Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door lientj69
#2905192
Hallo
Ik heb een jack russeltje die een 7 a 8 tal maanden haar eerste acute pancreatitis gekregen heeft, ze is dan een week opgenomen geweest bij de dierenarts aan een infuus, ik moest haar enkel speciale voeding geven (hills) en niets anders meer. Daarvoor stond ze op rauw voer van tinlo en carnibest. Maar dit mocht niet meer van de dierenarts, nuja paar maanden later begon ze terug zo over te geven en diaree enzo. Ben dan naar mijn andere dierenarts geweest ermee. Na de bloedresultaten hebben we haar zelf thuis moeten inspuiten met een antibraak middel en kregen we enzemen mee van lypex. Na 2 dagen zonder spuiten begon het opnieuw :? Terug met haar naar de dierenarts, we moesten haar opnieuw inspuiten en kregen dit keer andere koeken mee voor haar. Voorlopig lukt het hiermee, ik ga niet zeggen dat we zien dat ze terug de oude is, het gebeurt dat ze overgeeft, ook lekt ze veel aan haar mand of de grond of haar pootjes (wat ze vroeger nooit deed).
Ik heb al het een en het andere gelezen van honden met pancreatitis die wel rauw gevoerd kunnen worden waar ze dan verse pancreas bij doen. Maar ik weet niet echt welk soort kvv ik haar dan mag geven, en hoeveel kvv en hoeveel pancreas dat ze moet krijgen. Ook voor de stap te nemen om over te schakelen heb ik wat bang.
Natuurlijk staan de dierenartsen ook niet echt te springen als je begint over kvv... De eerste dierenarts vroeg zelf waarom ik dat gaf... Maar voor ze kvv kreeg zagen we dat ze niet echt goed meer reageerde op koeken, en met de kvv zagen we een heel andere hond.
Heeft er iemand tips voor me?
En zijn er hier mensen die zelf hun hond met pancreatitis over geschakeld hebben van koeken en enzymen naar rauw?
Door lientj69
#2905206
Ja ik komt uit belgie, dit forum werd me aangeraden. Ja ik kan hier aan carnibest pancreas geraken. Maar me dierenarts vond dit te vettig
Ze moet zo vetvrij mogelijk voeding krijgen, daarom dat me 2de dierenarts toch niet wilde overgaan op rauw, terwijl hij het voor me andere jack zeker aanrade. De laatste bloedresultaten gaven ook aan dat haar lever door de pancreatitis verminderd was in waarde :( stond net nog boven het minimum zij hij.

Ik heb nu via een vriendin pure pancreas gekregen, ik heb het vandaag eens geprobeerd om haar korrels en verse pancreas te geven ipv de enzymen. Raar maar waar ik zie ze nu al een uur geen gekke bekken trekken en niet aan haar kussen of pootje lekken  :confused1: Ik weet niet of dat het nu echt daar door komt, maar het valt op
Door Martine-Tom
#2905211
Verse pancreas werkt hetzelfde als enzymen, alleen dan in natuurlijke vorm dus dat ze er goed op reageert kan kloppen  :)
Ik heb 2 katten met pancreatitis gehad en heb zelf nooit vetarm gevoerd, merkte ook totaal geen verschil toen ik dat een keer getest heb, de meningen zijn er ook over verdeeld...zelf vind ik granen in brokken kwalijker dan vet in rauw vlees. Ik zou het zelf gewoon eens proberen met de CB pancreas en zien hoe ze het erop doet  ;)
Door lientj69
#2905221
Bedankt voor de reactie, ja ik was van plan om nu om de dag pancreas vers te geven en dan een dag de enzymen, omdat ik nu net een hele nieuwe doos heb.  Ik hoopte tegen dan tips te krijgen over de mogelijke merken die ik kan mengelen met de verse pancreas (heb een doos gekocht van 20 rollen) Ik heb wel nog de gewone carnibest liggen, die kan ik infeite mengelen met de verse pancreas. of vind je dat geen goed idee?
Pff heb gewoon bang dat het opnieuw gaat gebeuren door dat ik nu zit te 'testen'.
Door Martine-Tom
#2905222
In principe kan je verse pancreas (of de enzymen) door elk voer mengen wat je wil dus ook door gewone CB.
Op voerwijzer.nl kan je alle kvv's vergelijken, volgens mij staat daar ook het vet en koolhydraat gehalte bij  :)
Door Micha7
#2905925
Wij hebben anderhalf jaar geleden onze hond uiteindelijk verloren aan acute pancreatitis. We hebben 4 verschillende DA-en geconsulteerd, en kregen ook steeds weer het "Hill's" verhaaltje.... Uiteindelijk hebben we beslist (in overleg met een pro-vers DA) om haar gewoon verder KVV te geven (vooral carnibest). Ons werd gezegd dat bij acute pancreatitis zeker GEEN extra pancreas gevoerd mocht worden.... ????
Ons meisje is uiteindelijk toch nog 10 jaar geworden, en dat uiteindelijk een 3de acute aanval fataal geworden is, had zeker ook zijn oorzaak, omdat ze reeds heel hard verzwakt was, door andere "kwalen"....
Door Martine-Tom
#2905932
Er zit een verschil tussen pancreatitis en EPI, zodra pancreatitis EPI word moeten er enzymen toegevoegd worden omdat de pancreas zover beschadigd is dat die ze niet meer (genoeg aanmaakt).
OMdat ik zag dat ook mijn niet EPI patient er baat bij had ben ik geneigd te zeggen, probeer het gewoon, reageerd ie niet is er niks verloren, het kan volgens mij geen kwaad om enzymen danwel pancreas toe te voegen bij een pancreatitis klant.
Om me heen hoor ik ook vaak dat de termen door elkaar heen gebruikt worden dus het kan wellicht zinvol zijn om de da te vragen of je over pancreatitis praat of dat er al sprake is van EPI.
Door lientj69
#2906152
Ja ik was ook eerst boos op me vorige dierenarts dat hij me geen enzymen aangeraden had, ja ze is kort na haar acute pancreatitis hervallen, en vanaf toen heeft ze de enzymen moeten krijgen, maar na wat lezen op internet zag ik dat acute pancreatitis kan veranderen naar epi. De 3 de aanval was ook heel serieus hier, wij zijden echt ze is aan het 'creveren' (weet het proper nederlands woord niet) van de pijn. Ze zat continu te strekken, ging op haar rug gaan liggen enzo. amai kwil da echt nooit meer zien :( Vanaf ze terug eens overgeeft is dat grote paniek hier, durf ik echt het huis niet uit om haar in het oog te houden. Denk dan soms van waarom? sommige mensen geven zo'n rommel aan hun hond (eten van tafel, blikvoer enzo) voor ze rauw kreeg wist ik zelf niet beter, maar als ze dan in je familie zo'n vuilheid geven en je praat erop en ze lachen er eens mee, denk je ja jullie hebben puur geluk dat jullie honden dat dan niet krijgen.
Hoop dat ze het nog lang uithoud, is al duur geval geweest, eerste aanval heeft me iets meer dan 800 euro gekost
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2906188
Je da heeft wel 254 punten als hij zegt dat de kvv die je voert of welke kvv dan ook op dit moment te vet is. Als jouw hond alvleesklierontsteking heeft moet die nu zo vetarm mogelijk eten. Wat zoveel inhoudt als een prakje van 70% goed doorgekookte rijst met gekookte kipfilet of ander mager vlees waarbij je het vet dan weer van het kookvocht afschept. Dit geef je dan verdeeld over zo'n 4 porties per dag. Daarna ga je naar 50/50 en zo bouw je langzaam weer naar iets meer vet in het eten.mdit kan gerust zo'n 8 weken duren, dus heb geduld. Sommige honden kunnen naderhand weer op een normale barfhap verder, maar er moet zeker op het vetpercentage gelet worden anders is je ontsteking zo weer terug. En iedere keer dat het terugkomt, komt je alvleesklier er slechter uit, dus zaak om op te blijven letten dus. Het koken is ook belangrijk voor wat betreft het aantal bacteriën die voor nu te hoog zijn als je het vlees rauw geeft. Het voer moet zo min mogelijk prikkelen, dus zo min mogelijk vezels en het voer het liefst mengen tot een dunne pasta.

