Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door 202spots
#291118
Ik heb nog nooit meegemaakt dat Cis niet op de bank of op bed springt...de helft van de tijd staat ze met haar voorpoten tegen me dijen om geaaid te worden.
Zondag heeft ze aardig wat los gehold,en maandag weer naast de fiets...
Eigenlijk is ze al 'n paar weken aan 't piepen wanneer ze denkt dat je naar haar kijkt zeg ik wel is..maar de laatste paar dagen piept ze terwijl ze met moeite op bed klimt..op de bank gaat ze helemaal niet meer,en gaat liever op de hondebed op de grond.

Ze eet normaal,ze loopt normaal en kan ook gewoon hard lopen,maar het lijkt dus alleen zeer te doen wanneer ze op haar achteropten gaat staan,en ook wanneer ik haar bij de voorpoten pak om op de bed of bank te helpen...brult ze van de pijn.
Zou het verstandig zijn om effe naar de DA te gaan...of nog afwachten?
Inplaast van naast de fiets ben ik gisteren en vandaag gewoon met haar gaan lopen,zodat ze niet holt...ik weet 't eigenlijk niet meer...
Door Audrina
#291130
Cis was toch ook niet meer 1 van de jongsten? Heeft ze niet een beetje arthrose? Mijn oudste teef heeft dit ook (al ruim 3 jaar) en die was normaal ook altijd aan het rennen en springen etc. Tot ze zich een keer verstapte in de winter en tegelijkertijd ook nog eens een beetje door een laagje ijs zakte. We hadden er verder niet zo op gelet, maar de weken daarna liep ze niet zo lekker en springen en rennen deed ze ook niet meer en ze ging steeds meer lopen als een oud wijffie dat eigenlijk hard een rollator nodig heeft maar niet zo'n ding heeft. En als je alleen al naar haar keek begon ze al te krijsen. Wij dachten dat het door die verdraaiing kwam, maar na een paar weken was het nog steeds niet minder. We zijn toen naar de DA geweest en die constateerde flink wat arthrose (in haar achterpoten & heupen). Dat zat er al een tijdje, maar door die klap had ze er ineens meer last van gekregen. De DA heeft toen metacam voorgeschreven (van dingen zoals salisprin en duivelsklauw hadden we toen nog nooit gehoord) en gaf de tip om iets van glucosamine te geven en / of primeval.
Heeft goed geholpen en al snel ging ze weer rennen en springen en nu loopt ze soms nog steeds te stuiteren als een jonge hond (terwijl ze al bijna 12 is). Maar tis natuurlijk niet te zeggen dat jou hond dit ook heeft. :-\
Als Cis het al een paar weken heeft en het wordt maar niet minder, zou ik toch ff langs de DA gaan als ik jou was.
Laatst gewijzigd door Audrina op wo 30 mar 2005, 17:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Door gonny
#291131
:-\ ik denk dat ik even naar de da zou gaan...
sterkte en een :-*
Laatst gewijzigd door gonny op wo 30 mar 2005, 17:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#291132
Het allereerste waar ik aan denk Dory.... is lumbosacrale instabiliteit oftewel Carpaal Tunnel Syndroom oftwel Cauda Equina Syndroom. Het komt in ieder geval hier op neer dat er aan de achterkant van het ruggemerg zenuwen klem zitten.

Jeetje, het lijkt wel een Dalmatenkwaal! Beide Brutus en Pinkel hebben dit!

Het is soms op rontgenfoto's moeilijk te zien en soms moeten er contrastfoto's of CT scans worden gemaakt om de diagnose goed te stellen.
Door 202spots
#291159
Lizzy schreef: Het allereerste waar ik aan denk Dory.... is lumbosacrale instabiliteit oftewel Carpaal Tunnel Syndroom oftwel Cauda Equina Syndroom. Het komt in ieder geval hier op neer dat er aan de achterkant van het ruggemerg zenuwen klem zitten.

