Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Tialda
#2911406
Hallo, ik ben nieuw hier en in bezit van 2 lieve Wetterhounen, ik voer kvv en ook wel barf. Ik bestel vaak samen met een paar anderen kvv van lotgering en kreeg gister deze vraag. Ik zou het zelf niet weten eigenlijk omdat mijn honden in de regel alles gulzig naar binnen werken dus ik dacht ik vraag het hier.

Lobke, al niet een fanatieke eter, wil eigenlijk geen bek zetten op het laatste totaalvoer  Rund, Lam, Kip, productie datum 04-03-14, het gaat hier om kvv lotgering.


Ik vond al dat het, in tegenstelling tot eerdere voeders, een eigenaardige rode kleur behield als het al een poosje in de koelkast lag en na een dag niet ging bruin verkleuren.

Toch maar even gekeken of er nitraat/nitriet, vaak gebruikt om een mooie rode vleeskleur te behouden, maar werkt ook conserverend, aanwezig is en het bleek aantoonbaar.

Er is dus op een of andere manier het conserveermiddel nitriet gebruikt.

Ik persoon;lijk verdenk dan altijd direct het aandeel kip, maar dat is een vooroordeel.


Mogelijk dat bovenstaande de reden is dat Lobke er niet eerder van vreet als na een dag vasten


Hoor graag of jullie hier vergelijkbare ervaring hebben.
Gebruikersavatar
Door Kallista
#2911434
Begrijp ik dat goed, jij hebt dus voer uit die batch laten testen?
Waar kun je dat laten doen en hoe wordt dat getest?
Ik ben ook wel nieuwsgierig wat daar de kosten van zijn.
Gebruikersavatar
Door Berna
#2911484
Ben benieuwd hoe je het getest hebt.
Kan me niet voorstellen dat er extra nitraat wordt toegevoegd.
Dit wordt  namelijk toegevoegd aan vleeswaren verkleuring tegen te gaan a.g.v. reactie met zuurstof en licht. Aan gezien kvv in een donkere vrieskisr bewaard wordt lijkt het me zinloos om toe te voegen..
Door Tialda
#2911725
Het is getest door iemand die het zelf aan zijn hond voert met een teststrookje, hij kon daarmee aantonen dat het erin zit en niet hoeveel er in zit. Daarmee is natuurlijk  niet gezegd dat de leverancier het erin stopt omdat dat inderdaad geen zin heeft.
Gebruikersavatar
Door Berna
#2911735
Die strips zeggen bijzonder weinig.
Wij ze hebben op mn werk ook. Helaas heel onnauwkeurig.
Nitraat komt van nature ook voor in ons voedsel. Nitriet is het product wat ontstaat als nitraar gaat reageren.
Je zou het eens kunnen vragen aan de leverancier hoe het zit. Dat je hond het proeft lijkt me sterk.
Gebruikersavatar
Door Meike en Daisy
#2911811
Op mijn website kreeg ik ook een vraag over de aparte rode kleur van Lotgering. Ze vroeg zich af of er fruit inzat, zo rood was het. Het ging in dit geval om totaalvoer met wild. Ik heb toen Lotgering gevraagd wat hun verklaring is voor de vreemde rode kleur, maar ze wisten het niet. Wild is sowieso wat roder, werd er gezegd. Als er werkelijk nitraat is gebruikt, dan zal dit ook de verklaring zijn voor dit mysterie. Heb je al met Lotgering contact gehad hierover?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2912990
Wild is wel roder, maar verkleurt juist heel erg snel is mijn ervaring.
Mijn eigen maalsels blijven mooi van kleur, behalve als er wild in zit.  Fazant, wilde eend en zeker patrijs verkleuren echt vrijwel onmiddellijk...
Het wordt dan grijzer aan de buitenzijde. Als je een plak doorsnijdt (of afschept meteen lepel), zie je de rode kleur binnenin.
Gebruikersavatar
Door Meike en Daisy
#2913302
Ja, je zou niet verwachten dat het na ontdooien nog zo rood is, behalve misschien nog binnenin. Dit was de desbetreffende reactie: "Voordat het ontdooid was verbaasde ik mij over de dieprode kleur, een beetje als wijn, het zag er mooi uit en niet grijs.
Na het ontdooien keek mijn hond verbaasd naar zijn bak en keurde het de rest van de dag geen blik waardig.. Terwijl hert en konijn van tinlo en fazant van alaska altijd met enthousiasme gegeten worden.
Toen heb ik het voor mijn poes van 8 maanden neergezet die in principe alles lust van brood tot spinazi en zelfs zij herkende het niet als iets eetbaars.
Toen ik er aan rook, rook het zoet als aardbei in combinatie met een vreemd geurtje als een vuilniszak, een vervelend luchtje.
Ik heb er wat in geroerd en het leek op een smoothie, rode smurrie dus, met stukjes vlees er in en daarnaast vreemde stukjes die niet op vlees leken, fruit misschien?"
Gebruikersavatar
Door Jura&Mahru
#2913313
Mijn hond wil soms ook 'ineens' niks weten van hertenvlees bijvoorbeeld, terwijl ze dat normaalgesproken heerlijk vindt. Het viel mij op dat het dan ook erg zoet rook, behoorlijk sterk. De kleur is vaak inderdaad dieprood.
Geen idee hoe dat nou kan maar ze wilde er wel in rollen (zoals ze ook zou doen als ze een karkas vindt tijdens de wandeling) maar dus absoluut niet eten.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2913314
Ik weet niet of ze daar iets van gezegd hebben, maar rode biet is ook gekent om in kvv te draaien en dat geeft een erg rode kleur natuurlijk.  Ruikt niet echt zoet, maar wel aardig en niet zoals vlees.
Ik weet natuurlijk niet of het daar iets mee te maken heeft, of dat het iets enger is.
Gebruikersavatar
Door Berna
#2913541
K heb geen enkel belang bij kvv producenten, maar passen jullie wel op met al die suggesties; er zal wel mee geknoeit worden...?
Bel gewoon de producent ipv van allerlei verzinsels neerschrijven. Bieten worden nogal eens gebruikt als kleurmiddel. En wild verkleurd echt  iet veel sneller dan gekweekt vlees. Er gaan hier kilos en kilos wild door...en dat neem ik echt niet waar.
Gebruikersavatar
Door DebbieV
#2913549
Heb hier alle soorten lotgering liggen, en alles verkleurd gewoon als het blijft liggen (binnenkant niet natuurlijk). Ja de wild is inderdaad donkerder qua kleur, maar dat is logisch met wild...
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door