Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Roosj
#2910007
Hebben jullie ervaringen met een kat met een pollen allergie? Welke symptomen liet die zien?

Mijn kat is elk jaar 1 periode een soort van verkouden. Ze is haar stem dan half kwijt en moet af en toe niezen/hoesten. De ene keer heftiger als de andere keer. Ik vroeg me af of dit simpelweg te verklaren is door een pollen allergie. Iets anders kan ik namelijk niet bedenken. Het gaat vanzelf ook weer over.

Of bestaat er wellicht zoiets als een onschuldig verkoudheidje?
#2910036
Ik denk dat ze chronische niesziekte heeft. Niesziekte is bij katten de verzamelnaam voor virussen (en wellicht bacteriën) die ziektes veroorzaken aan de bovenste en onderste luchtwegen. Dus alles van neus tot onderste long en alles wat er tussen zit.
#2910199
Kan ook best hooikoorts zijn hoor! Zeker als het echt in de pollen tijd is! Valt mij op dat Simba altijd iets meer hoest in de lente dan de rest van het jaar, denk dat dat ook komt door de pollen 8) (hij heeft een ieniemienie beetje astma...)
#2910265
[quote="koekje"]
Ik denk dat ze chronische niesziekte heeft. Niesziekte is bij katten de verzamelnaam voor virussen (en wellicht bacteriën) die ziektes veroorzaken aan de bovenste en onderste luchtwegen. Dus alles van neus tot onderste long en alles wat er tussen zit.
[/quote]

Maar niesziekte is toch iets dat niet vanzelf over gaat en dodelijk? Mijn andere kat heeft nergens last van..
#2910266
[quote="EllenL"]
Kan ook best hooikoorts zijn hoor! Zeker als het echt in de pollen tijd is! Valt mij op dat Simba altijd iets meer hoest in de lente dan de rest van het jaar, denk dat dat ook komt door de pollen 8) (hij heeft een ieniemienie beetje astma...)
[/quote]

Tnx.
#2910430
[quote="Roosj"]
Maar niesziekte is toch iets dat niet vanzelf over gaat en dodelijk? Mijn andere kat heeft nergens last van..
[/quote]

nee joh, niesziekte is een soort griep, valt reuze mee! Het is niet grappig en je moet het zeker niet verwaarlozen als de kat het zelf niet aan kan en er secundaire infecties bij komen, maar geen reden tot paniek ;)
#2910512
Niesziekte moet je goed onder controle houden. Noodle van mij heeft het ook chronisch. Hij krijgt weerstandsverhogers, namelijk visolie en l-lysine. En met die combinatie gaat het best goed met hem. Hij hijgt en piept wel eens qua ademhaling, maar is gelukkig niet ziek.
#2911020
Cranberry is voor de blaas. Das iets anders als nies natuurlijk.  Al werkt algehele gezondheid altijd wel goed tegen nies.

Nies is inderdaad enkel dodelijk voor kittens en ook niet altijd hoor.  Volwassen katten kunnen chronisch zijn als ze voorheen een keertje nies gehad hebben en het virus is blijven hangen.  Sommigen hebben het heel erg en de hele tijd door symptomen, anderen alleen af en toe.
Kleintje had vb meer last (toen ze nog buiten kwam) als het plots een dag veel kouder was dan de dag ervoor. Of als er een sterke wind stond. Dat soort zaken.  Maar het kan ook gewoon 'toevallig' opkomen.
Ik deed niet speciaal zaken, behalve opletten dat ik haar niet in de tocht liet als het begon. Als ze echt liep te niezen, dan hield ik haar binnen tot het over was.  Verder loopoogjes schoonmaken, dat soort zaken.  Kleintje heeft het heel licht.
AB geven heeft enkel zin als er secundaire (bacteriële) infectie's zijn. Zolang ze gewoon af en toe niest en maar lichte loopoogjes heeft, is het enkel het niesvirus. Eens chronisch krijg je dat toch niet weg, je kan alleen haar symptomen verminderen.
#2911023
Maar als het maar één keer per jaar is noem ik dat geen chronische niesziekte, dan zouden veel mensen ook gronisch de griep hebben ::) ;)

Je kan kijken of puur pollen helpt als je vermoedt dat het hooikoorts is...

Iets anders wat ik me nu loop te bedenken... laat je haar inenten en wanneer doe je dat? Het is toevallig toch niets steeds een bepaalde periode na de enting? Want dat zou ook nog kunnen...
#2911031
Daar moet ik me ook wel bij aansluiten.
Zeker als het altijd dezelfde periode in het jaar is, is het waarschijnlijk dat er iets in de omgeving op dat moment triggert. 
Nies kan ook wel maar 1 keer per jaar opkomen als een kat maar heel heel licht chronisch is, maar dan is dat meer ad random. Niet steeds hetzelfde moment.
#2911284
Tnx.

Ze heeft het 1, mss 2 keer per jaar (Ben ik niet zeker van). Ik dacht eerst idd door de weer omslag.

Toen ze hier kwam heeft ze een enting gehad voor het eerst in haar leven. Ze is daar super ziek van geweest. Niezen, snot etc etc. Ik ent haar dus niet meer (ze blijft ook in huis en soms in mijn afgesloten tuin).

Buiten die ene keer heeft ze geen snot. Ik heb ook nooit vieze ogen gezien, maar ze is ook erg schoon van zichzelf.

Cranberry bevat veel vitamine c en helpt dus wel om de weerstand omhoog te helpen en houden ;)
Doordat vitamine C de urine zuurder maakt, helpt het ook tegen urineweg infecties ed. Eigenlijk maakt vitamine C het hele lijf zuurder. Je kunt dus ook over doseren.
Laatst gewijzigd door Roosj op ma 21 apr 2014, 19:57, 1 keer totaal gewijzigd.
#2912518
[quote="pearlsofpassion"]
Ah ok. Weer wat bijgeleerd. ;)

Als ze niet erg ziek is, zou ik haar gewoon even binnen houden als ze niest en verder niets. Enten zou ik ook niet aanraden.
[/quote]

:)

Het heeft dit keer maar 1,5 dag geduurd :)
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door