Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door galgo
#2910785
Kwam dit artikel tegen. Weet alleen niet of ik het hier goed geplaatst is.
Komt van Any Animal


Oppassen met hazen in het wild in Nederland (Hazenpest). Tularemie besmettingen bij hazen en mensen.

Nieuwe gevallen van tularemie bij mensen en hazen in Nederland
Recent is een aantal tularemiegevallen bij mensen en hazen vastgesteld. Dit duidt op een mogelijke endemische cyclus van Francisella tularensis in Nederland, waardoor toenemende casuïstiek bij mens en dier mogelijk is. In Nederland werd hazenpest lang niet aangetoond, maar in mei 2013 is in Limburg een besmette haas gevonden. Daarnaast heeft een jongeman in een natuurgebied in Limburg in de zomer van 2013 tularemie opgelopen; waarschijnlijk nadat hij daar door een daas was gebeten. In 2014 werd in maart bij een patiënt uit Zeeland en in april bij twee patiënten uit Groningen, een jager en zijn zoon, tularemie vastgesteld na het hanteren of villen van hazen.

In het geval van de tularemiepatiënt in Zeeland was de geïnfecteerde haas gevangen door twee hazewindhonden, waarna de patiënt deze haas dezelfde dag heeft gevild. Na zeven dagen ontwikkelde de patiënt een lymphadenopathie en koorts. In punctiemateriaal van deze patiënt werd met behulp van PCR F. tularensis aangetoond. Tevens bleken de in de vriezer bewaarde hazenbouten PCR positief voor F. tularensis. De honden toonden geen ziekteverschijnselen.
In Noord-Groningen zijn een jager en zijn zoon serologisch positief bevonden voor tularemie. Vier dagen voor de eerste ziektedag had de jager een dode haas gevonden, meegenomen en de ingewanden verwijderd. Zijn zoon heeft deze vervolgens gevoerd aan zijn fretten. De zoon is besmet geraakt via een wond aan zijn vinger. Hij kreeg hoge koorts en een hyperemische vinger met puskoppen waarvoor hij met antibiotica is behandeld. Serum van de fretten en de hond, die bloed van de haas had opgelikt, wordt momenteel onderzocht door het CVI.

Symptomen van tularemie
Symptomen bij (landbouw)huisdieren en wild kunnen worden samengevat als behorende bij een septicaemie: acuut begin met hoge koorts, lethargie, verminderde eetlust, stijfheid en algehele malaise. Hoesten en diarree kunnen voorkomen. De vergroting van de lymfeknopen die de porte d’entrée draineren is opvallend. Katten lopen een risico door het eten van besmette knaagdieren. Na orale opname kunnen ulcera in de mond of oropharynx ontstaan.

Diagnostiek
Bij dieren kan in het acute stadium de diagnose tularemie bevestigd worden door het aantonen van F. tularensis in het bloed, ontstekingsmateriaal of lymfeknooppunctaat door middel van kweek of PCR. Vanaf een tot twee weken na infectie kan ook serologie positief zijn. Hierbij is een enkele titer ?160 sterk suggestief, een viervoudige titerstijging van gepaarde sera wordt als bevestigend beschouwd. In Nederland wordt de serologische diagnostiek voor humane en veterinaire verdenkingen uitgevoerd door het CVI.

Behandeling bij dieren
F. tularensis is gevoelig voor tetracyclines, streptomycine, gentamicine en quinolonen. Het advies is om de behandeling gedurende tien tot veertien dagen aan te houden om reactivatie te voorkomen.

Meldingsplichtig volgens de GWWD
Tularemie is volgens de Gezondheids- en Welzijnswet voor Dieren (GWWD) MELDINGSPLICHTING VOOR DIERENARTSEN, onderzoeksinstellingen en dierenhouders en betreft dieren 'niet zijnde vee' (bijvoorbeeld gezelschapsdieren of wilde dieren). Als u als practicus een melding doet wordt er vervolgens contact met u opgenomen ter afstemming. In principe dienen de verdachte dieren via de NVWA onderzocht te worden bij het CVI. Wilde dieren zoals zieke en dood gevonden hazen kunnen voor onderzoek eerst naar het DWHC (tel. 030-2537925, DWHC) worden gestuurd. In geval van een bevestigde verdenking neemt het DWHC contact op met de NVWA. Ook als er geen sprake is van een meldingsplicht (bijvoorbeeld tularemieverdenking bij een schaap) wordt aangeraden contact op te nemen met de NVWA (tel. 045 -5463188).

