Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Belleke
#2914813
Hallo,

Het is al een hele tijd geleden dat ik hier iets gepost hebt.
Maar ik heb een vraag.
Onze hond was onrustig liep soms een beetje piepend rondjes. Eerst leek het gedrag . Gingen als hij jankte met haar uit en dan liep zij vrolijk te snuffelen en te doen. Het is altijd al een gevoelige hond geweest dus vandaar onze gedachten. Als we naar het bos gingen of liepen een en al activiteit en vrolijkheid.  Vorige maand toch maar met haar naar de dierenarts gegaan.  En die drukte op haar rug en toen jankte ze echt. Ook toen ze inwendig onderzoek deed vloog ze bijna van de pijn van de onderzoektafel af. Dus toen kreeg ze pijnstilling Carporal. De eerste 3 dagen was ze erg rustig en daarna begon het eigenlijk weer opnieuw. We zouden een maand later terug gaan. Maar we zijn 3 weken later terug gegaan. Toen heb ik gevraagd om uitgebreider onderzoek foto's maar ook bloedonderzoek omdat ze ook na het eten piept en soms erg lang loop te hijgen.
Donderdagmorgen hebben we haar gebracht en is ze onder narcose gegaan. En vrijdag kregen we de uitslag.
lumbo sacrale instabiliteit
Het zit bij de laatste wervel bij de staart ergens.
Ze heeft nu weer pijnstilling mee zelfde en voorlopig zou ik dat maar geven.
Word het erger kan ze of zwaardere pijnstilling krijgen en later eventueel een operatie.
Mijn vraag is
- zijn er hier meer mensen waarvan de hond lumbo sacrale instabiliteit  heeft?
-Kun je als baasje nog iets doen bv op voedingssuplementen of homeopatisch gebied om de boel te stoppen? Ik geef haar  Glucosamine & chrondroitine complex voor dieren van de tuinen.
-Wel los laten lopen of niet dierenarts zei dus aan de lijn. Onze hond heeft nooit aan de lijn gelopen. En wil eigenlijk dat ze alleen maar een leuk hondenleven heeft.
-Zijn er hier mensen waarvan de hond zo'n operatie heeft ondergaan en wil diegene de ervaringen met mij delen?

Een heleboel vragen eigenlijk hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Knuffels Belleke
Gebruikersavatar
Door kira
#2914823
Hier veel ervaring met een snel groeiende hond en problemen in het SI gewricht, dat dan "scheef" stond. Erg pijnlijk en zelfs zo hinderlijk dat onze kleine beer dik anderhalf jaar amper heeft kunnen lopen, ik reed haar dagelijks naar het water voor zwemmen en verder lag ze vooral in het biabed. Het SI is regelmatig recht gezet, dan ging het weer even dan weer een gil en hup weer mis. Had duidelijk te maken met banden/pezen die niet in de juiste verhouding qua groei lagen als het gewricht. Sinds ze uitgegroeid is geen problemen meer, de laatste drie maanden van de groei was het SI niet "goed" maar kon ze wel meer, en uiteindelijk kwam het helemaal goed. Ik heb in die tijd serieus overwogen of ik haar niet moest laten gaan, we zagen het soms niet meer zitten, helemaal niet omdat de sesambotjes in de achterpoten ook mee gingen doen door de foutieve loophouding. Manuele therapie heeft ons goed geholpen. Wellicht een idee om naar een goede manuele therapeut te gaan?
Door Lizzy
#2914834
Yep. Brutus, mijn Dalmatische Hond had LSI. Hij had niet altijd last maar hij had enorme pijn als hij een verkeerde beweging had gemaakt en daarna bijv. in de auto of op de bank wilde springen. We hebben een loopplank voor de auto gemaakt (Leo, mijn man), een opstapje voor de bank. En als hij aanvallen van pijn had, kreeg hij Metacam. Toen hij een jaar of 11 was is hij permanent op de pijnstillers gegaan. Op 14 jarige leeftijd hebben wij hem in laten slapen. Niet vanwege de LSI maar gewoon omdat hij rondom "op" was. Zijn achterhand spieren waren tegen die tijd ook echt heel slecht hoor.

Ik vond fysiotherapie/manuele therapie hem goed doen. Maar zou ik nu weer hiervoor staan, zou ik naar een osteopaat gaan met hem. Alle natuurlijke middelen die ik hem gegeven heb staan hier vast nog wel op Barfplaats genoemd (ik weet het niet meer uit mijn hoofd). Maar met niet alle middelen was ik even blij met de bijwerkingen. Brutus werd bijv. helemaal kniftig van spiersupport.

