Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#2906170
Ja ja dames...ben weer thuis :)
Na ruim 3 maanden in het herstellingsoord is wel duidelijk geworden dat een gezond lijf er niet meer zo 1,2,3, zal komen.
Oke.. ben al 4 jaar aan het tobben...maar toch altijd met de gedachte dat het "wel weer goed zou komen".
Nu dan toch het traject met de WMO in gegaan en ondersteuning aan meer kanten voor mij, Ro en de kids.

Nu is er al een dame geweest voor de intake en komen er afspraken voor een eigen rolstoel op maat en naar wens zodat ik hopelijk langer en beter kan zitten. Ook mogelijkheden voor een scoot, aanpassingen om in en uit het huis te komen en als toefje op de vla.....de traplift :-\

Met de laatste had ik nog best wel moeite...
Maar sprak laatst iemand die zei dat zo'n lift ook héél handig is om de wasmand naar boven te krijgen en je hem echt niet altijd hoeft te gebruiken om zelf te zitten. Kijk...daar werd ik dan wel weer vrolijk van :)

Dus bij deze...graag nog meer tips en trucjes om het huis beter bruikbaar te krijgen voor mij. Zo wil ik graag beter aan de eettafel kunnen werken, dus zijn we aan het kijken voor een tafel met één kolompoot.

Tips voor de kleine voortuin en het plat zijn ook welkom.
#2906177
och meid dat zal je niet makkelijk vallen om nu echt die stap terug te doen  :-* mijn tip is de volgende ...neem bij alles wat je nieuw aanschaft die rolstoel mee en pas of het net zo werkt als je van te voren hebt bedacht , een kolompoot kan heel handig lijken maar als de bodem zo breed is dat je je stoel er niet goed onder gereden krijgt dan baal je goed . dus echt passen voor je iets aanschaft , sterkte jullie daar :-*
#2906184
henneke schreef: och meid dat zal je niet makkelijk vallen om nu echt die stap terug te doen  :-* mijn tip is de volgende ...neem bij alles wat je nieuw aanschaft die rolstoel mee en pas of het net zo werkt als je van te voren hebt bedacht , een kolompoot kan heel handig lijken maar als de bodem zo breed is dat je je stoel er niet goed onder gereden krijgt dan baal je goed . dus echt passen voor je iets aanschaft , sterkte jullie daar :-*
Dank je Henneke :-*

Het zal allemaal low buget moeten zijn, dus zelf knutselen oid. De rolstoel elke keer mee en passen is een goeie tip!

Over een poosje ga ik naar mijn moeder toe. De rit alleen is al best een uitdaging ( ruim 3 uur :-X). Maar pas toen ik er langer over nadacht kwam ik er achter dat ik daar dus totaal niet uit de voeten kan (dijkhuis) en dat de honden uitlaten in het mooie Zeeland ook niet zal lukken met alleen de leenrolstoel bij me :'(  :'(
#2906191
pallas schreef: Dank je Henneke :-*

Het zal allemaal low buget moeten zijn, dus zelf knutselen oid. De rolstoel elke keer mee en passen is een goeie tip!

Over een poosje ga ik naar mijn moeder toe. De rit alleen is al best een uitdaging ( ruim 3 uur :-X). Maar pas toen ik er langer over nadacht kwam ik er achter dat ik daar dus totaal niet uit de voeten kan (dijkhuis) en dat de honden uitlaten in het mooie Zeeland ook niet zal lukken met alleen de leenrolstoel bij me :'(  :'(
lullig joh weer iets om een plek te moeten geven  :-*
nog even over aanpassen van spullen , ik weet niet hoe handig Ronald is of iemand anders in je omgeving maar je zou eens op een site kunnen rondneuzen van een firma die spullen speciaal maakt voor rolstoelen zo kom je vast ook nog wel op ideeen die je verder op weg kunnen helpen en je misschien zelf nog zou kunnen maken .
krijg je een opritje voor je deur voor je stoel ?
#2906192
Ik ben tijdelijk ook van een rolstoel afhankelijk. Ik heb geen tips, maar wel veel meer bewondering voor mensen, die blijvend afhankelijk zijn.
Het is een enorme aanpassing aan je leven en het kost bergen energie. S avonds om 8 uur gaat mijn energielampje helemaal uit.
Dat heb ik me nooit gerealiseerd.
#2906201
Doe maar geen kolompoot, da's echt verschrikkelijk onhandig, omdat je niet goed kunt aanschuiven.

Tja verder, ik ben verhuisd naar rolstoelwoning omdat ik steeds slechter loop. Maar behalve keuken heb ik denk ik niet veel aanpassingen. Ik heb veel stoelen, zodat ik makkelijk kan gaan zitten als ik wel loop. En ik heb overal, overal kleine vuilnisbakjes staan, want je wilt niet op weg met dingen voor een vuilnisbak.

Ruimte vrij rondom deuren is prettig, maar hoeft niet gigaveel te zijn.

Verder zijn de meeste aanpassingen in mijn huis vooral voor mijn slechte handfunctie.

