Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door MirjamP
#2906317
Hallo allemaal,

Mijn naam is Mirjam en ik woon in het mooie Balkbrug met mijn man, 2 kids en onze ex kater Charly en meisje Abby.
Ik zou heel graag willen beginnen om ze op vers over te zetten en heb gisteren de hele dag de site al door lopen spitten maar heb nog wel een aantal vraagjes....

Om Charly maak ik me niet zo heel erg veel zorgen, hij is 2 en half jaar geleden komen aanlopen en eet echt alles wat je hem voorschotelt. Ook een zelf gevangen vogel of muis gaat er gewoon in. Onze Abby is zoals meer mensen hebben een zeer zeer moeilijke eter, al gaat een stukje kip er soms wel in.
wat is nou verstandig om te doen....eerst eens een keer kijkenwaar ik hier in de buurt een KVV kan halen en het gewoon is proberen om te zien of ze het wil aanraken?
Zou ook graag een keer een kuiken willen aanbieden om te kijken wat ze er mee doet...ik vermoed dat ze als Charly gaat zelf misschien ook wel interesse toont? maar kan ik ook ergens gewoon 2 kuikens halen want als ze het niet eten zit ik met heeeeeel veel kuikens in mijn vriezer  :-\

Als ze het wel eten dan had ik zo ongeveer dit bedacht:

Carnibest:
vleesmix
eendmix 
lammix

all animal:
haring
kwartel
parelhoen

bibi:
Naturemix

en 2x in de week een kuiken (die je dan aanbied in plaats van 1 keer eten?)

Charly is op dit moment een beetje te zwaar denk ik en Abby is een slank dametje dus eerst beginnen met:
Charly 160 per dag dus 2 x 80gr en Abby 90/100 per dag en dus 2x 45gr?


is dat een goede afwisseling of hebben jullie zoiets van zo zou ik echt niet beginnen?
Laatst gewijzigd door MirjamP op za 12 apr 2014, 10:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2906394
Welkom!

Ik vind het een goede afwisseling en ik denk dat je gewoon eens kan beginnen en kijken waar het schip strandt. Hou er wel rekening mee dat 1 kuikentje een best kleine maaltijd is, dus voor meneer de vetlel wellicht te weinig om op te teren.
2x 45 gram vind ik ook wel erg summier klinken, zeker voor het begin. Er zijn meer mensen die een soort Atkins-effect hebben bemerkt bij hun katten in de beginperiode: veel honger en veel eten en toch afvallen.
Door MirjamP
#2906406
ok charly zou ik dus 2 kuikens kunnen aanbieden als vervanger (weet wel zeker dat het opgaat  :biggrin2:)

Abby en haar eetpatroon.......

Ze zitten nu op brok en een zakje natvoer per kat per dag
Charly eet alles op ook zijn zakje gaat direct schoon leeg

Abby is een miemel (tja zo noem ik het)
eet af en toe wat brokjes en zo'n zakje........daar eet ze een paar happen van en de helft van het bakje staat er de volgende dag nog en kan je weggooien.
Ze is een heel erg rank poesje ik denk maximaal 3 kilo (ik zal haar eens wegen) en als ik 3 kilo x 3% neem kom ik op 90 gram uit vandaar dat ik dat als uitgangspunt heb genomen.
Natuurlijk zal ik als ze vraagt dit verhogen maar ze eet gewoon (naar mijn mening) heel weinig maar is wel super actief.
de brokken die ze nu nog  krijgen krijgen ze beide in 1 bak en dan 2x per dag een afgemeten bekertje.
Als ik de 2e keer erbij doe ligt er meestal nog een klein beetje in dus te weinig krijgen ze niet denk ik.
Door Mowgli
#2907233
Hoi,

welokmop BP :) Goed idee om over te schakelen op vers.

Klinkt alsof Abby een "snacker" is. Eigenlijk is dat best normaal gedrag voor een kat, in de natuur vangen ze meerdere malen per dag kleine prooidiertjes. Hier ook een "snacker". Mowgli heeft 2 voermomenten per dag. Hij doet ook erg lang over een bordje zelfgemalen barf. Pas als het bord leeg is, krijgt Mowgli weer nieuw op het moment dat hij vraagt, of als hij nog niet gevraagd heeft, maar is het bedtijd, dan wordt zijn 2e dag portie op zijn bord gelegd. Op deze manier wordt wel alles opgegeten. Mowgli is ook een mieperd en lust veel vleesjes niet die door andere katten wel gegeten worden. Kip, kwartel en een ei (rauw en gekookt), daarmee hoef ik bij hem niet aan te komen.