Volgens mij was Brutus een jaar of 7 toen de diagnose werd gesteld. Ik heb niet overwogen om hem te laten opereren.
Door Belleke
#2914837
Is dit wel hetzelfde hier hadden ze het over botwoekering tussen de twee wevels bruggetje noemde ze het.
Belle is 10 jaar. Ik zal eens kijken naar die manuele therapie. Ik hoop dat er inderdaad iets is wat haar van de pijn af helpt want ze is in zo'n goede conditie en vrolijk en blij.
Bedankt voor je reactie erg fijn.
Groetjes Belleke
Door Lil
#2914848
Mijn inmiddels overleden hond had een ernstige vorm van lsi. Pijnstilling en iets dat de zwelling op het ruggenmerg deed verminderen. Moderin of zo iets ? Dit monstertje uitte achteraf gezien haar pijn door agressie. Niets slecht lopen of piepen, wel naar alles en iedereen hap zeggen. Osteopaat en manuele therapie konden/mochten niets doen. Supplementen hielpen niet, maar mijn hond was een herplaatser en dus veel ouder dan de leeftijd waarop men het normaal ontdekt. Enige optie zou zijn geweest om het dak van de wervel te verwijderen, zodat de zenuwen niet meer klem zaten. Bij jonge honden geneest dat top, maar men kon niet zeggen hoe dat bij een hond van ruim 8 jaar zou verlopen. Dus dit niet gedaan.

Ze liep gewoon los, wilde nooit rennen en spelen en andere honden moest ze vast en riep ik ook altijd dat de andere aan e lijn moest. Ik wist immers niet of ze hap zou zeggen, want dat was het enige waardoor ik wist dat ze weer pijn had.
Door Belleke
#2914913
Lizzy zo'n plank wilde wij ook al gaan maken. Een dikker kussen in zijn bench zodat hij zachter ligt. Alleen gaat hij vaak toch op de tegels liggen.
Ik zal eens googelen naar een osteopaat. Vroeg er de dierenarts naar en die zei dat iets wat kapot was niet meer gemaakt kon worden??? Het is trouwens niet kapot maar er zit botwoekering tussen de wervel.
Die operatie schijnt vrij nieuw te zijn maar zei dat het nu nog niet meteen moest doen omdat er waarschijnlijk meer wervels en meer pijn gaat komen en je het dan pas moet doen???
Lil soms gromt Belle wel eens naar ons als wij haar knuffelen maar niet gevaarlijk gemeen grommen  anders. Verder is het alleen het soms rondlopen en piepen en soms s'nachts dan ligt ze in haar bench en zal ze wel pijn hebben. Laten de bench open nu.
Zou ze door pijn ook steeds gekke dingen zoals alles wat eetbaar is opeten kunnen zijn gaan doen???
Want dat geddrag is eigenlijk ook sinds die tijd begonnen. Eerder was het alleen als ze teveel alleen werd gelaten.
Bedankt voor jullie antwoorden.
Knuffels Belleke
Door deja
#2914978
Ik ben toen met Deja naar Erwin v. Geijtenbeek geweest en die konstateerde met foto,s ook bruggetjes en botwoekering maar die zei ze heeft spondylose en daar is niets meer aan te doen, ik gaf haar al een tijd glucosamine van puur natuur en zij heeft er toen ook nog puur spondy bij gehad. Ze is 14 1/2 jaar geworden. Ze kreeg toen uitvalsverschijnselen.
Door Belleke
#2914999
Oke zij heeft de term spondylose niet genoemd. Heeft alleen die Lumbo-sacrale instabiliteit genoemd en opgeschreven.
operatie schijnt vrij nieuw te zijn ze zetten dan een plaatje of buisje bij die wervel. Maar het was nu nog niet nodig. Ik zal eens verder googelen op die spondylose.
Bedankt knuffels Kaatje
Door Lil
#2915057
Nieuwe operatie? lsi kan maar op 1 plaats, dus nergens anders. Het is een erfelijke aandoening dacht ik. Enige operatie die ik ken is dakje van de wervel afhalen, buisje ken ik niet. Hebben ze je uitgelegd hoe dat werkt? Ik ben reuze nieuwsgierig.

Hoe een hond op pijn reageert is heel erg wisselend, dus het gedrag kan verschillen. Ik hoop dat jullie snel de pijn kunnen verminderen, want het klinkt alsof ze veel pijn heeft.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2915077
Pijn kan zeker heel erg veel gedragsveranderingen geven. Wij hadden niets door voordat bij Oscar de diagnose werd gesteld (eerst bleek de HD en later bleek dat zijn laatste rugwervel ook pijn geeft door minder goede tussenwervelschijven). Maar na de operatie aan zijn heup en het instellen op supplementen krijgen we aan de lopende band te horen dat Oscar zo veranderd is. Onderschat dat dus alsjeblieft niet, zeker als ze jankt van de pijn.

