Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Mikagu
#2906280
Hallo,

Ik stel me even voor, ik ben trotse eigenaar van 3 schitterende katjes, Heilige Birmaan (kater en kattin, beide geholpen) en een HTK-tje (tevens geholpen).  Met één van onze Birmaantjes sukkelen we al lange tijd.  Het probleem is dat hij om de 2 à 3-tal weken braakt, hij heeft ook goede periodes maar de braakperdiodes keren toch telkens chronisch weer.
Deze week hebben we een internest-dierenarts bezocht.  Een echo wees uit dat zijn maagwand sterk verdikt is alsook de darmwand een beetje verdikt.  Ook zijn tandvlees is ontstoken.  Bloedonderzoek was goed, we wachten enkel nog op de resultaten van de pancreas (die duren wat langer).  Van de internist kreeg ik twee opties, het is duidelijk dat zijn maag-darm-stelsel niet in orde is, ofwel is dat te wijten aan de voeding, ofwel is er nog iets anders aan de gang (tumorgroei ?).
De da stelde voor een darmbiopt te doen, maar gezien ik dit nogal ingrijpend vind, opteren we eerst om de piste van voedselallergie te volgen en dit te proberen op te lossen mits aangepaste voeding.  Ik heb haar de vraag gesteld of rauw een optie was en ze was daar niet tegen.  Daarom had ik graag jullie mening : Mika kreeg enkele jaren geleden Hill's brokjes + natvoer, er werd dan overgeschakeld om Hill's Z/D, nu krijgt hij Hill's I/D omdat er sprake was van cholangitis maar dit blijkt een vals positieve test geweest in een vorig bloedonderzoek.  Tussenin kreeg ook Hill's Hairball Control omdat we dachten dat het aan haarballen lag.
Graag jullie advies, want ik heb het wel een beetje gehad nu, in de braakperiodes die gemiddeld een 4-tal dagen duren is hij ook misselijk en niet lekker in z'n vel.
Ik heb al eens bekeken welke KVV hier in mijn regio te krijgen zijn : dit is Carnibest & Tinlo.
Denken jullie dat mijn ventje zou geholpen zijn met rauwvoer en zo ja, welke smaak ?
Gezien zijn maag/darm heel gevoelig zijn een mager soort ?
Hoe overschakelen ?
Hij is ook best wel magertjes door deze problematiek dus zal hem heel geleidelijk moeten overschakelen denk ik, hij moet echt wel blijven eten anders komt hij nog meer in de problemen en leververvetting is wel het laatste wat we nu nodig hebben ?  Alvast bedankt voor jullie advies  :)
Door MirjamP
#2906347
Ik heb er zelf nog geen ervaring mee want ga ook een poging doen tot overschakelen maar als ik ervaring lees van mensen zijn er juist heel veel poezevrienden die heel erg positief reageren op rauw vlees. Misschien dat Mika's  maag en darmstelsel JUIST zo overgevoelig aan het reageren is omdat het niet een natuurlijk voedsel is......tenminste dat gevoel krijg ik na het lezen van alle berichten. Ik vermoed dat het niet zo heel erg veel uitmaakt met welke smaak je zou beginnen maar als Mika normaal al natvoer kreeg misschien een smaak waarvan je vermoed dat het naar binnen gaat? Ik kan me voorstellen dat sommige katten in het begin sommige smaken vreemd vinden omdat ze het niet kennen en er daarom aan moeten wennen. In het gewone natvoer heb je voornamelijk rund en kip smaken die je in allerlei varianten kan krijgen. Vind Mika 1 van deze smaken erg lekker? dan zou ik persoonlijk gewoon als eerste 1 van die smaken proberen en kijken hoe de reactie is.
Door spikkel
#2906385
Hoe overschakelen kun je lezen in KVV en katten van Koekje. Bij de meeste katten moet je ze eerst laten wennen, beetje bij beetje met een wat blikvoer wat ze graag lusten. De smaak konijn word goed gegeten.
In Carnibest zit graan behalve de Diabetici versie, persoonlijk zou ik dan deze kiezen. Met Tinlo moet je meestal wat spiervlees erbij voeren omdat het botgehalte wat aan de hoge kant is.
Helaas kan ik je niet helpen met zijn maag,darm problemen maar ik denk dat de brokjes van Hills zeker niet bijdragen aan het herstel(lees het etiket maar eens).
Ook het ontstoken tandvlees kan bijdragen aan darm problemen, hier zal je dus iets aan moeten doen.
Al met al heeft je kat toch wel problemen, persoonlijk zou ik zo snel mogelijk overschakelen naar vers met een goed blikvoer.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2906391
Welkom!

