Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#2910017
Help!  Mijn hond heeft vanwege een alvleesklierontsteking 4 maanden geleden een dieet van dieet-brokken met Zymoralpoeder. Ze is langzaam  hersteld. Maar er waren altijd nog een lichte pijnklachten, bijvoorbeeld nadat ze gegeten had of 'snachts.
Toen las ik over de Carnibest-versvoer EPI, met pancreas. Ik ben daar afgelopen zondag mee begonnen. Ik heb de overstap ineens gemaakt, vanwege de verschillen wat betreft de vertering. Wel gaf ik er een klein beetje rijst en wat Zymoral bij. De eerste 4 dagen waren hoopgevend, ze was erg vrolijk, vond het veel lekkerder, en haar poepjes zagen er erg goed uit! Maar vanaf dag 5 werd het minder, ze ging moeilijker lopen (telgang) ;de pijn werd  heviger,  ze ging weer gras eten en  steeds meer overgeven....  Gisteren en vandaag heeft ze een keer of 10 overgegeven. Ik ben van schrik gisteravond teruggegaan naar de brok, maar die gaf ze ook op. Ze eet niet vandaag en staat vaak in de bidhouding. Ik heb haar een halve tramadol gegeven maar die lijkt nog niet te helpen.
Ik denk er aan om eerst helemaal terug te gaan op de brok en daarna, als ze hersteld is met kleine beetjes, de versvlees weer te proberen. Het wordt vaak aangeraden, maar staat haaks op de visie, de twee gescheiden te geven, met 8 uur ertussen.. wat is wijs? Ik denk nu vooral last heeft van haar maag omdat het maagzuur zuurder wordt vanwege het verse vlees. Kan haar maag herstellen en sterker worden?
Heeft iemand hier ervaring mee?
#2910045
PS ik had me nog niet voorgesteld in de haast.. Dit is mijn eerste bericht op Barfplaats. Mijn naam is Tiek, ik heb een hond, twee katten, twee konijnen en een kippetje dat aan is komen lopen. Ik heb ondertussen het artikel van Mary Straus over pancreatitis gelezen. Erg verhelderend, bedankt Lizzy. ::)
#2910048
Ik zou eerst even terug gaan naar de dierenarts.

Ken je dit topic? http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... msg2358940

En dat kan, langzaam overstappen. En vergeet dat maar, van die 8 uur. Dat is al lang achterhaald, zeker bij KVV en brok. Wat ik zou doen? Ik zou dus eerst terug gaan naar de dierenarts. En de Carnibest voorlopig even gaan koken. En ja, er inderdaad iets van koolhydraat bij geven. En ik ben helemaal niet van de koolhydraat, maar in jouw geval denk ik dat je onwijs doorgekookte rijst/aardappelen moet geven. Je voert ook stuk 8 mini maaltijden per dag. En pas als het beter gaat, kun je de hoeveelheid maaltijden per dag afbouwen en kun je heel langzaam ongekookt eten proberen. Maar er zijn dus honden (zie topic) die geen rauw meer verdragen doordat de pancreas te ernstig aangetast is. Dat is dus iets om rekening mee te houden en dat kan best de oorzaak zijn voor de verslechtering van de problemen.
#2910124
Bedankt voor je adviezen. Het is fijn om steun en tips te krijgen.
Ik zal de carnibest idd gaan koken en heel gare rijst toevoegen als ze weer gaat eten. Ze heeft nu gelukkig een paar uur niet meer overgegeven, ze loopt een beetje rond en slaapt veel.
Ik houd het in de gaten of de verbetering doorzet en ga als dat niet zo is naar de dierenarts.