Jeetje, het lijkt wel een Dalmatenkwaal! Beide Brutus en Pinkel hebben dit!
Het is soms op rontgenfoto's moeilijk te zien en soms moeten er contrastfoto's of CT scans worden gemaakt om de diagnose goed te stellen.
Zou 't echt Lizzy???
Jeezz...toen ik Audrina's reatie las dacht ik eigenlijk dat 't dat misschien wel kon zijn...maar kan dat zo in ene dan verergeren?
Cis word met Aug 11 ...
Tor krijgt al glucosamine omdat ie die artrose in z'n poot heeft....misschien verstandig om Cis ook te gaan geven.. ???
Terwijl ik net met Tor weg was,en Jerry vandaag thuis is,zag hij dat Cis WEL heen en weer springt en op de bank...Cis de zenuwelijer is als de dood dat ik niet terug kom,loopt heen en weer te hollen als 'n gek om te kijken of ik er aan kom....dus volgens Jerry gaat 't beter.. :-\
Toen ik haar bij de voorpoten optilde om zelf te kijken,liet ze dat wel toe...zonder te piepen...maar stond evengoed met gebogen achterpoten te kijken wat of ik nou moest...misschien toch maar effe 'n paar dagen wachten en kijken of 't elke dag beetje beter gaat..
Maar ik zal de Cauda Equina Syndroom onthouden Lizzy...hoop niet dat 't dat is,maar je weet nooit...of 't is gewoon 'n grote aansteller...of 't is echt iets....
Thanks!
Door Lizzy
#291256
Ik kan niet zo goed inschatten in hoeverre dat verergerd... Brutus z'n 'aanval' (waarbij hij exact dezelfde symptomen had) is echt al weer een jaar of 3 geleden. Hij heeft 2 keer zo'n soort 'aanval' gehad en er zijn toen foto's gemaakt. En sindsdien merk ik geen verslechtering. Ze krijgen hier Primeval en Glucosamine en visolie. Primeval is Gelatinaat. Of het allemaal helpt...? Ik durf het je echt niet te zeggen, maar ja, het is voor mijn gevoel het enige wat ik kan doen! Overigens heeft Pinkel nu 2 'aanvallen' gehad (waarbij ze zo'n pijn had) en ik heb het idee dat het bij haar 'naar boven komt' wanneer zij een verkeerde beweging heeft gemaakt. Bij Brutus komt het 'naar boven' wanneer hij veel beweging heeft gehad op het strand en achter een bal aan heeft gelopen. De boel zet dan op in zijn rug en zo komt de zenuw dan klem te liggen.
Door 202spots
#291468
Ik was toch maar naar de DA gegaan want ik vond dat ze TE zielig naar me keek..
Toen ik verteld had waarvoor ik kwam wist de DA al voordat ie d'r had onderzocht wat of ze had...
In ieder geval GEEN artrose!!!
Misschien toch net zo iets als wat Pinkel en Brutus hebben,maar andere naam???
Dit is Lumbo Sacral Disease ,de laatste 2 ruggewervels net voor de staart begint, zijn "collapsed".
En de zenuw die er zit word tussen de 2 wervels vastgezet wanneer de hond z'n rug schuin gaat,dus gewoon lopen met rechte rug is geen probleem,maar wanneer de voorpoten naar beneden gaan of naar boven,dan komt die zenuw dus klem te zitten en dat veroorzaakt de pijn.
(Wat trouwens goed te zien was toen Cis IN en UIT de auto moest...achh was zo zielig :'( ) http://www.accg.com/s-neuro/link4.html

