Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Riek
#2911115
5 weken geleden is Charlotte haar teentje uit de kom geweest.
Dit is toen gezet en het is ook getaped geweest.
Het leek weer helemaal goed te zijn.

Nu vond ik haar eerder deze week al wat anders (ik dacht nog aan schijndracht) maar ik zag haar net echt duidelijk mank lopen.
Heb gisteren ook al eens aan haar pootje gevoeld, maar mocht daar gewoon aankomen.
Nu zie ik dat haar teennagel echt weer krom staat, een beetje haaks naar buiten.
Dus die teen is toch weer uit de kom.

Toen de teen gezet moest worden had ik al gevraagd wat als het niet lukte.
De teen zou ook geamputeerd kunnen worden (wel in het uiterste geval natuurlijk).
Maar goed, zetten werkt nu dus niet (meer) dus ik ben bang dat het amputeren wordt.

Zijn er hier mensen met ervaring en/of adviezen?
Door sella
#2911130
Nog eens tapen en dan 6 weken volhouden en ook lijnrust? Het duurt humaan ook 6 weken voor de boel niet meer zo gezwollen is dat het gewricht makkelijk erin en eruit kan.
Eraf is eraf.
Gebruikersavatar
Door Riek
#2911133
Maar als ik haar gedrag na ga, dan is het nu al een paar dagen weer uit de kom.
Ik wijtte haar blijven liggen in de bench aan schijndracht.
Maar dat had misschien wel met die pijnlijke teen te maken.
Ook nu ik zeker weet dat die er weer uit is, is ze vrolijk en staat ze toch met haar bal in de bek voor me om te spelen.
Dus het was niet goed eerder te merken.
Ik voel me behoorlijk küt dat ik nu pas heb gezien dat die teen weer scheef is.
Niet zo'n beste beurt als hondenmoeder zal ik maar zeggen.
Door sella
#2911136
Tja, die vervelende klieren laten het zo slecht zien, het moet al echt au doen en dan gilt het even en gaat weer verder met spelen.
Als jij een slechte hondenmoeder bent ken ik er echt wel veule malen slechtere ;)

Vandaar mijn suggestie echt 6 weken tapen, kan je ook zelf leren, heb ik bij mijn lab gedaan, en toen bleef het wel in de kom.
Gebruikersavatar
Door Riek
#2911139
sella schreef: Tja, die vervelende klieren laten het zo slecht zien, het moet al echt au doen en dan gilt het even en gaat weer verder met spelen.
Als jij een slechte hondenmoeder bent ken ik er echt wel veule malen slechtere ;)