Fijne paasdagen!
#2912428
Heb een aanvulling op het bovenstaande. Via Carnibest.nl kreeg ik het advies geen gekookte carnibest te geven. De gemalen botten die carnibest bevat worden moeilijker verteerd als ze gekookt zijn. En de pancreas enzymen die er in zitten, worden gedood. Nu geef ik de hond een poosje zacht gekookte rijst en wit vis (koolvis), en later begin ik met heel kleine porties ongekookte carnibest-pancreas.
#2912450
Tiek schreef: Heb een aanvulling op het bovenstaande. Via Carnibest.nl kreeg ik het advies geen gekookte carnibest te geven. De gemalen botten die carnibest bevat worden moeilijker verteerd als ze gekookt zijn. En de pancreas enzymen die er in zitten, worden gedood. Nu geef ik de hond een poosje zacht gekookte rijst en wit vis (koolvis), en later begin ik met heel kleine porties ongekookte carnibest-pancreas.
Mijn sheltie heeft jaren op pancreas gestaan van Carnibest. De carnibest moet je afgewogen hoeveelheid in een zakje doen, dit zakje hang je in heet water uit de kraan! Even wachten tot je het goed in de hand kan houden, dus dat het lekker warm aanvoelt (30*C) en dan voeren. Pancreasenzymen moeten altijd op 30*C gevoerd worden, want dan doen ze optimaal hun werk!

Mijn kalin is er 15 mee geworden. Zij had al jong problemen met de pancreas.
#2912615
Bedankt voor je tip. Ik las het ook op de site van Carnibest (EPI), ik zal het zeker doen. Dus jouw sheltie kon er oud mee worden, fijn! ; daar gaan wij ook voor!  :) Heeft jouw hond nog wel eens  last gehad terwijl je je pancreas carnibest gaf ? Ik hoop dat mijn hond het gaat kunnen. Misschien met nog wat meer toegevoegde enzymen..
#2912633
Wat je met Pancreas versie van Carnibest doet is de Pancreas grotendeels ontlasten doordat de panreasenzymen in het voer (dus echte pancreas) het eten voor verteerd. Dus geen extra belasting van de Pancreas. Mijn sheltie had geen pancreasonsteking, maar wel insufficientie al vrij jong. Een vriendin van mij heeft haar sheltie op CB pancreas staan, en dat gaat goed, maar als ze dan weer naar haar dierenarts luistert en weer wat anders gaat voeren, dan gaat het weer fout. Dus sinds dat ze haar sheltie CB Pancreas voert en niets anders, gaat het goed.

