Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Elizaw
#288136
hai,

Wij hebben weer groente gehaald, voor een mix te maken.
Bloemkool, spruitjes, paprika, komkommer, bietjes, wortelen, knoflook, andijvie.
De paprika vond ik wat veel, dus heb daar de helft maar van gebruikt.
We hebben rekening gehouden met de groei, boven of onder de grond ???Zien jullie misschien nog iets wat niet goed is??? Tips zijn altijd welkom.

groetjes,
Bep
Laatst gewijzigd door Elizaw op do 24 mar 2005, 23:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#288212
Ik zou niet iedere mix maken met kool (bloemkool en spruitjes e.d.). Teveel kool heeft een negatieve uitwering op de schildklier. Ik zou dus zeggen: volgende keer helemaal geen kool (en dan de keer erop weer een beetje of geen kool. Maar ik bedoel dus: stop niet iedere keer kool in je groentemix). Paprika is een groente uit de nachtschade familie. Sommige honden krijgen daar jeuk of darmgas van. Dit moet je even afwachten. Verder lijkt het me prima. Ik houd zelf eigenlijk nooit rekening met boven/onder de grond. Oh, iets meer bladgroente zou nog wel mogen. Waterkers, peterselie, dat soort dingen.
Laatst gewijzigd door Lizzy op vr 25 mar 2005, 09:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Door 202spots
#288487
Oeii...ik zag ook die grote zak met spruitjes en vroeg me af of die er allemaal ingedraaid waren... :o
Was al blij dat je niet ALLE paprikas had gepureerd!!
Wanneer je ALLES wat op de foto staat hebt gebruikt dan vind ik 't ook beetje TEveel bloemkool en TEveel spruit en TEveel bietjes in vergelijking met de bladgroentes.

Wanneer je WEL de hele bloemkool e.d wil gaan gebruiken,dan moet de rest van de groentes die er in gaan dus OOK in de grotere hoeveelheid gedaan.
Dus volgende keer misschien iets van...'n bos selderysteel,witlof,donkergroene sla,alfalfa sprouts,tauge erbij wanneer je 'n hele bloemkool of veel broccoli of 'n stelletje bietjes gebruikt.
(als je 't blad van bietjes kan krijgen is dat ook HEEL goed om te gebruiken!!)

Ik gebruik vaak van wat we TEveel hebben voor de mensen maaltijd...dus 'n stuk bloemkool,de blad en stronk met 'n stuk broccoli ,de losse bladjes van de spruitjes,kleine bietje,beetje wortel enz.
Dan kan je veel meer groentes in 1 mix maken zonder dat er TEveel van 1 soort in zit.
Door Elizaw
#289796
Hai,

de bloemkool viel op zich wel mee hoor, was niet zo heel erg groot. Maar ik zal er wat extra bladgroente bij doen ;) ;)
En nog eens kijken of ik iets meer over groentemix kan lezen, heb het waarschijnlijk nog niet helemaal goed begrepen :'( :'(

Groetjes,
Bep ;D
Door Elizaw
#290677
dat stukje heb ik nu juist wel gelezen, maar ik haal daar niet uit welke combie ik moet maken. Vandaar dat IK niet door had dat ik teveel koolsoorten er in had gedaan :-\

Groetjes,
Bep
Door Lizzy
#290858
Maar dat is voor een keertje toch niet erg? Geef je de keer erop gewoon helemaal geen kool! Of je maakt nog een nieuw mixje met wat andere niet-kool soorten en dit meng je met deze mix.

Hier staat een voorbeeldje van een mix die ik een keer gemaakt heb voor mijn honden. Helen heeft daar ook een van haar voorbeeldmixjes genoemd. Misschien heb je daar wat aan: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... eadid=1259
Door Elizaw
#294327
Hai,

Heb inmiddels weer een nieuwe groentemix gemaakt, was toevallig weer bij die voordelige groentenboer. Alleen hebben ze niet echt aparte dingen, maar alleen de standaard dingen ::)
Ik heb nu dus gebruikt:
Kilo wortelen
Kilo witlof
klein spitskooltje
½ paprika
5 teentjes knoflook
2 komkommers
250 gram spinazie

Ik hoop dat deze mix beter is anders ga ik het opgeven hoor:'( :'(

Groetjes,
Bep
Door Lizzy
#294329
RuBep schreef: Hai,

Heb inmiddels weer een nieuwe groentemix gemaakt, was toevallig weer bij die voordelige groentenboer. Alleen hebben ze niet echt aparte dingen, maar alleen de standaard dingen ::)
Ik heb nu dus gebruikt:
Kilo wortelen
Kilo witlof
klein spitskooltje
½ paprika
5 teentjes knoflook
2 komkommers
250 gram spinazie

Ik hoop dat deze mix beter is anders ga ik het opgeven hoor:'( :'(

Groetjes,
Bep
Hoi Bep, mankeert niks aan hoor! Ziet er goed en lekker uit. Volgende keer gewoon weer proberen een mix te maken met wat anders, des te groter de afwisseling!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door