Voorzorgsmaatregelen
Mensen die in contact komen met mogelijk besmette dieren, zoals jagers en dierenartsen, kunnen het risico op tularemie beperken door het nemen van een aantal voorzorgsmaatregelen.
Vermijd het contact zonder bescherming met ziek of dood aangetroffen wild
Draag altijd handschoenen bij het hanteren van wild (o.a. hazen)
Was handen na contact met deze dieren
Bak wild goed door
Tevens kunnen insektwerende middelen met DEET gebruikt worden om overdracht via vectoren tegen te gaan
Bij dieren en met name honden

Vermijd het contact tussen huisdieren en ziek of dood aangetroffen wild
Geef huisdieren geen rauw (wild)vlees te eten
Behandel de huisdieren tegen ectoparasieten

Referenties
Tularemie in Nederland, eerste risicobeoordeling door het SOZ
LCI-richtlijn tularemie
CVI –informatie over tularemie
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#2910786
Ja ik kreeg dit bericht vrijdag onder ogen, ik had er werkelijk waar nog nooit van gehoord.
Maar fijn dat je zoiets dus blijkbaar ook kan oplopen door een insektenbeet.
Door zurca
#2910842
He getver.... het stikt hier van de hazen.....
Als ik het goed begrijp kan zowel mens als (elk) dier besmet worden?
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#2910930
Ik heb nog haas van herby liggen. Dat is van een paar maanden terug. Hoe serieus moet ik dit nemen?
Door Juul
#2910995
Epke eet iedere dag nu bijna anderhalve kilo haas.

Maar zo snel mogelijk een andere diersoort erbij gaan proberen. En misschien toch maar handschoentjes aan gaan trekken bij het voeren..........
Door Annemarie Rijnveld
#2911003
, in Any Animal wordt er gespecificeerd dat haas voor comsumptie wordt gecontroleerd. Ik zal het commentAar even er bij zoeken.

Edit: Dierenartsenpraktijk Any Animal Geen paniek alleen zorgvuldig zijn. Vlees wat goed gekeurd is voor humane consumptie is geen probleem. Bericht is geplaatst als informatie en tevens laat het bericht zien dat o.a dierenartsen op de hoogte worden gebracht over aanmelding verplichte ziekten en dat het geen vrijblijvend "iets" is. Of het korte of langere tijd is? Tja een glazen bol zou wel handig zijn
Laatst gewijzigd door Annemarie Rijnveld op ma 21 apr 2014, 09:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#2911040
Het gaat echt om wilde haas uit NL. Volgens mij komt het gros van de hazen die wij voeren uit Argentinie.
Door Jantina
#2911060
Gatver. Hier stikt het van de hazen plus dat we nog wel eens op haas oefenen voor de Spoorluid proef, ieks!
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#2911061
Nou ja, sec gezien kun je van alle dieren ziek worden, om hoeveel gevallen gaat het nou eenmaal?
Als ik dan kijk naar de symptomen, dan lijkt het erg op kattenkrabziekte. Moeten we dan ook terughoudend omgaan met katten?
Door Pluto
#2911063
Ik heb net een Hollandse Paashaas op, rauw, ongekookt, ongebakken, moet ik me nu zorgen maken?
:biggrin2:
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#2911065
Pluto schreef: Ik heb net een Hollandse Paashaas op, rauw, ongekookt, ongebakken, moet ik me nu zorgen maken?
:biggrin2:
ojee ik voel een anafylactische shock aankomen :nerves:
Door Pluto
#2911067
*Dorothea* schreef: ojee ik voel een anafylactische shock aankomen :nerves:
En ik zit hier helemaal alleen, niemand die me kan redden...... :-X

Nou, het was leuk jullie te kennen.....  :-\
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#2911069
Pluto schreef: En ik zit hier helemaal alleen, niemand die me kan redden...... :-X

Nou, het was leuk jullie te kennen.....  :-\
Dat zou een ramp zijn voor het taxivervoer....
Gebruikersavatar
Door Berna
#2911113
Dit is niet gisteren ontstaan....zolang het dier niet sterk vermagert is, is er weinig mis mee denk ik.
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#2911258
Maar zouden jullie nog bij herby hazenruggen bestellen?
Even zonder discussie over wel of geen bio enz.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door