Als het goed is, omdat je rolstoel goed past, en goed is ingesteld, kost rollen minder energie dan lopen.
Probeer wel voor vastframe te gaan, zeker als je problemen hebt met zitten, vastframe is lichter, wendbaarder en heeft meer mogelijkheden qua zitaanpassingen. (Ik heb bijvoorbeeld aangepaste zithoek, speciaal kussen, speciale rugleuning voor mijn holle rug). Neem ook losse duwhandvatten voor de lange afstanden, en spreek af dat je de stoel scherper laat instellen als je meer ervaring hebt met rollen (hoe meer van jouw gewicht op de achteras zit, hoe soepeler je rolt, maar je kiept dan ook makkelijker - handig als je een stoep opwilt, maar vereist enige training).
Ik heb verder ook elektrische ondersteuning omdat mijn handfunctie echt heel erg slecht is.
#2906215
Welkom thuis! Ik hoop dat deze 3 maanden je hebben gebracht wat je ervan verwachtte  :-*
Nu eerst maar even lekker van iedereen genieten om je heen. Op 2 en op 4 benen. Daarna aan de slag.


ps Wanneer je je goed genoeg voelt zou ik graag weer eens komen voor een theedate  ;) 
#2906242
Welkom thuis! Geen tips hier, mijn moeder zit blijvend in de rolstoel, die heeft het hele huis wel aangepast, dus geen drempels, brede doorgangen, geen opstapjes in huis etc. Alles is ruim zodat ze goed overweg kan met de rolstoel door het huis.
#2906261
Welkom thuis  :bigarmhug:

Ik heb niet zoveel verstand van rolstoelen enzo. Maar als ik er over nadenk, zou ik vooral zorgen dat bij de wat kleinere draaihoekjes in jullie huis (keuken en naar de gang), je ruimte creeerd. En dingen die je veel nodig hebt, op handige plekken op handige hoogtes leggen/hangen. Zonde van de energie om naar de bijkeuken te rollen voor hondenriemen, als je ze in de gang aan een haakje kan hangen. Dus vooral even opnieuw logisch nadenken wat waar moet zijn om het handig te maken. Ook qua keuken en kastinrichting enzo.

En daar wil ik wel mee komen helpen  :-*, dan weet ik tenminste waar de theebekers komen te staan  ;D
#2906309
henneke schreef: lullig joh weer iets om een plek te moeten geven  :-*
nog even over aanpassen van spullen , ik weet niet hoe handig Ronald is of iemand anders in je omgeving maar je zou eens op een site kunnen rondneuzen van een firma die spullen speciaal maakt voor rolstoelen zo kom je vast ook nog wel op ideeen die je verder op weg kunnen helpen en je misschien zelf nog zou kunnen maken .
krijg je een opritje voor je deur voor je stoel ?
Ro is niet van de handige (ik wel wat, maar dat kan ik dus niet meer) en hulp hebben/krijgen we niet.
Niet om heel erg negatief te doen, maar de meeste mensen laten je als een baksteen vallen en van degene waar iedereen van denkt dat ze wel wat voor je doen....nou vergeet het maar. :(
We zullen het dus zelf moeten rooien.



Iedereen bedankt voor de welkoms woordjes. :-* Om nu al wat te schrijven over hoe het was en hoe het nu gaat is me te vroeg en te privé. Ik zit volop in de molen hoe en wat we thuis moeten gaan regelen.
Met tijd zal er wel weer wat thee leuten komen hoor!
Kaela schreef: Welkom thuis  :bigarmhug:

Ik heb niet zoveel verstand van rolstoelen enzo. Maar als ik er over nadenk, zou ik vooral zorgen dat bij de wat kleinere draaihoekjes in jullie huis (keuken en naar de gang), je ruimte creeerd. En dingen die je veel nodig hebt, op handige plekken op handige hoogtes leggen/hangen. Zonde van de energie om naar de bijkeuken te rollen voor hondenriemen, als je ze in de gang aan een haakje kan hangen. Dus vooral even opnieuw logisch nadenken wat waar moet zijn om het handig te maken. Ook qua keuken en kastinrichting enzo.

En daar wil ik wel mee komen helpen  :-*, dan weet ik tenminste waar de theebekers komen te staan  ;D

De keuken is te smal om daar met de rolstoel te gaan. De meeste dingen liggen al praktischer, de lijnen van de honden zitten standaard aan de ligfiets. we zijn druk bezig om overtollige puin het huis uit te werken, maar ook voor dat geldt dat we niet alles in 1 keer kunnen. Gewoon omdat die energie er niet is.

De theebekers staan gewoon in het kastje ;) :P
#2906312
Welkom thuis  :-* Sterkte met alles! Ik heb niet echt tips helaas. Mijn huis is ook zo goed als geschikt voor rolstoelen, ik heb bijvoorbeeld bredere deuren. Het lijkt me vooral ook handig dat je de directe lijnen van de ene leefruimte naar de andere leeg houdt.
#2906338
Welkom thuis  :bigarmhug:

tips voor rolstoelvriendelijk heb ik niets.
pallas schreef:
Maar sprak laatst iemand die zei dat zo'n lift ook héél handig is om de wasmand naar boven te krijgen en je hem echt niet altijd hoeft te gebruiken om zelf te zitten. Kijk...daar werd ik dan wel weer vrolijk van :)
:biggrin2:
pallas schreef: Ro is niet van de handige (ik wel wat, maar dat kan ik dus niet meer) en hulp hebben/krijgen we niet.
Niet om heel erg negatief te doen, maar de meeste mensen laten je als een baksteen vallen en van degene waar iedereen van denkt dat ze wel wat voor je doen....nou vergeet het maar. :(
We zullen het dus zelf moeten rooien.
Ja dat kan soms lelijk hard aankomen (ik had van de week toch ook bijna mijn baas tegen zijn appel aangeveegd, geen greintje respect of vertrouwen meer in die "man"), maar ik hoop en geloof nog steeds dat anderen je eventueel wel blij kunnen verrassen  :-*  Maar idd soms besef je eigenlijk hoe alleen je er voor staat, ieder heeft zijn eigen leven, en als familie ook nog eens ver weg woont, ja je beseft hoe belangrijk dat eigenlijk wel niet is.

Dus heel veel sterkte en succes met de aanpassingen  :-*
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door