Als je de volgende dag resten moet weggooien, dan is het misschien teveel voer voor Abby en kun je misschien wel wat minder geven. Veel katten vinden "vers" voer beter smaken, dus misschien gaat Abby beter eten als je iets minder op haar bordje legt en dan misschien een voermoment extra inbouwt?
Door MirjamP
#2907741
Gisteren voor het eerst maar eens een echt half maaltje klaargezet van rauwe kip wat de lelijke stukken van de kipfilets waren. Ze hadden beide een frutje op een schoteltje liggen en tot mijn verbazing ging bij Abby ten eerste alles op en ze kon kauwen  :biggrin2:

2 dagen geleden beide een half rauw ei gegeven en dat vond ze echt heeeeel erg vreemd. Ze liep na 2x likken weg met een uitdrukking waar ik heel hard om moest lachen.
Door Ruisje
#2907745
Welkom! Als ik zo al lees komt het vers eten vast goed met je huistijgers :)
Ik weet niet wat Charly weegt, maar je schrijft dat hij wat te zwaar is. En dan lijkt mij 160gr per dag een beetje veel.
Door MirjamP
#2908081
ehmmm

Ik vermoed dat Charly toch echt wel 5,5 - 6 kilo is :-[
En ik dacht ergens gelezen te hebben dat katten niet te snel mogen afvallen?
Wat zou je adviseren om rustig aan af te vallen? Ik zal eens kijken of ik de digitale weegschaal van mijn ouders even kan "lenen"
Door spikkel
#2908138
voor iedereen geld mens en dier dat je niet te snel mag afvallen.
Je kan je kat wegen, aan de hand daarvan berekenen hoeveel ie mag hebben. Dus mag ie 4 kilo wegen, bereken je over 4 kilo.
Je kan ook aan de ribben voelen, moet je stevig voelen door de vacht dan is ie echt te dik.
Verder moet je ook op oog voeren, soms hebben ze dagen dat ze heel actief zijn en dan kun je kijken of ze wat meer nodig hebben.
Gebruikersavatar
Door dinky89
#2908676
MirjamP schreef: Gisteren voor het eerst maar eens een echt half maaltje klaargezet van rauwe kip wat de lelijke stukken van de kipfilets waren. Ze hadden beide een frutje op een schoteltje liggen en tot mijn verbazing ging bij Abby ten eerste alles op en ze kon kauwen :biggrin2:

2 dagen geleden beide een half rauw ei gegeven en dat vond ze echt heeeeel erg vreemd. Ze liep na 2x likken weg met een uitdrukking waar ik heel hard om moest lachen.
Dat klinkt in elk geval veelbelovend dat het overschakelen succesvol zal zijn ;)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2909463
Volgens mij mag je bij Charly echt wel op 150gr per dag beginnen.
Als hij dan nog niet afvalt, merk je dat vanzelf. 
Voor hetzelfde geld valt hij al af gewoon op vers (zoals Koekje al aangaf), of wil hij in het begin niet erg dooreten (wennen aan vers) en krijgt hij zowiezo al minder binnen.
Zeker een zware kat moet je inderdaad niet te snel laten afvallen.

Houdt er ook rekening mee dat een kat op vers meer spierweefsel aanmaakt en met de dezelfde rompomtrek een stuk zwaarder zal zijn dan op brok. Je zal je ideaalgewicht dus wat moeten aanpassen en niet schrikken als hij lijkt aan te komen op de weegschaal maar je dat niet ziet of voelt.  Kijk naar je kat zelf, en dus niet naar de weegschaal in eerste instantie. 
Op brok dacht ik dat Cuzco ideaal zo'n 5kg zou wegen (ale, dan zou hij normaal te noemen zijn), terwijl dat op vers 5,5kg geworden is.  Ik heb mij er echter al bij neergelegd dat 5,8kg zowat het laagste is dat hij zal geraken.  Hij krijgt maar 110gr per dag... Dus minder dan 2%. 
Maar ik ben ook begonnen op 150gr per dag.  Hij heeft gewoon erg weinig nodig blijkbaar, maar dat is kat-eigen.
Voor mijn andere kater die ietjes groter is ook op 150gr begonnen en die zit nu op 180gr...  Het is gewoon uitproberen en kijken wat je kat en zijn gewicht zegt.  Iedere kat is anders.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op vr 18 apr 2014, 08:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Door MirjamP
#2909479
Ik heb Charly op dit moment inderdaad op 150 zitten om mee te beginnen en Abby op 100

