Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Gizmo
#2903144
Hallo allemaal,

Ik ben druk bezig met een zoektocht naar iets tegen teken. Dit is de eerste lente/zomer voor onze Maltezer x Shih Tzu (ze is nu ong. 10 maanden) en ik ben nogal bang dat ze opeens een keer onder de teken zit (en aangezien ik die dingen echt nog nooit gezien heb ben ik er ook extra huiverig voor :P)... Ze heeft erg lang haar en is klein, dus ze wordt rustig bedolven onder het lange gras.

Gisteren heb ik me even laten informeren bij de dierenwinkel, maar die komen toch altijd maar weer met die sprays en druppels. Nu ben ik er al over uit dat ik dat niet wil geven, omdat ik hier al gelezen heb dat daar veel giftige stoffen inzitten. Ook zo'n Scalibor band lijkt me niet zo fijn aangezien ze dat altijd om moet hebben. Maar wat blijft er dan nog over? Iemand ervaring met andere natuurlijke middeltjes? Ik zag toevallig ook Biofood Schapenvet Knoflook bonbons. Maar helpt dat en is dat verder ook wel goed voor de gezondheid?

Excuus dat ik hier een topic over maak, er zullen er al wel meerdere zijn op het forum. Maar door alle informatie weet ik echt serieus niet meer wat goed is en wat niet. Of is er eigenlijk gewoon nog niks op de markt wat tegen teken helpt en verder niet schadelijk is voor de hond?
Gebruikersavatar
Door Gizmo
#2904206
Bedankt voor de links. Ik zal me er eens in verdiepen! Ik las trouwens ergens dat die enting teken niet tegenhoud. Dus dat heeft denk ik niet zoveel zin.

Fenixjuh, die lavenolie helpt dat verder goed? Of gebruik je ook nog andere middelen in de tekentijd?

Is er ook iemand die ervaring heeft met ECOstyle VloVrij-druppels? Werkzame stof: Margosa-extract (150mg/g)
Gebruikersavatar
Door Fenixjuh
#2904361
Ik kan weinig zinnings zeggen over of het werkt. Jacy heeft 3 weken terug zijn eerste teek gehad dit seizoen, sinds toen begonnen en geen teek meer sinds die ene. Maar dat is in deze tijd makkelijk gezegd, denk dat nu alles nog lijkt te helpen..
Zal er in augustus/september op terug komen  ;)
Door Fbu
#2904912
Ik zou gewoon advantix (tegen vlooien en teken) of frontline tegen teken
gebruik GEEN frontline voor VLOOIEN.
de stof die in frontline (tegenwoordig ook fiprocat of fiprodog) zit tegen vlooien (fipronil) dood de vlooien niet meer maar maakt de vlooien sloom. ze steken dus wel gewoon. Ook kun je dit soort middelen beter bij een dierenarts halen. het is goedkoper en ze geven je middelen mee die werken.
Gebruikersavatar
Door Fenixjuh
#2905001
Fbu schreef: Ik zou gewoon advantix (tegen vlooien en teken) of frontline tegen teken
gebruik GEEN frontline voor VLOOIEN.
de stof die in frontline (tegenwoordig ook fiprocat of fiprodog) zit tegen vlooien (fipronil) dood de vlooien niet meer maar maakt de vlooien sloom. ze steken dus wel gewoon. Ook kun je dit soort middelen beter bij een dierenarts halen. het is goedkoper en ze geven je middelen mee die werken.
Wat is de meerwaarde van frontline als deze niet meer werkt tegen vlooien? *sarcastisch poppetje*

Topicstarter gaf aan geen scalibor of sprays en druppels te willen gebruiken, waar frontline ook onder valt.
Gebruikersavatar
Door kiara
#2905095
nou ik heb net toch mooi 4 scalibor banden bestelt ,ik geloof niet in die druppels van wat voor soort pipetjes ook,en deze band gebruik ik nu al paar jaar en bevalt prima gelukkig geen last van bijwerkingen,en het belangrijkste geen teken
Door chess
#2905112
Ik gebruik een zelfgemaakte spray: een mix van lavendelolie, teatree, appelazijn en water.  Tot nu helpt dit.  Weliswaar dik tegen de zin van mijn hond want hij vindt het verschrikkelijk stinken (en ik eigenlijk ook wel).

Wanneer ik op vakantie ga in Zuid-Europa doe ik hem een Scalibor aan omdat dit in mijn ogen het meest effectieve is en ik neem nu liever ook geen risico's.  Ik hou er echter niet van en mijn hond lijkt er toch wat last van te hebben in die zin dat hij regelmatig aan zijn nek krabt.  Dus ik ben zoek naar een alternatief.

Aan de andere kant: mijn volgende vakanties zijn eerder in Noord-Europa dus ik denk eraan om zelfs geen Scalibor meer te nemen.

Wat betreft de werking van de Scalibor: ik deed hem enkele dagen voor de vakantie om en thuis deed ik hem terug onmiddellijk af.  Ik had wel de indruk dat de werking nog bleef nadat de halsband af was.
Laatst gewijzigd door chess op wo 09 apr 2014, 19:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Elvira
#2906126
frontline  helpt helemaal niet tegen teken (heb dit in het verleden moeten gebruiken als we de honden naar Engeland namen).
Vroeger Scalibor gebruikt. De eerste 2 jaren : geen teken, het derde jaar : volop teken.
Gebruikersavatar
Door Gizmo
#2908204
Bedankt voor alle tips! Aangezien ik CdVet wel erg duur vond voor maar 10ml maak ik zelf dat ene goedje. Ik heb vandaag lavendelolie, teatree en appelazijn gekocht. Heb een mixje gemaakt en heb net een klein beetje op Gizmo gedaan, eerst eens kijken hoe ze erop reageert! Mijn neus doet het in ieder geval nog goed, wat een stank zeg  :P.
Door chess
#2908336
Gizmo schreef: Bedankt voor alle tips! Aangezien ik CdVet wel erg duur vond voor maar 10ml maak ik zelf dat ene goedje. Ik heb vandaag lavendelolie, teatree en appelazijn gekocht. Heb een mixje gemaakt en heb net een klein beetje op Gizmo gedaan, eerst eens kijken hoe ze erop reageert! Mijn neus doet het in ieder geval nog goed, wat een stank zeg :P.
Het is waarschijnlijk die stank die de teken ook weghoudt. ;)

Mijn mix (250 ml) bestaat voor de helft uit water en appelazijn. Daar voeg ik 5 druppels teatree en 5 druppels lavendelolie aan toe.
Door nicolette
#2910717
Ik doe er appelazijn, tea tree en ook nog eens neem olie bij. Volgens mij blijft dat ook na het zwemmen wat langer stinken. Smeer ook altijd wat op mijn broekspijpen voor het wandelen.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door