Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door **Marjolijn**
#2911660
Ik lees op de site van Sleeuwijk dat behalve de dekbegeleiding zij  ook een onderzoek voorafgaand doen.
Dus een intern onderzoek waarin ze een uitstrijkje maken en testen op bacterieen ed.

Hebben jullie dit laten doen van te voren of zijn jullie alleen voor de progesteronbepaling naar de da gegaan?
Door Jantina
#2911680
Nee. Heb dit wel rondgevraagd in mijn fokkerskringetje en daar werd het eigenlijk alleen gedaan als een teef na de dekking leeg was gebleven.
Door tessa
#2911687
Ik heb het een keer laten doen omdat Tanja na de eerste dekking enorme vaginitis had gekregen en daarna leeg was.
Voor de zekerheid heb ik toen, voor de tweede dekking een kweekje laten maken.
Was gelukkig negatief.
Door Lizzy
#2911749
**Marjolijn** schreef: Ik lees op de site van Sleeuwijk dat behalve de dekbegeleiding zij ook een onderzoek voorafgaand doen.
Dus een intern onderzoek waarin ze een uitstrijkje maken en testen op bacterieen ed.

Hebben jullie dit laten doen van te voren
Nee. Ik geloof niet in 'die onzin'.
of zijn jullie alleen voor de progesteronbepaling naar de da gegaan?
Ja. En voor de echo.
Gebruikersavatar
Door MargaS
#2911955
De ene keer wel een uitstrijkje de andere keer niet. Sommige dekreu-eigenaren vragen erom andere niet.
Wel progesteron, laatste keer 2x afgenomen.
Geen echo, ik laat meestal palperen. Laatste keer ook dat niet gedaan, ze is overduidelijk drachtig en ik kon de walnootjes zelf voelen.
Gebruikersavatar
Door *Lia*
#2911965
**Marjolijn** schreef: Ik lees op de site van Sleeuwijk dat behalve de dekbegeleiding zij ook een onderzoek voorafgaand doen.
Dus een intern onderzoek waarin ze een uitstrijkje maken en testen op bacterieen ed.

Hebben jullie dit laten doen van te voren of zijn jullie alleen voor de progesteronbepaling naar de da gegaan?

Ooit met een Duitse Herder teef. Daarna nooit meer. Ze gaan met een lange buis naar binnen, nou ik was gelijk genezen. Dus hier alleen bloed prikken.
Gebruikersavatar
Door nova
#2912182
Ik heb alleen  progesteron laten prikken, maaarr.....

Gisteren een hel gesprek gehad met de DA  over uitstrijkjes,  ertc.
met uitstrijkjes is t eig. hetzelfde als met (preventief) ontwormen, op de dag dat je een uitstrijkje maakt  hoeft niks aan de hand te zijn,  maar als je  een paar dagen later gaat dekken, kan er een besmetting ontstaan zijn.

Voor Diva kwam het erop neer dat bij een event. volgende  dekking/dracht een hele goede begeleiding  nodig zal zijn om haar drachtig te krijgen én  drachtig te houden.

Ik heb wel duidelijk meer betaald voor prog. te prikken,  echo  daarentegen was "gratis"  ;)
Laatst gewijzigd door nova op wo 23 apr 2014, 16:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door choopy
#2912188
Ik heb het 1x gedaan en dat nestje is juist een drama nestje geworden omdat moeders ziek is geworden tijdens de beginstadium van de dracht.
Dat ze ziek was, hebben we niet gemerkt, maar door de afwijkingen van de pups moet ze een virus- of bacteriële infectie hebben gehad.
Toeval?? Geen idee, maar de overige 4 nestjes die we tot nu toe hebben gehad, hebben allen geen problemen ondervonden. En de keer van testen dus wel :-\
Door Jantina
#2912201
choopy schreef: Ik heb het 1x gedaan en dat nestje is juist een drama nestje geworden omdat moeders ziek is geworden tijdens de beginstadium van de dracht.
Dat ze ziek was, hebben we niet gemerkt, maar door de afwijkingen van de pups moet ze een virus- of bacteriële infectie hebben gehad.
Toeval?? Geen idee, maar de overige 4 nestjes die we tot nu toe hebben gehad, hebben allen geen problemen ondervonden. En de keer van testen dus wel :-\
Maar wat was de uitslag van het uitstrijkje dan? Of denk je dat er een bacterie/virus naar binnen is gebracht met het uitstrijkje?
Door Parelridder
#2912682
Ik heb het niet gedaan. Ik ga er vanuit dat het in principe goed is, geen antibiotica behandeling behoeft, tenzij er aanleiding toe is (eerdere ervaringen met die teef of andere klachten). Ik was bang zijn dat een kweekje bij een klachtenvrije leiden kan tot een onnodige ab-kuur, ook niet gezond..
Ik weet overigens van een Flatcoated fokker die dit onderzoek standaard liet doen bij haar teven. Ee'n van hen raakte van dit onderzoek enorm in de stress en bleef keer op keer op keer bleef. Tenslotte hebben ze het uitstrijkje niet meer gedaan en werd ze wél drachtig.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door