Heb zomaar op de bolle pof van de week Carnibest opgehaald en een zak eendagskuikens.
Charly lijkt met niets moeite te hebben die ging jagen en gooien met het kuiken en daarna natuurlijk totaal op die heeft er 2 gehad zonder enig probleem.
Abby zat hem aan te kijken van wat Mot ik daar in hemelsnaam mee en heeft alleen aan het kuiken geroken en verder Charly bekeken  :biggrin2: ;D

De Carnibest gaat er ook gewoon in....bij Charly zonder ook maar enig probleem en Abby heb ik alleen bij het eerste bakje een stukje ham doorheen moeten snipperen.
Het is natuurlijk nog maar de 3e dag maar ben trots op ze  :)

Nu vind ik zelf dat de Carnibest erg fijn is....zijn er kvv die iets minder fijn van structuur zijn, en de meeste katten goed eten????


Zit zelf ook te kijken naar Darf op hun site staan er ook 2 varianten voor katten. Iemand er ervaring mee, is dit grover van structuur als andere kvv?
en als ik de zalm en vlees afwissel zou dat dan voldoende zijn:

De verhouding die wij met DARF (kat) gebruiken is de onderstaande:
10% organen (lam/kip/rund) waarvan de helft lever
15% eetbaar bot (kip/lam)
75% spiervlees (rund/kip/lam)

DARF (kat) wordt net als DARF (hond) gemaakt zonder toevoeging van koolhydraten en olie.
U zou aan het KVV van DARF eventueel visolie kunnen toevoegen.
Ook DARF (kat) hebben wij natuurlijk laten analyseren.

De chemische analyse is:

Eiwit 21% Vocht 61%
Vet 15% Calcium 0.55%
celstof 1% Fosfor 0.47%


Darf Zalm (kat)
Ingrediënten: Zalm (30%), eend, rund lam en geit. Organen rund en lam (hart, lever)
Laatst gewijzigd door MirjamP op vr 18 apr 2014, 10:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Door MirjamP
#2919143
Grijns ok een kleine update...

Abby en Charlie zitten nu beide op kvv en op zich gaat het super.
de eerste 2 weken de Carnibest Nature gegeven en ook Abby at dit goed.
Kwam erachter dat de Pet's Place in Zwolle ook Tinlo barfmenu verkocht dus daar de afgelopen week langs geweest en de smaken cattery, kip, konijn, makreel, eend en natuurlijk opgehaald. Wat een drama was dat!!!! ten eerste vind ik het heel erg vochtig/slijmerig en Abby wil alleen de natuurlijk, kip en cattery eten. van de konijn, eend en makreel moet ze helemaaaaaal niets hebben zelfs niet met een flinke lepel Gourmet diamant erdoor :-/  Charly heeft gelukkig wel de meerdere smaken gegeten maar dan soms ook met een beetje lange tanden.

Nu maar de dierenwinkel in Ommen gebeld (had via via gehoord dat ze ook kvv verkochten) en inderdaad hebben ze dat. Op dit moment 1 smaak Carnibest (de nature) maar als ik het daar zou afnemen wilde hij voor mij ook best 1 of 2 van de andere smaken bestellen. Dus ik ga straks inslaan en een afspraak met deze zeer aardige meneer maken.

Het valt me trouwens op dat steeds meer dierenzaken kvv hebben of willen bestellen voor hun klanten dus dat vind ik echt super positief.

Nog wel een vraag over vers voeren...Charly heeft echt super veel plezier van 1 maaltijd vervangen door 2 eendagskuikens, eerst heerlijk spelen en gooien en daarna gaat het schoon op.
Abby snapt er helemaal niets van....die kwam afgelopen week met een zelf gevangen vogel aan en die bood ze Charly aan na eer zelf heel even mee gespeeld te hebben :D iemand een idee hoe ik Abby kan laten kauwen??? zou kippennekken een idee zijn of denken jullie dat ze dat ook links laat liggen? Heb namelijk ook een kuiken voor haar vermorzeld (ieuwww) en zelfs stukjes wil ze niet aanraken en trekt haar neus ervoor op.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door