Wij geven phytonics joint comp en we gaven ook omega-3 olie van doils joint. Met dat laatste zijn we gestopt omdat we vermoeden dat Oscar er jeuk van kreeg.

Ik zou de hond niet alleen maar aan de lijn laten. Wel zou ik zorgen voor een basis met rechtlijnige beweging, zoals aangelijnd wandelen en fietsen, eventueel ondersteund door zwemmen. Sterke spieren zijn altijd een voordeel. Maar ik zou ter afwisseling en plezier ook los beweging geven. Wild spelen, balletje gooien en dat soort dingen. Tja, aan de ene kant niet doen vanwege de lsi, aan de andere kant wel doen vanwege het plezier. Hou het in de gaten, waar krijgt ze meer pijn van, wat gaat nog wel en wat is teveel. Liever 5 minuutjes spelen en dan klaar, dan 15 minuten spelen en dan pijn. Bijvoorbeeld. Maar de basis zit hem wel in gecontroleerde conditietraining.
Door sella
#2915126
Ik heb mijn inmiddels overleden duitse herder Diego laten opereren aan lsi, door Paul Groenestein. Die heeft ruimte gemaakt voor de zenuw en na herstel mocht hij gewoon weer opbouwen en loslopen. Hij heeft 3 maanden na de operatie zelfs weer schapen gedreven.
Als ik dit eerder had geweten, dan hadden we eerder voor de ingreep gekozen. Nu is hij op 4 jarige leeftijd geopereerd, met de kennis die ik nu heb, had ik hem veel eerder laten opereren in Sneek.
Door Belleke
#2927743
Sorrie dat ik niet eerder heb gereageerd maar mijn man had een operatie dus druk met andere dingen.
Bedankt voor het delen met jullie ervaringen.
Ben al zoekende op internet nog niet helemaal eruit wat wijsheid is.

Ze krijgt op dit moment nog steeds van de tuinen Glucosamine & Chondroitine speciaal voor dieren er zit
- Glucosamine is een lichaamseigen stof die wordt gevormd uit glucose en het aminozuur glutamine.
-Chondroïtine sulfaat is een glycosaminoglycaan dat van nature in kraakbeen wordt aangetroffen. 
-MSM is  een van nature in het lichaam voorkomende zwavelverbinding, dit is een van de belangrijkste bouwstenen voor de aanmaak van glucosamineglycones.
-Collageen is eiwit dat een belangrijk onderdeel vormt van het bindweefsel in het lichaam van mensen en dieren.
-Gember (Zingiber officinale)  is een kruid ter ondersteuning van soepele spieren.

Verder heeft ze nu ook Phen-Pred 50mg erbij gekregen maar die heb ik nog niet gegeven.
Krijgt nu nog steeds die Carporal.
Deze twee pijnstillers zou ik moeten afwisselen in tijden van meer pijn dus die zwaarder.
Kennen jullie dit middel. Er zit zo te lezen prednison bij in. Slik dit zelf ook niet al te graag voor de bijwerkingen dus ben er niet helemaal blij mee.
Nu ben ik er nog niet helemaal uit wat ik ga doen.
IK kwam toevallig zaterdag in contact met Marjolein Dankelman-Bongers zij heeft een praktijk voor natuurlijk genezen en ik ben van plan hier naar toe te gaan.
Misschien dat iemand hier haar praktijk kent???
Verder ben ik op zoek naar natuurlijke pijnstilling???
En eventuele oefeningen of dingen die ik kan doen zodat haar achterpoten in goede conditie blijven?
Alle informatie waar ik iets aan heb ben ik blij mee.
Alvast hartelijk bedankt voor jullie hulp tot nu toe ben er blij mee.
Knuffels Belleke
Door Lil
#2928323
Dat je dat middel niet fijn vindt snap ik, maar bij Lumbaal sacrale instabiliteit is sprake van zenuwbeknelling. Die zwelling gaat alleen weg met corticosteroïden (prednison is merknaam). En het is de ergste pijn die bestaat, zenuwpijn. Natuurlijke middelen hielpen bij mijn hond echt totaal niet. Hoewel ik zware artrose heel goed jarenlang natuurlijk heb behandeld.

Dus indien nodig echt die middelen van de da geven (en als natuurlijk helpt zou dat fijn zijn natuurlijk).
Laatst gewijzigd door Lil op di 20 mei 2014, 09:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Belleke
#2928351
Het is ook niet mijn bedoeling om geen pijnstiling van de dierenarts meer te gaan geven. Maar meer voor erbij. Met de hoop dat ze dan niet steeds zwaardere pijnstilling nodig heeft.
Ik slik zelf ook vaker prednison als het nodig is is het nodig dus dat begrijp ik wel.
Bedankt voor je reactie knuffels Belleke
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door