze doen het ook (die test) omdat blijkt dat moederkoe en kalf het beide veel beter doen wanneer ze bij elkaar mogen blijven.

Wanneer moeder en kalf bij elkaar mogen blijven:

1)Herstelt mams heel snel van de bevalling
2)Ligt het kalfje niet de hele dag apatisch in een stal
3)Schijnt het kalfje helemaal niet zoveel te drinken als men dacht en blijft er dus heus nog wel wat over voor de mens
4)Hebben het kalfje en de moeder het zichtbaar erg leuk samen en genieten ze erg van elkaars aanwezigheid
5)Heeft de moeder ook veel meer lichaamsbeweging omdat ze met het kalf huppelt en speelt en dit komt de gezondheid van de koe weer ten goede
6)Is het kalf veel sterker en minder bevattelijk voor allerlei ziektes en hoeft dus beduidend minder medicijnen
7)Schijnt het kalf uiteindelijk beter te smaken wanneer het geslacht wordt.....

Wie weet gaan alle biologische melkvee-boeren dit ooit implementeren. Tot die tijd gaat men dieronvriendelijk om met de kalveren van de zogenaamde diervriendelijke koeien.
Door meesmerel1
#29124
He, bedankt alvast voor jullie antwoorden!

Ik ben er nog niet uit hoor. heel hypocriet natuurlijk maar het voeren van organen enzo vind ik er wel erg ranzig uitzien...Ik zou het zelf ook niet eten. Ikzelf eet driekwart van de week vegetarisch en voor de rest biologisch vlees. Mijn hart gaat nl. uit naar alle dieren en niet alleen mijn verwende huisdieren :)

Volgens de Barf-methode vernietigen honden de parasieten die in het vlees zitten door middel van hun maagsappen he? (als ik het goed begrepen heb). Hoe komt het dan eigenlijk dat die parasieten heden tendage nog steeds bestaan? Runderen en schapen e.d. hebben ook parasieten in hun vlees zitten en dat wordt gewoon verkocht in de winkel (is gebleken uit onderzoek)...Huisdieren kunnen dit weer doorgeven aan hun baasjes...lijkt mij hoor...als jullie andere theorieen hebben dan hoor ik het graag.

Verder lees ik in de verschillende threats dat er alleen in rauw voedsel vitaminen zouden zitten. Naar mijn mening zijn er diverse onderzoeken geweest in de VS e.d. die aantoonden dat gekookt voedsel ook prima vitaminen bevatten en dat de vitaminen uit gekookt voedsel in sommige gevallen juist beter verteerd worden...

Is er eigenlijk ook een echt wetenschappelijk stuk over Barf? Ik bedoel dus van een universiteit ofzo?