Dat je geen hills wilt voeren, geef ik je groot gelijk in, maar je da heeft echt gelijk in deze dat nu en in de toekomst de kvv,s die je voert te vet zijn. Dat het nu al weer terugkomt is daar het bewijs wel van.
Door lientj69
#2906197
Angelique schreef: Je da heeft wel 254 punten als hij zegt dat de kvv die je voert of welke kvv dan ook op dit moment te vet is. Als jouw hond alvleesklierontsteking heeft moet die nu zo vetarm mogelijk eten. Wat zoveel inhoudt als een prakje van 70% goed doorgekookte rijst met gekookte kipfilet of ander mager vlees waarbij je het vet dan weer van het kookvocht afschept. Dit geef je dan verdeeld over zo'n 4 porties per dag. Daarna ga je naar 50/50 en zo bouw je langzaam weer naar iets meer vet in het eten.mdit kan gerust zo'n 8 weken duren, dus heb geduld. Sommige honden kunnen naderhand weer op een normale barfhap verder, maar er moet zeker op het vetpercentage gelet worden anders is je ontsteking zo weer terug. En iedere keer dat het terugkomt, komt je alvleesklier er slechter uit, dus zaak om op te blijven letten dus. Het koken is ook belangrijk voor wat betreft het aantal bacteriën die voor nu te hoog zijn als je het vlees rauw geeft. Het voer moet zo min mogelijk prikkelen, dus zo min mogelijk vezels en het voer het liefst mengen tot een dunne pasta.

Dat je geen hills wilt voeren, geef ik je groot gelijk in, maar je da heeft echt gelijk in deze dat nu en in de toekomst de kvv,s die je voert te vet zijn. Dat het nu al weer terugkomt is daar het bewijs wel van.
Nu staat ze nog op te trovet hepatic, ik doe er nu verse pancreas bij. Heb zonet eens een pro rauw dierenarts aan de telefoon gehad, ik ga er ook eens langs gaan met me hondje, maar blijkbaar gaat het een hele grote zoektocht worden naar wat bij haar past. Volgens de symptomen dat ik beschreef heeft ze niet enkel de EPI maar ook de acute pancreatitis (als ik zo het goed begrepen heb) waardoor het een moeilijke zaak wordt om haar te behandelen, en dat ze zo snel hervalt, ook vertelde ik dat ze op dagen raar doet, en er gaat nu gekeken moeten worden hoeveel pijn ze er nog van heeft, want naar haar gedrag en manieren zou ze nog te veel pijn ervaren. Ik vond het al raar dat ze nooit eens gecontroleerd moest worden. Dus ga voor de zekerheid eens bij haar langs gaan.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door