Hij vroeg of ik er 'n foto van wilde maken,maar voor hem stond het zonder foto ook al vast dat hij wist wat 't probleem was,dus ik zei dat ik hem wel geloofde.
Met knie en heup gewricht onderzoek zei hij dat alles lekker stevig vast zat bij Cis,maar toen ie d'r rechte poot naar achteren trok liet ze wel effe horen dat 't daar toch wel pijnlijk was... :o
De rest van 't onderzoek was ook allemaal prima in orde,d'r hart is prima ,de gebit nou ja dat is niet te geloven, gewicht is perfect,en de hele Cissy ziet er in 1 woord SUPER uit!
Maar goed wat doen we met die pinched nerve...
Om te beginnen i.d.d dus met de Glucosamine beginnen,en om de dag Vit.E...maar ik geef al Dermcaps waar ook Vit.E in zit,dus dan hoef ik niet Extra Vit E. erbij te geven.
Het belanrijkste is ook wat ik nu al doe,en dat is haar gewicht op peil houden,dus blijven hollen
is en blijft goed.
Dan om te beginnen 'n dag of 3 non-steroid anti inflamation pilletje Deramaxx,en dan minderen.
wanneer dat niet helpt dan toch Dexamethasone (wel steroid)hele lage dose totdat 't beter gaat.
Net als Pinkel en Brutus kan dit dus ook wel of niet terug komen.....
maar 't mooie is dat Mother Nature
vaak zelf de wervels aan elkaar fused dan ligt de zenuw niet meer bloot en is 't probleem opgelost.
Dus we moeten gewoon eerst effe kijken hoe ze op de Deramaxx gaat reageren.
Moet er wel bij zeggen dat dit bij Cis nog in heel begin stadium is,dus niet zo erg als op de website.
Okay klaar met 't onderzoek...
Maar we zitten altijd zo gezellig te kletsen he..
dus ik vroeg toen aan de DA of ie ZELF nou al is aan 't barfen was gegaan met zijn eigen honden...
hij begon te lachen en zei...uh...nee...maar als ik de resultaten zie dan word 't eigenlijk wel tijd om toch is 'n keer beginnen he?
Hij heeft meerdere barf patienten en zegt dat ze er allemaal prachtig uit zien,weinig problemen hebben en de bloedwaardes komen altijd "normaal" terug...dus ja hij zou 't best wel willen,maar 't neemt zoveel tijd toch??
Ohhh NEEEEE hoor,'t is juist heel makkelijk !!
Toen vroeg hij of ik misschien iets op papier had staan waarop hij kon zien of lezen wat if ik doe.
Ik zei dat ik wel 'n stelletje Barf sites naar 'm zou emailen dan kan ie zelf zien hoe makkelijk 't is!
Jammer dat ie geen Hollands leest,anders was de BarfPlaats natuurlijk bovenaan de list!
Maar toch wel fijn dat ik nooit met me DA hoef te vechten over wat me Spotjes te eten krijgen.
En alles door elkaar toch wel blij dat ik vandaag Cis heb na laten kijken en weet wat er is,en wie weet wat de DA met z'n labbies gaat doen omdat ik er vandaag ben geweest ..
Laatst gewijzigd door mahuni op wo 30 mar 2005, 22:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Door tieneke
#291484
Gelukkig weet je nu wat het is en uitgaande dat het in het beginstadium is zal ze zeker genezen :D
En wat een leuke dierenarts zeg :P
Zo wil ik er ook wel eentje ;D
Beterschap voor Cis :-* :-*
Door K@rin
#291488
Fijn, dat je er waarschijnlijk vroeg bij bent geweest en dat je er wat aan kunt doen !!
Heel veel beterschap voor Cis en een dikke knuffel !!! :-* :-*
Door Truus
#291489
Dit is het zelfde verhaal wat Timo kort geleden had Dory.
Nu gaat het weer goed al tillen we hem nog wel de auto in om het niet te belasten. Guclosamine geven we al een tijdje . Het kan natuurlijk geen kwaad maar of het echt helpt weet ik niet.
Beterschap met Cis!
Door Lizzy
#291497
In het Nederlands heet het Lumbosacrale instabiliteit. Maar ze noemen het ook wel Cauda Equina Syndroom (Cauda Equina is latijns voor paardestaart).

Dus ja, inderdaad het zelfde als Brutus en Pinkel! Dat is ook sterk he!

Zo te lezen heb je wel een geweldige dierenarts. Fijn is dat toch he!
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 30 mar 2005, 22:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Door 202spots
#291556
Goh Lizzy...TE gek dat 't 't zelfde is!!!
Wie weet is er bij Brutus al 'n randje bot over de opening tussen de wervels gegroeid en ligt de zenuw niet meer bloot bij hem?
Als 't al 3 jaar is sinds hij er last van had bedoel ik.
Zou wel mooi zijn!!

Truus...Cis is net effe TE groot om op te tillen...dus we doen 't maar heel langzaam... ;)

En JA ...me DA is er 1 uit 1000!!!
Is echt wel fijn hoor!!

De andere knuffels zijn bezorgd hoor,
En :-* :-* :-* back van Cis!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door