Nogmaals bedankt voor jullie geduld en goeie antwoorden. Ik heb er veel aan!
Door sylvia
#29128
Ik zou het zelf ook niet eten. Ikzelf eet driekwart van de week vegetarisch en voor de rest biologisch vlees. Mijn hart gaat nl. uit naar alle dieren en niet alleen mijn verwende huisdieren
Waarvoor moet je het zelf willen eten voor je het aan je honden geeft,ik neem niet aan dat je de brokken van je huisdieren wel ziet als lekkere kost om zelf te eten.
En ook mijn dierenliefde gaat verder dan alleen mijn eigen dieren,maar honden zijn grotendeels toch vleeseters en katten zijn helemaal carnivoren pursang,waar een hond uit een kleine hoeveelheid graan nog iets kan halen,heeft een kat er niets aan,aan groenten heeft de kat ook geen boodschap.
Dus heeft het voeren van vlees aan carnivoren alleen te maken met het geven van voeding die nodig is voor dit type dier,als dit een probleem is voor iemand had die persoon beter afgeweest met een konijn,die zijn vegetarisch. Dat de meeste voor slacht bedoelde dieren afschuwelijkbehandeld worden is verschrikkelijk maar in de brok zit zeker eerder afval van deze dieren.
Ik denk ook dat die strijd over het betere leven voor slachtvee niet hier gevochten dient teworden,ik denk dat de meeste mensen op de BP al bereid zijn of allang meer betalen voor een stukje biologisch vlees.
Volgens de Barf-methode vernietigen honden de parasieten die in het vlees zitten door middel van hun maagsappen he? (als ik het goed begrepen heb). Hoe komt het dan eigenlijk dat die parasieten heden tendage nog steeds bestaan? Runderen en schapen e.d. hebben ook parasieten in hun vlees zitten en dat wordt gewoon verkocht in de winkel (is gebleken uit onderzoek)...Huisdieren kunnen dit weer doorgeven aan hun baasjes...lijkt mij hoor...als jullie andere theorieen hebben dan hoor ik het graag.
Heel veel dingen worden door het maagsap doeltreffend gedood heel veel andere dingen niet,anders zou het ook onmogelijk zijn dat er goede bacterien met de voeding in de darmen komen.Voor parasieten is goed invriezen al voldoende.Het vlees wat je gewoon bij de slager haalt,is voor menselijke consumtie goedgekeurd en met de staat van dat vlees valt het best wel mee,daar er heel veel mensen rauw en semi rauw (half doorbakken) vlees eten zonder direkt last te krijgen van parasieten.Als je je hond uitlaat kan hij ook besmet raken met wormen en eventueel de baas ermee besmetten,dan zou nooit meer buiten uitlaten ook tersprake moeten zijn ,als je het helemaal op safe wilt spelen dan.
Is er eigenlijk ook een echt wetenschappelijk stuk over Barf? Ik bedoel dus van een universiteit ofzo?
Ergens hier op BP staat een onderzoek waar Dory (202spots) in amerika aan heeft meegedaan,bloed onderzoek naar honden op vers en honden op brokken.
hieruit blijkt dat honden die rauwvlees eten een duidelijk ander bloedbeeld hebben dan brokken eters.
misschien weet iemand hier nog verder universitair onderzoek naar barf,maar ter info de enige wetenschappelijke studies naar brokken komen uit de labs van de brokkenfabrikanten en uit de universiteieten gesponsoord door de fabrikanten van brokken,ook niet echt zuivere koffie dus.

In iedergeval heet vlees voor mij nog een groot voordeel op brokken,buiten dat het het meest natuurlijke voer is voor honden en katten,is er geen hond of kat nog eens extra leed berokkent doordat ik brokken voer,want al komt de brok niet bij Iam´s of eukanuba vandaan,getest zijn ze allemaal .
Laatst gewijzigd door sylvia op ma 08 dec 2003, 18:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Janet
#29132
Hoi,
ik geef wel versvleesvoeding (nu Carnibest, voorheen Bibi) en daarnaast barf ik part time. Ik ga er van uit dat het vlees dat goed genoeg is voor mij (behalve varkensvlees), ook goed genoeg is voor mijn hond. Het is in mijn optiek niet logisch als je voor jezelf 'supermarktvlees' haalt en voor de hond(en) biologisch vlees.

Tja, de bacteriën zijn onderdeel van het geweldige stelsel dat 'natuurlijke selectie' heet. Alles heeft een functie, zo ook bacteriën. In wereld waar je geen dierenarts, geneesmiddelen e.d. hebt, zorgen onder andere bacteriën er voor dat de sterksten overleven. Dat doen ze al vanaf het begin van de samengestelde dieren en ik denk zomaar dat bacteriën er nog zijn, lang nadat de mens van aarde vertrokken is. Met 'standaard-hygiëne' ondervang je het meest van de keukenproblemen en ook veggies kunnen bacteriën en parasieten bij zich dragen, niet alleen vleeseters.

Waarom zou je hypocriet zijn omdat je zelf 3-kwart van de week vegetarisch eet en het geven van orgaanvlees ranzig vindt? Ik denk dat Sylvia hier een heel goed antwoord op gegeven hebt: je hebt een carnivoor in huis gehaald en die behoeven nou eenmaal andere voeding dan een planteneter. Je went vanzelf aan het geven van dit soort dingen.

