Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Manon
#2911312
Mijn border is nu net 1 jaar en is echt een hele grote eter, ze at altijd wel een kilo met haar 20kilo lichaamsgewicht (5%). Nu ze 1 jaar is zijn we ook begonnen met fietsen & behendigheid (naast het schapen drijven, maar we zijn wel gestopt met gehoorzaamheid etc. want dat zit wel goed ;)). Op zich valt het allemaal wel mee qua activiteiten; 2x per week schapen, 1x per week behendigheid. En fietsen doen we een keer of 2 per week naar de bakker of de supermarkt (heen en weer een half uurtje als ik langzaam fiets en haar nog even laat zwemmen onderweg etc.). Verder natuurlijk gewoon de dagelijkse wandelingen (meestal 2x een uur per dag en in het weekend wat langer). Echter eet ze nu 1.5kg vlees en daarbij nog groenten en ze valt nog steeds af, ze eet dus zeker 8-9%.  Zijn deze hoeveelheden nog normaal of is dit wel heel veel en zou het misschien iets medisch zijn?
Laatst gewijzigd door Manon op ma 21 apr 2014, 20:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Manon
#2911318
Juul schreef: epke van 1,5 jaar en 24 kg eet 1400 gram per dag
gelukkig maar, ik lees altijd overal 2% voor een volwassen hond, maar er zijn dus meer honden die bijna 5x zoveel eten :)
Gebruikersavatar
Door Berna
#2911382
Drago eet ook heel veel...8-9% at hij rond die leeftijd ook wel hoor. Op het 'hoogte punt' zaten we over de 2 kilo heen. Best veel voor een hond van 24 kilo.
En nu eet ie nog veel. 5% standaard en gaat hij mee jagen dan toveren we 7-8 % uit de vriezer.

Zou me niet zo veel zorgen maken. Ze beweegt ook heel veel he  ;)
Gebruikersavatar
Door Manon
#2911393
Berna schreef: Drago eet ook heel veel...8-9% at hij rond die leeftijd ook wel hoor. Op het 'hoogte punt' zaten we over de 2 kilo heen. Best veel voor een hond van 24 kilo.
En nu eet ie nog veel. 5% standaard en gaat hij mee jagen dan toveren we 7-8 % uit de vriezer.

Zou me niet zo veel zorgen maken. Ze beweegt ook heel veel he  ;)
pff, die honden in deze streek eten gewoon veel te veel.
Dat drago maar 24kg weegt! Hij is een heel stuk groter dan Wifi, en maar 3kg zwaarder ???
Ik denk dat ze drago als eetvoorbeeld neemt, aangezien ze nu nog steeds dunner wordt. Het is maar goed dat de frisbeecursus nog niet is begonnen  :P
Gebruikersavatar
Door Berna
#2911442
Haha...sja Drago houd van een strak lijntje geloof ik.
En hij rent altijd.
Ik denk Buc van Brigitte ook veel eet. Dat is ook zo'n racemonster. Het wordt wel wat minder als haar spieren een beetje opgebouwd zijn. Sinds zijn 2de eet Drago ook iets minder. Actieve honden zijn duur ;-)

Jou Pim leeft gewoon van de lucht  ::)
Door Lizzy
#2911444
Er staat ook overal dat 2% een richtlijn is :). En dat het ook afhankelijk is van de grootte en de lichaamsbeweging en de stofwisseling van de hond. Mijn volwassen honden redden het ook niet met 2% en die krijgen minder lichaamsbeweging dan die van jou (want 2 keer per dag een uur is heus niet weinig, naast alle dingen die je dan ook nog per week doet). Wat jij moet voeren is inderdaad veel. Dat wordt met de tijd wel minder, als ze wat ouder wordt. Maar als je op deze hoeveelheid lichaamsbeweging blijft, zal je hond ongetwijfeld dood neervallen op 2%, nu en in de toekomst.
Door Annemarie Rijnveld
#2911457
Sinds ik mijn honden op een andere manier hun voedsel geef, zijn de % aanzienlijk gekelderd. Ik heb alleen een vermoeden natuurlijk, en het betreft alleen maar twee honden, dus geen enkele statistieke waarde :)

Ik geef 3x per week een grote prooi, (zonder organen, en zeer goed in het vlees) 2x per week een grote lap vuile pens, 1x in de 2 weken een groot stuk hart of lever aan een stuk, en 1x in de week een stukje nier of ander orgaan. Honden eten 1x per dag en wandelen zeker 15-20 km per dag.
Gebruikersavatar
Door pike
#2911977
De duur of lengte in kilometers van de beweging zegt niet alles. Het maakt ook nog wat uit hoe de hond tijdens die wandeling beweegt. Ik ken honden die lopen gewoon de hele weg rustig achter hun baas aan sjokken, er zijn er echter ook die lopen de hele weg te dansen en te springen, te rennen te graven en te zwemmen en van links naar rechts te vliegen. Die verbruiken meer energie in minder tijd.
Mijn oudste van 11,5 jaar is wat rustiger aan het worden en ik heb hem onlangs wat teruggezet in voer, maar hij zit nu nog steeds op 3,25%.
Door miik
#2911981
Annemarie Rijnveld schreef: Sinds ik mijn honden op een andere manier hun voedsel geef, zijn de % aanzienlijk gekelderd. Ik heb alleen een vermoeden natuurlijk, en het betreft alleen maar twee honden, dus geen enkele statistieke waarde :)

Ik geef 3x per week een grote prooi, (zonder organen, en zeer goed in het vlees) 2x per week een grote lap vuile pens, 1x in de 2 weken een groot stuk hart of lever aan een stuk, en 1x in de week een stukje nier of ander orgaan. Honden eten 1x per dag en wandelen zeker 15-20 km per dag.
Ja, ben ervan overtuigd dat dit meespeelt !
Daarom geef ik dit advies ook graag aan honden die moeten afvallen en al weinig krijgen. Die kan je beter een paar keer per week heel veel geven en dan minder maaltijden ! Ik merk het hier ook aan mijn honden !
Door Brigitte
#2912048
Berna schreef:
Ik denk Buc van Brigitte ook veel eet. Dat is ook zo'n racemonster. Het wordt wel wat minder als haar spieren een beetje opgebouwd zijn. Sinds zijn 2de eet Drago ook iets minder. Actieve honden zijn duur ;-)

Ja Berna, klopt, Buc weegt 20 kg,gaat als een raket door het veld( vindt ook de meeste fazanten  ;)) en eet bijna 1 kg per dag....Guinness is nu 8, wordt wat rustiger in het veld, weegt 27 kg en eet zo rond de 800 Gr. Als ik hem meer geef wordt hij meteen dikker.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door