Ik zou niet per definitie voor een magere soort kiezen, maar gewoon zoveel mogelijk afwisselen. Je merkt vanzelf wat hij wel en niet lust en dat kan je dan voeren. Hier valt konijn ook bijzonder goed in de smaak.
Door fem fatale
#2906469
Als het om voeding zou gaan, waar denkt de internist dan aan? Voedselallergie?

Als er een vermoeden van voedselallergie is, moet je juist niet gaan afwisselen namelijk, dan kies je 1 diersoort (konijn bijvoorbeeld) die hij nog niet eerder heeft gegeten en die voer je een hele tijd. Als dat goed gaat, voeg je een tweede diersoort toe, etc.

Maar als er iets anders aan de hand is, heeft bovenstaande weinig zin natuurlijk.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2906734
Maag-darmstelsel lijkt mij minder realistisch bij een voedselallergie.  Voedselintolerantie wel, maar das wat anders.
Alleszinds is het waarschijnlijk er dat een verandering van voedselsoort (rauw tov verhit voedsel) eerder heil zal brengen dan te kijken naar de diersoorten in het geval van ontstekingen (of minstens irritatie) van de darm- en maagwand.

Uit persoonlijke ervaringen zou ik opletten met een hoog botgehalte en zeker grotere stukjes bot in de kvv.
Tinlo is gekend voor zijn hoog botgehalte en ook grotere stukjes bot als ik me niet vergis.  Als je dat zou geven, zou ik er zeker in het begin wat spiervlees fijngesneden onder mengen.  In het begin (de eerste week) zou ik zelfs incompleet durven voeren. Eerst enkel spier, dan wat orgaan en dan beetje bij beetje wat bot erbij.  Dat is mij ook aangeraden geweest toen Luis een serieuze maagonsteking had.  Je moet uiteindelijk wel tot een normaal botgehalte kunnen komen, laat dat duidelijk zijn.  ;)

Als de overstap op rauw voedsel, al voldoende is om hem te laten genezen, zou het na eens genezen, geen probleem mogen zijn om gewoon bot te voeren. Zelfs ongemalen. In het begin, zou ik met een gekwetste maag, gewoon even opletten.

Als het nodig is om hen te laten eten, mag je zeker mengen met blik, maar anders zou ik het zoveel mogelijk vermijden.  Geen blik of brok tenzij nodig. Dat kan namelijk het verteren van het bot vermoeilijken (haalt de pH van het maagzuur omhoog). 
Door Parelridder
#2906880
Je hebt Hill's Z/D voeding gegeven, zonder succes begrijp ik. Dan is elimineren - één diersoort geven, die nog niet eerder gegeten werd, om te onderzoeken of klachten veroorzaakt worden door allergie voor specifieke dierlijke eiwitten - m.i. zinloos. Ik zou zeker proberen of verse voeding de klachten verminderd of zelfs verhelpt. Naast de kvv's die je al gevonden hebt, kun je wellicht ook met iemand in de buurt mee bestellen bij Degemeat. Die heeft o.a. CatsNature, waarin vele smaken verkrijgbaar zijn, in kleine worstjes, dus kun je uitproberen welke hij lust.
Door frodo quin
#2908452
Als je een voedselallergie wil uitsluiten moet je een eleminatiedieet doen. Je begint dan met één diersoort waarvan je denkt dat hij het nog niet gehad heeft en geeft enkel dan voor 6à8 weken, dan kan je een diersoort bijvoegen en zo ga je verder. Meestal wordt er carnibest eend aangeraden omdat dat zelden in dierenvoeding zit en compleet is (carnibest gebruikt een premix waardoor elke smaak afzonderlijk compleet is). De meest voorkomende allergieën zijn granen, kip en rund.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door