Ik zou eerst proberen zonder toegevoegde enzymen. Als je het zo voert als ik zeg, moet het 100% goed werken. Het moet op 30*C gevoerd worden om zijn werk goed te doen. Mocht het niet voldoende zijn, kan je altijd nog toevoegen, is mijn mening. Mijn sheltie heeft nooit extra enzymen toegevoegd gekregen naast haar CB pancreas, en haar vertering was gewoon goed. Want daar draait het om.
Tiek schreef: Bedankt voor je tip. Ik las het ook op de site van Carnibest (EPI), ik zal het zeker doen. Dus jouw sheltie kon er oud mee worden, fijn! ; daar gaan wij ook voor!  :) Heeft jouw hond nog wel eens  last gehad terwijl je je pancreas carnibest gaf ? Ik hoop dat mijn hond het gaat kunnen. Misschien met nog wat meer toegevoegde enzymen..
#2912827
Mijn hond heeft een voorgeschiedenis van een pancreasontsteking, die is waarschijnlijk al langer aan de gang geweest maar was op z'n ergst in december vorig jaar, toen had ze het echt slecht. Heeft 2 dagen aan een infuus gelegen.  Sinds die tijd kreeg ze het dieetvoer van Hills.  (ID low fat) En Zimoral. Toen las ik over de pancr. carn. en zag de foto's van honden die het al een tijdje kregen  op de site van Carnibest en was verkocht. Ik was vorige week zondag  begonnen met het voeren van pancreas-carnibest, en gaf het op de wijze zoals jij beschrijft, op 30 graden. Het ging 3 dagen heel goed, ze vond het lekker, haar ontlasting zag er prima uit en ze was vrolijk. Woensdag begon ze pijn te krijgen; dan hoor ik haar teennagels meer over de grond bij het lopen, en na een tijdje loopt ze dan trager en in telgang. Ik nog doorgaan met het voer, niet slim.  :( Donderdag had ze dus echt veel pijn, wilde voortdurend gras eten en braken, en strekt zich, met de achterkant omhoog. Vrijdag heeft ze niet gegeten, veel pijn en overgeven, zaterdag werd dat minder en kon ze weer water drinken en binnenhouden. 's Avonds gaf ik de brokken maar weer.. en die gaf ze met dezelfde vaart weer over.  :-\ 
Vanaf zondag geef ik rijstewater, met steeds wat meer paprijst, en dat bleef binnen. Ze is sindsdien aan het herstellen. Ik geef haar nog steeds rijst, nu met koolvis. Dat blijkt goed te vallen. En als ze nog wat beter is ga ik de carnibest a. vv  opnieuw proberen, maar dan gedoseerd, in kleine porties, en heel alert om signalen van pijn  te zien; het zou kunnen dat haar alvleesklier het evengoed niet trekt, ondanks de enzymen. Zal dan nog proberen of toegevoegde enzymen of extra alvleesklier dan helpen, en anders kan het gewoon niet.. zou jammer zijn, maar zo is het dan. Hoop op een happy end, lekker aan de carnibest en wie weet, ook het bredere assortiment van VV !!  ::)
#2913187
Tiek schreef: Heb een aanvulling op het bovenstaande. Via Carnibest.nl kreeg ik het advies geen gekookte carnibest te geven. De gemalen botten die carnibest bevat worden moeilijker verteerd als ze gekookt zijn. En de pancreas enzymen die er in zitten, worden gedood. Nu geef ik de hond een poosje zacht gekookte rijst en wit vis (koolvis), en later begin ik met heel kleine porties ongekookte carnibest-pancreas.
Die botten zijn compleet vermalen. Het calcium wordt minder goed opgenomen, doordat het gekookt is, maar calcium is nu even niet interessant. Dus dit advies...., mwah. Het gaan om het overschakelen! Je blijft het voer niet koken! Maar honden met pancreasontsteking kunnen soms verdomd slecht tegen rauwe voeding. En al helemaal als ze dan ook nog eens brok gewend zijn te eten, dan loop je behoorlijke kans dat de overschakeling niet probleemloos gaat.

Mijn advies blijft daarom: langzaam overschakelen. En de Carnibest wel koken. Heel even. Licht. Er is wel een ander probleem, met het koken van de voeding. En dat is dat je de enzymen in de Carnibest (pancreas) vermoedelijk wel dood kookt. In de overschakel-fase denk ik dat je daarom het best Zymoral toe kunt blijven voegen. Als je hond dan helemaal op Carnibest staat, dan lepeltje voor lepeltje rauw gaan geven (dus 1 lepel rauw, de rest gekookt). En de Zymoral minderen.

Maar goed, misschien doe je er wijs aan om een dierenarts als Tannetje Koning te consulten. Zij heeft hier meer dan veel ervaring mee, met zowel rauwe voeding en voeding speciaal bij pancreas problemen. Haar dierenartsenpraktijk heeft De Oase.
#2916046
Zou de moeilijker verteerbare  vermalen botten in de gekookte pancreas- carnibest de spijsvertering niet gaan belasten? Mijn boerenfluitjesverstand zegt dat de spijsvertering er toch zijn best op zal gaan doen. >:(
De gekookte koolvis met rijst die ze nu krijgt is super licht verteerbaar, ik kan dat ook het vertrekpunt naar vers vlees laten zijn,  inderdaad heel voorzichtig !
Tannetje Koning ken ik, een bezoek aan haar zou wellicht geen gek idee zijn.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door