Natuurlijk is gekookt niet altijd gelijk aan vitamine-arm. Ik vraag me evenwel af of dit onderzoek er ook rekening mee gehouden heeft hoe de vitamines en mineralen worden opgenomen in het lichaam (even makkelijk als rauw voedsel, moeilijker etc) en of dit geldt voor vlees en groenten of alleen groenten. Was het kookvocht ook gegeven of was dit afgegoten? Zóveel factoren die een onderzoek kunnen beïnvloeden. Staat dit onderzoek online? Wat is de link?
Door roger
#29150
<<Is er eigenlijk ook een echt wetenschappelijk stuk over Barf? Ik bedoel dus van een universiteit ofzo?<<

meesmerel,

Als je met Barf die methode van voeren bedoeld waarin vlees, bot, vet , orgaan en al de rest wat los en vastzit aan zogenaamde prooidieren de hoofdmoot is van de voeding, dan begrijp ik gewoon het waarom van die vraag niet.

Wetenschappelijk onderzoek van DNA heeft aangetoond (in USA) dat het dna verschil tussen verschillende wolfpopulaties 0.16 % en tussen wolf en coyote 3.1 %
Tussen wolf, de grijze wolf, en honden is het DNA
verschil amper 2% .

Honden , wolven en coyotes zijn duidelijk heel erge nauwe familie van mekaar en dat zijn toch allemaal vleeseters, dus wat voor verder wetenschappelijk onderzoek naar een rauw vlees voeding moet er verder nog gebeuren ?


Laat eerder de brokkenfabrikanten maar eens met een onbevooroordeeld, niet gesponsord, onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek boven water komen waarin zwart op wit staat dat brokken wel geschikt zijn voor honden en familie !


gr.
Roger
Door meesmerel1
#29369
Het DNA-verschil tussen een mens en een regenworm scheelt ook weinig, maar toch eten we heel anders ;)

Tja. waarom wetenschappelijk oz, ik wil mijn vrienden, dierenartsen e.d. evt. ook kunnen overhalen en die willen eerst proof!

Mbt. tot de bron van vitaminen in verwarmd eten. Ik kan wel zoeken op google, ik heb het gelezen in de NRC en zij hebben meestal Nature of Science als bron. Pas geleden was ook nog een onderzoek over tomaten en tomatenketchup...dat was op al het nieuws...

Tja, dat ik beter een konijn had kunnen nemen...wellicht wel. Als die op de straat gezet was, dan had ik 'm ook in huis genomen...ik denk dat het ook een kwestie van wennen is...langzaam naar meer duidelijk zichtbaar orgaanvlees ;)

Ik heb gehoord (van iemand die parasietenleer deed of iets dergelijks) dat uit proeven was gebleken dat er best nog wat parasieten in het vlees zitten dat we bij de supermarkt kopen. Als het bevroren geweest is, zal het idd. wel meevallen, lijkt me.
Door Gaitkeeper
#29373
roger schreef: Wetenschappelijk onderzoek van DNA heeft aangetoond (in USA) dat het dna verschil tussen verschillende wolfpopulaties 0.16 % en tussen wolf en coyote 3.1 %
Tussen wolf, de grijze wolf, en honden is het DNA
verschil amper 2% .
En tussen de mens en de chimpansee zit maar 0,4 % verschil !
Wat eten die eigenlijk ? ;D
Door sylvia
#29374
Gaitkeeper schreef:

En tussen de mens en de chimpansee zit maar 0,4 % verschil !
Wat eten die eigenlijk ? ;D
chimpansees eten in het wild fruit ,zaden,noten scheuten en insecten en van vlees zijn ze ook niet vies.
Door sylvia
#29377
Het DNA-verschil tussen een mens en een regenworm scheelt ook weinig, maar toch eten we heel anders
Met dit verschil dat het spijsverterings systeem van de wolf en de hond nog vrijwel identiek zijn en de systemen van de worm en de mens nogal iets schelen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door