Vandaar mijn suggestie echt 6 weken tapen, kan je ook zelf leren, heb ik bij mijn lab gedaan, en toen bleef het wel in de kom.
Maar is die teen toen gelijk gezet?
Ik denk nu nl dat die teen er al dagen, zo niet meer dan een week naast ligt.
Door charmed
#2911155
Onze Keshia heeft eens de teen uit de kom gehad, die is gelijk gezet, maar ook gelijk hebben ze de boel even tijdelijk stevig verpakt zodat ie niet gelijk weer uit de kom kon schieten. Ikzelf had vroeger wekelijks de teen uit de kom, die hebben ze na tig keer ook een week of wat in het verband gezet, zodat ie er niet meer uit kon schieten. (volgens mij heb ik hem 6 weken in verband gehad) Keshia weet ik eigenlijk niet meer, maar ik zou dan ook zeker voor een week of wat gaan.
Gebruikersavatar
Door Riek
#2911156
charmed schreef: Onze Keshia heeft eens de teen uit de kom gehad, die is gelijk gezet, maar ook gelijk hebben ze de boel even tijdelijk stevig verpakt zodat ie niet gelijk weer uit de kom kon schieten. Ikzelf had vroeger wekelijks de teen uit de kom, die hebben ze na tig keer ook een week of wat in het verband gezet, zodat ie er niet meer uit kon schieten. (volgens mij heb ik hem 6 weken in verband gehad) Keshia weet ik eigenlijk niet meer, maar ik zou dan ook zeker voor een week of wat gaan.
Dat is dus al gebeurd.
Het is al een aantal weken getaped geweest.
Door charmed
#2911160
Riek schreef: Dat is dus al gebeurd.
Het is al een aantal weken getaped geweest.
Misschien niet lang genoeg?
Gebruikersavatar
Door Riek
#2911176
Dat denk ik nu ook.
Maar hoe de schade nu is, na twee weken geen tape.  Ik weet het niet.
Maar heb me bedacht dat ik morgen de Wagenrenk ga bellen.
Ze moet ook getest op PL vanwege eventuele fokplannen.
Misschien is er een plekje morgen of overmorgen. 
Dan overleg ik dit eerst.
Door sella
#2911249
Ja haar teen is toen meteen getaped. Ik was een eind aan het wandelen en het gebeurde onderweg, dus meteen langs de da op de terugweg.
Ze is daar toen even gebleven tot ik de fietskar kon halen want een mankende 30 kg beledigde lab dame dat was iets teveel voor mijn rug.
Door charmed
#2911263
Riek schreef: Dat denk ik nu ook.
Maar hoe de schade nu is, na twee weken geen tape.  Ik weet het niet.
Maar heb me bedacht dat ik morgen de Wagenrenk ga bellen.
Ze moet ook getest op PL vanwege eventuele fokplannen.
Misschien is er een plekje morgen of overmorgen. 
Dan overleg ik dit eerst.
Lijkt me goed plan. Wellicht is die teen er meteen weer uitgeschoten toen de tape er af ging. Ik zou dan toch voor verband kiezen, die kleeft niet aan de teen. Maar idd. Eerst maar eens overleggen!
Door tomcat
#2911299
Hier ervaring met geamputeerde teen bij kat. Onze kat mist na een ongeluk met hoogstwaarschijnlijk een landbouwmachine een achterpoot en van zijn andere achterpoot mist hij anderhalve teen. Hij heeft er helemaal geen last van terwijl hij ook nog die andere poot gewoon helemaal mist. Hij is met zijn anderhalve teen even vlug en even handig als elke andere kat. 
Gebruikersavatar
Door Riek
#2911384
tomcat schreef: Hier ervaring met geamputeerde teen bij kat. Onze kat mist na een ongeluk met hoogstwaarschijnlijk een landbouwmachine een achterpoot en van zijn andere achterpoot mist hij anderhalve teen. Hij heeft er helemaal geen last van terwijl hij ook nog die andere poot gewoon helemaal mist. Hij is met zijn anderhalve teen even vlug en even handig als elke andere kat.
Dankjewel. Dat is prettig om te lezen.
Gebruikersavatar
Door var Stolthet
#2911596
Tjusa had na het akkefietje in Engeland een gebroken teen wat pas veel later is opgemerkt. We hebben toen besloten omdat het al redelijk aan het genezen was (het moest anders opnieuw gebroken worden) het maar zo te laten. Haar nagel staat nog steeds wat naar boven maar ze heeft er geen last meer van.
Anders kijken of je iets onder de voet kan maken zodat het in tape/verband kan maar je de hele voet kan ondersteunen. (heb zelf nu 2 gekneusde tenen.. En als er ook geen druk vanuit de onderkant komt scheelt het veel pijn)
Door miik
#2911598
Wendy (my border collies- http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... msg2863850)  heeft een reu Arrigo. Hij had regelmatig blessures aan 1 teen en dat belette hem in de sport. Dus bij hem is ook een teen geamputeerd vorig jaar.
Hij heeft even nodig gehad om weer goed balans te vinden, maar hij sport weer volop ! Schapendrijven, maar zelfs ook frisbee wedstrijden !
Zij zegt- had ik veel eerder moeten doen ! Misschien als je meer wilt weten kun je haar een pb'tje sturen, ze is niet zo heel veel op BP.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door